Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Alldeles riktigt Elvis. Det var min yngste son som tog för sig av anklevern.

Ha ha, det påminner mig om att jag brukade muta "bonusgrabben" med en 5:a om han smakade på anklevern när han var 10 år.
 
SV: Idag dricker vi

Igår var jag på en alldeles förträfflig vinprovning i Franska Bolagets regi.
CH som ledde provningen ska ha en särskild eloge för ett bra arrangemang.

Av champagnerna stack Vilmart NV från en magnum flaska ut på ett särskilt positivt sätt. Även NV Camille Saves Cuvée Prestige var i min smak.

Av rhonevinerna var Ch9dP Tradition från Dom la Janasse mycket tilltalande.
Vi smakade 2008 men 2009 är den som man köper. Rapporterna säger ju att årg 2009 ska vara i klass med 2007.

OBS!
Jag har inga förbindelser med Franska bolaget så detta ska ses som info och inte reklam!!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En del gött igår men vad som tyvärr är mest minnesvärt är det jag inte drack, - Domaine Romanee Conti, Echezeaux 2007 för 1990:- som de säljer på Djuret då vi trots försök inte hade möjligheten att åka dit. Har inte möjligheten ikväll heller och i morgon är det stängt och sen byter de tema... Inte så ofta man får möjligheten att dricka DRC till det priset.. :'(

Någon, åk dit och drick! :p
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Grand Siécle och Vilmart Coeur de Cuvée 2000.

Kändes som en väldigt ung Grand Siécle - är det någon som vet om de bytt årgångsblandning? Påminde om Dompa 2000 i stilen. Trevlig men känns lite insmickrande och inte så spännande.

Vilmart Coeur de Cuvée 2000 var betydligt mognare än förra flaskan jag drack trots att de är från samma låda. Som vanligt en härlig upplevelse. Jag höll Vilmart som kvällens vinnare men det var jag ensam om att tycka i sällskapet.
 
SV: Idag dricker vi

Till den nykokta hummern drack vi igår en Lenoble BdB 2000.
Doften frisk, lite frukt, lime. Smaken:Bra syra,bra balans, gröna äpplen med citrus inslag(grape?). Bra och lång eftersmak. Detta gillar jag!!

Till svampomeletten drack vi en NZ Matariki(2002). 42% Merlot, 24% CS samt lite Malbec, CF och Syrah.
Riktigt god På näsan fanns jord,källare,cassis. En lång härlig smak: solmogen frukt,svarta vinbär, ceder, mineraler. Allt i en fin balans.
Tack punkarn för detta tipps!!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Grand Siécle och Vilmart Coeur de Cuvée 2000.

Kändes som en väldigt ung Grand Siécle - är det någon som vet om de bytt årgångsblandning? Påminde om Dompa 2000 i stilen. Trevlig men känns lite insmickrande och inte så spännande.

Vilmart Coeur de Cuvée 2000 var betydligt mognare än förra flaskan jag drack trots att de är från samma låda. Som vanligt en härlig upplevelse. Jag höll Vilmart som kvällens vinnare men det var jag ensam om att tycka i sällskapet.

Jo, vill minnas att RJ skrev något om att L-P har bytt blend på Grand Siécle (vilket tydligen inte föll honom på läppen, heller)...

Har dock inga problem att tro på att Vilmart CdC 2000 är snäppet bättre - tycker mer och mer om den, en fantastiskt vinös champagne! Dessutom verkar ju Vilmart vara en sådan hedersknyffel att det blir extrapoäng bara för en sådan sak ("akta dig för att träffa konstnären om du vill kunna bedöma konsten")... :)
 
SV: Idag dricker vi

Kunde inte hålla mig - kan ju sällan det - utan var naturligtvis tvungen att inleda Grand Dame 1998 KBT:n redan igår kväll. Och avsluta, kan man väl säga - för jag är definitivt redan botad - detta var ju alldeles förträffligt gott, och även om vinet fortfarande är ungt så hade vi inga problem att njuta hämningslöst av de läckra choklad- och exotisk frukttonerna...

And - credit due where credit due - tippar hatten åt Andreas för hans GD-inspiration... :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Kunde inte hålla mig - kan ju sällan det - utan var naturligtvis tvungen att inleda Grand Dame 1998 KBT:n redan igår kväll. Och avsluta, kan man väl säga - för jag är definitivt redan botad - detta var ju alldeles förträffligt gott, och även om vinet fortfarande är ungt så hade vi inga problem att njuta hämningslöst av de läckra choklad- och exotisk frukttonerna...

And - credit due where credit due - tippar hatten åt Andreas för hans GD-inspiration... :)

Bra det gick så väl vid första seansen! Då behöver du ju inte de andra (du köpte väl 2 lådor vill jag minnas!) och kan dela med dig till oss som inte gått i KBT ännu!!
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Kunde inte hålla mig - kan ju sällan det - utan var naturligtvis tvungen att inleda Grand Dame 1998 KBT:n redan igår kväll. Och avsluta, kan man väl säga - för jag är definitivt redan botad - detta var ju alldeles förträffligt gott, och även om vinet fortfarande är ungt så hade vi inga problem att njuta hämningslöst av de läckra choklad- och exotisk frukttonerna...

And - credit due where credit due - tippar hatten åt Andreas för hans GD-inspiration... :)
Låt oss köra lite blinda varianter så får vi se vad allmänheten tycker. Fortsatt hälsosamt skeptiskt. Jag gillar ofta VC vanligt årgång som lagrats men GD har varit lite för slätstruken för mig men som sagt, låt oss blint fälla domen .-)
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi

JC skrev:
Till svampomeletten drack vi en NZ Matariki(2002). 42% Merlot, 24% CS samt lite Malbec, CF och Syrah.
Riktigt god På näsan fanns jord,källare,cassis. En lång härlig smak: solmogen frukt,svarta vinbär, ceder, mineraler. Allt i en fin balans.
Tack punkarn för detta tipps!!

Öppnade också en flaska igår, lite småtrevligt första timmen, en del goda mognadstoner med stjäranis ovanpå men föll sen ihop totalt och sista halvan åker i såsen idag.

Flaskvariation eller fick ni ner flaskan snabbare än mig?
 
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Öppnade också en flaska igår, lite småtrevligt första timmen, en del goda mognadstoner med stjäranis ovanpå men föll sen ihop totalt och sista halvan åker i såsen idag.

Flaskvariation eller fick ni ner flaskan snabbare än mig?

Återkommer imorgon, då jag sparat 1/3 till ikväll, men dina kommentarer gör att jag får testa den tidigt ikväll,
för att avgöra om även jag ska göra sås av den.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Jo, vill minnas att RJ skrev något om att L-P har bytt blend på Grand Siécle
(vilket tydligen inte föll honom på läppen, heller)...


Fick följande svar från Systembolagets kundtjänst 2009-01-12:
"Det är årgångarna -93, -95, -96 som ingår i den Grand Siècle Brut
du frågade efter. Jag fick också reda på att den som nu finns i
beställningssortimentet innehåller årgångar -95, -96, -97."


Huruvida det är nya årgångar idag vet jag inte, jag kan inte hitta
någon information vare sig på importörens eller Laurent Perriers nätsidor.
Men det verkar så enligt en handlare i USA.
 
SV: Idag dricker vi

Guayabera skrev:
Öppnade också en flaska igår, lite småtrevligt första timmen, en del goda mognadstoner med stjäranis ovanpå men föll sen ihop totalt och sista halvan åker i såsen idag.

Flaskvariation eller fick ni ner flaskan snabbare än mig?

Drack den sista slatten ett dygn senare dvs igår. Den var helt OK. Kanske inte lika spänstig som dagen innan, men defenitivt inte dålig. Skulle tro att du råkat ut för flaskvariation.

Vi drack sedan en Roagna Pajé 2003. Ett helt makalöst vin. Doft av läder,tryffel, bär(=lingon,slånbär), lite lakrits.
Smaken: Pigga syror, underbara, mjuka, välbalanserade tanniner, härlig frukt med tydlig lakrits ton.
Kan en barbaresco bli bättre än så här??

Vi avslutade med en Xavier Ch9dP 2007. Riktigt hygglig. I doften fanns skogsbär, örter, läder ngn lakrits.
Smaken hade en ton av viol, söta hallon, mineral och lite örtig.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Frun fyllde år i helgen och eftersom hon har lagt sig till med en ökande faiblesse för Champagne och gillar tätpackade Aussie-Shiraz så blev det så här:
Marie-Nõelle Ledru, Grand Crû Brut
Diebolt-Vallois, Fleur de Passion 2004
Peter Lehmann Stonewell Shiraz 2002
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Frun fyllde år i helgen och eftersom hon har lagt sig till med en ökande faiblesse för Champagne och gillar tätpackade Aussie-Shiraz så blev det så här:
Marie-Nõelle Ledru, Grand Crû Brut
Diebolt-Vallois, Fleur de Passion 2004
Peter Lehmann Stonewell Shiraz 2002

Hur var Ledru?
köpte ett par lådor av Brut Nature 02 men har inte hunnit prova...

Andreas
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Låt oss köra lite blinda varianter så får vi se vad allmänheten tycker. Fortsatt hälsosamt skeptiskt. Jag gillar ofta VC vanligt årgång som lagrats men GD har varit lite för slätstruken för mig men som sagt, låt oss blint fälla domen .-)

med tanke på din "flickväns" ålder är du rätt tydlig med att du inte gillar äldre damer... ;D
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Kunde inte hålla mig - kan ju sällan det - utan var naturligtvis tvungen att inleda Grand Dame 1998 KBT:n redan igår kväll. Och avsluta, kan man väl säga - för jag är definitivt redan botad - detta var ju alldeles förträffligt gott, och även om vinet fortfarande är ungt så hade vi inga problem att njuta hämningslöst av de läckra choklad- och exotisk frukttonerna...

And - credit due where credit due - tippar hatten åt Andreas för hans GD-inspiration... :)


toldya!!
frukt och choko utan för mycket socker, top notch!!
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Hur var Ledru?
köpte ett par lådor av Brut Nature 02 men har inte hunnit prova...

Andreas
Va Kul ! Var hittade du dom ?

Den här gången som jag drack Grand Crû Brut så hade jag den lite varmare än jag brukar (snarare 10-12 grader än vanliga 5-7) vilket mildrade syraintrycket ngt och lyfte fram den härliga ljusa röda Pinot-frukten (mix av körsbär, hallon och jordgubb) som jag gillar i hennes viner. Goulté -06 är annars min favorit från Ledru men eftersom vi skulle ha Fleur de Passion efteråt så ville jag inte har för mycket kraft och bredd i apéritifen.

Är ingen stor "Brut Nature"-fan så för min gom så känns även Ledrus Extra Brut och Brut Nature lite för torra, "kalkiga" och krispiga så du får ta mitt tyckande utifrån den utgångspunkten. Har bara provat den (Brut Nature -02) på plats 2 ggr i höst utan ngt att äta till vilket kanske också spelar roll hur man upplever vinet. Även hennes övriga cuvéer (möjligen med undantag av Cuvée du Goulté -06) har en väldigt ungdomlig nästan stålaktig syra (trots att alla vinerna går igenom malolaktiska jäsningen) och skall nog vila ett tag på rygg i källaren såvida inte mat/vin-kombinationen vinner på mycket syra förstås.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en del gott i helgen men aningen för mycket mat i och med stora mängder gåslever, kalixrom och eftersom både en 7-rätters och en 3-rätters slank ner. Ett och annat vinpaket också...

Flaskor som dracks;

Duval Leroy Fleur du Champagne -96
Trevlig skumpa som kan ligga ytterligare

Bourgogne Rouge, Leroy - 07
Grym standardbourgogne från topp-producent

Ermitage Blanc L'Orée, Chapoutier -01
Powerhouse men lyckas elegant maskera 14% alkohol. Grymt vin.

Haut Bages Liberal -86
Riktigt gott. Klassisk Bordeaux som håller länge till

Catena Zapata Malbec, Adrianna Vineyard -06
Ung Malbec som gav lite Oregon-feeling av någon anledning. Malbecsvart i käften sen...

Domaine Dujac, Morey Saint-Denis, 07
Superhärlig på näsan men med klara usa-pinot-vibbar
 
SV: Idag dricker vi

Henriot Enchanteleurs 1996, mycket Krug-lik och därtill bra Krug! Med denna kan man inte riktigt längre kalla Henriot för fattigmans-Krug, varken efter smaken eller (tyvärr även) priset, då dom jackat upp det. Rekommenderas hur som helst.
 
Toppen