Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Per Stade skrev:
Gott med ett glas eller två men sen blev det för mycket. Men
jag förstår mycket väl varför det är populärt, det är lika
insmickrande som en Svensktoppslåt.
Lättbegripligt om ni förstår vad jag menar.
En sammanfattning bra som någon. Nu ska det finnas lite amarone med mer karaktär. Bland annat ska Djuret köra det till sin julegris i år. Vet att de har mycket kuk åt att de ska servera ett sådant vin vilket inte är fint i vinkretsar. Får se vilka viner de häller upp.

Själv öppnade jag precis en Paul Déthune Cuvée à l’ancienne. Bulteljerad Maj 2005 och degad Mars 2011. Så gjord på 2004-bas kontra den jag drack senast som var på 2002-bas. 50/50 Pinot och Chardonnay men vinet känns mer pinotdominerad. Smörig , brödig doft med lite trä och röda bär. Väldig gräddig i smaken med lite smör och lime. En hel del syra men vinet ska ligga ett tag. Riktigt bra vin. Kräver en hel del luft. Får ni tag i så köp (årets utgåva är slut men 2012 bör det komma mer, då på 2005 basen)

Hmmrfff, hur var det med nivån :eek:
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Till helgens älggryta blev det en Bdx från förra sommarens besök i distriktet. Denna är dock inköpt i någon butik, tror jag pyntade 18€. Gav den 3 timmar i karaff, vilket gjorde den gott.

Ch La Rose Vosel, Lalande de Pomerol 2005

Gott, men sticker inte ut.
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi

Helgen skörd för mig och gumman blev:
fredag: 1/2 flaska roederer brut nv till bubbelbadet och till den efterföljande fisksoppan. Sen åt vi fiskgratäng med räkor och drack 2005 Chateau Limbourg till den
Lördag: Gryta på 7 sorters bönor och linser, 8 hg biff av nöt samt 1 chorizo (spansk), allt kryddat lätt hett samt spetsat med en msk kanel. Till detta dracks 2007 walter hansel pinot noir north slope.
idat: snabbmat - felix färsk pasta och arlas creme fraiche med franska örter och vitlök. Till detta en 2007 Villa Cafaggio chianti classico

bubblet - lika gott som en nv roderer ska vara :)
Chateau Limbourg - den hade lugnat ner sig betydligt sedan förra året, inte lika intensiv. Funkade utmärkt till gratängen och var OK att dricka efteråt också. Tropiska frukter och konstigt nog inga nässlor, inte så lång eftersmak. Cellartracker tycker att man kan dricka den till 2013, men jag är skeptisk... den sista flaskan får nog slinka ner senare i höst
Pinoten - mums till grytan, mums till Gunde och Agneta, mums till Star Trek :) (tanten jobbade kväll, man måste ju passa på). röda frukter, fylligt, hyffsat lång eftersmak.
dagens chianti var tyvärr lika tråkig som maten, så det var väl som hand i handsken :eek: . 50 spänn till på castello di monsanto riserva är väl investerade pengar.
men men... tre av fyra är inte så illa...

-anders
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Benoit Lahaye cuvée Prestige NV är en 100% Pinot noir, Deggad 2009/okt...aldrig prövat eller ens hört talas om denne producent, men o andra sidan va denna inköpt på plats för riktigt bra pris:)

Doften är slående ung, fylld med massor av jäst, aprikos, rabarber och en väldigt stark ton av tranbär.
i gommen blir det inte helt överraskande, väldigt skarpt. Massor med syra, väldigt ung frukt.
helhets-upplevelsen blir en allt för ungt öppnad blanc de noirs som faktist lurar på mycket nyanser i bakrunden, låter man glaset stå och tempen komma upp blir vinet mer balanserat troligtvis även så med lagring?
kanske man skulle testa husets senaste Millésime (2005) som även är från Bouzy
Benoit Lahaye är en av de nya kultodlarna ( som Andreas L håller så högt. ;D ). Kul att du har upptäck honom också . Han gör bland annat ett vin som heter Les Clos och är gjord på 7 olika druvor som kanske är lite roligare än bra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Benoit Lahaye cuvée Prestige NV är en 100% Pinot noir, Deggad 2009/okt...aldrig prövat eller ens hört talas om denne producent, men o andra sidan va denna inköpt på plats för riktigt bra pris:)

Doften är slående ung, fylld med massor av jäst, aprikos, rabarber och en väldigt stark ton av tranbär.
i gommen blir det inte helt överraskande, väldigt skarpt. Massor med syra, väldigt ung frukt.
helhets-upplevelsen blir en allt för ungt öppnad blanc de noirs som faktist lurar på mycket nyanser i bakrunden, låter man glaset stå och tempen komma upp blir vinet mer balanserat troligtvis även så med lagring?
kanske man skulle testa husets senaste Millésime (2005) som även är från Bouzy
Benoit Lahaye är en av de nya kultodlarna ( som Andreas L håller så högt. ;D ). Kul att du har upptäck honom också . Han gör bland annat ett vin som heter Les Clos och är gjord på 7 olika druvor som kanske är lite roligare än bra.
Tack :D ja,jo de kanske inte är de bästa? Men de har rätt så bred portfölj. Ska nog ta o testa mig igenom det mäst intressanta iaf. Jag har (om jag får säga de själv) helt sjukt bra priser...
Anders L vart får du tag på vinerna och vad pratar du för priser då?
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Benoit Lahaye cuvée Prestige NV är en 100% Pinot noir, Deggad 2009/okt...aldrig prövat eller ens hört talas om denne producent, men o andra sidan va denna inköpt på plats för riktigt bra pris:)

Doften är slående ung, fylld med massor av jäst, aprikos, rabarber och en väldigt stark ton av tranbär.
i gommen blir det inte helt överraskande, väldigt skarpt. Massor med syra, väldigt ung frukt.
helhets-upplevelsen blir en allt för ungt öppnad blanc de noirs som faktist lurar på mycket nyanser i bakrunden, låter man glaset stå och tempen komma upp blir vinet mer balanserat troligtvis även så med lagring?
kanske man skulle testa husets senaste Millésime (2005) som även är från Bouzy
Benoit Lahaye är en av de nya kultodlarna ( som Andreas L håller så högt. ;D ). Kul att du har upptäck honom också . Han gör bland annat ett vin som heter Les Clos och är gjord på 7 olika druvor som kanske är lite roligare än bra.
Tack :D ja,jo de kanske inte är de bästa? Men de har rätt så bred portfölj. Ska nog ta o testa mig igenom det mäst intressanta iaf. Jag har (om jag får säga de själv) helt sjukt bra priser...
Anders L vart får du tag på vinerna och vad pratar du för priser då?
Det där med Andreas L var ett skämt :). Han dricker helst sockrat vin från kända hus om han ska tvingas dricka champagne.
(och Les Clos är av Laherte Frères, blandade ihop det lite där :) )
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Som shorepower mycket riktigt påpekat i en annan tråd så skriver vi ju alldeles för lite om det vi konsumerar.
Har själv slarvat på sistone med det pga tidsbrist. Personligen så skulle jag gärna se att självcensuren inte vore så stor på t.ex viner under 200:-.
Kan inte tänka mig att alla som hänger här alltid dricker viner i +300-400:- klassen ?

Helgens viner var i alla fall detta:

Ch. Grand-Puy Ducasse -05
Purpur-tonerna hade släppt på det här vinet och gått över i djupt rött. Doften började klassiskt Pauillac med massor av ceder och svarta vinbär. Efter en timma i karaffen så kom en parfymliknande blommighet (violer och rosor) som jag nog hade placerat i Piemonte snarare än i Pauillac om jag fått vinet blint i det här läget. Det finns en lätt grön stjälkighet också men inte så mycket att jag störs. Funkade fint till maten med sina unga lite bråkiga tanniner och bra frukt. Några (3-6) år till på rygg skadar inte det här vinet.

Ch. Lafaurie-Peyraguey -99
Det är klart enklare att dricka det här vinet än att stava det rätt. Bra år är Lafaurie-Peyraguey en av mina absoluta favorit-Sauternes. 1999 är inte ett år då dom verkar visa upp sitt bästa vin men det här är väldigt gott i alla fall. På näsan finns inte den där tokdjupa komplexa botrytisen utan mer en varm aprikosstinn mogen Semillon-ton och en lätt dos vanilj från eken. Syran är ganska låg och det här skall nog drickas nu. Det här drack vi till en ostbricka och det funkade bra till framför allt Comtén och Bleu d'Auvergne.

Thelema Merlot -08
För att leva upp till mitt uppmaning att skriva om sub200kr-viner så tar jag med en här som jag drack under förra veckan. Allt i doft och färg signalera ett väldigt ungt vin. På näsan är det mycket röd frukt, lite mynta (som så ofta i Thelema viner) och en del alkoholvärme. Bättre och tätare i smaken än vad doften signalerar men ganska mjuk och rund redan nu.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Montee Tonnerre 1er cru -08, Jean-Paul & Benoit Droin. Grym Chablis med härlig mineralkarktär men aningen för ung idag. Tror lite ek integreras till vinets fördel om det får ett par/tre år till i ryggläge samt öppnar upp sig lite mer. Men allt är där, - väldigt gott.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
2009 Domaine du Petit-Barbaras Selection, nja, blir nog att ligga till nästa sommar, perfekt båtvin då det går till ett hyfsat brett matsortiment.. Tyckte nog bättre om 2007. Inte dåligt eller så men kanske lite platt. Men det funkar nog för många inte så vinintresserade. Har ni köpt, bli inte oroliga (men låt det ligga ett tag) det är inget fel på vinet men inget att skriva långa sagor om heller. . Skriver nog en recension mest för att jag förstår att även på området röda viner så har min smakskala rört sig rätt ordenligt.
Drack en flaska till i helgen. Den här var betydligt mer kraft i och inte lika platt. Ska fortsatt ligga ett tag till men den här flaskan var betydligt mer viril. Fick ju också under förra veckan möjlighet att prova olika 12 flaskor av denna och av dessa var en lite lik den jag drack ursprungligen och de andra 11 med kraftigare tanniner och mer frukt. Så lite variation på flaskorna.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

In a fit of desperation som de säger på utrikiska så kände jag att det var dags för någonting smarrigt för en gångs skull. Jag och kollegan traskade ned till Grappe för en liten sittning efter jobbet och det blev följande små godsaker:

Sassicaia 2000:
Faktiskt helt lysande. Den var initialt lite knuten och bjäbbig men öppnade upp sig snabbt och blev härligt söt med vissa mognadstoner. Faktiskt en riktigt, riktigt bra Sassicaia. God som tusan nu.

Domaine Autard, Cuvée Juline 2008. En Ch9 som levererade väldigt bra fast den är ung. En blandning av 50/50 Syrah och grenache någonting som gör den förvånansvärt elegant. En del nya fat, men bra syra och återhållen frukt gör den till en av mina favoriter. Riktigt bra.


Sen blev den ett par grolsch på Bullen.
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
In a fit of desperation som de säger på utrikiska så kände jag att det var dags för någonting smarrigt för en gångs skull. Jag och kollegan traskade ned till Grappe för en liten sittning efter jobbet och det blev följande små godsaker:

Sassicaia 2000:
Faktiskt helt lysande. Den var initialt lite knuten och bjäbbig men öppnade upp sig snabbt och blev härligt söt med vissa mognadstoner. Faktiskt en riktigt, riktigt bra Sassicaia. God som tusan nu.

Domaine Autard, Cuvée Juline 2008. En Ch9 som levererade väldigt bra fast den är ung. En blandning av 50/50 Syrah och grenache någonting som gör den förvånansvärt elegant. En del nya fat, men bra syra och återhållen frukt gör den till en av mina favoriter. Riktigt bra.


Sen blev den ett par grolsch på Bullen.
Trevligt, back on good old style :) Bra Sassicaia ska aldrig underskattas. De jag druckit på sistone har alltid varit för unga

Lägger in en bild som jag stulit från dina andra sociala experiment

scaled.php
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
In a fit of desperation som de säger på utrikiska så kände jag att det var dags för någonting smarrigt för en gångs skull.
Förstår jag om du fyller Grappes lådförvaring med; ;)
297107_10150301831096205_680616204_8409632_1983391101_n.jpg

Var själv på Grappe och drack bl.a. Winston -99, Taittinger -04 och Selosse Initial men såg inte dig.
 
SV: Idag dricker vi

Det ser inte så gott ut ;D , vad är det för dryck?

Hur var WC 99an då Jos? Den var väldigt ung när jag drack den innan sommaren. Har det hänt något eller fortsatt lite för ung?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det ser inte så gott ut ;D , vad är det för dryck?

Hur var WC 99an då Jos? Den var väldigt ung när jag drack den innan sommaren. Har det hänt något eller fortsatt lite för ung?
Alltså i den flaskan vi hade kände jag tydlig utveckling, om än fortsatt ung såklart, men störde mig inte alls på att den skulle varit för ung. Tyckte den var grym och lätt att peka ut som bäst blint.
Drack WC 99 för ett år sen och då var den bra men föör tight.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Domaine Autard, Cuvée Juline 2008. En Ch9 som levererade väldigt bra fast den är ung. En blandning av 50/50 Syrah och grenache någonting som gör den förvånansvärt elegant. En del nya fat, men bra syra och återhållen frukt gör den till en av mina favoriter. Riktigt bra.

Kul med Autard och att en -08 levererar så bra. Har aldrig provat hans Juline utan bara standardcuvéen + Côte Ronde (som jag tycker är lysande i bra årgångar). Côte Ronde är väl också den på 50/50 Grenache/Syrah har jag för mig.

För egen del så drog jag en lite mer modest butelj i går.
Domaine de la Janasse "Terre d'Argile" -06 Väldigt tät och mörk CdR med mycket "dov" frukt, tobak, lakrits och kirsch. Mumma om man vill ha lite tyngd i sin CdR. Blir lite fundersam över doftutvecklingen under kvällen dock. Den börjar öppet och generöst men stänger ner ju mer luft den får. Får kolla resterna ikväll och se om det inte är bättre eller om det bara är hur den är just nu.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Hämtade mina beställda reachampagner idag. Lite besviken på att Krugflaskan inte låg i någon fin låda, som den vanliga NV gör. William Deutz däremot hade mycket eleganta lådor. Funderar på att bygga en fåtölj av tomma champagnekartonger så småningom - recycling ni vet. ;)
Ikväll blev det lite Chablis Clotilde Davenne till ett kilo krabbklor. Som jag tidigare har skrivit här på forumet så gillar jag Clotildes stil som är kristallklar, knivskarp syra med en lagom frukt som aldrig får en ton av sötma. Passar perfekt till sältan i krabbklorna. Tycker synd om er stackars 08:eek:r som får hålla tillgodo med gammal vacuumpackad irländsk krabba (ganska lustigt, när jag skrev vacuumpackad, så ändrade rättstavningsprogrammet det till bacillpackad, vilket troligen är ganska väl övrenstämmande med sanningen).
Här i Strömstad kan jag köpa färska klor så jag slipper pilla med själva krabban, som dessutom inte alltid är välmatad.
Igår kväll smaskade jag på färska räkor och lite Ayala Zero Dosage degorgerad i juli 07. Tyvärr hade den en liten ton av kork vilket förstörde champagnen. Räkor är dessutom lite svåra eftersom de har en ganska kraftig sötma. Någon som har något bättre förslag till räkor? Fino kanske?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Hämtade mina beställda reachampagner idag. Lite besviken på att Krugflaskan inte låg i någon fin låda, som den vanliga NV gör. William Deutz däremot hade mycket eleganta lådor. Funderar på att bygga en fåtölj av tomma champagnekartonger så småningom - recycling ni vet. ;)
Ikväll blev det lite Chablis Clotilde Davenne till ett kilo krabbklor. Som jag tidigare har skrivit här på forumet så gillar jag Clotildes stil som är kristallklar, knivskarp syra med en lagom frukt som aldrig får en ton av sötma. Passar perfekt till sältan i krabbklorna. Tycker synd om er stackars 08:eek:r som får hålla tillgodo med gammal vacuumpackad irländsk krabba (ganska lustigt, när jag skrev vacuumpackad, så ändrade rättstavningsprogrammet det till bacillpackad, vilket troligen är ganska väl övrenstämmande med sanningen).
Här i Strömstad kan jag köpa färska klor så jag slipper pilla med själva krabban, som dessutom inte alltid är välmatad.
Igår kväll smaskade jag på färska räkor och lite Ayala Zero Dosage degorgerad i juli 07. Tyvärr hade den en liten ton av kork vilket förstörde champagnen. Räkor är dessutom lite svåra eftersom de har en ganska kraftig sötma. Någon som har något bättre förslag till räkor? Fino kanske?
Köper mina krabbor i Hötorgshallen, välmatade, friska och härliga. Men dyrare än hos dig. Håller inte alls med om att det är mer mat i klorna än i kroppen, i fredags var min väldigt matig i kroppen. Blir nog krabba imorgon också :p
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jimmy Forsman skrev:
In a fit of desperation som de säger på utrikiska så kände jag att det var dags för någonting smarrigt för en gångs skull.
Förstår jag om du fyller Grappes lådförvaring med; ;)
297107_10150301831096205_680616204_8409632_1983391101_n.jpg

Var själv på Grappe och drack bl.a. Winston -99, Taittinger -04 och Selosse Initial men såg inte dig.

Jimmy; 0 kommentar från din sida. Du kan väl inte blivit sur för att jag postade bild på dina Gnarly? ;)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ouch, Gnarly Head.... Det måste vara det mest jävliga som någonsin hällts på flaska (antar att lådan är fylld med Latour).

Dricker en Tinto Pesquera Crianza 2007 och beundrar min första smartphone (är långt efter min samtid, jag vet)

Doften är helt magnifik, som att sticka näsan i en råbiff där någon plliat in jasminblommor. Smaken är en aning ostrukturerad, lite för vaniljig - men ändock bra för ett vin som kostade 129 DKK.
 
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Ouch, Gnarly Head.... Det måste vara det mest jävliga som någonsin hällts på flaska (antar att lådan är fylld med Latour).

Dricker en Tinto Pesquera Crianza 2007 och beundrar min första smartphone (är långt efter min samtid, jag vet)

Doften är helt magnifik, som att sticka näsan i en råbiff där någon plliat in jasminblommor. Smaken är en aning ostrukturerad, lite för vaniljig - men ändock bra för ett vin som kostade 129 DKK.
Köttigt vin, det är trevligt. Låter som du handlar en del i Danmark.

Och Jimmy gillar Gnarly Head, de behöver bara lite lagring ;D
 
Toppen