Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
shorepower skrev:
CH skrev:
chambertin skrev:
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?

Det borde du absolut göra!
Har för mig magnum pratade om hur billiga de var i champagne, shorepower har säkert kolla annars med tanke på hans skriverier till SS.
De såldes för €66 i Reims men Magnum snodde i princip hela inventariet.

Priserna har gått upp lite. En låda kan köpas för £779 in bond på FRW (sammar pris för 12*75cl och 6*150cl). Finns också bland annat här l för €95

millesima.fr verkar vara en kanon sida! blir att köpa lite därifrån.
Va kan ni säga om Cde -95 jämfört med -96an ? (har endast testat -95an, och älskar den!)
För mig är 96an vida överlägsen 95an. 96an har framförallt mera mogen frukt och större komplexitet samt en riktigt läcker syra.Kan man hitta den runt 700SEK så är den ett superfynd. Enligt den info. jag har så är den slutlevererad från Henriot!
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade lite kul flaskor i helgen, tyvärr var utfallet lite blandat:

Lafite Rothschild 1953 = stendöd. Iofs var det inte oväntat eftersom jag köpte den väldigt billigt (auktion) pga låg nivå (skuldra).
Vincent Girardin Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes 2005 : Har till dags dato inte druckit ett enda bra vin från Girardin, och denna flaska var inget undantag. På tok för mycket ek, och dessutom en oren ton som verkar genomsyra hans viner. Påminner lite om en oren gigondas?
Dauvissat Chablis La Forest 2008: Riktigt bra! Nog den bästa Chablis jag har provat. 2008 verkar vara helt fenomenalt.
Leoville Barton 2003: Kvällens vin. Nu har jag provat både Poyferré och Barton från 2003, och jag håller Barton som snäppet bättre. Vilken sidenmatta, ändå med fullständig balans
J.J. Confuron Chambolle 1:er cru 2005 Mitt livs första Confuronvin, och jag fick mersmak. Har den den kyligheten som en riktigt bra Bourgogne har. Saknar lite längd, men vinet är väldigt ungt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
johan1279 skrev:
shorepower skrev:
CH skrev:
chambertin skrev:
Låter som om man nog borde lägga sig till med lite Henriot CdE -96.
Var det i Champagne man kunde hitta den överkomligt ?

Det borde du absolut göra!
Har för mig magnum pratade om hur billiga de var i champagne, shorepower har säkert kolla annars med tanke på hans skriverier till SS.
De såldes för €66 i Reims men Magnum snodde i princip hela inventariet.

Priserna har gått upp lite. En låda kan köpas för £779 in bond på FRW (sammar pris för 12*75cl och 6*150cl). Finns också bland annat här l för €95

millesima.fr verkar vara en kanon sida! blir att köpa lite därifrån.
Va kan ni säga om Cde -95 jämfört med -96an ? (har endast testat -95an, och älskar den!)
För mig är 96an vida överlägsen 95an. 96an har framförallt mera mogen frukt och större komplexitet samt en riktigt läcker syra.Kan man hitta den runt 700SEK så är den ett superfynd. Enligt den info. jag har så är den slutlevererad från Henriot!

Ja där ser man, jag ska nog ta en intressant provning både 95an o 96an mot varran, kanske någon som vill prova med mig?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Ja där ser man, jag ska nog ta en intressant provning både 95an o 96an mot varran, kanske någon som vill prova med mig?

Självklart, säg bara vart och när.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

En dålig erfarenhet också... Högg, med öppet sinne, en Nicolas Feuilutte(ja jag orkar inte kolla stavning) 2004 i snabbköpet som vi poppade senare och fy fan, - riktigt kass. Snudd på äckligt. En kompis öppnade en Castellane samtidigt och den kändes lysande i jämförelse.... Nästan i alla fall. Tror 04an kostade strax över tvåhundringen så det var väl inte så farligt med Champagne-mått men ett vin för 200 spänn ska väl gå att dricka i alla fall...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nicolas Feuillatte måste vara ett av de allra sämsta husen. Deras NV är vidrig och deras prestige är inte mycket bättre. Deras vanliga vintage har jag inte provat.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja det här var vintagen som sagt och då vill jag vekrligen inte smaka nv.... Dålig frukt och för mycket socker gav en klibbig upplevelse. Däremot har jag hört mycket skit om Castellane men vi tyckte alla tre den var en klassisk, helt ok Champagne.
 
SV: Idag dricker vi

En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.
Så mina flaskor jag har kvar av 96an klarar sig bra länge till då :)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bollinger 2002, en viss mognad men behöver nog lite mera tid för att visa sin fulla kapacitet. Håller dock 95 och 96 som bättre :D

Bollinger 2002 Rose, vacker kopparaktig färg, mycket mogen frukt perfekt balans. Nice :D

Diebolt Vallois mis en cave 1983, oxiderat, skog och svamp. men med massvis av pigga bubblor!! perfekt till anklever ;)

Domaine de Chevalier 2007 Blanc, Nästan helt genomskinligt. Ungt, men har redan en fantastisk balans, allt på plats men behöver lagras några år till. Elegant.

Domaine de Chevalier 1978 Rouge
, ahh fullmogen Bdx, håller fortfarande ihop bra, mogen söt frukt, jord och lite tobak
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
shorepower skrev:
En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.
Så mina flaskor jag har kvar av 96an klarar sig bra länge till då :)?
Inga problem, de håller många år till. Vad som varit lite besvärande är den stora flaskvariationen där vissa är fantastiska medans andra endast är citronvatten. Tycker att de som såldes på SB har haft större variation än de jag direktimporterat men det kan ju bero på flera saker.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Fleur de Passion 2004, vid öppning nästan helt sluten.. tar ett glas och låter resten stå...doft av vita blommor, persikor. Härlig exotisk smak, inslaget av grape ger en viss stramhet, kittlande mineralton i slutet. Rund, lättsam, elegant. A Beauty ;D

La Mission Haut Brion 1993, tät tegelröd färg, jord, tobak & röd frukt i doften.Torr smak med blyerts och rikligt av mogen frukt. Fantastiskt bra. :D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Fleur de Passion 2004, vid öppning nästan helt sluten.. tar ett glas och låter resten stå...doft av vita blommor, persikor. Härlig exotisk smak, inslaget av grape ger en viss stramhet, kittlande mineralton i slutet. Rund, lättsam, elegant. A Beauty ;D

La Mission Haut Brion 1993, tät tegelröd färg, jord, tobak & röd frukt i doften.Torr smak med blyerts och rikligt av mogen frukt. Fantastiskt bra. :D
Trevligt, FdP 2004 är väldigt trevlig, jag har köpt ett gäng utan dosage. Ska bli kul att prova.

Vad gäller bordeauxen, suck, jag har allt för lite av mogen bordeaux i min källare :'(
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon GC 1996 i fredags tillsammans med min fru. En helt perfekt flaska och en magisk champagne. Jag ser att Juhlin rankar NF och GC lika högt - 94 (96) - men jag håller personligen GC som klart bättre. Det är möjligt att NF kommer i kapp om 20 år men nu är det klasskillnad.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Billecart-Salmon GC 1996 i fredags tillsammans med min fru. En helt perfekt flaska och en magisk champagne. Jag ser att Juhlin rankar NF och GC lika högt - 94 (96) - men jag håller personligen GC som klart bättre. Det är möjligt att NF kommer i kapp om 20 år men nu är det klasskillnad.
Nu har jag ju inte druckit champagneårgången 1919 när den var ung så min förmåga att bedöma vinet är ju något begränsad men vad gäller NF vs GC så är det inget snack. GC är ett större vin alla kategorier. Tyvärr är ju som sagt 98 sista årgången.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inge stordåd på vinfronten i helgen men till hustruns egenhändigt fiskade regnbåge så drog vi upp un Chablis Grand Crû "Les Clos" -06 från Brocard.
En GC "Les Clos" borde ju vara åtminstone lite kul eller intressant men icke. Det här bekräftade bara min bild av Brocard som odlare.
Inte dåligt eller defekt men ack så ointreassant. Alldeles för lättviktig med nästan lite tunn enkel och endimensionell äpplig doft.
Fortfarande ganska ungdomlig med krispig mineralig syra men kort och enkel smak.
Doften blir lite smörigare och rundare efter en stund i glaset men jag går aldrig igång på ngt.

Betydligt roligare var faktiskt Ataraxias röda Serenity -07.
Tycker deras Chardonnay är ngt av det bästa som görs i Sydafrika vad gäller just Chardonnay.
Även om den här röda inte aspirerar på att konkurrera med t.ex Columella eller Thelema så är det tveklöst väldigt välgjort och har bra struktur.
Inga brända eller gummitoner heller för den delen utan ren, sval och okomplicerad frukt i alla hörn. Druvsammansättningen är inte helt känd men Syrah sägs dominera.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.

Öppnade också en Henriot 1996 i helgen och den var precis som du beskriver den. Aningens yngre än vanligt men detta var en av de med de nya etiketterna så jag antar att den har ett senare degorgeringsdatum.
 
Toppen