Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

CH skrev:
shorepower skrev:
En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.

Öppnade också en Henriot 1996 i helgen och den var precis som du beskriver den. Aningens yngre än vanligt men detta var en av de med de nya etiketterna så jag antar att den har ett senare degorgeringsdatum.
Den jag drack var också med den nyare etiketten. Tycker generellt sett att de har varit jämnare och bättre än de med guldetiketten

För referens så vi pratar samma etiketter

Gammal etikett:
16387.jpg


Ny etikett
146754.jpg
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jepp vi pratar samma etiketter och tycker också de nya har en jämnare kvalitet men att de gamla har haft högre toppar.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
CH skrev:
shorepower skrev:
En av minsta sista Henriot 1996 (nu blir jag tvungen att dricka CDE :) ). inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bubblor , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.

Öppnade också en Henriot 1996 i helgen och den var precis som du beskriver den. Aningens yngre än vanligt men detta var en av de med de nya etiketterna så jag antar att den har ett senare degorgeringsdatum.
Den jag drack var också med den nyare etiketten. Tycker generellt sett att de har varit jämnare och bättre än de med guldetiketten

För referens så vi pratar samma etiketter

Gammal etikett:
16387.jpg


Ny etikett
146754.jpg
Är det bara bilden du hittat som är ovanligt gul men samma som denna? Mina flaskor har haft den här
Henriot.jpeg
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot CdE 96.
En sådan magiskt fin balans mellan mognad med dess kraft i frukten och syran med fräschören... näsan är 100 poäng. Munnen 97. Jag tror att detta vin aldrig kommer bli bättre än vad det är just nu. Sista flaskan. SATAN.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Henriot CdE 96.
En sådan magiskt fin balans mellan mognad med dess kraft i frukten och syran med fräschören... näsan är 100 poäng. Munnen 97. Jag tror att detta vin aldrig kommer bli bättre än vad det är just nu. Sista flaskan. SATAN.

Jag tog min sista för två helger sedan med mesnil. Var på honom att det var dags att ta hem fler vilket han förhoppningsvis gör. Just nu är den överjävligt bra!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Henriot CdE 96.
En sådan magiskt fin balans mellan mognad med dess kraft i frukten och syran med fräschören... näsan är 100 poäng. Munnen 97. Jag tror att detta vin aldrig kommer bli bättre än vad det är just nu. Sista flaskan. SATAN.
Ja, satan att man bara har en 12:a kvar av den...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Andreas skrev:
Henriot CdE 96.
En sådan magiskt fin balans mellan mognad med dess kraft i frukten och syran med fräschören... näsan är 100 poäng. Munnen 97. Jag tror att detta vin aldrig kommer bli bättre än vad det är just nu. Sista flaskan. SATAN.

Jag tog min sista för två helger sedan med mesnil. Var på honom att det var dags att ta hem fler vilket han förhoppningsvis gör. Just nu är den överjävligt bra!

Om ni hadde tänkt köpa en hel Case eller mer? Av CdE-96 så är jag gladeligen med o delar om man skulle få förmånen att bara köpa några enstaka flaskor, ur det?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var förbi Diebolt-Vallois idag och provade:
N/V Blanc de Blanc
Préstige
Rosé
Millésime -05
Fleur de Passion -05

N/V BdB. Korrekt och med lätt fin mineralig fräschör. Lite mer dämpad doft än jag minns från förr men källaren formligen dränktes i dofter från jäskaren så det kanske påverkar en del.
Préstige bra som alltid. Nuvarande cuvée är gjord på -06/-07/-08
Rosén tycker jag är mycket bättre än förra årets. Mer rödfruktig och verkligen ett helt annat vin än dom vita och utan förra cuvéens lite lätt bittra skalton.
Millésime -05 var härlig med smörig brioche och lite tyngd och krämigt som attan.
Fleur de Passion -05 följer upp -04:an galant och har en underbar längd och balanserad fin fatighet i doften ihop men lime och krossade skaldjur. Löjligt gott att dricka redan nu.

Väl på CdG-lounchen blir det lite väldigt drickvänlig Chasse-Spleen -07. Så här var minnsann inte "svaga" årgångar på 80-talet. Dom har lärt sig bra nere i Bordeuax. :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Andreas skrev:
Henriot CdE 96.
En sådan magiskt fin balans mellan mognad med dess kraft i frukten och syran med fräschören... näsan är 100 poäng. Munnen 97. Jag tror att detta vin aldrig kommer bli bättre än vad det är just nu. Sista flaskan. SATAN.
Ja, satan att man bara har en 12:a kvar av den...

jävla risplockare, kom hem, allt är förlåtet.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Var förbi Diebolt-Vallois idag och provade:
N/V Blanc de Blanc
Préstige
Rosé
Millésime -05
Fleur de Passion -05

N/V BdB. Korrekt och med lätt fin mineralig fräschör. Lite mer dämpad doft än jag minns från förr men källaren formligen dränktes i dofter från jäskaren så det kanske påverkar en del.
Préstige bra som alltid. Nuvarande cuvée är gjord på -06/-07/-08
Rosén tycker jag är mycket bättre än förra årets. Mer rödfruktig och verkligen ett helt annat vin än dom vita och utan förra cuvéens lite lätt bittra skalton.
Millésime -05 var härlig med smörig brioche och lite tyngd och krämigt som attan.
Fleur de Passion -05 följer upp -04:an galant och har en underbar längd och balanserad fin fatighet i doften ihop men lime och krossade skaldjur. Löjligt gott att dricka redan nu.

Väl på CdG-lounchen blir det lite väldigt drickvänlig Chasse-Spleen -07. Så här var minnsann inte "svaga" årgångar på 80-talet. Dom har lärt sig bra nere i Bordeuax. :)
Fick tyvärr inte prova FdP 05 då jag var nere senast. Millésime -05 var väldigt trevlig. Ett gäng magnum fick följa med hem och ligger och gottar till sig i källaren.

Vad gäller rosén, den var nog lite bättre än första gången jag provade den men det är ingen av mina favoriter.
 
SV: Idag dricker vi

Var på Eriks i tisdag onsdags, fullt med folk och riktigt bra stämmning. Var någon branschkväll så jag stod ensam i ett hörn och såg alla berömdheter frottera sig 8land annat så drack jag:

2005 André Jacquart Experience Initial lite kall men efter ett så kommer en lite oren doft. Inte så bra som 2004 och 2002 men fortsatt ett bra vin. Bra stram smak.med tydliga mineraler., lite outvecklad och behöver några år på rygg. Vet inte om det var en något ojämn flaska men hoppar nog inköp av denna årgång

2006 Chäteau La Fleur-Petrus . En flaska som inte varit öppen så länge som senast jag drack den. En klassisk bordeaux, plommon, lite rök , jordighet. Trevliga mörka röda frukter med bra strukturerade tanniner och en lång lång eftersmak. GOTT
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Restaurangbesök två kvällar i rad med en del champagne:

Pol Roger Brut Réserve (Sturehof)
Pol Roger bdb 2000 (Sturehof)

Fleur de Passion 2004 (Prime Wine Bar)

Cedric Bouchard Inflorescence lieu-dit "Côte de Val Vilaine" blanc de noirs (Volt)

Selosse Rosé deg april 2009 (hemma)

Pol Roger bdb 2000 är sylvass och visar inga mognadstoner alls. Man bör nog vänta några år med den. FdP 04 drack jag på glas på Prime Wine Bar. Jag misstänker att flaskan var öppnad dagen innan och det hade gjort den gott. Den var den bästa FdP 04 jag smakat - en härlig champagne.

Jag provade restaurang Volt för första gången och kan varmt rekommendera ett besök där. En bistro med ambitioner ("gastrobistro" kalla de sig), mycket bra mat och trevlig vinlista (lite kort kanske men bra).

Selosse Rosé är en väldigt speciell champagne och en av mina favoriter. Det är så mycket kraft i den. Doft, smak, eftersmak, allt är mäktigt. Det blev en bra avslutning på gårdagskvällen.

shorepower skrev:
2005 André Jacquart Experience Initial lite kall men efter ett så kommer en lite oren doft. Inte så bra som 2004 och 2002 men fortsatt ett bra vin. Bra stram smak.med tydliga mineraler., lite outvecklad och behöver några år på rygg. Vet inte om det var en något ojämn flaska men hoppar nog inköp av denna årgång

Den vi drack på Champagnedagen i våras var det inget fel på, men jag tycker att NV André Jacquart Experience är lika bra som 05:an - NV Experience blev sommarens champagne för mig.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
shorepower skrev:
2005 André Jacquart Experience Initial lite kall men efter ett så kommer en lite oren doft. Inte så bra som 2004 och 2002 men fortsatt ett bra vin. Bra stram smak.med tydliga mineraler., lite outvecklad och behöver några år på rygg. Vet inte om det var en något ojämn flaska men hoppar nog inköp av denna årgång

Den vi drack på Champagnedagen i våras var det inget fel på, men jag tycker att NV André Jacquart Experience är lika bra som 05:an - NV Experience blev sommarens champagne för mig.
Just det, har inte kvar anteckningar fråm Champagnedagen. Den var bättre där , det kommer jag ihåg nu. Troligen en lite off flaska då eller så hängde det på den som hällde upp vinet :) Får prova den igen vid tillfälle
 
Toppen