Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Verkligen kul att träffa lite fler folk från forumet. Som vanligt stänger Grappe för tidigt. Lite reflektioner på vad vi drack. Ni andra får gärna fylla på.

Kvällens vin blev Enchanteleurs 96 följt av Krug och Selosse Rose. Personligen hade jag William Deutz som etta med Barolon som klar två.

Vi kan väl konstatera att ingen glänste i blindprovnngen men klart svårast var Barolon. Med den åldern så blev den som ett Bozy Rouge (dock med lite väl mycket fällningar för att vara en ung Pinot). Vi snöade dock tidigt in på att det var en Pinot och kom aldrig i mål där, tack Jos för att du tog med den.

Belle Epoque lyckades jag pricka, tyvärr för att den som sist jag drack den har en konstig parfymerad doft med lite artificiell bismak. Inget jag rekommenderar.

William Deutz är en skapelse som jag gillar, bra balans med syran som hela tiden finns med men med lager av frukter som börjar dra mot initiala mogna toner. Enchanteluers var som vanligt väldigt bra, grämer mig att jag inte lyckades känna igen de brödiga toner kopplat med den tydliga 96-profilen,

Selosse, vad kan man säga, som vanligt är det ett vin som förför. Tydligt Selosse och bara att köpa allt man kommer över.

De två 90-orna levererade inte alls som man hade hoppats. DP90 hade en fantastisk doft som växte under kvällen med mycket choklad, kaffe och rostade toner. (då jag öppnade den kom en svag TCA ton som dock snabbt försvann) Smaken levde dock inte upp och var ganska tunn med kort avslut, vet inte om det var årgång eller flaskvariation. Krug 90 var bättre som helthet, inte lika stor doft även om värme hjälpte till här men mer komplexa lager av dofter, lite knäck, kola och viss mineralitet. Syran fanns där och lite tendeser till de krug-toner man vill hitta i en mogen Krug. Har blivit besviken på flera Krug90or (nu är det inte ett dåligt vin men måttstocken är ju satt rätt högt för en Krug) så antingen är de in en tunnel eller så blir de inte bättre än så här. Om ni har flaskor så låt ligga eller sälj av, det är väl tipset.

Diebolt var lite av en besvikelse ur apsekten att vinet kändes kanske mognat lite väl snabbt. Vet inte om det var en dålit flaska men storheten i FdP kom inte riktigt fram med denna. Fanns mineralitet, bra syra men det saknades frukt och en del eftersmak. Vi var inne på äldre viner, typ 95,96 alternativt 85.. Dog snabbast av alla i glaset och doften blev fadd på slutet. Dåligt flaska får bli omdömet.

Slutgiltigligen Krug från 80-talet. Vi var lite oense om denna, helt klart en stort vin men personligen har jag druckit bättre lagrade GC. Tror det var Magnum som var inne på Bollinger och det kan jag nog hålla med om. En riktigt bra standardcuvee som lagrats länge men kanske inte ett ståpäls-vin.

Jag tog också ett glas Gosset 1999 på Eriks. Varje gång jag dricker detta så reflekterar jag över vilket bra vin de lyckats med för årgången. Det är fortsatt ett väldigt ungt vin men börjar dra lite mot det mogna hållet.

Blir riktigt sugen på att testa Enchanteleurs 96an, då jag personligen finner 95an riktigt härlig.
nån som vet när den kommer in på systemet igen, känns som den har vart slutsåld länge nu?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Blir riktigt sugen på att testa Enchanteleurs 96an, då jag personligen finner 95an riktigt härlig.nån som vet när den kommer in på systemet igen, känns som den har vart slutsåld länge nu?

Den är helt underbar men den var galet dyr på Systembolaget så jag föreslår att du köper utomlands i stället, till exempel här för cirka 750 kr inklusive moms och alkoholskatt. Frakt och lite pappersexercis tillkommer men det blir ändå betydligt billigare än de 1500 kr den kostade på Systemet.
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Blir riktigt sugen på att testa Enchanteleurs 96an, då jag personligen finner 95an riktigt härlig.
nån som vet när den kommer in på systemet igen, känns som den har vart slutsåld länge nu?
Enchanteleurs 1996 på systembolaget kostade 1.595 kronor. Du kan köpa den för €95 här här. Förstår inte att den är slut i Sverige men det finns ju alltid folk med för mycket pengar.

edit. Elvis och jag postade samtidigt. Nu har du två ställen att välja på. Använd wine-searcher.com för att leta priser
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Den är helt underbar men den var galet dyr på Systembolaget så jag föreslår att du köper utomlands i stället, till exempel här för cirka 750 kr inklusive moms och alkoholskatt. Frakt och lite pappersexercis tillkommer men det blir ändå betydligt billigare än de 1500 kr den kostade på Systemet.

Har du handlat hos aux4couleurs på senaste tiden?
Jag försökte få kontakt med dem via mail ett antal gånger i höstas (fick bla hjälp av dig med ett namn hos på en anställd där) men fick ingen som helst respons.
 
SV: Idag dricker vi

2006 Marie-Noelle Ledru Cuvée du Goulté. Öppnade denna igår direkt efter Dethune l'ancienne. Så där omedelbart så kändes Cuvée du Goulté allt för ung i sammanhanget, visst, kvalitén finns där men vinet skulle nog vunnit på några år till på jäst. Dagen efter har vinet vuxit betydligt och öppnar sig med bärighet, sötma och lite honung. Slutsatsen är väl att låta det ligga då det uppenbart mår bra av mycket luft.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Hälsade på yngste sonen i London i helgen och drack bland annat
Grand Annee -02.
Blev uppriktigt sagt inte så förtjust i den. Mycket nötter och surkart. Eller
också är det jag som är en surkart. De 9 flaskor som jag tog hem får nog
ligga till sig några år.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Segolas skrev:
Har du handlat hos aux4couleurs på senaste tiden?
Jag försökte få kontakt med dem via mail ett antal gånger i höstas (fick bla hjälp av dig med ett namn hos på en anställd där) men fick ingen som helst respons.

Nej, jag har inte handlat där sedan dess.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Hälsade på yngste sonen i London i helgen och drack bland annat
Grand Annee -02.
Blev uppriktigt sagt inte så förtjust i den. Mycket nötter och surkart. Eller
också är det jag som är en surkart. De 9 flaskor som jag tog hem får nog
ligga till sig några år.
Har för mig att det var CH som inte var så överförtjust i den heller. Smaken är ju som sagt olika men personligen gillar jag GA02 skarpt.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Har för mig att det var CH som inte var så överförtjust i den heller.

Av det lilla (3-4cl på champagnedagen) jag provat så är jag inte imponerad men får nog prova den igen och då i lite större mängder, annan miljö och över en betydligt längre tid för att ge den en ärlig chans.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Personligen hade jag William Deutz som etta .....
William Deutz är en skapelse som jag gillar, bra balans med syran som hela tiden
finns med men med lager av frukter som börjar dra mot initiala mogna toner.

Lite sen kommentar men dock....
Drack en flaska William Deutz -96 tillsammans med hustrun och några av mina barn i påskas.
Det är nog en av de mest välbalanserade champagner man kan tänka sig. Har inte hittat
någon uppgift någonstans om dosagen men det känns som den är rätt hög utan att bli söt.
Vi är rätt känsliga för sötma i vin.
Även de som aldrig dricker champagne måste älska William Deutz.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack indiskt mousserande på champagnemetoden som förvånande nog inte var äckligt. Indiskt rött som luktar askfat och hälldes ut och till middagen idag tog vi in ett helt gäng chablis som varierade friskt... Alla från 04 och en var kokt/oxiderad, några kanon och en smakade äppeljuice och luktade rutten banan. På mitt hotell säljer de Guigals cdp för motsvarande 2400 kronor. Den tog vi inte in...

Chianti Rufina Nipozzano Riserva var ett kärt återseende, - dock mest tack vare att jag varit där på besök snarare än att den var god och vällagrad här i Mumbai...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Voirin-Jumel Cuvée 555

Winzer Krems, Sandgrube 15 Grüner Veltliner -06 Har ju inte druckit speciellt mycket GV de senaste åren men måste säga att detta på ngt sätt förenar det bästa hos Sheurebe, Alvarinho, Pinot Gris och Chardonnay. Låter kanske konstigt men har ni inte druckigt bra GV förut så stick iväg och inhandla lite bra sådan omdelebart !

Marc Sorrel, Hermitage "Le Gréal" -01 Kvällen höjdpunkt utan tvekan. Mkt stor doft med kryddor, massiv frukt och väldigt tät matta av alla Syrah-karaktärer man vill ha. Smaken andas en del mognad men är ändå inte riktigt där förrän karaffen är tom. Kan inte låta bli att reflektera över vilken klasskillnad det är mellan detta och t.ex Alain Graillot Crozes-Hermitage.
 
SV: Idag dricker vi

Blev lite smått och gott igår på Eriks vinbar. Alltid kul att få prova viner som spänner över en stor bredd. Klart bäst var Winston 1996 och Selossen.

2007 Nuits-Saint-Georges 1er cru Les Murgers, Hudelot-Noellat Om jag druckit denna blint hade jag nog gissat på ett något äldre vin. Bra bourgogne, struktur, tanniner som mjuknat något, fina röda bär

1996 Winston Churchill Det här vinet har verkligen utvecklats. Har strukturen av en bourgogne, de fina brioche toner finns där, syran är inte dominerande som för många andra 96or utan finns lite mer avrundat i bakgrunden och ger vinet balans. Just nu kanske den bästa 96an jag druckit. Kan ligga i många år framåt men dricker fantastiskt bra redan. Om ni inte har i källaren, köp nu innan det här vinet drar ytterligare i pris.

2005 Barolo Vigna Elena Riserva, Elvio Cogno Lite spritig doft, agressivt vin med mycket smak och kraftiga tanniner. Gillar normalt sett den här stilen men det här vinet känns lite för mycket. Behöver nog ordentligt med tid men blir nog aldrig en stor Barolo.

Jacques Selosse , Il etait une fois Flytande kärlek, har ni inte provat det här vinet så är det ett måste. Vi debatterade lite om hur det är gjort men faktum kvarstår,otroligt bra. Man kan suga länge på ett glas, mycket frukt, apelsiner, plommon och en komplex , söt (men inte sötkvalmig) smak med lager efter lager av olika smakupplevelser.

2006 Jerome Prevost, La Closerie Les Beguines Hatten av för PMs mästare. Känns faktiskt lite mer som en ren PN istället för en PM. Honung, kryddor , lite blommor. Växer hela tiden i glaset. Bra balans. 2006 känns som ett riktigt bra år för Prevost.

Pol Roger Pure Brut Nature Rent, enkelt och snyggt. Sammanfattar väl rätt bra det här vinet. Pol Roger har lyckats bra med sin non-dosage, mineraler, stram syra med fina frukter i både doft och smak.

Ruinart Blanc De Blanc (på magnum) Ett vin som är bättre i doft än.smak tycker jag. Mycket exotiska frukter, kiwi, passionfrukt, päron samt en hel del kryddor. Smaken är lite besk och jag tycker att dosagen slår igenom lite för mycket. Fin gyllengul färg
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack Shorepower för trevliga provningsanteckningar, som vanligt.

Man borde verkligen köpa fler Winson 96:eek:r... För inte tala om när de släpper sina 2002:eek:r...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Tack Shorepower för trevliga provningsanteckningar, som vanligt.

Man borde verkligen köpa fler Winson 96:eek:r... För inte tala om när de släpper sina 2002:eek:r...

Instämmer på bägge punkterna.
Det var 4 flaskor Winston Churchill -96 som startade mitt champagneintresse.
Det var det här forumet som fick det att totalt spåra ur.
 
Toppen