Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Magikern skrev:
Där finns säkert vinproducenter som gillar belgia sour och vill skapa ett vin som påminner om det.

Menar du på fullaste allvar att du tror det?! Du har alltså druckit en village-Bourgogne vid 15 års ålder från en stor negociant och tror att det har skapat vinet för att det ska smaka på ett visst sätt, som 99,9% av vinkonsumenterna skulle uppfatta som en osmickrande jämförelse för ett rött vin, vid just den åldern? Och inte för att vinet, åtminstone när det buteljerades i början av 1999 eller så, skulle ha typisk bykaraktär för Morey-Saint-Denis, d.v.s. något mellan kryddigheten och kraften hos Gevrey-Chambertin och den parfymerade elegansen hos Chambolle-Musigny.
Det finns för övrigt knappast en enda producent som själva verkligen rekommenderar att village-viner från halvbra årgångar ska lagras så länge, även om det finns folk som gör det, och uppskattar dem. Själv skulle jag känna mig betydligt mer trygg att lagra bl.a. 1996 eller 1999 på den här nivån länge.

Ett tillägg: en röd Bourgogne som smakade belgiskt suröl när den buteljerades skulle rimligtvis inte få säljas under appellationsbeteckningen, eftersom vinet inte skulle betraktas som appellationstypiskt av provningskommittén. Det skulle ha behövt säljas som Vin de Table de France utan årgångsbeteckning (idag Vin de France) eller möjligen, möjligen kommit undan med Bourgogne Rouge. Sådana där kommittéer brukar aldrig ställa kvalitetskraven särskilt högt, så de är mest för syns skull, och släpper igenom allt tunt blask som ändå påminner om ett normalt vin från appellationen, men där skulle garanterat gränsen ha passerats.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Jadot är ju en av de större producenterna i Bourgogne - att de skulle syssla med något obskyrt projekt med att få vin att likna suröl känns enormt osannolikt. Även om du får de associationerna betyder det inte att de försökt efterlikna det. På samma sätt som en producent av ett vin knappast försökt skapa ett vin med de svenska hallonbåtarna som referens - även om man kan associera doften man känner med just hallonbåtar.

Läser man om vinet på cellartracker får man verkligen intrycket att det är stor flaskvariation. Precis som Kim säger.

Vinet är utmärkt i mitt tycke hade turen att få en bra flaska. De bästa belgiska surölen är också riktigt goda tycker jag. Anledningen till att jag gjorde jämförelsen var att vinet påminde mer om dessa öl än något vin jag tidigare smakat.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Testade André Clouet 2007 nyligen. vänligen drick ej! producentens övriga årgångar kan variera mycket , men de gånger jag testat 2002 har den alltid varit ok. Men denna 2007 vart visserligen mycket ung, men det fanns inget här otroligt dåligt sammansatt och viss bränd ton, ääven slående likt citron-vatten, riktigt dålig var den iaf.
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Testade André Clouet 2007 nyligen. vänligen drick ej! producentens övriga årgångar kan variera mycket , men de gånger jag testat 2002 har den alltid varit ok. Men denna 2007 vart visserligen mycket ung, men det fanns inget här otroligt dåligt sammansatt och viss bränd ton, ääven slående likt citron-vatten, riktigt dålig var den iaf.

Köpt i Sverige? Clouets årgångar i Sverige är inte alltid lika bra som de som köps på plats. Var ju en diskussion om det tidigare på forumet.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kvällens flaskor:

Hofgut, Rieslingsekt, Mosel, 2010 (toast med räkor och forellrom) Ganska anonym doft men går att förnimma gröna äpplen och blommighet. Smakmässigt är det också gröna äpple och lite lite rieslingpetroluemtoner.

Som sagt ganska anonymt men ett rätt trevligt bubbel. Gick definitivt att urskilja att det var gjort på riesling. Funkade till maten men fick rommen att smaka lite fiskigare och mer metalliskt.

Domaine William Fèvre, Chablis, Grand cru Bougros, 2008 (torskrygg med pressad potatis, gulbeta och vitvinssås) Doftar relativt mogna gula äpplen, metallisk mineralitet, lite burkchampinjoner, smör och nötigt. I munnen är det samma toner med tillägg för lite honung. Bra koncentration.

Riktigt gott med begynnande mognadstoner. Välbalanserat och bra koncentration. Passade bra till maten.

Chateau Dereszla, Tokaji aszú, 5 puttonyos, 2007 (blåbärsprinsesstårta) Doftar torkade aprikoser, apelsinskal, lite kryddigt, blommigt, tvål. Smakar detsamma. Väldigt lätt - hade förväntar mig mer mer tyngd och viskositet. Dessutom är det inte speciellt sött. Hög syra och lite omogen beska.

Besvikelse. Fanns en udda doft som jag tyckte påminde om tvål. Kändes mycket lättare och bärigare än vad jag förväntat mig av en 5p Tokaji. Obalanserat och atypiskt - hög syra men ingen sötma som den kunde balanseras mot. Gillade inte alls.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en blandning av lite olika champagner

Piper cuvée rare
André Jacquart 2005
Diebolt vallios prestige
Thierry Perrion Blanc de Noir 2008. Magnum
André Clouet 2006
Nicolas Feuilatte 2006

Vinnare Piper rare med Perrion som god 2:a. Absolut värst Nicolas
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Köpt i Sverige? Clouets årgångar i Sverige är inte alltid lika bra som de som köps på plats. Var ju en diskussion om det tidigare på forumet.
Jo av just Clouet har jag bara testat från SB, förutom cuvée 1911 - men den har också varit en besvikelse de tillfällen jag testat.
Men jag tyckte somsagt 2002an var bra...
Nämen man får väl säga att Krug är alltid ett säkert kort iaf ;)
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Jo av just Clouet har jag bara testat från SB, förutom cuvée 1911 - men den har också varit en besvikelse de tillfällen jag testat.
Men jag tyckte somsagt 2002an var bra...
Nämen man får väl säga att Krug är alltid ett säkert kort iaf ;)

Gav precis bort min sista Clouet 2002. Har nu endast en 2005 köpt på plats kvar. Har tappat lite av mitt intresse för Clouet på sistone. Vet inte om det är Clouet eller jag men även 1911 har inte imponerat på mig den senaste tiden.
 
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Igår blev det en blandning av lite olika champagner

Piper cuvée rare
André Jacquart 2005
Diebolt vallios prestige
Thierry Perrion Blanc de Noir 2008. Magnum
André Clouet 2006
Nicolas Feuilatte 2006

Vinnare Piper rare med Perrion som god 2:a. Absolut värst Nicolas

Piper Rare är oftast väldigt bra, kan ha lite frågetecken kring priset men i glaset är det sällan fel
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Gav precis bort min sista Clouet 2002. Har nu endast en 2005 köpt på plats kvar. Har tappat lite av mitt intresse för Clouet på sistone. Vet inte om det är Clouet eller jag men även 1911 har inte imponerat på mig den senaste tiden.
Nej, är beredd att hålla med där! visst är inte alla viner ur-kassa men jag känner att inget är vidare upphetsande, dock är det bara de senaste blandningarna av cuvée 1911 jag testat, kan säkert tänka mig de lite äldre kan vara bättre?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Igår blev det en blandning av lite olika champagner

Piper cuvée rare
André Jacquart 2005
Diebolt vallios prestige
Thierry Perrion Blanc de Noir 2008. Magnum
André Clouet 2006
Nicolas Feuilatte 2006

Vinnare Piper rare med Perrion som god 2:a. Absolut värst Nicolas

Ingen överraskning att Feuillatte var sämst... ;)

Anders Landström skrev:
Vet inte om det är Clouet eller jag men även 1911 har inte imponerat på mig den senaste tiden.

Håller med. Den enda Clouet som håller stilen är Silver Brut.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dompa -03 i helgen, klassisk DP men inte samma potential eller finess som -02.
Gott nu men inget jag planerar att lägga i källaren.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Håller med att DP 03 är lite sämre än 02 men enligt mig så finns det utvecklingspotential. Har några i källaren. Är övertygad om att 03 kommer överraska med tiden:)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Håller med att DP 03 är lite sämre än 02 men enligt mig så finns det utvecklingspotential. Har några i källaren. Är övertygad om att 03 kommer överraska med tiden:)

Den kan absolut överraska men eftersom man inte har råd att handla allt man vill så väljer jag bort just denna.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ingen överraskning att Feuillatte var sämst... ;)

Håller med. Den enda Clouet som håller stilen är Silver Brut.

Silver brut är absolut den bästa Clouet än så länge. Men jag blir lite besviken om inte 1911 och 2002 är bättre. Fast vill man åt PN druvan så är Thierry Perrion Blanc de Noir att rekommendera
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Igår blev det en blandning av lite olika champagner

Piper cuvée rare
André Jacquart 2005
Diebolt vallios prestige
Thierry Perrion Blanc de Noir 2008. Magnum
André Clouet 2006
Nicolas Feuilatte 2006

Vinnare Piper rare med Perrion som god 2:a. Absolut värst Nicolas

Prövade faktiskt NF 2006 förra sommaren och vi var tre som tyckte den var näst intill odrickbar(med champagnemått) vilket förvånade. Vi hade en Castellane NV som blev riktigt bra i jämförelse.
 
Toppen