Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse 2002, degorgerad direkt vid provning. Vit choklad och aningens champinjon i doften. Enorm smakrikedom, stor oljig kropp så fet att man inte märker bubblorna. Är nog den fylligaste Selosse jag provat. ! Magisk Champagne


Lite info, Veuve Clicquot kommer inte att släppa någon La Grande Dame 2002. Pol Roger släppte Rose 2004 och Winston 2000 i veckan.

Personligen tycker jag vinet ska ligga åtminstone ett par veckor efter deg så jag är inte imponerad av din Selosseprovning :'(

Har du haft möjlighet att prova någon av Pol Rogerchampagnerna?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse 2002, degorgerad direkt vid provning. Vit choklad och aningens champinjon i doften. Enorm smakrikedom, stor oljig kropp så fet att man inte märker bubblorna. Är nog den fylligaste Selosse jag provat. ! Magisk Champagne


Lite info, Veuve Clicquot kommer inte att släppa någon La Grande Dame 2002. Pol Roger släppte Rose 2004 och Winston 2000 i veckan.
På plats hos Selosse då antar jag ?
Hörde ett rykte om att Anselme skall sälja/dra sig tillbaka. Vet du ngt om det ?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Loron & Fils à Pontanevaux, Clos des Vieux Marronniers, Beaujolais, 2010 (spaghetti med paprika- och rotfruktsragu och lite rökig korv) Doft: Frukten dominerar naturligtvis och det är då hallonen - i hallonsaftstilen - som är tydligast, men även lite tranbär och jordgubbar gör sig tillkänna. Finns även en sötaktig, träig, något bränd fatton. I munnen finns en pigg syra och en grusig mineralitet.

Ett väldigt enkelt men kul vin (kanske är nyhetens behag - färsk på Beaujolais och tycker att det är rätt kul viner) som gick bra till onsdagspastan. Det enda negativa - förutom enkelheten och bristen på komplexitet, men det var ju väntat - är att alkoholen sticker ut lite lite för mycket i munnen (trots att vinet bara ligger på 12%). Om det nu ska handlas billigt rött från regionen tar jag hellre Beaujolais än Bourgogne - med Beaujolais får man ändå något som är lite roligt medan man bara tycker att det fattas massor när man köper billig Bourgogne (men där jämför man väl omedvetet med dyrare Bourgogner).
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse 2002, degorgerad direkt vid provning. Vit choklad och aningens champinjon i doften. Enorm smakrikedom, stor oljig kropp så fet att man inte märker bubblorna. Är nog den fylligaste Selosse jag provat. ! Magisk Champagne
Lite info, Veuve Clicquot kommer inte att släppa någon La Grande Dame 2002. Pol Roger släppte Rose 2004 och Winston 2000 i veckan.
Tja man

Inte alls avundsjuk... :'(
Ingen LGD 02 forvanar, vet du varfor?

Horde nagot om att du skaffat en lite mer permanent bostad i omradet, stammer det?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Tja man

Inte alls avundsjuk... :'(
Ingen LGD 02 forvanar, vet du varfor?

Horde nagot om att du skaffat en lite mer permanent bostad i omradet, stammer det?
Stämmer bra, du får komma och hälsa på!
Fick inget bra svar om LGD av VC folket men hörde på annat håll att ledningen sa stopp för produktion pga för stora lager.
Provade Pol Roger 2004 Rose, gillade den.Kraftpaket!! Provade även 2002 igen 2 ggr tycker fortfarande inte att den är något speciellt. Pol Roger Blanc de blancs 2002 släpps också nu.
Anselme funderar nog på pension men inte riktigt än, sonen skall ett år till Australien from Mars 2013 (om jag förstod det rätt) så nåt år till blir han nog kvar :D
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en David Léclapart IÁmateur 2008 ikväll. En blandning av citron, gröna äpplen och päron träffar min näsa. Balanserad, full av mineral. Riktigt härlig champagne. Får spara de andra flaskorna några år så kommer den att utvecklas ännu mer :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse 2002, degorgerad direkt vid provning. Vit choklad och aningens champinjon i doften. Enorm smakrikedom, stor oljig kropp så fet att man inte märker bubblorna. Är nog den fylligaste Selosse jag provat. ! Magisk Champagne
Skapligt avis :(
Hoppas bara man lyckas få tag på några Selosse 2002 själv!
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu blir jag förmodligen utskrattad och utslängd men ikväll har jag för första gången på flera år druckit Amarone, Luigi Righetti. Den var faktiskt riktigt god, Passade bra till engelsk rostbiff (dock utan Yorkshirepudding). Skall man vara politiskt korrekt kan man ju inte gilla Amarone. ;D
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Moray-Saint-Denis 1997

Smakar som en riktigt intressant blandning av moget burgundvin med jordiga toner och ett riktigt välgjord belgiskt suröl.

Tror det passerat sin topp men de har all den komplexitet man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklassen.

Jag har inte smakat något liknande och jag skulle gissa på att de har velat göra ett vin som liknar surölet Liefmans Goudenband .
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Moray-Saint-Denis 1997

Smakar som en riktigt intressant blandning av moget burgundvin med jordiga toner och ett riktigt välgjord belgiskt suröl.

Tror det passerat sin topp men de har all den komplexitet man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklassen.

Jag har inte smakat något liknande och jag skulle gissa på att de har velat göra ett vin som liknar surölet Liefmans Goudenband .

Jag gissar att du syftar på det vin från Louis Jadot som funnits tillgängligt från SB i omgångar. Jag har provat vinet från totalt 8 flaskor och flaskvariationen är ganska stor. De bästa flaskorna har definitivt inte passerat någon topp, iaf inte för min smak, utan levererat fantastiska upplevelser av mogen Bourgogne (och med en trevlig prislapp dessutom). Några flaskor har å andra sidan kanske gått lite väl långt i sin mognad och har uppfattats som något syrliga och frukttunna, men fortfarande har de varit klart njutbara. Detta känns som en klar överpresterare sett till årgång och appellation.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
Jag gissar att du syftar på det vin från Louis Jadot som funnits tillgängligt från SB i omgångar. Jag har provat vinet från totalt 8 flaskor och flaskvariationen är ganska stor. De bästa flaskorna har definitivt inte passerat någon topp, iaf inte för min smak, utan levererat fantastiska upplevelser av mogen Bourgogne (och med en trevlig prislapp dessutom). Några flaskor har å andra sidan kanske gått lite väl långt i sin mognad och har uppfattats som något syrliga och frukttunna, men fortfarande har de varit klart njutbara. Detta känns som en klar överpresterare sett till årgång och appellation.

Det är väldigt speciellt men ett riktigt gott vin om man gillar den stilen. Undrar om producenten velat att det smakar som belgiska suröl medvetet?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är du sarkastisk med ölet? Det säger väl sig själv att de inte strävat efter att få en röd Bourgogne att påminna om belgisk öl.

Trots jämförelsen med suröl blir jag nyfiken på att prova det måste jag säga.
 
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Nu blir jag förmodligen utskrattad och utslängd men ikväll har jag för första gången på flera år druckit Amarone, Luigi Righetti. Den var faktiskt riktigt god, Passade bra till engelsk rostbiff (dock utan Yorkshirepudding). Skall man vara politiskt korrekt kan man ju inte gilla Amarone. ;D

Vi låter det gå för den här gången :)

Finns ju vissa Dal Forno-fantaster på forumet. Tror nog de flesta kan dricka någon enstaka flaska, det är väl mer "ska vi bjuda på något finvin så måste det vara Amarone"-trenden som är lite påfrestande
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Är du sarkastisk med ölet? Det säger väl sig själv att de inte strävat efter att få en röd Bourgogne att påminna om belgisk öl.

Trots jämförelsen med suröl blir jag nyfiken på att prova det måste jag säga.

Där finns säkert vinproducenter som gillar belgia sour och vill skapa ett vin som påminner om dem. Dessa öl har ju också en trogen fanbase som säkert uppskattar detta vinet. Den typen av öl är ju svår att para ihop med mat och detta vinet är ju då en klockren ersättare.

De är helt klart värt att prova om man är beredd på syrligheten som nog inte tilltalar alla direkt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag dricker vi

Magikern skrev:
Där finns säkert vinproducenter som gillar belgia sour och vill skapa ett vin som påminner om dem. Dessa öl har ju också en trogen fanbase som säkert uppskattar detta vinet. Den typen av öl är ju svår att para ihop med mat och detta vinet är ju då en klockren ersättare.

De är helt klart värt att prova om man är beredd på syrligheten som nog inte tilltalar alla direkt.

Det finns belgiska surölsproducenter som importerar använda bourgognefat som de använder att lagra sin öl på. Intressanta produkter.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jadot är ju en av de större producenterna i Bourgogne - att de skulle syssla med något obskyrt projekt med att få vin att likna suröl känns enormt osannolikt. Även om du får de associationerna betyder det inte att de försökt efterlikna det. På samma sätt som en producent av ett vin knappast försökt skapa ett vin med de svenska hallonbåtarna som referens - även om man kan associera doften man känner med just hallonbåtar.

Läser man om vinet på cellartracker får man verkligen intrycket att det är stor flaskvariation. Precis som Kim säger.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Där kanske vi är något på spåret - att det är surölet som liknar vinet (och inte tvärtom, om ni förstår hur jag menar) pga använda Bourgognefat.
 
Toppen