Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2007, Savigny-les-Beaune 1er Crû "Les Vergelesses", Henri Boillot:
Öppnade den här i helgen men den var tyvärr ganska hårt svavlad så vi korkade igen och sedan har jag luftat några gånger.
I går var den klart bättre men fortfarande ett litet lätt stick kvar. Doften är annars väldigt ung med lätta äpple-. citrus- och ananas-toner.
Svårt att säga om den lätta bitterheten i vinet kommer från druvmaterialet eller det kvarvarande svavlet men det stör mig lite i alla fall.
I smaken så är vinet för övrigt ganska hårt och mineraliskt i syran.
.
2007, Château La Pointe (Pomerol):
Initialt imponerar vinet inte med lätt grön paprika, lite plommon och korinter.
Med stigande temperatur och luft kommer den dock till liv ordentligt till och blir tätare och intensivare och den gröna paprikan försvinner.
Dagen effer har den klart mer komplexitet och en skön cederton finns där också.
Smaken är rund, lätt syrlig och inte speciellt tanninstinn. Rundar av med ganska bra längd som stämmer bra med det intryck man fått.
Summa summarum en Pomerol av hyfsat snitt som jag kanske skulle lagra 2-3 år till men den är absolut i ett ugnt drickfönster nu.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Svårt att svälja, på alla sätt. Beklagar
Surt när det var sista flaskan, fick trösta mig med lite andra bra Bordeauxer istället. Lagrange 95, Ducru Beaucaillou 95, Giscours 00, Gruaud Larose 00 och Grand Puy Lacoste 03.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Surt när det var sista flaskan, fick trösta mig med lite andra bra Bordeauxer istället. Lagrange 95, Ducru Beaucaillou 95, Giscours 00, Gruaud Larose 00 och Grand Puy Lacoste 03.
Hur var dom? :)
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Giscours var fantastisk, i början av ett drickvänligt fönster, och Gruaud Larose i princip lika bra men var mer sluten än Giscours. Giscours var ett misstag att öppna, trodde jag öppnade en 03a men i ivern tog jag fel flarra. GPL var för ung och i en hård ekkostym, men tog sig efter några timmar i glaset och blev rätt bra. Lagrange var väldigt matorienterad men väldigt bra, såg att den fanns för under 40 € och det är inte så många mogna bra Bordeauxer som finns att tillgå till det priset så den skall jag nog själv ut och leta efter. Ducrun var skum, den är fortfarande i en konstig fas, fortfarande hårt rostad och rätt vresig. Nu är jag halvvägs genom lådan och vete f-n vart den skall ta vägen, den har aldrig varit i någon lättillgänglig fas direkt. Det känns som det mer är en utmaning än gott att dricka Ducru 95. Jag återkommer om 5 år med mer info.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Giscours var fantastisk, i början av ett drickvänligt fönster, och Gruaud Larose i princip lika bra men var mer sluten än Giscours. Giscours var ett misstag att öppna, trodde jag öppnade en 03a men i ivern tog jag fel flarra. GPL var för ung och i en hård ekkostym, men tog sig efter några timmar i glaset och blev rätt bra. Lagrange var väldigt matorienterad men väldigt bra, såg att den fanns för under 40 € och det är inte så många mogna bra Bordeauxer som finns att tillgå till det priset så den skall jag nog själv ut och leta efter. Ducrun var skum, den är fortfarande i en konstig fas, fortfarande hårt rostad och rätt vresig. Nu är jag halvvägs genom lådan och vete f-n vart den skall ta vägen, den har aldrig varit i någon lättillgänglig fas direkt. Det känns som det mer är en utmaning än gott att dricka Ducru 95. Jag återkommer om 5 år med mer info.
Tack för bra noteringar. Jag gillar Giscours 03 är grymt läcker, köpte 2009 igår (priset har rasat från 500 till 360 pund net)! GPL däremot tycker jag är fullt mogen att dricka nu, har bara nån flaska kvar!! Håller med dig om Ducru, vad skall det bli av den!? Har lite Lagrange dock inga 95or, får köpa och prova 95an. Gruaud Larose är tuffa viner behöver lång tid att öppna sig.
Tråkigt med din Las Cases 90a, om det var din sista får du köpa fler ;) det är ju nu den börjar vara på sin topp!
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kul att Giscours 03 är bra, den skall jag öppna imorgon, ett misstag som fick något gott med sig, tyvärr har jag bara en Giscours00 kvar, hade gärna haft fler, får kanske söka lite efter den. Känns som LLC 90 har lämnat min plånbok, jag får väl glatt snylta på de andra som var med och splittade lådan ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Kul att Giscours 03 är bra, den skall jag öppna imorgon, ett misstag som fick något gott med sig, tyvärr har jag bara en Giscours00 kvar, hade gärna haft fler, får kanske söka lite efter den. Känns som LLC 90 har lämnat min plånbok, jag får väl glatt snylta på de andra som var med och splittade lådan ;D
Ser fram mot en utförlig kommentar på Giscours 2003an. Utgår från att du börjar med nåt som bubblar ;)
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jaha, då var 03an Giscours uppdrucken. Helt annan stil än 00an, vidöppen, mogen, nästan lite likörkänsla. Hade 99 av 100 ggr aldrig satt den i Bordeaux blint, mer nyavärldenstil. Mycket frukt i dotfen, riktigt packad med frukt i smaken, lite multna toner, lite dova, i princip inga tanniner men de är väl där under den massiva frukten. Jag hde 95 p i parkerskalan på 00 så då säger vi väl 93-94 på den här. Mycket angenämt vin, jag kollade och den finns för under 50€ och det tycker jag nog att den är värd. Riktigt kul vin i en härlig drick upp mig stil. Inga sublima toner man måste leta efter utan mer pang på rödbetan. Jag har 5 till så jag är nöjd men jag sparar nog dem inte så jättelänge även om de nog håller minst 5 år till. 03 rocks!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Jaha, då var 03an Giscours uppdrucken. Helt annan stil än 00an, vidöppen, mogen, nästan lite likörkänsla. Hade 99 av 100 ggr aldrig satt den i Bordeaux blint, mer nyavärldenstil. ... Riktigt kul vin i en härlig drick upp mig stil. Inga sublima toner man måste leta efter utan mer pang på rödbetan. Jag har 5 till så jag är nöjd men jag sparar nog dem inte så jättelänge även om de nog håller minst 5 år till. 03 rocks!

Så där tycker jag de flesta röda franska 03:eek:r är - Bordeaux, Bourgogne, Rhône o.s.v... På sätt och vis riktigt bra viner (om man helt lägger åt sidan förväntningarna på hur vinerna ska vara med sitt ursprung), och ofta druvsortstypiska, men ingen "terroirkänsla" och inte en ledtråd till ens vilken världsdel de kommer från. Varenda blindprovning där jag smugit in 03:eek:r bredvid motsvarande viner från andra årgångar har folk trott att 03:eek:rna är från Nya Världen, så du är inte ensam. Vill man ha den stilen kan man lika gärna köpa australiska, kaliforniska eller chilenska viner, det är i alla fall inte vad jag letar efter i bättre franskt rödtjut.

Parker gillade årgången, de gamla gardet bland de brittiska vinkritikerna gjorde det inte... ;)

2009 är en årgång som också drar åt det hållet (lite av ett mellanting mellan 03 och 05), men skillnaden är att 09:eek:rna i de flesta fall håller sig "på rätt sida gränsen" för mig.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclerc-briant. Les Chèvres Pierreuses. Doft av äpplen, citrus, viss mineral. Smak av grapefrukt, citrus, jord-mineral. Livligt med bubblor. Trevlig och väldigt len. Tror dock att den kan utvecklas och blir riktigt bra.Har ett par flaskor i källaren som jag får prova vid senare tillfälle
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger, la Grande Année, 2002 (räkor och havskräftor). Fin, koncentrerad doft av friska gula äpplen med tydliga brödiga inslag, något smörig och lite mandeltoner. I munnen upplevs en ordentlig syra. Smaken är väldigt äpplig. Mot slutet kommer en något kartig skarp beska samtidigt som tungan får sig en rejäl mineraldusch.

En väldigt god champagne! Beskan som jag upplevde får man väl snarare ta som en tecken på att detta dracks ett gäng år för tidigt antar jag. Syran och koncentrationen gör att det känns som att detta vinet har många år med trevlig utvecklig framför sig. Passade bra med skaldjuren också, framförallt det något fetare havskräftan. Gillade skarpt.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Så där tycker jag de flesta röda franska 03:eek:r är - Bordeaux, Bourgogne, Rhône o.s.v... På sätt och vis riktigt bra viner (om man helt lägger åt sidan förväntningarna på hur vinerna ska vara med sitt ursprung), och ofta druvsortstypiska, men ingen "terroirkänsla" och inte en ledtråd till ens vilken världsdel de kommer från. Varenda blindprovning där jag smugit in 03:eek:r bredvid motsvarande viner från andra årgångar har folk trott att 03:eek:rna är från Nya Världen, så du är inte ensam. Vill man ha den stilen kan man lika gärna köpa australiska, kaliforniska eller chilenska viner, det är i alla fall inte vad jag letar efter i bättre franskt rödtjut.

Parker gillade årgången, de gamla gardet bland de brittiska vinkritikerna gjorde det inte... ;)

2009 är en årgång som också drar åt det hållet (lite av ett mellanting mellan 03 och 05), men skillnaden är att 09:eek:rna i de flesta fall håller sig "på rätt sida gränsen" för mig.

Jag håller inte med, även om vinerna har en del nyavärldentoner i sig är de omisskänligen europeiska. Bx90 uppförde sig presis som 03 för ca 10 år sen, men de vinerna har mer terroirkänsla idag. Vad jag inte kännt med just 03 är någon tunnelkänsla utan de har hela tiden varit öppna. Och skall du få liknande stil som Giscours 03 i Napa får du betala mångdubbelt mer. För mig är det viktigare att ett vin är gott än att det är ursprungstypiskt och Giscours 03 är rakt igenom gott.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det kom en färsk hjortstek till köket i helgen vilken fick finna sig att tillbrinag 5timmar i ugnen till 62-63C.
Trattisar finns det ju gott om till skogs dessutom så en krämig potatisgratäng kryddat med mycket finhackade trattkantareller fick acckompagnera steken.

Till detta kräfvas ju Pinot Noir så därför korkades en burgundisk pinne upp.

1999, Gevrey-Chambertin, Dom. A. Rousseau:
Den fick en dryg timma i karaffen och provade av under tiden men den var klart mer utvecklad i doften efter drygt 2-3 timmar.
Det känns direkt att man inte har vin från ett toppläge i glaset. Doften är lite mindre intensiv, inga fattoner och ett enklare spektrum av dofter helt enkelt.
Senast jag gav mig på Rousseaus kommunvin så var det -93 i glaset och den var helt mogen vilket man inte riktigt kunde säga om den här 99:an.
Syrorna är inte rktigt mogna ännu men tanninerna är helt på plats och det finns ett lite rått inslag i doften som skvallar att allt inte riktigt är klart ännu.
Annars är doften härlig med mycket ljusa bär (jordgubbar/smultron framför allt), lite rotfrukter och efter hand mer kryddor (stjärnanis).
Smakmässigt en aning tunn i mellanregistret och ganska lätt men eftersmaken är klart bättre och ligger kvar behagligt.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
1999, Gevrey-Chambertin, Dom. A. Rousseau:

Det påminner om mina egna, fövisso fåtaliga, upplevelser av 99:eek:rna just nu. Det saknas en mitt till viss del. Jag har några till som ligger här hemma, så ska de få fortsätta att göra i ett par år till, minst.

Ibland stöter jag på påståendet att firma A. Rousseau kanske inte alls hör hemma på parnassen bland de andra ikonerna. Som orsak brukar då nämnas att hela deras rykte vilar på triumviratet i topp (ibland så tas även Ruchotte-Chambertin i nåder). Jag har själv aldrig druckit någonting ifrån dem, så det finns tyvärr inga egna erfarenheter att luta sig på. Nuförtiden så kostar ju alla deras viner mycket och sådant prat har hittills inte gjort mig speciellt sugen på att slänga ut runt 70€ för deras byvin eller 130€ för Cazetiers. Du som verkar vara bekant med vinerna, tycker du att det ligger något i kritiken?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Divine -04

Ekig doft med rostat bröd, väldigt fruktig smak med granny smith, päron och en hint av citrus.
Väldigt fräsch och god.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Det påminner om mina egna, fövisso fåtaliga, upplevelser av 99:eek:rna just nu. Det saknas en mitt till viss del. Jag har några till som ligger här hemma, så ska de få fortsätta att göra i ett par år till, minst.
Det tycker jag att du ger helt rätt i.

Har inte huggit in på de övriga av mina Rousseau 99:eek:r (har lite Ruchottes-Chambertin, Clos St.Jacques, Chambertin, Clos de Bèze och Clos de la Roche) än eftersom min bestämda uppfattning om hans viner är att dom behöver tid (mycket tid) för att bli verkligt intressanta och komplexa. Saknar för övrigt 99:eek:r från andra producenter i källaren men jag provade en del annat 2002 när jag var i Bourgogne några dagar. Det jag kommer ihåg vara att många viner från bättre producenter kändes som viner att lägga ner minst 10-15 år.

Silenos skrev:
Ibland stöter jag på påståendet att firma A. Rousseau kanske inte alls hör hemma på parnassen bland de andra ikonerna. Som orsak brukar då nämnas att hela deras rykte vilar på triumviratet i topp (ibland så tas även Ruchotte-Chambertin i nåder). Jag har själv aldrig druckit någonting ifrån dem, så det finns tyvärr inga egna erfarenheter att luta sig på. Nuförtiden så kostar ju alla deras viner mycket och sådant prat har hittills inte gjort mig speciellt sugen på att slänga ut runt 70€ för deras byvin eller 130€ för Cazetiers. Du som verkar vara bekant med vinerna, tycker du att det ligger något i kritiken?

Har en ganska bra uppfattning och erfarenhet av Rousseau från mitten/början 80-talet och fram till sagda årgång.
Huruvida dom platsar i toppskiktet idag låter jag vara osagt men dom provningar jag var på under 90-talet med t.ex Rousseaus toppviner ställda jämte DRCs toppviner visade klart att han hörde hemma där. Clos St. Jacques och Chambertin t.ex var inte långt efter Romanée-Conti och La Tâche och ett strå vassare än Echezeaux och Grands-Echezeaux.
Att marknaden tar +100€ för hans kommunvin som kostade 19€ (2002) ut från domänen är ju ett underbetyg inte till Rousseau utan kanske snarare ett uttryck för bristen på bra kommunvin och en hype efter bra Pinot Noir de senaste åren. Dessutom är det ju inte bara A.Rousseaus viner som kostar stora pengar idag utan det gör ju många viner från välrenommerade domäner.

Jag tycker nog att ett kommunvin skall leverera ungefär som den här 99:an gjorde och problemet ligger ju i (som du mycket riktigt påpekade) att priset inte har kontakt med kvaliteten men vill kunderna betala så kan man ju inte säga heller att priet är fel. Själv så avstår jag nog och botaniserar bland lite mer okända etiketter i stället.

Precis som du påpekar så vilar ju Rousseuas rykte på hans tre toppcuvéer Chambertin, Clos de Bèze och Clos St.Jacques.
Detta är ju inte heller unikt för Rousseau på ngt sätt utan de flesta domäner har ngt eller några ikonviner och sedan en räcka viner av varierande kvalitet.
Konceptet emuleras ju dessutom världen över på precis samma sätt. Det som gör Rousseau lite speciell är att vinerna (förutom Clos de Bèze) görs i ganska stora kvantiteter (för att vara Bourgogne GC) och inte bara ett utvalt fat hit eller dit och han gör det bra år efter år och även riktigt svaga år.

Om man skall fundera på att lägga ut dom pengar som hans viner kostar så är det defintivt de tre toppcuvéerna man skall titta efter samt även den ofta klart billigare Ruchottes-Chambertin (Clos de Ruchottes).
Personligen tycker jag att Clos de la Roche, Charmes-Chambertin och Mazis-Chambertin hamnar ett snäpp efter Ruchottes men att det är viner som jag ändå köpte pga att de mognar lite snabbare.

Du får väl dyka upp på ngt vinferno i Gbg ngn gång. Då finns det alltid en risk att ngn Rousseau-flaska dyker upp. :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Du får väl dyka upp på ngt vinferno i Gbg ngn gång. Då finns det alltid en risk att ngn Rousseau-flaska dyker upp. :)

Bonusflaska efter Krugprovningen?
 
Toppen