Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Haha, är desperationen så stark? ;D

Eftersom att jag tvingats umgås med CH varje dag de senaste månaderna så kan jag svara. Ja, de är den.


Ps. Gud vad jag kommer reta dig CH. Du vet vad vi snackade om? 1a, kapa fingrarna. 2a ej bestämt. 3a ta fel datum. Nu har vi fyllt andra platsen :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en flaska 2003 by Bollinger i kväll. Den var god, nästan lite blommig smak, men eftersmaken var kort, och den känns alldeles för dyr. Vilmart Coeur de Cuvée 1999 som jag drack tidigare i veckan kändes betydligt bättre. Ja, även Bollinger Special Cuvée (kostar hälften av 2003 by Bollinger) känns som en bättre champagne.

Förresten så skrev jag härom dagen att Vilmart Coeur de Cuvée som jag drack var en 1998. Jag upptäckte idag att det var en 1999. Lustigt nog så har Systembolaget inte hängt med, för de har bara 1998 i sin prislista trots att jag köpte en 1999 där i förra veckan.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kul att höra fler reflektioner kring detta vin. Vi upplevde att det hade låg syra, och din beskrivning på den korta eftersmaken stämmer med mina intryck. Att det inte är prisvärt är vi också överens om - fler som testat!?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags hade jag en liten mellandag så jag tog och sunkade rejält. Pommes frites (utan skumpa) med Coke, stekta köttbitar och grillad kycklingar. Kort sagt en ganska bra bit från stjärnkrog.

Nu kunde jag dock inte hålla mig helt utan mot slutet av kvällen gled jag in på krogen mittemot och beställde in en halvpanna Chablis Grand Cru "Les Preuses" 2003 av Dauvissat.

Näsan går initialt mot bokna äpplen och svaga drag av päron. Med tid och luft så är det helt och hållet mineraldrivet.
Smaken har tunga mineraltoner och inte alls den syra som man tänker sig i en Chablis. Eftersmaken är samma historia, låg syra. Eftersmaken får mig att tänka på fruktig cognac (minus den kraftiga alkoholen).
Troligen är avsaknaden av syra ett utslag av den hetta som kännetecknade året. Vinet är dock tajt och med rätt mat, som tillför syra, kommer nog vinet helt till sin rätt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Frugan fick för sig att fira "sommarens ankomst" med sill och potäter så det blev ett par Staropramen istället för vin.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår led jag av en svår krigsinvalidskada (blåsa under foten) och sjukskrev mig från gymet. Gick tvärs över gatan istället. Eftersom jag var sjukskriven kan (läs får) jag naturligtvis inte utföra arbetet att sammanfatta middagen. :D

Maten var i vanlig ordning skitbra och jag ska inte undanhålla er det faktum att som en smärtstillare tog jag in en Ch Pape-Clement 99. Jag kom på mig själv med att ha syndat och druckit på tok för lite Pessac-Leognan på senare tid så det var ju ett utmärkt tillfälle att bikta sig.

Vinet ställdes till två bitar lamm och vinets elegans matchade de lite kryddiga aromerna i maten mycket lyckat.
Vinet får mig närmast att tänka på klart källvatten. Inte så att vinet var utspätt på något sätt utan det var friskt att dricka; vinet kunde användas som törstsläckare vilket jag tycker att det oftast inte fungerar som. Den här källvattenstonen tyckte jag även fanns i näsan ihop med diverse andra trevliga dofter. Den doft och framför allt eftersmak som jag tänkte på var kaffe.

Måste också nämna desserten som var en creme brulee med hallon i sockerlag. Ren morfinbehandling!

Jag kände att jag var på bättringsvägen när jag traskade hemåt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det sorgliga faktumet att jag snart blir av med min älskade vinkällare till förmån för en vinkyl gör att jag också tröstar mig med Pessac-Leognan 1985 Haut-Brion.

En annan tröst är att jag den 7 maj sitter och pimplar 2007 från samma slott på plats i Pessac.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Det sorgliga faktumet att jag snart blir av med min älskade vinkällare till förmån för en vinkyl gör att jag också tröstar mig med Pessac-Leognan 1985 Haut-Brion.

En annan tröst är att jag den 7 maj sitter och pimplar 2007 från samma slott på plats i Pessac.

Du får ta med dig något liknande till Tantris så kan vi halsa den medan vi väntar på att de öppnar. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Du får ta med dig något liknande till Tantris så kan vi halsa den medan vi väntar på att de öppnar. :D

ja, varför inte, vi får knäcka den i någon park utanför :D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ligger ett stort friluftsbad precis bredvid. Kanske tveksamt att det springer omkring bikiniklädda damer vid den här årstiden men man ju hoppas... ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Så, för att göra en recap av de senaste kommentarerna i den här tråden:

Tyskland, flaska, halsa, tillsammans, park, friluftsbad.

Does not quite sound kosher!

Vänligen fortsätt ert lilla flörtande i den för ämnet skapade tråden: http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=250.0

Maktmissbrukare Krug går in och styr upp! ;D

För att vara aningen topic så dricks det Xibeca, spansk fulöl, kanske blir det nåt vin till kycklingsoppan som står och puttrar, men öl är rätt oslagbart till soppa ändå.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Det sorgliga faktumet att jag snart blir av med min älskade vinkällare till förmån för en vinkyl gör att jag också tröstar mig med Pessac-Leognan 1985 Haut-Brion.

En annan tröst är att jag den 7 maj sitter och pimplar 2007 från samma slott på plats i Pessac.
Lägg gärna in lite provningnoteringar (har en flaska kvar undrar om det är dax??)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Såvida vi inte snackar Creme Ninon. Jag kan återupprepa att Louise 88 satt som en smäck där.

Som glad vinamatör så är jag galet dålig på alla förkortningar men det är Pommery Louise du menar antar jag? Det lät inte som en dålig kombination med Creme Ninon, jag tror att jag ätit Creme Ninon på restaurang Moo i Barcelona, jag åt en soppa där som var illgrön och gjord på färska gröna ärtor.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Som glad vinamatör så är jag galet dålig på alla förkortningar men det är Pommery Louise du menar antar jag? Det lät inte som en dålig kombination med Creme Ninon, jag tror att jag ätit Creme Ninon på restaurang Moo i Barcelona, jag åt en soppa där som var illgrön och gjord på färska gröna ärtor.

Full poäng.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och sippar på André Clouet Silver ikväll.
Vet inte riktigt vad jag ska säga?
Väldigt mycket rödvin över detta vinet. Blir inte så förtjust...
De första glasen intogs till en grillad ryggbiff och grekisk sallad och funkade bra ihop. Dessvärre faller Pinot Noir-smaken igenom alldeles för mycket för en Bdb-torsk som jag. Men som sagt, till köttbiten. Varför inte?
 
Toppen