Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kalasade till igår på Palmer 98 mag till snittar med anklevermousse resp. en helt underbar rilette på anka, en skiva syrligt äpple till.
Sedan blev det Selosse Initial (deg i våras) till skaldjursplateau med bl a havskräfta stor som en liten hummer.
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Testade en 1997 Louis Jadot Morey St. Denis till lite älgkalvsfile och trattkantareller ikväll men den levde tyvärr inte upp till förväntningarna.

Doften var det inget fel på men i munnen var den mest knuten, fruktfattig och sträv med klara toner av lingondricka. Vi får se hur den kvartsflaska jag sparat till imorgon presenterar sig.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hur var den?

Är inte så bra på att beskriva. Men typisk Selosse med det där lilla extra och ngt komplexa, kraftfull med finess. Ändå ung och fräsch, sann glädje att njuta av.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

"My tastes are simple: I am easily satisfied with the best."
— Winston S. Churchill

Min hustru och jag är enkla människor. Vi äter gärna enkel mat
utan sådana där moderna påfund som geléer, skum och puréer.
Ikväll blev det en enkelt smörstekt marulk med saffransdoftande
vinsås och sparrispotatis. Till det drack vi en Comtes de Champagne
1999
. Typisk BdB med frisk ungdomlig syra och bra balans.
Jag var lite orolig för att saffranet skulle ta död på champagnen
men det visade sig att de gifte sig utomordentligt bra.

Länge sedan jag åt något så gott, slog nästan förra veckans hummer.
Som efterrätt en liten bit äppelkaka med en fantastisk vaniljsås, bägge
från Kopparlundens bageri.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
"My tastes are simple: I am easily satisfied with the best."
— Winston S. Churchill

Min hustru och jag är enkla människor. Vi äter gärna enkel mat
utan sådana där moderna påfund som geléer, skum och puréer.
Ikväll blev det en enkelt smörstekt marulk med saffransdoftande
vinsås och sparrispotatis. Till det drack vi en Comtes de Champagne
1999
. Typisk BdB med frisk ungdomlig syra och bra balans.
Jag var lite orolig för att saffranet skulle ta död på champagnen
men det visade sig att de gifte sig utomordentligt bra.

Länge sedan jag åt något så gott, slog nästan förra veckans hummer.
Som efterrätt en liten bit äppelkaka med en fantastisk vaniljsås, bägge
från Kopparlundens bageri.

Fy fan... Min bakishunger lugnade inte ner sig precis...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Ikväll blev det en enkelt smörstekt marulk med saffransdoftande vinsås och sparrispotatis. Till det drack vi en Comtes de Champagne 1999. Typisk BdB med frisk ungdomlig syra och bra balans.

Härligt. Du upplevde inte Comtes 1999:an som sluten? Själv tycker jag att både den och Winston Churchill 1999 är betydligt mer slutna än sina ett år äldre syskon.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vit Pegau 2009, den funkade OK till maten men på egen hand var den frän o skarp o inte nåt vidare tyvärr.
Efter det en Domaine Oudin Chablis 1er Cru Vaucoupins 2008 som däremot var helt i min smak, kanongott till en billig penning.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Härligt. Du upplevde inte Comtes 1999:an som sluten?
Själv tycker jag att både den och Winston Churchill 1999
är betydligt mer slutna än sina ett år äldre syskon.

Har bara druckit Comtes vid två tillfällen, bägge 1999.

Fan Elvis, jag njöt av en fantastisk middag och provade inte vin.
Det är jag inte kompetent till.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går anklever, toast, fikonmarmelad och havssalt. Till det 1998 Château Suduiraut. Sudden var fortfarande i sin linda med härlig botrytis- och fatton mot en tät mur av aprikos och pomerans. Ovanligt livlig syra i smaken och en längd i eftersmaken som bara bra Sauternes kan åstadkomma. Till min stora glädje så börjar 11-åringen få smak på anklever. Han får vänta lite med Sauternes bara.

Sedan vanlig (viklök och rosmarin/timjan-kryddad) lammstek som tillagat sig i ugnen under 4 timmar till 65/66 grader.
Till det 2003 Domaine Paul Autard Châteauneuf-du-Pape Cuvée La Cote Ronde. Initialt väldigt otypisk sin appellation (men kanske typiskt vissa viner i årgången) med mycket brända och lite instängda dofter och mycket torkad frukt. Utvecklar sig sen kollossalt bra under kvällen och doften bjuder på massor med orientaliska kryddor, muskovadosocker och lite kanderad citrusfrukt.
Smaken är också den i början väldigt kantig med lite grova tanniner och fatighet men med luft så blir den klart mycket mjukare.
Även om det inte finns ngn sval kirschig 07-frukt i den här så är det desto njutbarare till lite rustik mat (ngt som en del elegantare Châteauneufer inte fixar lika bra).
När jag drack den här första gången för 2 år sedan så trodde jag att det skulle bli ett tidigt mognande vin men nu är jag väldigt tveksam till det.
Känns snarare som om den borde börja visa sin bästa sidor runt de vanliga 10-12 år som en bra Châteauneuf behöver. Glöm inte att dekantera 3-4 timmar före bara.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bernard Hatte Tradition i fredags och jag tror jag drack M&C brut i lördags. Vet inte säkert men såg en tom flaska på bordet i söndags och med den huvudvärken jag hade så verkar det rimligt att jag drack den.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En standard-Bolly som legat i källaren i ett par år. Väldigt trevlig - jag börjar mer och mer uppskatta Bollinger.

CH skrev:
Bernard Hatte Tradition i fredags och jag tror jag drack M&C brut i lördags. Vet inte säkert men såg en tom flaska på bordet i söndags och med den huvudvärken jag hade så verkar det rimligt att jag drack den.

Drack du en Moët hemma? :eek: Hur kom den dit?
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
I går anklever, toast, fikonmarmelad och havssalt. Till det 1998 Château Suduiraut. Sudden var fortfarande i sin linda med härlig botrytis- och fatton mot en tät mur av aprikos och pomerans. Ovanligt livlig syra i smaken och en längd i eftersmaken som bara bra Sauternes kan åstadkomma. Till min stora glädje så börjar 11-åringen få smak på anklever. <klipp>

den är väl 12 ??? ??? ???
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min första tanke var också att "11-åringen" syftade på ett vin :), men det syftar nog på en son/dotter.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Drack du en Moët hemma? :eek: Hur kom den dit?

Nej jag var iväg på den årliga resan med Croquet Cluben och en av de andra medlemmarna hade med sig den.
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

undrar varför citatet var så rumphugget ::)

men vinet hinner ju bli myndigt innan sonen, så då får det väl själv avgöra om det vill bli uppdrucket eller vaskat ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Alldeles riktigt Elvis. Det var min yngste son som tog för sig av anklevern.

När han blir vuxen, och med osviklig säkerhet väljer det
dyraste vinet, så kommer du att slå dig för pannan och säga:
"Vad har jag gjort?"
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
När han blir vuxen, och med osviklig säkerhet väljer det
dyraste vinet, så kommer du att slå dig för pannan och säga:
"Vad har jag gjort?"
Den tanken har ju slagit mig flera gånger så jag har lagt undan lite Armand Rousseau 99:eek:r och några Climens -99 till honom som han skall få dricka med mig när den tiden kommer ;D.
 
Toppen