Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
2005 Ch Pape Clement - reservvinet till LHB ovan, mycket bra (-"-)

En bra kväll, på många sätt. Vad jag firade.... Hmm, fundera på det du! :)
Imponerande lista. Grattis ;D Kul att du fick ihop en sådan uppställning. Såg att reservvinet åkte med av bara farten så jag får väl hålla med Anders där och för att citera en tidigare kommentar, du går med en exklusivt marinerad lever :)
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jo, visst fick jag plikta en smula dagen efter, men... det var det värt! Jag var dock långt från ensam på de där buteljerna, tack och lov!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Vad jag firade.... Hmm, fundera på det du! :)

Jag har några från 1971 liggandes, men även om jag jobbar hårt blir det nog svårt att toppa det där om jag inte tullar av andra årgångar.

Grattis!
 

ruso

Medlem
SV: Idag dricker vi

Supra > Hoppas att du inte har Ch Margaux 1971, för den var en besvikelse redan för 15 år sedan. En Torres Mas la Plana (Black label då) 1971 gick inte av för hackor. Men det var också ganska länge sedan jag drack den.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ch Cambon la Pelouse -06, trevligt sniffvin och återigen en bra budgetbordeaux från Bristly. Känns dock ung och har säkerligen mycket att vinna på ett par års lagring.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bresoala till förrätt med en favorit i repris, La Poja -01. Bra som alltid.
Efter det Ostronfrossa och Amazone de Palmer, riktigt gott vin. Blev mest imponerad av den fina färgen. Ett vin som torde tåla lagring, ska gömma undan några i källaren.
Sen blev det räkfrossa och en Krug GC som legat i källaren i 2 år, måste säga att den känns klart bättre efter bara 2 års lagring. Kanske bara jag som inbillar mig. Ska dock avvakta till 2013 innan jag öppnar nästa källar Krug, höga förväntningar!!!!
 
SV: Idag dricker vi

Legras & Hass 2002 , vuxit lite sedan senast, bra BdB till skaldjur följt av en Comtes De Champagne 1981, vilket vin, mogen chardonnay när den är som bäst, på toppen nu, mörkt gyllengul, nötter, plommon, mogna äpplen i doften, fin mousse med tanke på åldern. Honung, kola, lite smörig smak, Sitter och bara luktar i glaset. Ett bevis på hur champagne kan vara när den är som bäst. Någon på forumet vet inte vad han missade ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ruinart Millésimé 2002. Stor, generös doft av rostat bröd, gula äpplen, lime och rökig mineral. Bra, krämig mousse, hög syra, riktigt torr champagne, med smak av gula äpplen, mogen citrus, rostad bröd och en angenäm grapefruktbitterhet. Självklart gott och välgjort men jag är osäker på utvecklingspotentialen med tanken på mognadsgraden redan nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Comtes De Champagne 1981, vilket vin, mogen chardonnay när den är som bäst, på toppen nu, mörkt gyllengul, nötter, plommon, mogna äpplen i doften, fin mousse med tanke på åldern. Honung, kola, lite smörig smak, Sitter och bara luktar i glaset. Ett bevis på hur champagne kan vara när den är som bäst. Någon på forumet vet inte vad han missade ;D

Jag vet, jag vet... Som tur är har jag två själv.

Lät som en härlig kväll!

Själv drack jag Roederer Rosé 2004 i fredags. Lite sluten på näsan och öppnade aldrig upp sig riktigt, men en fräsch och god champagne. Jag kände en massa frukt och röda bär: clementiner, röda äpplen, hallon, blodgrape. Massor av syra, frisk och fräsch, perfekt som aperitif. "Den smakar sommar" sa en tjej i sällskapet -- alltid kul när ovana vinprovare uttrycker sig så träffsäkert. Vinner säkert på lagring men jag har svårt att bedöma potentialen.

Och i kväll rök min sista Billecart-Salmon Cuvée NF 1998 på kvartsmagnum. Nu behöver jag fylla på förrådet av kvartsmagnum!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag vet, jag vet... Som tur är har jag två själv.

Och i kväll rök min sista Billecart-Salmon Cuvée NF 1998 på kvartsmagnum. Nu behöver jag fylla på förrådet av kvartsmagnum!
Provar gärna någon av dina Comtes 81or, kan ju vara annorlunda än den jag hade ;D

Du har sugit på dem länge, jag har samma problem med kvartsmagnum, vi får hitta något här :)

Själv drack jag en 2002 J. Lassalle Cuvée Angeline idag. Bröd, äpplen på nästan, komplex doft som också har lite torkad frukt. Lite mognadstoner,krisp med bra syra, tropiska frukter och lite honung i smaken, dröjer sig kvar länge, ett bra vin, intressant, kanske lite för hög dosage känns det som.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du har sugit på dem länge, jag har samma problem med kvartsmagnum, vi får hitta något här :)

Gärna det! Det vore trevligt med något roligare än vad SS har ett erbjuda, även om det inte är något fel på standard-Pol Roger/Roederer/Bollinger.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Lagrad Krug GC och Bollinger Grand Année 1999.

Det blev ett glas kvar av Bollingern, men den fungerade utmärkt även 24h efter.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Körde i en liten omvänd ordning i fredags.
Castelnau de Suduiraut -05 till lite St Agur.
Seghesio Sonoma Zinfandel -08 och Les Launes Crozes Hermitage -08 till Entrecôte Café de Paris.
Avslutade med Boizel -96

Det känns som skumpa 96orna i de lägre prisklasserna har mognat ganska mycket på kort tid. Har man många liggande och inte provat ganska nyss så bör man nog göra det för att ha lite koll på deras utveckling.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Körde i en liten omvänd ordning i fredags.
Castelnau de Suduiraut -05 till lite St Agur.
Seghesio Sonoma Zinfandel -08 och Les Launes Crozes Hermitage -08 till Entrecôte Café de Paris.
Avslutade med Boizel -96

Det känns som skumpa 96orna i de lägre prisklasserna har mognat ganska mycket på kort tid. Har man många liggande och inte provat ganska nyss så bör man nog göra det för att ha lite koll på deras utveckling.

Vad tyckte du om Boizel -96? Jag antar att det inte var Joyau de France förresten?
Jag har funderat på att köpa på mig en del av Joyau de France...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick hem mina flaskor från Voirin-Jumel i fredags så jag kunde ju givetvis inte hålla fingrarna borta från dom så i lördags öppnade vi en Cuvée 555 (N.V fatjäst BdB från 100% Grand Crû Cramant-druvor,3-4 årgångars vin ingår, knapp 22€ på domänen).

etiquette_555.gif


Ljust gul färg och fin mycket tät mousse och en lätt, nästan omärkbar ektouche i doften. Doften var då betydligt mer markerat av äpple, grape, citrus, lite marmelad och krita än av ek. Smakmässigt tyckte jag den var väldigt rund och inte så ung och syrlig som jag hade förväntat mig men när jag smakade den igen på söndagen så kändes syran riktigt livlig och ungdomlig. Totalt sett var intrycket ännu bättre på söndagen så det här verkar vara en skumpa att lagra ett tag till. Eftersom Voirin-Jumel finns i Cramant så blir ju jämförelser med Diebolt-Vallois svårt att undvika. Stilmässigt hamnar det här vinet runt Diebolts Préstige tycker jag men med kanske ännu lite fylligare och bredare stil än det. Det är några snäpp kvar till Fleur-de Passion men som komplement till Diebolts Préstige eller en lagrad BdB därifrån är det alldelse utmärkt och kvaliteten är det absolut inget fel på längre. Skall prova Voirin-Jumels Millésime BdB 2005 också vad det lider.

På den röda sidan gick vi sedan över till en Ch. Lascombes -05 som med sin fortfarande täta purpurfärg och lite slutna doft skvallarade om att det inte var riktigt redo att drickas. Först fick vi i alla fall en stor mäktig doft av rostat kaffe, ceder och svarta vinbär men sedan falnade detta lite grann och inget annat tog riktigt vid i doften förrän efter 3-4 timmar då en helt ljuvlig mörfruktig björnbär/korint-doft låg som ett mäktigt lock i hela glaset.Kan detta månde vara pga av den hög halten av Merlot (nästan 50% tror jag) eller är det bara pga åldern ? Eftersom doften nästan packade ihop när jag dekanterade vinet så var jag lite misstänksam när vi skulle börja dricka det till maten men oj vad smaken levererade. Lager på lager av mycket tät och bred frukt och sedan allt detta inbäddat i väldigt mogna och nästan silkiga tanniner. Eftersmaken rullade på i nästan en minut och när sedan även doften öppnade upp ordentligt så satt allt ihop som gjutet. Ungt givetvis nu men mycket drickbart till mat.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Vad tyckte du om Boizel -96? Jag antar att det inte var Joyau de France förresten?
Jag har funderat på att köpa på mig en del av Joyau de France...

Nej det stämmer att det inte var JdF utan deras vanliga millésimé.
Det var väldigt mycket honung och äppelmust samt en hel del mognadstoner på näsan. Smakmässigt däremot var det mera sluten och växlade mellan gröna äpplen och grape beroende på temperaturen på flaskan. Helt ok men inte mycket mera än det. Tycker en Bollinger SC med några år på nacken är betydligt roligare. JdN har jag tyvärr inte provat så den kan jag inte uttala mig om men enligt Juhlin ska den vara betydligt bättre än övriga utbudet.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jo jag har noterat att JdF fått bättre omdömen så det är de olika varianterna av den jag funderar på.
Tack!
 
Toppen