Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Underligt hur ni resonerar kring Salon-88. Själv tyckte jag att den var ganska tråkig vid första sniffen men att den verklige öppnade upp sig med tiden och blev riktigt, riktigt bra när det var dags att avlägsna sig.
Tyckte inte att den var tråkig i första sniffen, smaken följde dock inte upp. Däremot växte Salonen grymt under kvällen. Som vanligt så skulle man haft mer tid med den[

Jimmy Forsman skrev:
Bolly R.D 96 fick mina fördomar mot R.D att komma lite på skam, även om de där förbannade champinjontonerna började dyka upp. Syran var däremot magisk och jag hittade faktiskt nästan lite Leclapart-toner (mobba mig gärna, men jag står för det) i början.
Just 96an uppför sig nu som en BdB så jag förstår helt vad du menar med Leclapart. Ska bli kul att se var den tar vägen i framtiden

Jimmy Forsman skrev:
Beaucastel var magisk, Raven var som att dricka godis, NJaN var helt klart den bästa och mest eleganta lagrade SQN jag provat, Las Cases 07 var grym och, jaja, listan kan göras lång.
Jag är ju ingen SQN-fan men NJaN var otroligt bra. Raven är inte min stil så jag avhåller mig där, Cos växte väldigt, Las Cases var grym som du säger , väldigt trevlig rödvinskväll, tack till alla

Jimmy Forsman skrev:
även om jag, som Krug-88 så fint meddelade igår från Vietnam, har blivit en jävla fitta.
Håller helt med Krug88
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Underligt hur ni resonerar kring Salon-88. Själv tyckte jag att den var ganska tråkig vid första sniffen men att den verklige öppnade upp sig med tiden och blev riktigt, riktigt bra när det var dags att avlägsna sig.

Vi har olika näsor.... ;) Eller så missade du den initialt sjukt bra doften om du inte stack näsan i glaset direkt för det var borta efter bara några sekunder. I alla fall för mig.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Överlag en rätt städad provning, snart kommer väl Anders in och hånar oss!

Vilken syjunta.
Med undantag för CH så verkar det varit uteslutande stockholmare på plats. Innebär alltså att vid bordet fanns en stake, en jävla fitta och för resten ingenting. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Oj, vilka kvällar. Shorepower, du går ut hårt 2011! ;) CH, grattis i efterskott!

För egen del har det blivit en del skumpa i år men inte i närheten av er helg...

Måste berömma Mumm de Cramant igen. Jag köpte en flaska till på St Martin i den för övrigt utmärkta vinbutiken Bacchus och Mumm de Cramant är verkligen en bdb helt i min stil. Perfekt balans mellan syra och frukt, gräddig och väldigt drickbar. Påminner om Diebolt-Vallois Prestige i stilen men Mumm är en klass bättre.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Har spenderat helgen i Stockholm och när man sammanfattar vad som druckits så inser man varför jag var lite trött på söndagen.


Torsdag:
Domaine Marcel Deiss Riesling 2008
Stags Leap Cabernet Sauvignon Napa Valley 2006
Castillo Perelada Finca Malaveïna 2007
Olivier Leflaive Les Sétilles 2009
Voirin-Jumel Rose (NV)

Förde inga anteckningar men kvällens vin var Stags Leap utan tvekan. Riktigt trevlig Napa Cab som man nog borde ha hemma. Voirin-Jumel var även den väldigt trevlig och otroligt fruktig. Hade inte väntat mig att den skulle smaka så mycket som den gjorde.


Fredag:
Bernard Hatte Rose (NV) Hallon/jordgubbs saft, hubba bubba, krusbär och aningens söt samt något grönt i doften.
Voirin-Jumel Cuvee 555 (NV) Ren och balanserad men i sällskapet aningens för lätt. Gröna äpplen och en del fat med lite luft.
Diatom Huber Chardonnay 2009 Fruktig, popcorn, smörig och en liten tvålig ton, Väldigt ung och med bra tryck i.
Bollinger RD 1996 Rabarber, mango, väldigt mogna äpplen, honung, lite nötter och champinjoner. Klart bästa RD 96 jag någonsin provat!
Salon 1988 Smörig, russin, stram syra, honung, lakrits och kaffe. Lite konstig och vi misstänkte att den inte lagrats helt korrekt.
SQN More Then Just a Number Grenache 2002 Rödbärig, kruddig, köttig, stekt bacon och papper.
Château de Beaucastel Homage 2000 Stall, skitig, mörk frukt och kaffetoner. Har var vi ute och seglade ordentligt och trodde länge det var en Bdx.
Château Cos d'Estournel 1999 Skrev inget
Château Sociando Mallet 2003 Stall, maskulin, tjära, asfalt, lakrits, cederträ, torr frukt bly.
Château Léoville-Las-Cases 2007 Skrev inget.
Comtes de Champagne 1981 Kokt flaska som ställdes åt sidan.
SQN Raven Syrah 2006 Skrev inget
Domaine Maume Mazis-Chambertin 2005 Skrev inget

Väldigt trevlig kväll där Bollyn tog hem det bland de vita. Salonen tog sig visserligen efter någon timme men kom aldrig i kapp och det var något lurigt med flaskan tyvärr. Bland de röda var det väldigt svårt att plocka ut en vinnare. Jag är sjukt svag för SQN Syrah så den höll jag väldigt högt men Domaine Maume blev nog min vinnare efter målfoto. Efteråt blev det x antal onödig shots och öl i sällskap med Jos & Keen, Sista livstecknet innan jag somnade var 06:24 så det blev en ganska sen uppstigningen på lördagen.


Lördag:
Laurent Perrier 2000
Domaine de la Solitude Chateauneuf du Pape 2007

Plantation Platinum
Ron Zacapa Solera 15
Ron Zacapa Solera 23
Angostura 1824 12 Years
Diplomático Reserva Exclusiva

Bowmore Wine Cask 16 Years 1992
Bowmore 15
Bowmore 18
Glenfarclas Cask 105 In Flames
Glenlivet 18
Glenlivet 25
Highland Park 18


Söndag:
Vatten

Fyyy fan CH..., du kan inte vara fräsch idag... ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

En del smått och gott de senaste dagarna:

Ravenswood Sonoma County Zinfandel 2006: Flera klasser bättre än deras Vintner's Blend (som förmodligen skalats ned i kvalitet för att komma in på SS under 100:). Den här skall enligt etiketten vara på gamla stockar och frukten känns hyfsat koncentrerad om än i tunnaste laget. Lite väl syltigt och väl mycket alkohol känns det som också. Vinet har en liten mognad som är ganska tilltalande och frånvaron av en massa rostade fat (som hos Seghesios Zin) är trevligt. Kanke en blandning av denna+ Seghesio skulle bli bra (Seghesion har en stramare och tätare frukt men faten stör en del).

Engelbrecht Els Proprietor's Blend 2007: Intressant blend som domineras av C.S och Shiraz (60/20) + lite Merlot, Petit Verdot och Malbec. Lite mastig i alkoholen för en "nästan" Bordeaux-blend (>15%) vilket drar ner intrycket lite grann. Annars bra näsa om än lite knuten just nu. Blir definitivt bättre med 3-5 år på rygg.

Thelema Cabernet Sauvignon 2007: Fortfarande en av mina röda favoriter från Sydafrika. Massor med tät Cassis och fin-fin längd. Har nog inte smakat ngt rött från Thelema som inte håller måttet.

The Berrio Sauvignon Blanc 2009: Intenisvt krispigt, krusbärs/vinbärs-karaktär i doften och massor med pigg ung syra och mineral. Lite spritz piggar till det hela också.

Raats Cabernet Franc 2007: Helt opak och purpur i färgen och först nästan ingen doft alls (pop'n pour). Så småningom vecklade den ut sig och den mest häftiga tobaksdoft jag någonsin känt i ett vin fanns där. Bakom den här buteljerade Cohiban fanns det också en hel del rostade fat och en del kakao som påminde inte så lite om vissa Priorat-viner men utan hettan. Tät, ung och med bra tanniner i smaken så bådar det här gott för framtiden.

Dr Pauly Bergweiler Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese 1989: Fortfarande lite grön i färgen (21 år ung) !!!. Doften pekade inte heller den på ngn mognad utan skrek ut krusbär, äpple och melon och lite Riesling-petroleum. Allt inpackat i en frisk, fräsch och fruktig Per Bill-syra som fick spottkörtlarna att jobba ordentligt. Helt ljuvlig halvtorr ung Mosel från en ok (men inte topp) firma och hyfsat läge. Inser att jag har köpt alldeles för lite sådana här viner de senaste decenniet så det får bli lite uppryckning nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Thelema Cabernet Sauvignon 2007: Fortfarande en av mina röda favoriter från Sydafrika. Massor med tät Cassis och fin-fin längd. Har nog inte smakat ngt rött från Thelema som inte håller måttet.

Håller helt med och jag tycker att deras rena Cabernet Sauvignon är bäst. Har provat 2004:an och 2005:an men förrådet är slut - tack för påminnelsen om att jag borde lägga en ny beställning.

Min absoluta Sydafrika-favorit bland röda viner är annars Rustenberg Peter Barlow, också en ren Cabernet Sauvignon. Den har jag än så länge bara druckit på plats men jag köpte med mig några hem som ligger och vilar i vinkällaren.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Har spenderat helgen i Stockholm och när man sammanfattar vad som druckits så inser man varför jag var lite trött på söndagen.
Lördag:
Laurent Perrier 2000
Domaine de la Solitude Chateauneuf du Pape 2007

Plantation Platinum
Ron Zacapa Solera 15
Ron Zacapa Solera 23
Angostura 1824 12 Years
Diplomático Reserva Exclusiva

Bowmore Wine Cask 16 Years 1992
Bowmore 15
Bowmore 18
Glenfarclas Cask 105 In Flames
Glenlivet 18
Glenlivet 25
Highland Park 18


Söndag:
Vatten

Har du några provningsanteckningar från lördagen?
Vilket vatten var det förresten?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Har du några provningsanteckningar från lördagen?
Vilket vatten var det förresten?

Jag tror att i just vattenfrågan var CH mer intresserad av kvantitet än kvalitet ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Fyyy fan CH..., du kan inte vara fräsch idag... ;D

Det var inte så farligt. Jag fick ju sova ut varje dag så det gick ganska bra. Mindre kul att bli väckt av väckarklockan däremot.

chambertin skrev:
Thelema Cabernet Sauvignon 2007: Fortfarande en av mina röda favoriter från Sydafrika. Massor med tät Cassis och fin-fin längd. Har nog inte smakat ngt rött från Thelema som inte håller måttet.

Spännande, inte provat denna men verkar som man ska beställa några för att prova.

chambertin skrev:
Raats Cabernet Franc 2007: Helt opak och purpur i färgen och först nästan ingen doft alls (pop'n pour). Så småningom vecklade den ut sig och den mest häftiga tobaksdoft jag någonsin känt i ett vin fanns där. Bakom den här buteljerade Cohiban fanns det också en hel del rostade fat och en del kakao som påminde inte så lite om vissa Priorat-viner men utan hettan. Tät, ung och med bra tanniner i smaken så bådar det här gott för framtiden.

Har provat denna några gånger och senast i sällskap av Bruwer Raats som berättade en hel del om vinet. Gillar den skarp men tyvärr dyker det bara upp några få flaskor i tillfälligasortiment en gång om året och oftast då det finns mycket annat som man hellre vill ha.

Per Stade skrev:
Har du några provningsanteckningar från lördagen?

Nej tyvärr men om det var något speceillt du undrade över kan jag försöka dra mig till minnes.

Per Stade skrev:
Vilket vatten var det förresten?

Jag är ju en ganska enkel människa så jag nöjde mig med kranvatten.
 
SV: Idag dricker vi

Slank förbi Eriks vinbar för ett glas. Lyckades avhålla mig från Champagne en hel kväll

2007 Morey St-Denis Clos Solon Fourrier. Väldigt trevlig bourgogne.Mellanröd, Fin doft, Ung men med den lite mer komplexa stilen jag gillar med många bourgogner, Lång fin eftersmak. Bästa för kvällen

2008 Southing Pinot Noir. Sea Smoke. Väldigt ung, lite hög alkoholhalt, ”lättdrucket” och inte så komplex. Som enskilt vin bra, drucket tillsammans med en bourgogne faller den lite platt.

2007 Pin,La Spinetta . Ett vin från La Spinetta jag inte sett förut. Känns som det här vinet ska ligga ett tag men en ganska trevlig upplevelse redan nu. Ganska mycket tanniner, lite jordighet och mörk choklad.

2001 Dominus Estate , Christian Moueix En kalifornisk bordeaux. Borde nog ha dekanterats då den var ganska sluten Mjuka tanninerna men det fanns syra som balanserade upp. Avstår från bedömmning av den här
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

P.Peters Les Chetillons 2002 fortfarande ung, behöver utvecklas mera i sina smaker, just nu mineral, mogen grape, syrorna är dock snälla så fullt drickbar nu (flaskvariation!)
I helgen dracks en Magnum, mera av allt, framförallt energi ock intensitet!

Good News. I Frankrike är Henriot Enchentaleurs 1996 nu släppt på magnum (€199);D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
P.Peters Les Chetillons 2002 fortfarande ung, behöver utvecklas mera i sina smaker, just nu mineral, mogen grape, syrorna är dock snälla så fullt drickbar nu (flaskvariation!)
I helgen dracks en Magnum, mera av allt, framförallt energi ock intensitet!

Good News. I Frankrike är Henriot Enchentaleurs 1996 nu släppt på magnum (€199);D
Håller helt med dig om PP. Intressant att notera så var Pierre Moncuits Nicole Moncuit 2002 betydligt mer sluten än Pierre Peters Les Chetillons just nu.. Tror att de har andra stockar men det blir intressant att följa.

Trevligt med Henriot, en magnum för nästan samma pris som halvmagnum på SS. Var hittade du den
drooling%20smiley.gif
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Till och med en Billecart standard smakar bra i en svit på 20:e våningen på The Peninsula Bangkok... :p

Snöar det i Stockholm tro?
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fisksoppa och Jean-Philippe Fichet Meursault Le Tesson -08. Sämre torsdagkväll har man haft. Fantastiskt gott och redan nu tillgängligt vin som uppfyllde alla mina krav på bra vit Bourgogne.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Håller helt med dig om PP. Intressant att notera så var Pierre Moncuits Nicole Moncuit 2002 betydligt mer sluten än Pierre Peters Les Chetillons just nu.. Tror att de har andra stockar men det blir intressant att följa.

Trevligt med Henriot, en magnum för nästan samma pris som halvmagnum på SS. Var hittade du den
drooling%20smiley.gif
VinoCave i Riems, dom har höjt priserna ordentligt på magnum €199 vs. 64 för flaska vilket känns som ett superfynd!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
VinoCave i Riems, dom har höjt priserna ordentligt på magnum €199 vs. 64 för flaska vilket känns som ett superfynd!
€64 för en Enchantelaur 1996, wow, undrar varför Henriot säljer dem så billigt. Du skulle ha köpt en låda och sält på vinauktionen här i Sverige :)
 
Toppen