Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Paul Bara Comtesse Marie De France 1999.
Första 99'an. Tidigare druckit en låda 98 under ett ca ett år. Alla har varit suveräna.
Denna är mycket mer sluten och svårflörtad. Näsan ger mest mineraler och omogen tropisk frukt. Kartong, stenig och syrliga frukter i munnen. Mycket syrlig utan att vara en syrabomb. 5 kvar. De får ligga ett par år till.
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Paul Bara Comtesse Marie De France 1999.
Första 99'an. Tidigare druckit en låda 98 under ett ca ett år. Alla har varit suveräna.
Denna är mycket mer sluten och svårflörtad. Näsan ger mest mineraler och omogen tropisk frukt. Kartong, stenig och syrliga frukter i munnen. Mycket syrlig utan att vara en syrabomb. 5 kvar. De får ligga ett par år till.
Tack, då låter jag mina ligga också. Fudnerar på om man ska köpa några 98or?
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Tack, då låter jag mina ligga också. Fudnerar på om man ska köpa några 98or?

köp 98'or, jag tar gärna ett gäng om du hittar till bra pris nånstans...
Fick du nån fika med hemvändarn?

A
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade den sista 07an från Usseglio som väldigt uppskattad försvann i ett nafs. Gött med 07-frukt :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Korkade den sista 07an från Usseglio som väldigt uppskattad försvann i ett nafs. Gött med 07-frukt :)

Kanske det men tänk när de blir lagligt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995 för första gången igår på Prime Wine Bar. Jag blev bjuden på ett smakprov blint av sommelieren och sedan var jag tvungen att köpa ett glas. Vilken champagne! Det här är den mest utvecklade och mogna 1995:a jag smakat. Ingen annan är i närheten!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Provade Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995 för första gången igår på Prime Wine Bar. Jag blev bjuden på ett smakprov blint av sommelieren och sedan var jag tvungen att köpa ett glas. Vilken champagne! Det här är den mest utvecklade och mogna 1995:a jag smakat. Ingen annan är i närheten!
Grattis till vinsten förresten. Missat det. Och förstår att du drack igår, kungen fyllde ju år :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Kanske det men tänk när de blir lagligt.
Hahahahaha, snyggt fylleinlägg!
Ungefär lika snyggt som mitt sms till en tjej jag jobbade med för 5 år sedan vid 06.30 i morse:
- Kom hit om du bara vill kramas lite...

Vad fan tänkte jag där? ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Hahahahaha, snyggt fylleinlägg!
Ungefär lika snyggt som mitt sms till en tjej jag jobbade med för 5 år sedan vid 06.30 i morse:
- Kom hit om du bara vill kramas lite...

Vad fan tänkte jag där? ;D

Men den är ju inte ens aningens subtil.. "Tja, vad gör du?" vid samma tid är ju nästan värre.. :D

Var förresten på en grymt trevlig lunch tidigare idag och blev bjuden på bl.a. Pierre Peters och JL Chaves billiga Hermitage från 01 som inte var dum alls men ändå inte riktigt nära en bra Hermitage.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Var förresten på en grymt trevlig lunch tidigare idag och blev bjuden på bl.a. Pierre Peters och JL Chaves billiga Hermitage från 01 som inte var dum alls men ändå inte riktigt nära en bra Hermitage.
Var det J.L Chaves "Farconnet" du drack ?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Var på lunch hemma hos min pappa igår. Jag kom dit just när
hans lillebror öppnade en Pol Roger 1999. Den brödiga aromen
kändes på flera meters håll. Ett välbalanserat vin som passade
utmärkt som aperitif och till förrätten. Efter en stund blev smaken
av gula äpplen mer framträdande.
Ett bra vin för en billig peng.
 
SV: Idag dricker vi

J Lassale Cuvée Angeline 2000. Personlig, mycket frukt, lite sötma i doften, smaken drar åt lite honung. Mycket trevligt och moget.

Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François 1998 Halvflaska, mineraler, röda äpplen. Lite svag flaska men fungerade bra under tiden vi kylde de andra vinerna

Jacques Selosse Brut Initial Deg Jan 2007 Lyfter verkligen med ett par år på nacken. Blomdoften känns direk, vinteräpplen, något citrus, finns även en del nötter och choklad, Mognadstoner i smaken, krämig textur vilken ger lite associationer till grädde. Växer under kvällen. Bra syra. Kan ligga ett gäng år till och gotta till sig.

Henriot Millésimé 1996 kola, mogna äpplen och nötter i doften. Krämig mousse, Mineraler och knäck i smaken. Gyllengul färg. Drick nu och 2-3 år framåt.

Försökte komma in på Primewinebar. Tog taxi dit och var där vid 21:45. Då hade personalen stängt och upplyste oss om att det var så lite att göra så att de gick hem istället. Sådant blir man glad av (inte :mad: ) Då vet man att inte gå dit i framtiden.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Kul att läsa dina noteringar

shorepower skrev:
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François 1998 Halvflaska, mineraler, röda äpplen.
Lite svag flaska men fungerade bra under tiden vi kylde de andra vinerna

Vi provade denna en kväll mitt under julstöket. Minns att den efter en stund doftade
och smakade honung och aprikos utan ett spår av sötma.
Felet var att flaskan var för liten ;)

shorepower skrev:
Försökte komma in på Primewinebar. Tog taxi dit och var där vid 21:45.
Då hade personalen stängt och upplyste oss om att det var så lite att göra
så att de gick hem istället. Sådant blir man glad av (inte :mad: ) Då vet man att inte gå dit i framtiden.

Trist om de stänger. Har aldrig varit där men hade tänkt det någon gång...
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Inte särskilt smart av Prime... Förstår att ni blev irriterade!
Men jag är ju känd för att vara den förstående typen , så jag går nog dit snart igen ::)

Per Stade skrev:
Kul att läsa dina noteringar

Vi provade denna en kväll mitt under julstöket. Minns att den efter en stund doftade
och smakade honung och aprikos utan ett spår av sötma.
Felet var att flaskan var för liten ;)

Trist om de stänger. Har aldrig varit där men hade tänkt det någon gång...

Har faktiskt druckit rätt många av denna nu, de har varierat en del mellan flaskorna, det här var en av de svagare. Den vinner på att vara lite varmare och håller helt med dig, för liten flaska :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bäst i helgen var Henriot Enchanteleurs 1988, magnum. Första glaset bjöd på avsaknad av frukt och en hård karraktär. Vi lät den stå ett tag och nästa glas var nåt helt annat komplexa smaker av citrus uppbackat av en mild kaffe arom, djup och längd. Ljuvlig Champagne ;D
 
Toppen