Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite trevlig bourgogne igår:
2000 Gevrey Chambertin, 'La Justice'
2004 Lechéneaut Nuits St. Georges les Damodes

Jag föredrog La Justice, en balanserad och bra bourgogne. Les Damodes var totalt fullpackad med björnbär och annan mörk frukt, lite för mycket för min smak, men också ett bra vin.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Blev en del gott i helgen men aningen för mycket mat i och med stora mängder gåslever, kalixrom och eftersom både en 7-rätters och en 3-rätters slank ner. Ett och annat vinpaket också...

Flaskor som dracks;

Duval Leroy Fleur du Champagne -96
Trevlig skumpa som kan ligga ytterligare

Bourgogne Rouge, Leroy - 07
Grym standardbourgogne från topp-producent

Ermitage Blanc L'Orée, Chapoutier -01
Powerhouse men lyckas elegant maskera 14% alkohol. Grymt vin.

Haut Bages Liberal -86
Riktigt gott. Klassisk Bordeaux som håller länge till

Catena Zapata Malbec, Adrianna Vineyard -06
Ung Malbec som gav lite Oregon-feeling av någon anledning. Malbecsvart i käften sen...

Domaine Dujac, Morey Saint-Denis, 07
Superhärlig på näsan men med klara usa-pinot-vibbar

Gottegris där !

Imponerande att höra om Haut Bages Liberal -86. Har för mig att det slottet inte var bland de bättre på 80-talet.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Slår ihjäl lite tid på CDG med:
Gerard Bertrand Cigalus Blanc -07 Fet och fatig sydfrasse som är lite klumpig.
Ch. Tour Seran -07 Médoc Crû Bourgeois från Jean Gouyon (äger bl.a Haut Condissas och Rollan de By). Bra men hade gärna haft lite Haut Condissas -05 i stället.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Gottegris där !

Imponerande att höra om Haut Bages Liberal -86. Har för mig att det slottet inte var bland de bättre på 80-talet.

Enligt en polare som var med så har de legat på en rätt jämn nivå senaste 30 åren men då var det tydligen hans favoritslott också... Han blev i alla fall väldigt glad att jag tog med den :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drog precis korken på en Henriot -96 som jag tänkte haft som städskumpa men jag skjuter nog på städningen en stund och njuter av denna istället.
Syrliga äpplen, päron, smörstekt bröd, rabarber och lite honung. Bra mousse och tydlig (utan att vara vass) syra. Tyvärr är inte frukten riktigt där i smaken som den är på doften men å andra sidan är flaskan aningens för kall just nu också så det löser sig om stund hoppas jag. Istället är det en liten bitter och kryddig eftersmak som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Tittade på cellartracker vad övriga skrivit om den och på de 25 senaste noteringarna står shorepower för 4st. Bra jobbat!
http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=72770
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Drog precis korken på en Henriot -96 som jag tänkte haft som städskumpa men jag skjuter nog på städningen en stund och njuter av denna istället.
Syrliga äpplen, päron, smörstekt bröd, rabarber och lite honung. Bra mousse och tydlig (utan att vara vass) syra. Tyvärr är inte frukten riktigt där i smaken som den är på doften men å andra sidan är flaskan aningens för kall just nu också så det löser sig om stund hoppas jag. Istället är det en liten bitter och kryddig eftersmak som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Tittade på cellartracker vad övriga skrivit om den och på de 25 senaste noteringarna står shorepower för 4st. Bra jobbat!
http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=72770

Har väl druckit en 12 stycken av dessa och tyvärr har de varierat en hel del. Finns ett gäng återlämnade. Ligger för övrigt extremt efter på anteckningsfronten både här på forumet och cellartracker. Måste, måste ta tag i det :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provning i lördags med det här:

Château Les Ormes de Pez, 2001
Såg helt mogen ut i färgen men doften ville annat. Fina drag åt ceder i början som kryddades med lite mognads-toner (multnande löv, lite brett). Frukten var först ganska återhållsam men vecklades ut fint efter en timma och visade upp cassis och plommon och en knappt förnimbar citrusskalton men utan att vara storslagen på ngt sätt. Smakmässigt ganska grov än så länge med ngt kantiga tanniner som är lite i överkant för kroppen och fruktsyrorna. Håller dock fin till mat i nuläget.

John Duval Entity Shiraz, 2007
Skulle haft Clarendon Hills Shiraz men SS/Nordstan hade int en enda av de 8 flaskor som fanns på saldot ("kan vara fel i saldot", "vi har skickat iväg en del vin idag till andra butiker", "dom kan ha sålts nu på förmiddagen" = SS's uppfattning om valfrihet: "Välj vilken bortförklaring du önskar"). Det blev John Duvals Entity Shiraz som ersättare i alla fall. Har man varit vinmakare på Penfolds i 29 år (varav 15 som chefsvinmakare) med anvsar för bl.a Grange så borde ju Duval kunna prestera ngt bra på egna ben. Jag har dessutom provat Duvals Plexus förut som jag gillade så det borde vara en ok ersättare. Färgen var väldigt tät och pupurtonerna sjöng på sista versen. Doften sopar till ordentligt med tydlig cassis- och björnbärsfrukt och en liten dos med kryddor i bakgrunden (nejlika + lite flyktig mynta och anis). Faten snyggt maskerade bakom fruktkappan och harmoniska (30% nya franska fat läser jag på hemsidan och utöver det 2:a, 3:e och 4:e fyllningens fat av amerikansk och fransk ek). Smaken är som man förväntar sig väldigt tät och fruktig men med mer struktur och tanninrikedom än jag hade förväntat mig. Lite mer Hermitagiserad än många supertäta Aussie-Shiraz burkar vara. Låt ligga lite till för mer komplexitet och harmoni i smaken.

La Ferme du Mont Chateauneuf-du-Pape "Côtes Capelan", 2007
Mitt första möte med La Ferme du Mont men vad kan gå fel i södra Rhône 2007 ? Inget visade de sig den här gången också. Visst är det en bit kvar till t.ex "Vieilles Vignes" från Janasse eller Grand Veneur men det här vinet skäms inte alls för sig. På näsan börjar det väldigt kirschigt och med en lite "gamla fat"- doft (ni vet trä utan vanlij och rostat/bränt). Grenache dominerar starkt hela doftspektrat och efter en stund kommer en underbart elegenat doft av blommor och kanderade apelsinskal. Bakom detta lurar sedan en liten lakritston ihop med krossad sten. Värme och svalka/elegans i doften på samma gång vilket är en del av den stora underhållningen hos 2007-vinerna från södra Rhône. Smakmässigt blir vi ännu bättre belönade med kvällens bästa balans och längd även om det växer ut senare och blir ännu bättre till mat. Fruktysran är också ovanligt hög för ett så Grenache-dominerat vin (80% Grenache, resten Syrah+Mourvèdre) men det känns helt rätt med den fruktsyran om vinet skall kunna utvecklas i några år till (vilket jag tror att det gör). Det här blir nog ganska Burgundiskt med några år till på rygg skulle jag tro. Mångas favorit.

Brancaia Il Blu, 2007
Också första gången jag provar Brancaias Il Blu men jag har provat deras Chianti Classico några gånger: Chiantin har imponerat på mig så när jag skulle ha en Sangiovese-blend från Toskana så föll blickarna på Il Blu (50% Sangiovese, 45% Merlot, 5% Cabernet Sauvignon).
Tyvärr så fick vi inte ut optimalt av vinet just nu eftersom den var rejält sluten och nästan uppvisade tunnel-karaktär (framför allt doftmässigt). Nästan opakt pupur i färgen var den och med stor doft av nytt trä, kaffe, läder och bakom det en svag doft av russin och plommon. Inte mycket hände under de 90 min jag var med men tydligen hade vinet öppnat upp sig några timmar senare enligt dom som var kvar. Smakmässigt var det riktigt tufft i munnen nu med massor av allt. Ett vin för tannin-fetishisten i nuläget. I eftersmaken kunde man ana lite av vad som komma skulle med tät frukt, kaffe, rostade fat och svarta vinbär. Allt klingade länge i munnen dessutom. Barnarov att dricka just nu men om 5-7 år så skall det nog kunna vara harmoniskt och hyfsat utvecklat. Stort vin som är lite väl bra inpackat just nu bara. Kul att någon fortfarande vågar göra viner som i stort sett måste ligga +10 år för att komma till sin rätt.

Château Canon La Gaffélière, 2006
Ganska ungt litet monster det här också. Öppnade upp sig betydligt mer än Il Blu men frukten är väl dold bakom ett i mitt tycke allför fatat vin. Det finns otvetydigt klass i det här vinet både i doft och smak men ngn har varit alltför "fatglad" i källaren tyvärr. Smaken är i bittraste och torraste slaget men kanske kommer den ut bättre om några år (minst 5) vad vet jag. Dom som drack den senare på kvällen till mat var lite mer positiva men omdömena ändrades inte lika mycket som t.ex för Il Blu. Har druckit många unga och riktigt sträva Bordeauxer men gemensamt för dom riktigt bra har varit att man trots väldigt hög strävhet har haft en hög, fin balanserad frukt som ändå gjort vinet gott att dricka som ungt (många Bordeuax -86 var på det viset som unga). Den här var prissänkt från 720:- till 545:- men jag skulle alla gånger ta Les Ormes de Pez -01 före detta i nuläget.

I morgon kväll väntar en Pinot Noir-provning. Återkommer med lite anteckningar från den senare.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

En trevlig champagnekväll:

Uppvärmning
Janisson Baradon Brut
Michel Marcoult Brut Tradition
Michel Marcoult Brut Millesime 2005
Janisson Baradon Rosé
Ernest Remy Brut Classique

Mer seriös provning
Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit 2002
Pierre Moncuit 1996
Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 1985
Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1988
Diebolt-Vallois bdb 1976
Deutz NV (70-tal)
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En trevlig champagnekväll:

Uppvärmning
Janisson Baradon Brut
Michel Marcoult Brut Tradition
Michel Marcoult Brut Millesime 2005
Janisson Baradon Rosé
Ernest Remy Brut Classique

Mer seriös provning
Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit 2002
Pierre Moncuit 1996
Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 1985
Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1988
Diebolt-Vallois bdb 1976
Deutz NV (70-tal)
+ en korkad 1988 Jacquesson Signature. Bästa vin var nog Cuvée de Enchanteleurs
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
En trevlig champagnekväll:

Uppvärmning
Janisson Baradon Brut
Michel Marcoult Brut Tradition
Michel Marcoult Brut Millesime 2005
Janisson Baradon Rosé
Ernest Remy Brut Classique

Mer seriös provning
Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit 2002
Pierre Moncuit 1996
Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 1985
Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1988
Diebolt-Vallois bdb 1976
Deutz NV (70-tal)
Ser fram emot era noteringar för Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1988 och Diebolt-Vallois bdb 1976. Det har tidigare sagts de bör konsumeras nu. Stämmer det, eller kan de ligga ett tag till?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Henriot Cuvée de Enchanteleurs 1988

Orginaldeggad eller nydeggad?
Knäckte en nydeggad (den som såldes på SS för nått år sedan) ganska nyss och den var i kanonform. Visste går den att låta ligga längre men om jag haft fler så ser jag ingen orsak till att låta dem ligga längre. De är kort sagt, riktigt jävla bra just nu!

Låter som en trevlig afton förövrigt. Vilka var det förutom dig och shorepower?
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Super, tack!
Diebolt-Vallois bdb 1976, hur tycks dryckesfönstret där tycker ni?
Det är den 4-5e jag dricker och den piggaste. Lite kort i smaken men ingen trodde det var en 76a. Dock med tanke på flaskvariationerna på de här så skulle jag dricka nu. Den blir med stor sannolikhet inte bättre
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det är den 4-5e jag dricker och den piggaste. Lite kort i smaken men ingen trodde det var en 76a. Dock med tanke på flaskvariationerna på de här så skulle jag dricka nu. Den blir med stor sannolikhet inte bättre

Tack, tack - nu blir jag stressad....
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Tack, tack - nu blir jag stressad....
Du behöver inte dricka den idag eller i morgon, men jag skulle ta den snart=6 månader. Om den ligger bra så kommer ju inget att hända med flaskan som inte redan hänt på så kort tid
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du behöver inte dricka den idag eller i morgon, men jag skulle ta den snart=6 månader. Om den ligger bra så kommer ju inget att hända med flaskan som inte redan hänt på så kort tid

Det är ju inte bara 1 ;D
 
Toppen