Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Niklas J skrev:
En riktig genomkörare hos Vinhos Barbeito idag. Tror vi förutom fatprover på nollnio testade dryga 20 viner och visst, en del vardagliga men också många storheter. Ricardo Diogo (vinmakaren och ägaren) har en förmåga balansera tradition och nytänk och Malvasia-vinerna särskilt var enastående. En specialtappning av en 30-åring var så bra att det närmast gjorde ont!

Fåtal producerade och vinmakaren vägrar upprepa hiten närmaste decenniet för den blev nog lite för bra. http://www.bbr.com/product-67372B-malvasia-30-year-old-lote-especial-vinhos-barbeito

Sedan ett par avskedsbesök hos bröderna Olim vid familjefirman Artur Barros e Sousa och avslutningsvis samma hos grannen d'Oliveiras. Fem veckors Madeira-pimplande snart över - kommer sakna ha dessa underbara viner runt mig hela tiden men det ska också bli lite skönt få korka upp något franskt igen ;D

Kan verkligen rekommendera Madeira som resmål. Eftersom jag inte är någon större fantast av att ligga och steka på en strand i en vecka så var ön verkligen en av mina höjdarsemestrar. När man dessutom kan glida in och prova viner som är drygt hundra år gamla på glas gör det inte sämre. Min erfarenhet var att jag tyckte att vinerna som hade cirkus 30 till 40 år på nacken var de som imponerade mest. Äldre än så börjar få lite väl oxidativa smaker för min gom. Kul var dessutom att man kunde komma över flaskor av numera sällsynta druvor. Köpte själv en Bastardo 1957 och en Terrantez 1961. Priserna var helt vansinnigt bra, tror de låg på en drygt 800 spänn styck (för ca tio år sedan).
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Clouet -95, trevliga mognadstoner men ändå fräsch. Bra men inte så bra som jag minns.
Chateau tour du moulin -85 på magnum, helt ok Bordeaux strax nedanför Margaux, stallig.
La barroche Terroir 07, godis07a! :)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Raspail-Ay Gigondas 2007. Jäkligt bra faktiskt, lätt extraherad med en myriad av smakassociationer. Inget snack om att Santa Duc borde skickas på studiebesök. Bäst under hela helgen för 129 kr.

Annars Sociando-Mallet 2003 = rätt kass. Bitter och utspädd.
Pojeaux 1998= fin mogen stallig. Lite svag i eftersmaken men ändå hygglig klassisk Bordeaux.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Enchanteleurs 1996 ;D Stor favorit, enormt komplex, njutbar

Laville Haut Brion 1993, mellanårgång, fantastiskt vin, kommer utvecklas ytterligare...

Ikväll Ch. Palmer 2004, för mig en av årgångens skönaste viner och Diebolt Fleur de Passion 2004, 1a gången på magnum :D


Glad Påsk!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Clouet 98, den bästa hitills av de jag druckit.

Idag blir det ett gäng viner från Bordeaux, bl a Belgrave och en Pomerol från 2003.

[move]Glad påsk![/move]
 
SV: Idag dricker vi

Duval-Leroy Fleur De Champagne 1996, korkad
Henriot 1996, kanon, gyllengul, honung, nötter, torkade frukter på näsan, fin mousse, lång eftersmak. Riktigt bra flaska.


[glow=yellow,2,300]Glad Påsk till alla er vinnördar[/glow]
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Comtes Des Champagne 96, magiskt bra flaska. Min sista dock. Faaan att man inte väntat ut tills nu!! :'(
Massor av syra kvar och packad med frukt. Mogen grape. Krutig och flinta på näsan.

Krug 95, en fantastiskt bra 95:a, den klart bästa jag någonsin druckit. Inte lika god som Comtes just nu men fortfarande magisk.
4 lådor kvar ;D ;D ;D ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Igår Clouet 98, den bästa hitills av de jag druckit.

Idag blir det ett gäng viner från Bordeaux, bl a Belgrave och en Pomerol från 2003.

[move]Glad påsk![/move]

Så det blev ingen Bierzo till påsk?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bordeauxprovning igår med efterföljande middag.

Mouton Cadet 2007 - så tråkig att klockorna stannade.

Ch la Tour de By Medoc 2004 - vag i doften intitialt, kom lite av rostade fat och gräs, var lite stramt men med 2 timmar i glaset ett riktigt harmoniskt bordsvin.

Ch Belgrave Haut-Medoc 2006 - gräs/örter, lite stall och sedemera kom något utav viol/lakrits-karamell. Är förtjust i vinet och vore skoj att se om det utvecklar sig med åren för det kändes lite ungt ännu.

Pomerol Clinet 2003 - lycka i doften! Stall och lite av svettigt, surt läder. Fantastiskt gott, efter 2-3 timmar i karaff. Alla enades om att vi måste besöka distriktet när vi är i Bordeaux. Dock så drog vännerna efter andan när jag berättade att vinet kostat 778:- men just nu 449:-, de trodde dryga 200 spänn.

Till middagens huvudrätt som var lammbog i form av en gigantisk rullad späckad med oliver, fetaost, honung och örtgremolata serverades
Christian Moueix Saint Emilion 2006 som jag upplever lite olika flaska för flaska, känns ung, tog sig efter lite luftning, dock lite identitetslös.
Till ostarna serverades
Ch Coucheroy Pessac-Léognan 2007 som klarade Comté, getostar och de som hade syra bra. Till en korsikansk ost med "barr" på som låtits mögla på utsidan hade vi en Bonnet rosé vilket stämde väl tillsammans.

Desserten var en creme brulée som fick oss alla att le saligt, till den en Le Dauphin Guiraud 2002 som var full av mandelmassa!


Någon Bierzo hinns inte med, har mängder av öppnade pavor att njuta av först. Ska dessutom iväg och käka på Pelikan idag :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

På långfredagskvällen äter vi färska havskräftor, som jag hämtat ur fiskebåten ett par timmar tidigare.
Enbart lite vitlöksbröd som tillbehör.
Till detta Femme de Champagne 1995 på magnum.
Fantastisk mousse och en vacker gul färg, men vem bryr sig om färgen?
Till att börja med svagt utvecklad frisk doft med lite gröna äpplen. Svag aning av bröd som snabbt
försvann. Mycket äppelfrisk smak med en ton av citrus. Efter en stund i glaset utvecklas doften och
smaken och blir mer komplex. Mogna äpplen, lite rostade toner och nötter. Därefter mera frukt och
vi diskuterar om det är dadlar eller fikon men enas om att det nog är fikon. När jag dagen efter
kollar så får tonen av sötma sin förklaring i en relativt hög dosage.
En mycket god champagne och måltiden får i sin helhet betyget tre stjärnor enligt Guide Michelin (värt en resa).

 
SV: Idag dricker vi

Långfredag med besök av J och C. Till lasagnen på kalkonfärs dracks 2 Pinot Noir
1. Calera 2007. Riktigt god. Doften ung,frisk och röda bär. Smaken solmogna röda bär, len, bra balans och samtidigt fräsch. Suveränt!
2. Sokol 2007. Lite kryddig och jordgubbar i doften. Smaken känns lite tunnare men smak av röda bär, krydda, ekfat. Sådär.

Påskafton. Brorsan har kommit på påskbesök. Påskmiddag jordärtskockssoppa med kammuslor, lammstek med rösti, samt ost.
Till soppan drack vi en billig champ Massé. Fin doft av gröna äpplen, smaken alltför mycket grapefrukt. Nej!

Till lammet blev det
- Bosquet des Papes Trad 2007. Doft: kryddig, röda bär,angenäm. Smak: hallon, lite kryddig, lite fat, bra balans. Gott!!!
- Accordinis Amarone 2005. Doften obehaglig källare, korkskadad? Smaken levererade! Elegant, torkad frukt med en lång behaglig
eftersmak.
- Alice. Priorat. Köpt i somras på SB. Svag, behaglig doft med inslag av plommon. Smaken:lite sträv, mörka körsbär, choklad? Helt OK.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Fleur de Passion 2004 magnum visade sig vara klart bättre i allt jmf med vanlig flaska (som är mkt bra) grymt bra Champagne ;D ;D

Idag, Diebolt Prestige, tillförlitlig, alltid bra, "prisvärd", "mkt vin för pengarna" ;D

Krug GC, öppnade denna i tron att den skulle vara ung, med mkt syra, i stället utvecklad, mkt mognads toner, rann ner iaf med lite löjrom ;)

Cos Estournel 1985, på topp/på väg ned, skön att dricka nu, ljuvlig, härlig söt frukt ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Duval-Leroy Fleur de Champagne 1995 på magnum.
Inget att skriva om. Känns som en stor besvikelse
efter Femme de Champagne av samma årgång häromkvällen.
 

pln

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Bordeauxprovning igår med efterföljande middag.

Mouton Cadet 2007 - så tråkig att klockorna stannade.

Ch la Tour de By Medoc 2004 - vag i doften intitialt, kom lite av rostade fat och gräs, var lite stramt men med 2 timmar i glaset ett riktigt harmoniskt bordsvin.

Ch Belgrave Haut-Medoc 2006 - gräs/örter, lite stall och sedemera kom något utav viol/lakrits-karamell. Är förtjust i vinet och vore skoj att se om det utvecklar sig med åren för det kändes lite ungt ännu.

Pomerol Clinet 2003 - lycka i doften! Stall och lite av svettigt, surt läder. Fantastiskt gott, efter 2-3 timmar i karaff. Alla enades om att vi måste besöka distriktet när vi är i Bordeaux. Dock så drog vännerna efter andan när jag berättade att vinet kostat 778:- men just nu 449:-, de trodde dryga 200 spänn.

Till middagens huvudrätt som var lammbog i form av en gigantisk rullad späckad med oliver, fetaost, honung och örtgremolata serverades
Christian Moueix Saint Emilion 2006 som jag upplever lite olika flaska för flaska, känns ung, tog sig efter lite luftning, dock lite identitetslös.
Till ostarna serverades
Ch Coucheroy Pessac-Léognan 2007 som klarade Comté, getostar och de som hade syra bra. Till en korsikansk ost med "barr" på som låtits mögla på utsidan hade vi en Bonnet rosé vilket stämde väl tillsammans.

Desserten var en creme brulée som fick oss alla att le saligt, till den en Le Dauphin Guiraud 2002 som var full av mandelmassa!


Någon Bierzo hinns inte med, har mängder av öppnade pavor att njuta av först. Ska dessutom iväg och käka på Pelikan idag :D
Bubblaren skrev:
Jag drack clinet 2004 för några veckor sen. Både jag och polaren tyckte den var jäkligt god... lite körsbärstoner tyckte vi då. Har du druckit 2004an och kan jämnföra dom eller? Man har ju sneglat på 2003an som sagt men var inte det ett ruskigt varmt år vilket kanske påverkar?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

pln skrev:
Bubblaren skrev:
Jag drack clinet 2004 för några veckor sen. Både jag och polaren tyckte den var jäkligt god... lite körsbärstoner tyckte vi då. Har du druckit 2004an och kan jämnföra dom eller? Man har ju sneglat på 2003an som sagt men var inte det ett ruskigt varmt år vilket kanske påverkar?

Jo, 2003 var ruggigt varmt i Frankrike, precis som åren därpå. Har inte druckit Clinet 2004 så jag kan inte jämföra tyvärr.
 

pln

Medlem
SV: Idag dricker vi

jaha ok.. då är det ingen skillnad klimatmässigt så. Kollar man på systemet så är det märkliga att det är slut på alla butiker förutom en i norrland som har 782!!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

pln skrev:
jaha ok.. då är det ingen skillnad klimatmässigt så. Kollar man på systemet så är det märkliga att det är slut på alla butiker förutom en i norrland som har 782!!
Hahaha! SS och deras lagersaldon...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

pln skrev:
jaha ok.. då är det ingen skillnad klimatmässigt så. Kollar man på systemet så är det märkliga att det är slut på alla butiker förutom en i norrland som har 782!!

Bara att beställa om du inte får fatt på den som finns på Regeringsgatan

Skåne län
Butik Lagersaldo * Hyllplats
Östra Boulevarden 5, KRISTIANSTAD 1 st 28-01-03

Hansacompagniet, Malmborgsgatan 6, MALMÖ 9 st 88-09-00

Stockholms län
Butik Lagersaldo * Hyllplats
Regeringsgatan 44, STOCKHOLM 1 st

Landsvägen 53 B, SUNDBYBERG 1 st

Västerbottens län
Butik Lagersaldo * Hyllplats
Strömpilsplatsen 29, UMEÅ 2 st

Västernorrlands län
Butik Lagersaldo * Hyllplats
Timmervägen 6, Sundsvall 782 st
 
Toppen