Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Billecart kan vara helt magisk med lite ålder...
Lite som Selosse, rätt svårt som ung men kan vara tårdrypande bra med några år på nacken.
Deras rosé är jag inte så impad av, men på BdB är de outstanding!
Du har säkert rätt i det.
Har inte provat så mycket Billecarts så min dissning kommer bara från desa Roséer (Millésimen var i och för sig ganska bra får jag erkänna) och dom jag provade på Champagnedagarna förra året. Såg i mina anteckningar från då att jag gillade BdB -98 så du har en poäng där med åldern. :)
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Billecart kan vara helt magisk med lite ålder...
Lite som Selosse, rätt svårt som ung men kan vara tårdrypande bra med några år på nacken.
Deras rosé är jag inte så impad av, men på BdB är de outstanding!
Grand Cuvée är bara så bra, tyvärr görs sista årgången 1998 då Billecart-Salmon beslutat sluta tillverka dem. Med lite ålder som Krug88 säger är de fantastiska. BdB är också riktigt bra.

Igår drack jag lite blandat, en standard Bollinger, klart en av de bästa standardcuvéerna , följde upp med en David Leclapart L'Artiste 2004 som har öppnat upp sig betydligt på ett år och börjar få lite exotiska toner, lite smörig smak som dock balanseras upp av en bra syra.

Blev även en Diebolt-Vallois FdP 2004, så där direkt efter Leclaparten känns den lite för söt (ser mycket fram mot att få prova de non-dose FdP jag köpte) men när man nollställt smaken lite så blommar vinet ut. Ett vin so mär verkligen perfekt nu, kommer naturligtvis att utvecklas men mycket drickbart nu Att jämföra de två är svårt då FdP är en förföriskt vin medan Leclapart är mycket stramare. Svårt att välja så jag tar båda.

Drack också en Pinot från 2008 från Oregon som jag tyvärr inte antecknade Otroligt öppen doft , lite åt champagnehållet faktiskt, bra struktur med tydliga tanniner och ett fint bett på slutet.

Avslutade med en Nuits-Saint-Georges Les Murgers, Hudelot-Noellat 2008 på Eriks. Mycket röda vinbär, plommon . silksmjukt , bra balans och lång eftersmak
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi

Roagna Langhe Rosso 2001
Röd frukt, läder och "hösttoner" i doften. Förhållandevis slank smak med röda frukter och riktigt läskande tanniner som drar åt salmiak/vitpeppar.

Synd att jag bara har en flaska kvar...
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Efter att mentalt ha prostituerat sig i tre dagar och agerat värd för tre djupt troende muslimer så var det en lättnad i går att skära en skiva rökt serbisk skinka och korka upp några goda buteljer:

taskig attityd... prova en månad i karachi (installerandes ett lotto-system...) och grillrestaurang i det fria och sen bowling med lokalbefolkningen drickandes mocktails

men det var kul (bortsett från att vattnet var odrickbart :'( )
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Lite anteckningar från Rosé-provningen:

Väldigt trevliga provningsanteckningar. Mycket intressant, tack!

chambertin skrev:
  • Rosé Champagne, varför 30-40-50% (ibland ännu mer) mer än motsvarande vanliga cuvéer ? Fattar inte riktigt.

Jag håller med om att prisskillnaden inte hänger ihop med en motsvarande kvalitetsskillnad. Antar att förklaringen är så enkel att kunder är beredda att betala mer för en roséchampagne, kanske för att det anses extra festligt?

chambertin skrev:
  • Billecart-Salmon är inte min grej. Förstår inte Juhlins faibless för huset.

Billecart-Salmon Grand Cuvée och vissa årgångar av NF är riktigt riktigt bra.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag håller med om att prisskillnaden inte hänger ihop med en motsvarande kvalitetsskillnad. Antar att förklaringen är så enkel att kunder är beredda att betala mer för en roséchampagne, kanske för att det anses extra festligt?

"Because they can" helt enkelt! Jo, jag tror definitivt du har rätt även om husen själva ofta hänvisar till en kostsammare process (förvisso fler steg i alla fall) och mindre produktion som de "officiella" anledningarna... :)
 
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
"Because they can" helt enkelt! Jo, jag tror definitivt du har rätt även om husen själva ofta hänvisar till en kostsammare process (förvisso fler steg i alla fall) och mindre produktion som de "officiella" anledningarna... :)
Så kostsam är den ju inte om man häller i lite rödvin. Tror helt enkelt det är som du säger "Because they can".
För övrigt så är Bille Cuvée Elisabeth en helt ok rosé. Deras vanliga däremot kan de låta bli att sälja.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
För övrigt så är Bille Cuvée Elisabeth en helt ok rosé.

Med lite ålder kanske. Jag tycker inte att Elisabeth 2000 är särskilt kul nu - alldeles för mycket grapefruktbeska.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Med lite ålder kanske. Jag tycker inte att Elisabeth 2000 är särskilt kul nu - alldeles för mycket grapefruktbeska.

Jag blev faktiskt förvånad över hur bra den är nu. Självklart ska den läggas undan ett tag till men är knappast ett barnarov om man är otålig.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Med lite ålder kanske. Jag tycker inte att Elisabeth 2000 är särskilt kul nu - alldeles för mycket grapefruktbeska.
CH skrev:
Jag blev faktiskt förvånad över hur bra den är nu. Självklart ska den läggas undan ett tag till men är knappast ett barnarov om man är otålig.
Jag är noig benägen att hålla med CH här. Blev också förvånad när jag drack den hos Billecart tidigare i år. Kanske lite för söt men jag är ju lite skadad där, det har jag lärt mig.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har bara druckit den två gånger så jag får väl lita på er då. :) Däremot inte tillräckligt för att köpa någon mer för egen del.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gick förbi Eriks vinbar igår på väg hem från Fotografiska museet och det blev en trevlig middag med bra viner till. Först Winston Churchill 1999 till en toast skagen (min fru valde ankleverterrinen, den var inte dum heller), sedan ett par glas Sassicaia 2006 till grillad kotlett av gårdsgris med sparrisrisotto, apelsin- och kumminsky.

Winston Churchill hade öppnats dagen innan och det hade nog gjort den gott - den har inte varit så här tillgänglig tidigare gånger jag provat den. Massor av frukt och en skön fruktsötma i eftersmaken. Det är bara att konstatera att Pol Roger lyckats väldigt bra med (även) den här årgången men den behöver några år i källaren. Sassicaia 2006 var helt underbar och passade riktigt bra till maten.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot 96. En av de tidigt deggade flaskorna och den är fantastisk, som flytande äppelpaj.
Känns väldigt mogen men ändå ung och pigg. Helt perfekt att dricka nu och en av de bättre Henriot 96 jag provat.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Halleluja, jag dricker champagne och tycker om det (det händer tyvärr inte alltför ofta). En flaska Launois BdB 1996 som är väldigt trevlig. Ingen Krug men det bästa jag druckit på ett bra tag. Tydliga mognadstoner men med ett tydligt grapefruktbett i eftersmaken.

Tidigare pillade vi i oss en flaska Barbera 2008 från Bruno Giacosa som var också högpresterande. Säljs billigt hois Theis Vine om ni är sugna. Det var som flytande grafit med havsglitter.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Halleluja, jag dricker champagne och tycker om det (det händer tyvärr inte alltför ofta). En flaska Launois BdB 1996 som är väldigt trevlig. Ingen Krug men det bästa jag druckit på ett bra tag. Tydliga mognadstoner men med ett tydligt grapefruktbett i eftersmaken.

Tidigare pillade vi i oss en flaska Barbera 2008 från Bruno Giacosa som var också högpresterande. Säljs billigt hois Theis Vine om ni är sugna. Det var som flytande grafit med havsglitter.

Hur smakar havsglitter??
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Henriot 96. En av de tidigt deggade flaskorna och den är fantastisk, som flytande äppelpaj.
Känns väldigt mogen men ändå ung och pigg. Helt perfekt att dricka nu och en av de bättre Henriot 96 jag provat.

Spännande! jag har själv ett par liggandes, men har ännu int prövat någon ännu, de ja har är deggad 2008...när du menar tidigt deggad vare så att de första 96orna släpptes 2005 eller?
 
Toppen