Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Kul beskrivning av ett sådant vin. Man skulle ju kunna tänka sig att med 14 års lagring att tanninerna börjar mjukna, iallafall något. Du vår väl vänta en 20 år till eller så låter det som :)
Henri Gouges tillhör väl inte de mest inställsamma producenterna i Bourgogne. Det är lite småkul att läsa intrycken på Cellartracker. Ett citat från ett omdöme om 2006:an av samma vin:
Look I know this is way too early and I was perhaps taking my life and my dining companions' lives less seriously than I should be. I have lots of Gouges and I am well aware of what young Gouges can do to the insides of your mouth.
2006:an är f.ö. rätt bra prissatt på SB.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att med 14 års lagring att tanninerna börjar mjukna, iallafall något. Du vår väl vänta en 20 år till eller så låter det som :)

Ja, man skulle ju kunna tro det...Jag har tidigare druckit ett par 01:eek:r (Chaignots) ifrån Gouges och även de, trots att de kommer ifrån en lättare och rödfruktigare årgång samt en mindre strukturerad vingård, hade ett rejält bett; så helt oförberedd var jag inte. Men det här var något helt annat. Uppenbarligen rör sig Gouges viner med glaciärfart och jag vet inte om det är något jag vill offra lagringsutrymme på. Däremot köper jag med glädje flaskor med lite, eller mycket, ålder på (eller purunga för att dricka på frukten, det har jag aldrig provat tidigare).

kayaker skrev:
2006:an är f.ö. rätt bra prissatt på SB.

Nja, jag betalade strax över 400 för mina flaskor, och då fick jag 8 års längre flaskmognad (som förvisso visade sig vara värt ganska lite) på köpet. Det var dock kanske ovanlig billigt. Har du någon erfarenhet av vinerna?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Silenos skrev:
Nja, jag betalade strax över 400 för mina flaskor, och då fick jag 8 års längre flaskmognad (som förvisso visade sig vara värt ganska lite) på köpet. Det var dock kanske ovanlig billigt. Har du någon erfarenhet av vinerna?
Nej, jag har ingen egen erfarenhet av dem.
Jag syftade på 2006:eek:rna. För dem så ligger snittpriset på Wine-searcher på 775:- och billigaste verkar ligga på strax över €60+skatt. I det perspektivet så känns SB-priset helt OK.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Les hauts de Granget 2008

Väldigt mörk i färgen, får en känsla av viol i doften och smaken är mer lakrits.
Inget vin jag kommer att köpa igen.
 
SV: Idag dricker vi

Tog en liten sväng till Eriks Vinbar igår och drack två viner

Charles Heidsieck Mise en Cave 1987 En jeroflaska. Vi är ju ett antal på forumet som druckit denna och det är klart en av de bättre champagner jag någonsin druckit.Har haft förmånen att dricka denna en 3-4 gånger och det upphör inte att imponera. Denna flaska saknade lite mousse men det gjorde faktiskt inget. Till att starta med så innehåller doften så mycket att man kan bara sitta och söka olika intryck, kola, kaffe, honung, ....., Lite meningslöst att sitta och skriva ner alla doftintryck. Smaken följer upp med samma stil. Utan moussen är det en stor bourgogne. Lång, lång eftersmak. Ett MÅSTE-vin för alla er som inte ännu provat det.

Tog också in en flaska 1999 Diebolt-Vallois Fleur de Passion. Vilken skillnad mot de 2000 jag druckit på sistone. Har har man den begynnande mognaden från ett stort Cramant-vin kombinerat med lite ungdomlighet som skiner igen. Bra fräschör i doften men som sagt begynnande chardonnaymognad med sötma. Smaken är mycket friskt och det är ett trevligt bett i syran. Kan ligga men jag gillar det som den är nu. Blir nog inte bättre än så här.

Medan jag skriver det här så smuttar jag lite på en 2001 Jean León Cabernet Sauvignon Gran Reserva. Kände att jag behövde lite inspiration och jag hade precis hämtat hem några flaskor. Bra som jag skrev om nyligen så det går ingen nöd på mig :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Drog en Jean Foillard Côte du Py 2003 igår.
Jag lägger direkt märke till anmärkningsvärt mycket fällning.
Initialt är doften aningen bångstyrig och iprincip helt sluten, död?
Låter vinet stå en timme för att sedan återvända till ett helt nytt vin. Nu har vi toner av hallon, vanilj och körsbärskompott. Vinet flödar relativt tunt, definitivt helt öppet genom gommen, mogen frukt. Den mysiga mineralen man alltid finner hos Foillards viner är här helt integrerad, likaså tanninerna som antagligen aldrig riktigt var här från början?
Kul vin men som lämnar mig aningen klyven, då det ännu finns viss liv i syran men allt annat är så linjärt, Har viner nått sin topp?
Tillsammans med en god bit blodig biff kunde jag stilla mina funderingar, detta funkade överraskande bra!
 

TEGE

Medlem
SV: Idag dricker vi

El Buen Amor från Toro, Spanien. Är på tillfälligt besök på SB, det blir att handla på sig några flaskor till.
Bra nu, blir ännu bättre om 4-5 år. Ett kanonvin för futtiga 91:-
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Long story men öppnade den i tron om att jag skulle behöva hälla ut den och så är den så bra så jag trodde jag öppnat fel vin(läs bättre dyyyr Bourgogne). Ringde in Keen för att få ett andrahandsutlåtande men jag tror han tyckte samma.


Håller med, det var riktigt bra!
Merloten från samma producent var inte alls i samma klass.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau Verdignan 2000

Länge sedan sedan jag drack ett riktigt prisvärt vin från systemet men det här är nog det bästa under 200 sträcket som jag smakat. Typiskt Bordeauxvin som ligger nära sin topp. Inte mycket till doft men det har en utmärkt kombination av jordiga toner och fruktighet. Finns en del tanniner kvar och vinet kommer troligen att vara ännu bättre om ett år.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

En Thierry Perrion tradition. Grand Cru. 80 % PN, 20 % CH. Inköpt hos Thierry och Jessica i Verzenay i juni månad. Trevlig, mkt äpplen, lite stängd men som kommer öppnas med lite hjälp av lagring. Den enklaste av deras champagne. Föredrar dock deras prestige, Maurice eller deras mycket trevliga Blanc de Noir som endast finns på magnum
 

Bar57

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade idag möjligheten att prova La Mission Haut Brion och Haut Brion samma årgång, 2007.

Såklart var båda tämligen stängda, men det var stor skillnad mellan vinerna. Det provades på plats och allt som skiljs åt är en bilväg annars är de samma uppfostran.

Mission mer öppen och mer förförisk med generös och underbar frukt i en fint fatad linda. Haut Brion var mer elegant och återhållsam, mer maskulin. Idagsläget viner Mission men det finns en otrolig potenial i Haut Brion och om jag hade fått tagit med mig en flaska till källaren därifrån hade det varit Haut Brion.

Första gången jag var där så blev lite förvånad över utsikten och närheten till förortsinspirerade hus - det ligger "mitt i" ett bostadsområde.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fortsätter denna vecka med ännu en champagne från Thierry Perrion och Jessica från Verzeney. Cuvée Maurice. 100 % PN. Stockar från 1930 talet. Gjordes runt 400 flaskor om jag kommer ihåg rätt. Otroligt smakrik, kraftigt, hallon, honung. Bra struktur. God champagne :). Som vanligt med PN druvan så är den tacksam att lagra och den kommer bli riktigt fin om några år. Har några flaskor till i källaren som jag kan följa :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bar57 skrev:
Hade idag möjligheten att prova La Mission Haut Brion och Haut Brion samma årgång, 2007.

Såklart var båda tämligen stängda, men det var stor skillnad mellan vinerna. Det provades på plats och allt som skiljs åt är en bilväg annars är de samma uppfostran.

Mission mer öppen och mer förförisk med generös och underbar frukt i en fint fatad linda. Haut Brion var mer elegant och återhållsam, mer maskulin. Idagsläget viner Mission men det finns en otrolig potenial i Haut Brion och om jag hade fått tagit med mig en flaska till källaren därifrån hade det varit Haut Brion.

Första gången jag var där så blev lite förvånad över utsikten och närheten till förortsinspirerade hus - det ligger "mitt i" ett bostadsområde.

Trevligt! Har själv också prövat båda på plats och håller i stort med :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug 1995 - lite av en besvikelse. :-[
Massor av äppelmos, inget kola alls som jag kunde känna. Gott om syra, nästan för mycket för kvällens smak/inställning.
Flaskan verkar helt ok, inte defekt. Gott om bubblor.
Den förra GC jag drack tyckte jag var bättre.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Michel Gonet 2004 prestige, kraftig doft och smak känns som pinot noir fast det är en BdB..
Men en god champagne och för ett bra pris.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Substance deg min födelsedag, 24 okt, 2007.
Otroligt oxiderad och platt, mysko... Subborna är alltid oxid i sin stil men inte så här mycket. Juralik, som en Vin Jaune. Något att ta tillbaka till bolis.
Efter att ha pinat i mig halva glaset 30 minuter börjar den vakna och visar på skönare/normala toner. Mognare frukter, men fortfarande oxid.
Jag dricker en Detune BdN istället... Med vissa odlare och även hus för den delen talar man ofta om flaskvariationen. Jag har druckit minst 4 lådor Detune senaste året och de har alla varit identiskt perfekta i sin stil och alla gånger ett otroligt gott vin att klunka i stora munnar. Har blivit mitt "husbubbel" som jag alltid återkommer till, hoppas de fortsätter denna stil.

Tillbaka till JS Subban... 1,5 timme senare en av de bästa Selosse Substance jag någonsin druckit. Det är packat med exotiska frukter och kryddor man inte kan stava till. Bubblorna och pirret i munnen är tillbaka... Oxidationen har lagt sig i ett underbart lager under all kraft och är perfekt. Det är mycket ovanligt att en champagne utvecklar sig så här, men de fåtal ggr jag varit med om det är det alltid en Selosse. Hur faaaan gör karln?
 
Toppen