Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det;
Clouet Silver, alltid bra, enkel rätt fram Champagne. Torr och kraftfull!

Clouet Rose, magnum. Wow underbar koppar aktig färg, helt mogen, otroligt lång smak, perfekt balans. Mera citrus än normalt!

Pierre Peters 1999, mandarin, grape och lite "rök" har druckit många PP 99or denna flaska tillhörde topp 2, aningen utvecklad,fet djup lång smak.

Belle Epoque 1990, mindre utvecklad än flaskan från förra veckan,lite ung och sträv

Diebolt Fleur de Passion 2000
,detta måste vara det absolut bästa köpet i hela Champagne!!!!! aahh helt underbar, gula plommon, citrus med härlig mineral i slutet

William Deutz Rose 1996, fullständigt fantastiskt, en makalös rose, elegant och lite diskret, inte lika blek i färgen som Cristal Rose (men nästan) bör drickas för sig själv. Härligt citrus laddad rödfrukt.;D ;D ;D
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jo, det var lagringsförhållandena som spökade på det här vinet (och tyvärr även på Clos St. Hune) De hade lagrats i ett vindsförråd där det blir varmt som attans på sommaren tydligen.

Men det kan nemnas att La Conseillante 1999 har haft samma lagrings forhallanden som St.Hune,(samma innkopsar) och den var fin fin, eller vad segar du Krug? :)
Launois 1996 visade tacken pa undergang redan vid innkop (2003-2004), sa man kanske kan sega istellet att den hallt sig bra ;)

H
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ja, Consiellanten var smaskig, men kanske lite mer utvecklad än vad den hade varit om den legat i en lite mer konstant temperatur? Det kanske helt enkelt var så att utecklingen gick fortare och att Bordeauxn klarade det med bravur och den enklare skumpan inte grejade det på samma sätt!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ja, Consiellanten var smaskig, men kanske lite mer utvecklad än vad den hade varit om den legat i en lite mer konstant temperatur? Det kanske helt enkelt var så att utecklingen gick fortare och att Bordeauxn klarade det med bravur och den enklare skumpan inte grejade det på samma sätt!
Hur var Substance, LLC och Pegau?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hur var Substance, LLC och Pegau?

Selossen var, som jag minns det (det började bli lite dimmigt där), fortfarande jäkligt ung. Stram och kantig men med massor med Selossegodis som bara väntar på att blomma ut. Som Hoke sa "det här är ingen nybörjarskumpa", vilket verkligen sammanfattade vinet bra!

LLC var klockren, riktigt snygg och väldigt god, inte alls otäcka att dricka även om den av naturligt skäl var väldigt ung fortfarande. Contraste, om också var med, ville gå och hämta en andra flaska av samma vin för att det var så gott, sen joddlade han någonting om att dricka "10 liter" av det.

Pegau var för mig en av kvällens toppviner, efter 4 timmar i karaffen var det helt magiskt! Balanserad, sötmogen frukt, unga tighta tanniner och en grym lång smak! Mumma!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Selossen var, som jag minns det (det började bli lite dimmigt där), fortfarande jäkligt ung. Stram och kantig men med massor med Selossegodis som bara väntar på att blomma ut. Som Hoke sa "det här är ingen nybörjarskumpa", vilket verkligen sammanfattade vinet bra!

LLC var klockren, riktigt snygg och väldigt god, inte alls otäcka att dricka även om den av naturligt skäl var väldigt ung fortfarande. Contraste, om också var med, ville gå och hämta en andra flaska av samma vin för att det var så gott, sen joddlade han någonting om att dricka "10 liter" av det.

Pegau var för mig en av kvällens toppviner, efter 4 timmar i karaffen var det helt magiskt! Balanserad, sötmogen frukt, unga tighta tanniner och en grym lång smak! Mumma!
Ja, Selossen var märkligt nog fruktansvärt ung. Ändå drygt 6år sedan degorgering...
LLC var som Krug skriver helt fantastisk, det var ju en 04 och ingen luftning innan vi drack den. Riktigt bra, måste nog ha några.
Kom för sent för att prova Pegau, jag får väl ta och knäcka en i helgen nu när den blav så haussad!

För övrigt var Bolly 96 mag alldeles för ung och kom inte till sin rätt tyvärr.
Cos 95 var helt enkelt förbannat gott bara!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jaaaaaa, Cosen var ju grymmebra!

När jag kom hem i lördags (åkte tunnelbana, det ni!) så slängde jag telefonen på laddning. Dagen efter låg jag komatos i soffan och då det var dags att sussa så kom jag på att telefonen varit märkvärdigt tyst under dagen så jag kollade av den. Naturligtvis var den avstängd. Jag slog på den och hej vad missade samtal jag hade!

Jag tror att vi var på samma mentala nivå igår krug88 och unge herr Contraste hade skickat något ynkligt mess om farorna med att skippa lunch och middag innan man sänker ett antal flaskor vin!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Selossen var, som jag minns det (det började bli lite dimmigt där), fortfarande jäkligt ung. Stram och kantig men med massor med Selossegodis som bara väntar på att blomma ut. Som Hoke sa "det här är ingen nybörjarskumpa", vilket verkligen sammanfattade vinet bra!

LLC var klockren, riktigt snygg och väldigt god, inte alls otäcka att dricka även om den av naturligt skäl var väldigt ung fortfarande. Contraste, om också var med, ville gå och hämta en andra flaska av samma vin för att det var så gott, sen joddlade han någonting om att dricka "10 liter" av det.

Pegau var för mig en av kvällens toppviner, efter 4 timmar i karaffen var det helt magiskt! Balanserad, sötmogen frukt, unga tighta tanniner och en grym lång smak! Mumma!
Va skumt med Selossen drack en för ca 1.5 år sen som var magisk(kvarvarande flaskor skall sparas ytterligare!!) men detta är annars en riktig Superchampagne ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, man undrar ibland om undrens tid.

Idag hittade jag i en av våra garderober (inte vinkällaren) en gammal systemkasse från då de hade en grå ful färg med fyra blandade flaskor i. Har inte varit i den på åratal och i kassen som låg under en gammal ful matta vi fick i förlovningspresent år 2001 av min frus faster och som vi aldrig lagt på golvet samt ett par gamla tennisracketar fanns följande:

1 1989 Musigny från de Vogüe

1 1997 Barolo Rocche dell' Annunziata Riserva (Paolo Scavino)

1 1999 Château Angelus

1 1993 Moët & Chandon Brut Imperial Rosé

Alla ser drickbara ut, t.o.m. Moëten som jag inte kan minnas att jag inhandlat (ska kolla min digra lunta vinanteckninsböcker) troligen har jag fått den i present någon gång. De 1993 jag minns mig druckit är Selosse, Winston och Roederer BdB som jag minns att jag gillade då i a f.
De andra har jag haft lådor av.
Men undrar hur fanken de hamnat där och i den påsen???? ???
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en Delamotte Cuvée Operakällaren Blanc de Blancs tillsammans med lite dikesgrävning. Vilken härlig kontrast.
Va ganska förtjust i Bruten från samma hus så detta ska bli intressant.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Ikväll blir det en Delamotte Cuvée Operakällaren Blanc de Blancs tillsammans med lite dikesgrävning. Vilken härlig kontrast.
Va ganska förtjust i Bruten från samma hus så detta ska bli intressant.

Delamotte är generellt sett jäkligt trevligt. Hoppas att det smakar!

Myson, det är ett deprimerande ålderstecken när man glömmer bort saker som man tidigare aldrig i helvete hade glömt. Som när man tidigare köpte en trisslott och omedelbart skrapade den i jakten på de snabba miljonerna. Idag kan man köpa en trisslott och sen hetta den i plånboken några veckor senare...

Eller så är det kanske bara så att du tyckte att en 1989 Musigny var bäst bortglömd!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Men undrar hur fanken de hamnat där och i den påsen???? ???

Spekulerar i att det funnits ytterligare en kasse. Innehållet i den förtärdes varpå den förstnämnda kassen gömdes "på ett säkert ställe som bara jag känner till". Sedan gick det som det gick. Du skulle kanske flytta lite oftare för att hitta alla skattgömmor. ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jaaaaaa, Cosen var ju grymmebra!

När jag kom hem i lördags (åkte tunnelbana, det ni!) så slängde jag telefonen på laddning. Dagen efter låg jag komatos i soffan och då det var dags att sussa så kom jag på att telefonen varit märkvärdigt tyst under dagen så jag kollade av den. Naturligtvis var den avstängd. Jag slog på den och hej vad missade samtal jag hade!

Jag tror att vi var på samma mentala nivå igår krug88 och unge herr Contraste hade skickat något ynkligt mess om farorna med att skippa lunch och middag innan man sänker ett antal flaskor vin!
Själv var jag tydligen fyndig nog att öppna en Brunello Pian del Vigne 97 när jag kom hem, tyckte väl att det var ett perfekt tillfälle!
Kan inte ha druckit mer än 5cl innan jag gick och la mig...
Ska nog prova den idag istället, den borde ha hållt sig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Själv var jag tydligen fyndig nog att öppna en Brunello Pian del Vigne 97 när jag kom hem, tyckte väl att det var ett perfekt tillfälle!
Kan inte ha druckit mer än 5cl innan jag gick och la mig...
Ska nog prova den idag istället, den borde ha hållt sig.
Hur gick det med Bar-Berac'en?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Själv var jag tydligen fyndig nog att öppna en Brunello Pian del Vigne 97 när jag kom hem, tyckte väl att det var ett perfekt tillfälle!
Kan inte ha druckit mer än 5cl innan jag gick och la mig...
Ska nog prova den idag istället, den borde ha hållt sig.

Känner igen det där, kommer ihåg rundan vi hade med fredrik och erik efter Spyan-incidenten när det var efterfest hos dig. Vi gick förbi Riddarbageriet och bankade på dörren och krävde nybakade baguetter, spelade fotboll med små getostar och släpade upp en låda vin till dig. Vi drog upp 4 flaskor vin, tittade på dem och sen gick jag hem... Intressant!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Myson, det är ett deprimerande ålderstecken när man glömmer bort saker som man tidigare aldrig i helvete hade glömt. Som när man tidigare köpte en trisslott och omedelbart skrapade den i jakten på de snabba miljonerna. Idag kan man köpa en trisslott och sen hetta den i plånboken några veckor senare...

Eller så är det kanske bara så att du tyckte att en 1989 Musigny var bäst bortglömd!

Ja, precis, du får lokalisera mig snart på det ålderdomshem för senildementa där jag lär hamna. Det blir säkert lönande.

En Château Margaux i skurhinken, Selosseflaskor i papperskorgen, nergrävda DRC-flaskor i trädgården o.s.v.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Spekulerar i att det funnits ytterligare en kasse. Innehållet i den förtärdes varpå den förstnämnda kassen gömdes "på ett säkert ställe som bara jag känner till". Sedan gick det som det gick. Du skulle kanske flytta lite oftare för att hitta alla skattgömmor. ;D

Ja, förmodligen, blev rejält överraskad.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hur gick det med Bar-Berac'en?
Ja du, inte alls i min smak.
Alldeles för hög alkohol och inte nog med frukt för att täcka upp.
Du köpte väl också några samtidigt, har du provat nån än?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Känner igen det där, kommer ihåg rundan vi hade med fredrik och erik efter Spyan-incidenten när det var efterfest hos dig. Vi gick förbi Riddarbageriet och bankade på dörren och krävde nybakade baguetter, spelade fotboll med små getostar och släpade upp en låda vin till dig. Vi drog upp 4 flaskor vin, tittade på dem och sen gick jag hem... Intressant!
Fy fan, det där hade jag förträngt...
Det var ju inte riktigt lika illa i lördags.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ja du, inte alls i min smak.
Alldeles för hög alkohol och inte nog med frukt för att täcka upp.
Du köpte väl också några samtidigt, har du provat nån än?
Nä inte än dom ligger lite jävligt till, visste inte att det var så hög alkohol. Får gräva fram en och testa tror jag köpte både 98 och 00
 
Toppen