Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Dyr? eller blev du bjuden ;)
Jag blev bjuden av henne brorsan!
Phung heter hon for ovrigt...
Vi maste blasa upp kinderna nar vi uttalar sista den bokstaven av nagon anledning...
Men sjukt lacker!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Rudi Pichler, Grüner Veltliner, Smaragd, Terassen, Wachau, 2006 (wienerschnitzel med potatissallad med pumpakärnsolja) Doftar mycket mogna gula äpplen, grapefrukt, lite vitpeppar, honung, färsk ananas, vanilj (mer och mer desto mer temperaturen stiger). Smakar inte helt torrt (liten restsötma) med inslagen mogna gula äpplen, honung och vitpepprigt. Rätt frisk syra och tydlig kalkig mineralitet. Lite bittert avslut men inte så det stör.

Ett gott vin med många spännande och trevliga inslag. Grüner Veltliner är definitivt en druva jag vill utforska mer. Någon som har tips på någon riktigt bra GV som finns på systemet (har just lagt ner Rudi Pichlers Smaragd Wösendorfer Hochrain, 2009 och FX Pichlers Federspiel Loibner Klostersatz, 210 i källaren)? Bra om det är moget nu men inget större problem om det behöver ligga i källaren - har tålamod och plats.

Vinet passade för övrigt riktigt bra till maten. Mognaden och pepprigheten passade den peppriga schnitzeln och syran gick fint mot fetman i köttet och paneringen och oljan i salladen.
 
SV: Idag dricker vi

2002 Diebolt-Vallois . Tyvärr lätt oxiderad. Är det bara jag eller håller Diebolt-Vallois vanliga årgångar en rätt ojämn klass. Tycker tyvärr att det har varit en del flaskor som varit tveksamma medan andra är underbara. Vinet hämtade sig aldrig. Luftning hjälpte inte.

1999 Gosset Ett par år sedan jag drack denna senast och tyvärr är jag inte mer imponerad idag. Vinet når inte upp till den klass ett vin från Gosset borde hålla. Vinet är mycket moget, lite sherrytoner som inte stör men det är något annat som ligger i bakgrunden. Inte defekt men en oren ton. Smaken är inte så mycket bättre. Det går att dricka men avsaknaden av balans är tydlig. Finns inget som lyfter det här vinet och det har en platt och tråkig avslutning. Dagen efter är vinet nästan helt borta. Funkade i maten men inte mycket mer. Såg att jag köpt dessa för runt 530 kronor. Klart överpris.
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues

Ett underbart, ungt vin i mina (som sagt nybörjar) ögon. Härlig doft av mörka bär, svarta vinbär, lite hallon. Kraftiga taniner, men ändå friskt, mycket frukt och med lång eftersmak. Mumsigt. Hur skall jag kunna hålla fingrarna borta från mina två sista flaskor?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Grüner Veltliner är definitivt en druva jag vill utforska mer. Någon som har tips på någon riktigt bra GV som finns på systemet (har just lagt ner Rudi Pichlers Smaragd Wösendorfer Hochrain, 2009 och FX Pichlers Federspiel Loibner Klostersatz, 210 i källaren)?

FX Pichler som du redan köpt tycker jag är riktigt bra. Ett vin som brukar imponera både på vinintresserade och såna som säger sig inte tycka om vita viner alls (antagligen för att de bara smakat en massa skräp).
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
FX Pichler som du redan köpt tycker jag är riktigt bra. Ett vin som brukar imponera både på vinintresserade och såna som säger sig inte tycka om vita viner alls (antagligen för att de bara smakat en massa skräp).
Det där är så otroligt vanligt så att det nästan är löjligt. Klart som f-n att det är svårt att gilla något om det är av undermålig kvalité!

Jag gillade inte fisk - OK, det fanns undantag som var någorlunda bra - när jag var liten, men sedan flyttade jag till Göteborg där dels jag själv kunde köpa en massa färsk fisk och dels kunde få vettigt tillagad fisk på oändligt många fler ställen än i Skellefte.
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Grüner Veltliner är definitivt en druva jag vill utforska mer. Någon som har tips på någon riktigt bra GV som finns på systemet (har just lagt ner Rudi Pichlers Smaragd Wösendorfer Hochrain, 2009 och FX Pichlers Federspiel Loibner Klostersatz, 210 i källaren)? Bra om det är moget nu men inget större problem om det behöver ligga i källaren - har tålamod och plats.

Just nu ser det faktiskt rätt tunnt ut på bolagets hyllor. Det finns en del hyggliga viner, men utöver dem du redan har köpt är det väl bara Smaragderna från Knoll (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=94760) och Prager (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=94908) som höjer sig över mängden (om man nu kan tala om en sådan). När det gäller vinerna från Wachau skulle jag dock rekommendera dig att ta det lite försiktigt med de viner som tickar in på 14% eller mer i alkoholhalt, i alla fall tills du har stämt av med dina smaklökar. Om det visar sig att du vill ha dem lite slankare skall du inte bara titta på Smaragderna, utan även plocka på dig av Federspiel-vinerna. I den klassen är Rotes Tor från Hirtzberger helt lysande.

Mina egna personliga favoriter i Wachau är annars Schmelz och Alzinger, men några GrüVe från dem verkar inte finnas tillgängliga just nu. Man kan inte heller prata Wachau utan att nämna Jamek. Tittar man på granndistriktet Kamptal är det Bründlmayer, Schloss Gobelsburg, Hirsch och Loimer som gäller. Leta efter viner från gårdarna Kammerner Lamm, Spiegel och Käferberg, alternativt de viner som är benämna "Alte Reben" (vilket betyder "gamla stockar"). De bästa GrüVe från Kremstal kommer från Malat, Josef Dockner och Salomon-Undhof. Här tycker jag i allmänhet att det är bättre att gå på producent än på vingårdsläge. Utöver dessa måste man även nämna de två vinmakare som i Österrike omväxlande ges epitetet "Mr Grüner Veltliner", nämligen Bernhard Ott från distriktet Wagram samt Roman Pfaffl från distriktet Weinviertel.

De flesta av ovan nämna producenter har svenska importörer, men av någon anledning är det väldigt skralt med utbudet på bolaget just nu. Om jag minns rätt brukar dock sortimentet fyllas på under årets sista kvartal. Jag skulle också gissa att många importörer ställer sig positiva till privatimport av de viner som finns i restaurangsortimentet.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade, i förra veckan korkade vi upp den där Thierry Perrion Cuvée Maurice som jag fick av dig i somras. Den kom (inte så) lite i skuggan av storheterna som följde (Cristal Rosé 1995 och Krug CdM 1985) men jag vill ändå sammanfatta våra intryck.

Till att börja med så känns den inte som en blanc de noirs, vi hittade gummitoner och de som fick den blint var säkra på att den innehöll chardonnay. Att det är odlarchampagne var däremot helt uppenbart - den är verkligen speciell. Vi hittade inget som störde i doften, absolut inte lösningsmedel (som jag har för mig att du upplevt) men kanske lite Karlssons klister efter ett tag, dock inte på något negativt sätt. En rätt trevlig champagne som skulle mått bra av dosage. Druvmaterialet håller inte tillräcklig kvalitet för att vara non-dosage.

Andreas, du får gärna fylla på om du orkar.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Per Stade, i förra veckan korkade vi upp den där Thierry Perrion Cuvée Maurice som jag fick av dig i somras. Den kom (inte så) lite i skuggan av storheterna som följde (Cristal Rosé 1995 och Krug CdM 1985) men jag vill ändå sammanfatta våra intryck.

Till att börja med så känns den inte som en blanc de noirs, vi hittade gummitoner och de som fick den blint var säkra på att den innehöll chardonnay. Att det är odlarchampagne var däremot helt uppenbart - den är verkligen speciell. Vi hittade inget som störde i doften, absolut inte lösningsmedel (som jag har för mig att du upplevt) men kanske lite Karlssons klister efter ett tag, dock inte på något negativt sätt. En rätt trevlig champagne som skulle mått bra av dosage. Druvmaterialet håller inte tillräcklig kvalitet för att vara non-dosage.

Andreas, du får gärna fylla på om du orkar.

det var ett helt ok vin tills vi hade annat i glasen... slående var att det kändes som man tagit hälften vatten i vinet och blandat när vi provade mot Cristal och CdM, då helt utan kraft och karaktär. Innan detta, som sagt helt ok och klart drickbart.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tristanqx skrev:
Pommard 1er Cru Clos de Verge 2008

Doftar jordgubbar, plommon och finslipat sandelträ, Fantastisk doft.
Smaken domineras av jordgubbar och hallon, Lite småsurt i början men lugnar ner sig efter några timmar i karaff.
medellång eftersmak som domineras av sötlakrits och örter.
Blir säkert bättre med några års lagring då syrorna är lite för kantiga just nu för min smak.
Vilken producent var det?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tack för tipsen Hagbard. Ska definitivt hålla utkik efter de producenterna när det kommer GV-släpp på bolaget.

På tal om Grüner Veltliner och min nyfunna nyfikenhet på druvan - hur är lagringsdugligheten? 06 på Pichlers lite billigare smaragd kändes som lagom mognad och att vinet också troligtvis var på topp. Men hur är det med de ännu lite bättre? Görs det GV som mognar med behaglighet lika sent som t.ex. riesling eller är det max 8-10 år som gäller?

Har försökt googla om GVs livslängd men inte hittat något tillförlitlig. Vet inte heller hur mycket jag vågar lita på Cellartracker-communityns uppskattningar.

Följdfrågan blir också när ni tror att de två andra (R. Pichlers smaragd 09 och FX Pichlers federspiel 10 - se förra inlägget på föregående sida) GV jag köpte toppar?
 
SV: Idag dricker vi

En oplanerad sittning gav en del trevliga flaskor igår. Bland annat så drack vi

1997 Château Trotanoy Mellanmörk färg. Svarta vinbär, trä, lite tobak och jord. Kanske lite vek i doften trots dekantering. Inte allt för kraftig smak, lite silkig först , ok balans och lite bittert avslut. Tror inte på en stor utveckling men gott nu

1999 Aldo Conterno Granbussia Det här är ungt, väldigt ungt. Säger mycket om det här vinet att en 1999 fortfarande känns mer som en 2006-2007. Det är inte slutet men hela vinet andas ungdom. . Mörka röda bär, kryddor och en lite behagligt parfymerad doft. Bra struktur men vinet kräver tid i glaset för att växa upp till sin potential. Integrerade tanniner som inte dominerar över frukten. Lång eftersmak. Kan drickas nu men lär bli bättre med ett antal år till i källaren

c1201255711AMc678.jpg


1989 Château Suduiraut Crème de Tête Producerad av sent plockade druvor som gav en väldigt mörk färg. Trodde inte detta var en Sauternes mycket pga färg och intensitet i doften. Otroligt packad doft med honung, aprikos, mörka plommon och mycket söta nötter. Koncentrerad smak och en kraftig konsistens. Mycket av doften kommer igen i smaken. Väldigt kul att få prova. Ett av de mer speciella söta viner jag druckit
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
På tal om Grüner Veltliner och min nyfunna nyfikenhet på druvan - hur är lagringsdugligheten? 06 på Pichlers lite billigare smaragd kändes som lagom mognad och att vinet också troligtvis var på topp. Men hur är det med de ännu lite bättre? Görs det GV som mognar med behaglighet lika sent som t.ex. riesling eller är det max 8-10 år som gäller?

Har försökt googla om GVs livslängd men inte hittat något tillförlitlig. Vet inte heller hur mycket jag vågar lita på Cellartracker-communityns uppskattningar.

Följdfrågan blir också när ni tror att de två andra (R. Pichlers smaragd 09 och FX Pichlers federspiel 10 - se förra inlägget på föregående sida) GV jag köpte toppar?

De kan ligga (mycket) länge, i många fall till och med längre än motsvarande Riesling. När jag tog studenten öppnade min far en GrüVe från min egen årgång (flaskan var alltså nästan 20 år gammal) som var alldeles utmärkt. Ligger de tillräckligt länge (över 10 år) kan de tappa en del av fräschören och börja anta en ton av torkad svamp, vilket kanske inte faller alla i smaken. I Österrike drickar man dem generellt unga.

De bästa från 2006 eller 2009 har absolut inte toppat ännu och jag låter mina egna ligga några år till innan jag provar någon av dem. Du behöver dock inte ha dåligt samvete för att tulla på förrådet redan nu, många 2006:eek:r är jättefina nu. Federspielen bör däremot inte ligga lika länge, den är av enklare kvalitet. Drick upp den när du blir sugen.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll drack jag en André Jacquart. Mesnil. Grand Cru. 100 % CH. Otroligt härlig champagne. Den blir man glad av :). Får se vad det kan bli till skaldjurslasagnen idag
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite grekiskt, och det hör väl inte direkt till vanligheterna.

2009 Sigalas Assyrtiko Santorini
Citronskal, gröna blad, lite äpple och melon. Tydliga mineraltoner, touch av bensin/målarfärg, samt en viss sälta. Smakrikt, annorlunda, och riktigt gott!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Per Stade, i förra veckan korkade vi upp den där Thierry Perrion Cuvée Maurice som jag fick av dig i somras. Den kom (inte så) lite i skuggan av storheterna som följde (Cristal Rosé 1995 och Krug CdM 1985) men jag vill ändå sammanfatta våra intryck.

Till att börja med så känns den inte som en blanc de noirs, vi hittade gummitoner och de som fick den blint var säkra på att den innehöll chardonnay. Att det är odlarchampagne var däremot helt uppenbart - den är verkligen speciell. Vi hittade inget som störde i doften, absolut inte lösningsmedel (som jag har för mig att du upplevt) men kanske lite Karlssons klister efter ett tag, dock inte på något negativt sätt. En rätt trevlig champagne som skulle mått bra av dosage. Druvmaterialet håller inte tillräcklig kvalitet för att vara non-dosage.

Andreas, du får gärna fylla på om du orkar.

Alla jag provat innan CH dök upp och vi smakade på en har haft en hemsk klisterdoft. Det är väl
det närmaste jag kan beskriva det. När CH och jag provade så var den inte likadan och det kan
förmodligen vara samma sak med de flaska, som du provade. Flaskvariation eller lagring?
Eller också är jag överkänslig för just den doften, har känt den i en flaska Krug GC också.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Härom kvällen korkade jag upp en flaska 1942 Lheraud Tres Vieille Reserve du Paradis Fine Petite Champagne Cognac tillsammans med yngste sonen, som överraskande dök upp för en vecka sedan. Den här cognacen är tappad på flaska 2001 så den har legat 59 år på fat. Känns en liten bitter tanninsmak men lång och bra eftersmak. Men när det gäller så här långlagrad Cognac får jag nog säga att det inte är mycket som slår Delamain Reserve de la Famille.
Sonen hade också med sig en flaska Bollinger Grande Année 2002 degorgerad oktober 2010. Den drack vi upp förra fredagen och den här gången tyckte jag att den var perfekt. Jag har tidigare skrivit att jag inte var helt förtjust i 2002an men jag tror att det kan ha berott på att vi drack den när den var helt nysläppt och bara vilat 1/2 år efter degorgeringen. Jag tycker att den har blivit bättre och bättre för varje gång vi druckit den och som sagt nu är den perfekt.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sommarovina Valtelina Superiore-2010

Lite tunt och med en kraftig smak av salmiak. Ungt fortfarande men jag tror inte det kommer att bli så mycket bättre av lagring. Inget prisvärt vin alls.
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi

Felton Road block 5
Helt sanslöst god Pinot Noir med mossa, björnbär, lingon och mörk chocklad i doften. Smaken har en kittlade, härlig syra med perfekt balans mellan syra och frukt. Rönnbär, björnbär och lingon blandas i den långa, mycket stilrena eftersmaken. Detta var trevligt och passar utmärkt till den grillade älgfilen.
 
Toppen