Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Nä, men det är -10c. V-fn gör du i Bangkok? Ska du flytta land nu igen?
Vi frös lite då det bara var 28 i Saigon häromdan.
Och då tyckte vi att en liten trip till värmen kunde vara på sin plats...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vi frös lite då det bara var 28 i Saigon häromdan.
Och då tyckte vi att en liten trip till värmen kunde vara på sin plats...
Ah, det så klart.

Trodde du fick fly Saigon efter att Lidingömannen varit där. Han berättade vilka champagneorgier han tog dig igenom under sitt besök.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, det blev en del gott!

Måste lämna landet varje 6 månader för att förnya visat, den här gången blev det Bangkok.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
€64 för en Enchantelaur 1996, wow, undrar varför Henriot säljer dem så billigt. Du skulle ha köpt en låda och sält på vinauktionen här i Sverige :)
Handlat men enbart för konsumtion ;) Ska prova om 2 veckor 88 vs. 96 på magnum ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Gärna, var då ;D
Du måste nog dyka upp i Warszawa och ha med en likvärdig flaska i beredskap för det mötet...
Då är du nog mer än välkommen!

Magnum och jag har korkat ett och annat gott i den stan många gånger ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Det blir middag på restaurang le mesnil i Champagne!

Ja ja, vad är väl en middag på Le Mesnil i Champagne när man kan bjuda på älgsteksmiddag i Fjollträsk? Är inte alls avis på dig!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Spéciale 99 blev det till ostronen igår.

Vid uppkorkandet kändes den trög, torr och gammal (ser fram emot anders metafor på den beskrivningen). Hällde upp en liten skvätt. Doften som slog emot var tvetydig, svår att förstå. Var den korkad? För det var inte riktigt källardoft som jag ibland upplevt i andra viner. Ärligt talat började jag tro på kork eller annan defekt, men jag hällde upp i glasen och smaken var ok. Förvånansvärt lite syra, all 1999-lik syra hade bäddat in sig i bomull.

När den fått stå till sig en timme klev PP 99 upp på toppen och fullkomligen knockade mina doftlökar. Så mogen, så tät och ovanpå det lite senare en märklig skön doft av tobak (jag som skarpt ogillar tobak fann nu en skön doft av detsamma). Doften höll i sig i flera timmar men smaken tappade, vilket må vara ok efter 4 timmar :)

Är förvånad över att den var så mogen och gav känslan av en "gammal" champagne. Trodde att 99:an skulle ligga mkt längre.

Till ostronen var den inte perfekt tycker jag, hade nog passat bättre med ngt piggare (läs: syra). Men den dög ;D
 

Allaboda

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Till och med en Billecart standard smakar bra i en svit på 20:e våningen på The Peninsula Bangkok... :p

Snöar det i Stockholm tro?

The Peninsula i Singapore är ett riktigt schysst hotel! En av mina favoriter i Asien.
Synd bara det ligger på "fel" sida floden. Sist jag bodde där flyttade Thaksin (innan han gick i total exil) in på en våning och stället översvämmades av metalldetektorer och poliser.

Vilket påminner mig att vi skulle äta Kobebiff på Banyan Tree. Och när vi väl är där visar det sig att det är val dagen efter, så alla restauranger hade förbud att servera alkohol, oavsett nationalitet. Kobebiff och apelsinjuice någon?

Är Bangkok varmare än här i Singapore, där de de senaste dagarna sjunkit till 26-27 grader på nätterna?

Sorry for thread drift.....
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Jag gör ett undantag och delar med mig av lite alkoholkonsumtion.
I helgen drack jag Madeira, något jag aldrig dricker annars. Jag minns knappt om jag någonsin druckit det tidigare faktiskt.
Hursomhelst, St Johns från mitt lokala SS var det och baske mig, det var ju riktigt bra!

Jag ser att utbudet är väldigt begränsat, men det finns några att välja på om man ska stödja monopolet.
Är det något som är värt att titta och smaka närmre på?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Diebolt-Vallois Fleur du Passion 2004 för första gången igår. Vilken härlig champagne. En massa kompakt frukt (citrus, mycket mandariner) och syra i perfekt balans. Höll lääänge i glaset. Ung champagne blir inte mycket bättre än så här. Jag tror att risken är stor att jag kommer att dricka alla mina FdP 04:eek:r unga.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Provade Diebolt-Vallois Fleur du Passion 2004 för första gången igår. Vilken härlig champagne. En massa kompakt frukt (citrus, mycket mandariner) och syra i perfekt balans. Höll lääänge i glaset. Ung champagne blir inte mycket bättre än så här. Jag tror att risken är stor att jag kommer att dricka alla mina FdP 04:eek:r unga.
Kul att du också gillar FdP 04, håller helt med dig om att den är bra att dricka nu. Tror ändå vi måste ge nån flaska lite möjlighet till full mognad ;)

Igår, Belle Epoque 1982 magnum. Fick bråttom och ta fram denna då jag upptäckte läckage runt korken samt låg nivå. Tidigare magnum har varit bra men inte storslagna. Så förhväntningarna var lågt ställda, dax för öppning, korken går av :eek: Ännu lägre förväntningar :(. Korkskruv, korken kommer ur med en rejäl POPP! :) Häller upp tydlig mousse, bra fart på bubblorna :) Fantastisk doft exotisk, kaffe, mognad ;D smaken är dock lite hård och platt med unga syror, mix av mogen och ung! vi dricker ett glas och sparar resten. Sugen på nåt mera som är moget, Domaine de Chevalier 1983 dubbeldekanterad, ahh :) mogen Graves kanske lite "over the hill" dock en härlig doft av mörka bär och jordkällare, för sin ålder sitter vinet ihop riktigt bra , inte stort men riktigt trevligt. Luftad Belle Epoque NU börjar det likna nåt stor oljigkropp, exotiska frukter, nougat, enorm smakrikdom och lång komplex smak med en upplyftande beska från söt citron. Mogen men fortfarande viril skulle kunna lagras många år till.SUPER ;D ;D ;D

Shorepower, drack en 85a på magnum för ett år sen mitt minne säger mig att den var ännu bättre än kvällens 82a. Hoppas det är en TippTopp flaska du har i källaren.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår drack vi Erik Lallerstedt brut med ett gäng nyexade snutar. Är det samma vin som Diebolt-Vallois Tradition?
Den var helt ok,rätt smakrik.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Kul att du också gillar FdP 04, håller helt med dig om att den är bra att dricka nu. Tror ändå vi måste ge nån flaska lite möjlighet till full mognad ;)

Igår, Belle Epoque 1982 magnum. Fick bråttom och ta fram denna då jag upptäckte läckage runt korken samt låg nivå. Tidigare magnum har varit bra men inte storslagna. Så förhväntningarna var lågt ställda, dax för öppning, korken går av :eek: Ännu lägre förväntningar :(. Korkskruv, korken kommer ur med en rejäl POPP! :) Häller upp tydlig mousse, bra fart på bubblorna :) Fantastisk doft exotisk, kaffe, mognad ;D smaken är dock lite hård och platt med unga syror, mix av mogen och ung! vi dricker ett glas och sparar resten. Sugen på nåt mera som är moget, Domaine de Chevalier 1983 dubbeldekanterad, ahh :) mogen Graves kanske lite "over the hill" dock en härlig doft av mörka bär och jordkällare, för sin ålder sitter vinet ihop riktigt bra , inte stort men riktigt trevligt. Luftad Belle Epoque NU börjar det likna nåt stor oljigkropp, exotiska frukter, nougat, enorm smakrikdom och lång komplex smak med en upplyftande beska från söt citron. Mogen men fortfarande viril skulle kunna lagras många år till.SUPER ;D ;D ;D

Shorepower, drack en 85a på magnum för ett år sen mitt minne säger mig att den var ännu bättre än kvällens 82a. Hoppas det är en TippTopp flaska du har i källaren.

FdP 04 är som sagt ett vin som är svårt att låta bli. Drack den senast på nyår och den är av den lätt förföriska typen. Som tur har jag ett gäng i källaren inklusive några magnum som nog får ligga.

Kul med Belle 82an och tacl för en kul beskrivning. Magnumstorlek gör att flaskorna lever så mycket längre. Vet inte när jag ska klippa min 85a men känns inte som jag behöver panika direkt.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår, Belle Epoque 1982 magnum. Fick bråttom och ta fram denna då jag upptäckte läckage runt korken samt låg nivå. Tidigare magnum har varit bra men inte storslagna. Så förhväntningarna var lågt ställda, dax för öppning, korken går av :eek: Ännu lägre förväntningar :(. Korkskruv, korken kommer ur med en rejäl POPP! :) Häller upp tydlig mousse, bra fart på bubblorna :) Fantastisk doft exotisk, kaffe, mognad ;D smaken är dock lite hård och platt med unga syror, mix av mogen och ung! vi dricker ett glas och sparar resten. Sugen på nåt mera som är moget, Domaine de Chevalier 1983 dubbeldekanterad, ahh :) mogen Graves kanske lite "over the hill" dock en härlig doft av mörka bär och jordkällare, för sin ålder sitter vinet ihop riktigt bra , inte stort men riktigt trevligt. Luftad Belle Epoque NU börjar det likna nåt stor oljigkropp, exotiska frukter, nougat, enorm smakrikdom och lång komplex smak med en upplyftande beska från söt citron. Mogen men fortfarande viril skulle kunna lagras många år till.SUPER ;D ;D ;D
Vilken skön beskrivning !
Du har inte funderat på att söka till radiosporten ?
 
Toppen