Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Caviste

Leverantör
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
shorepower skrev:
Caviste skrev:
Angående vita nollsexorna kan jag bara hålla med. Jag gav upp på mina för något år sedan. Väldigt sällan ens ett gott glas vin i min gom. Nu är bara frågan vad man gör med skiten?
Vilka årgångar rek. du att köpa/dricka?

Nu har ju vit Bourgogne komplicerats av risken för att de oxiderar i förtid så jag skulle vara försiktig med alla årgångar från 1996 fram till 2004. Det är gott när det får mogna men inte värt risken tycker jag utan dricker hellre mina innan de fyllt 7 år. Nollfemmorna är inte så tokiga att dricka nu. 2007 och 2008 är två fina årgångar, hoppa över 2009 och gå all-in på 2010 ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade en ankleverterrin i kylen som började närma sig bäst före datum så den behövde förstås lämpligt sällskap i glasen.
Hos oss brukar det betyda Sauternes/Barsac.

1988 Château Doisy-Daëne
Ganska lätt för att vara en Sauternes/Barsac från ett ganska bra år. Det genomgående intrycket är fortfarande (efter drygt 23 år) en ungdomlig fräschör både i doft och smak. Det här vinet blir aldrig tungt och klumpigt och kommer att fortsätta vara så här i stilen många år framöver. Dagen efter så doftar några slattar i flaskan ljuvligt av aprikos och lätt botrytis. Det finns en minimal dos ek som knappt är förnimbar. Väldigt trevligt vin.

2005 Châteauneuf-du-Pape "Côte Ronde", Domaine Paul Autard
Dekanderade 1,5 timma innan men det visade sig vara alldelese för kort (som vanligt). Initialt var vinet slutet och gav inte mycket mer än murriga fat, stall, lite kryddor och värme. Den här gången kändes vinet först lite åt Barolo/Barbaresco-hållet med sina torra lite grova tanniner. Som så många gånger med Paul Autards viner så transformerades det ordentligt efter mer kontakt med luften. Frukten kommer fram med björnbär och kirsch och en härlig varm fikon-doft som får en att vilja dofta på vinet om och om igen hela kvällen. Bakom frukten finns en fin tunn matta av lavendel och rosmarin som känns helt rätt i sammanhanget. Smaken känns snustorr för att vara en Châteauneuf och i det här fallet kanske det beror på att Autard "bara" har 50% Grenache i den här cuvéen (resten är Syrah). Ngt att prova för dom som tycker att Châteauneuf kan kännas "slappt" ibland.

2008 Chassagne-Montrachet, Henri Boillot
Söndagens stekta torskrygg fick ackompagneras av det här kommunvinet från Boillot. Som nyförlöst ur flaskan så var den lite knuten och lätt kartig men med lite högre temperatur så visade den på fina citrus- och smörtoner och bakom detta en svag klädsam nötighet. Även här gjorde luft och temperatur gott åt vinet som blev bredare och generösare och även fatanstryktningen kunde så småningom kännas. På tungan är det fortfarande milt syrligt men det känns som om den kommer att mogna ganska fort så mina resterande flaskor kommer nog att få ge med sig inom den närmaste 2-årsperioden. Henri Boillot är en ny bekanstkap för min del (köpte några olika vita blint från 2007/2008 för några år sedan) men hittills har jag inte blivit besviken på det jag provat.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Selosse rosé Degad april 2011 så förhållandevis ung.Initalt lite blyg på näsan och behöver värme, Tydligt Selosse med allt vad det innebär, blommor, röda bär från pinot, exotiska frukter och den lite svaga oxidativa ton som man antingen hatar eller älskar. Ganska hård syra och kanske mer mousse i rosé än i de andra vinerna från honom. Syran är inte helt integrerad ännu, det här är förstår ett barnarov och den är inte lika sammansatt som den 2010 degade jag drack för ett tag sedan. Nu är vi inne ju på finlir men det här vinet förtjänar det, låg ligga och få en ännu större upplevelse om 2-3 år.

Selosse Rosé ihop med Bollinger GA Rosé -02 var helt underbara när vi provade rosé förra året här i götet.
Förstår inte hur man kan hata det vinet. Kan i och för sig störa mig på oxidativa champagner men då får det för min del gå väsentligt mycket längre än hos Selosse Rosé.

Har fortfarande inte hållit mit löfte att jag skulle köpa några flaskor av Selossen och lägga i källaren. Får se till att det blir gjort snart.
 
SV: Idag dricker vi

Absolut, Selosse Rosé är klart en av de bästa roséchampagnerna. Men precis som Substance och en del av Selosse andra champagner så störs näsor som är oxidativkänsliga av dessa. Finns ett par sommelierer som jag pratat med vilka absolut inte gillar Selosse. Men smaken är ju delad och jag skulle önska att fler inte gillade Selosse, mer till mig så att säg

chambertin skrev:
shorepower skrev:
Selosse rosé Degad april 2011 så förhållandevis ung.Initalt lite blyg på näsan och behöver värme, Tydligt Selosse med allt vad det innebär, blommor, röda bär från pinot, exotiska frukter och den lite svaga oxidativa ton som man antingen hatar eller älskar. Ganska hård syra och kanske mer mousse i rosé än i de andra vinerna från honom. Syran är inte helt integrerad ännu, det här är förstår ett barnarov och den är inte lika sammansatt som den 2010 degade jag drack för ett tag sedan. Nu är vi inne ju på finlir men det här vinet förtjänar det, låg ligga och få en ännu större upplevelse om 2-3 år.

Selosse Rosé ihop med Bollinger GA Rosé -02 var helt underbara när vi provade rosé förra året här i götet.
Förstår inte hur man kan hata det vinet. Kan i och för sig störa mig på oxidativa champagner men då får det för min del gå väsentligt mycket längre än hos Selosse Rosé.

Har fortfarande inte hållit mit löfte att jag skulle köpa några flaskor av Selossen och lägga i källaren. Får se till att det blir gjort snart.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min erfarenhet är att Selosse Rosé oftare går hem hos "ovana" champagnedrickare än Selosse Substance. Det är inte jag själv som är så generös, men jag har en generös vän som aldrig korkar upp något under 500 kr vem han än bjuder.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
magnum skrev:
shorepower skrev:
Caviste skrev:
Angående vita nollsexorna kan jag bara hålla med. Jag gav upp på mina för något år sedan. Väldigt sällan ens ett gott glas vin i min gom. Nu är bara frågan vad man gör med skiten?
Vilka årgångar rek. du att köpa/dricka?

Nu har ju vit Bourgogne komplicerats av risken för att de oxiderar i förtid så jag skulle vara försiktig med alla årgångar från 1996 fram till 2004. Det är gott när det får mogna men inte värt risken tycker jag utan dricker hellre mina innan de fyllt 7 år. Nollfemmorna är inte så tokiga att dricka nu. 2007 och 2008 är två fina årgångar, hoppa över 2009 och gå all-in på 2010 ;)

Instämmer till fullo! Framförallt 2008 verkar vara en kanonårgång rakt igenom både för vitt och rött- Dessutom kostar 2008:eek:rna inte så mycket eftersom alla skall ha 2009:eek:rna. De röda 2009:eek:rna jag har provat har generellt varit over-the-top med chateauneufdrag. Inte riktigt det man vill betala för i Bourgogne... 2010 sägs vara en balanserad och elegant årgång, men nu har priserna hoppat upp ett snäpp. Köpte Clos de Lambrays 2008 för 600 DKK för ett tag sen, nu vill Theis Vine ha 1000 DKK en primeur för 2010:an.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Per och Johan, är ni verkligen helt säkra på att ni vill vara vänner med shorepower?

Shorepower kanske verkar vara en trevlig kille här på forumet men för oss som träffat honom... Mja. Och det var inte honom jag syftade på när jag berättade om min generöse vän.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Shorepower kanske verkar vara en trevlig kille här på forumet men för oss som träffat honom... Mja. Och det var inte honom jag syftade på när jag berättade om min generöse vän.
haha ;D
alltid lika "vänliga" inlägg
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Shorepower kanske verkar vara en trevlig kille här på forumet men för oss som träffat honom... Mja. Och det var inte honom jag syftade på när jag berättade om min generöse vän.

för att bryta trenden kommer jag bjuda på nåt skitbilligt på torsdag...

A
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Shorepower kanske verkar vara en trevlig kille här på forumet men för oss som träffat honom... Mja. Och det var inte honom jag syftade på när jag berättade om min generöse vän.

Iallafall din fru tycker jag är generös :) .

Elvis skrev:
Svärmor och frun fyllde båda år idag, så det har blivit en del champagne.
Diebolt-Vallois Rosé (NV)
En mycket uppskattad present från shorepower till min fru. Fin röd färg, massor av röda bär, inte minst lingon, på näsan. Mycket chardonnay i smaken trots Pinotdominans. En trevlig rosé åt det "insmickrande" hållet.
 
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev till att öppna en Pierre Peters Les Chétillons 2005.

I näsan mycket ung grape, gröna äpplen och fräschör samt tydliga autolystoner.

I munnen en mycket tydligt för att inte säga dominerande syra med ungdomliga toner av citrus och äpple. Dock hittas i bakgrund och eftersmak en början till mognadstoner med nöt och smörighet.

Fortfarande ett mycket ungt vin och jag tror de pavor jag har kvar får bädda ner sig ett bra tag till, men ändock en mycket trevligt upplevelse och väl att rekomendera.

Någon annan som druckit? Åsikter? När tror ni en vettig horisont för att få mognad kan vara?

Allt gott
 
Toppen