Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Bjuder på lite små anteckningar från Bollinger group day från idag.
Har ju redan testat samtliga viner, men det var ändå en kul provningar då vissa var av annan bas osv.
Tack för roliga anteckningar. Såg några bilder från provningen och det ger alltid en extra dimension att få träffa vinmakaren.

RD99 har jag ett gäng magnum av i källaren. Låter som det ska vara lås och bom på dem ett tag framåt. Sa Bollinger något om den förresten?
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Absolut. Vinet var strålande om än inte stort. Mycket trevlig mognad men aningen obalans mellan syra strävhet (pigg fruktsyra men nästan inga tanniner kvar).
Men vad kan man begära av en bindestrecks-chambertin ?

Jaha, så du menar att du faktiskt drack den där bastarden?! Jag trodde du hade det som matlagningsvin, men uppenbarligen så går det alltså att använda sånt där pöbeltjut till annat än högrevskok. Ja man lär sig nåt nytt varje dag!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Tack för roliga anteckningar. Såg några bilder från provningen och det ger alltid en extra dimension att få träffa vinmakaren.

RD99 har jag ett gäng magnum av i källaren. Låter som det ska vara lås och bom på dem ett tag framåt. Sa Bollinger något om den förresten?
Ang RD? De sa inte mycket mer änn det uppenbara? Och att när han testade 2002an nyligen att de beslutat att låtan ligga två år till innan de deggar dem.

Givetvis är lås och bom på dem att föredra då syran höll i bra. Men jag tycker den funkade rätt bra att dricka, dock efter lång luftning.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger, Cuvée sir Winston Churchill, 1999 (gratinerade gröna musslor, smörstekta pilgrimsmusslor, räkor och avokado- och krabbröra samt comté efteråt) Doftar grapefrukt, citron, mogna äpplen (lite oxiderade), lite smörigt och blommigt. I munnen dominerar de något oxiderade äpplena tillsammans med grapefrukt. Tydlig syra. Avslutet är lätt smörigt och syran plus en något störande beska hänger kvar.

Visst är det en god champagne men hade förväntat mig mycket mer. Känns som en välgjord standard NV-skumpa. Väldigt äpplig (sambon, som nog var ännu mer besviken, tyckte att det var ciderkaraktär). CT-omdömena är entydigt positiva så frågan är: Dålig flaska eller bara inte vår stil? Vad tycker ni om Winston -99?

Tycker att både Dom Perignon -98 och Bollinger GA -02 som jag druckit ganska nyligen var mycket bättre (varav Bollinger var den vassaste).
Funkade till maten.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Min erfarenhet av WC -99 är väldigt positiv tyckte att den var mycket bättre än la gran anne -02. Dompa -98 har ja inte provat men risotto e ju risotto. Smaken e som baken. Tror dock att min -02 kan varit lite udda efter hört alla andra prisa den.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Pol Roger, Cuvée sir Winston Churchill, 1999
Visst är det en god champagne men hade förväntat mig mycket mer. Känns som en välgjord standard NV-skumpa. CT-omdömena är entydigt positiva så frågan är: Dålig flaska eller bara inte vår stil? Vad tycker ni om Winston -99?

Tycker att både Dom Perignon -98 och Bollinger GA -02 som jag druckit ganska nyligen var mycket bättre (varav Bollinger var den vassaste).

Den stod sig bra i en flight med sex prestigechampagner, och drog ungefär en fjärdedel av bäströsterna när den serverades blint.
http://vintomas.wordpress.com/2012/10/1 ... champagne/

Jag tycker att dina arombeskrivningar stämmer relativt väl med mina, även om du poängerar beskan mer än jag, och jag är ändå rätt känslig för beska. 1999 är ett år som karaktäriseras mer av mogen/söt frukt, och ofta lite toner av torkad frukt, än 1998 och 2002 som du jämför med. Året har också lite lägre syra, men detta kompenseras ju i någon mån av Pol Rogers husstil. Om man är utpräglad blanc de blancs-freak och mineralfanatiker kunde jag förstå om man inte fullt ut uppskattar en Pinot Noir-dominerad 1999:a, och fördrar en Dompa 1998. Å andra sidan borde någon med den profilen inte gilla Bollinger, och du gillade ju tydligen Bollinger LGA 2002, vilket inte är det minst förvånande om man har mer "middle of the road"-Champagnesmak. Så jag är lite förbryllad. Flaskvariation i form av en svagare flaska som inte var fullt ut defekt?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är definitivt inte någon BdB-freak - brukar verkligen tycka om pinot-skumpa. Är själv förbryllad - hade trott att detta skulle vara något i min smak.

Är också rätt kinkig med beska får jag erkänna.

Ang. syran: Den var det inte alls något fel på - var helt klart tillräcklig.

Nåja, får hoppas på att detta var en udda flaska och att den jag har kvar ger en bättre upplevelse när jag kniper den om något år eller så.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det är klart att det kan ha varit en svag flaska ("äppelcider" låter inte så bra) men jag tror att den helt enkelt kan ha varit för ung. Jag har bara druckit Winston Churchill 1999 tre gånger och jag tycker att den är trevlig redan nu men den behöver tid. 1996:an behövde också tid medan 1998:an var rätt tillgänglig redan som nysläppt.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det är klart att det kan ha varit en svag flaska ("äppelcider" låter inte så bra) men jag tror att den helt enkelt kan ha varit för ung. Jag har bara druckit Winston Churchill 1999 tre gånger och jag tycker att den är trevlig redan nu men den behöver tid. 1996:an behövde också tid medan 1998:an var rätt tillgänglig redan som nysläppt.

1999an behöver tid. Det har varit min erfarenhet av de jag druckit. Tycker själv att 1998 är ett bättre vin men tiden får väl utvisa

Några av mina anteckningar

2012-02-12: Har öppnat sig en del på 6 månader. Servera inte allt för kall, den behöver värme för att få fram pinot. Lite mer mogen doft med en antydan till honung. De röda bären och flintadoften finns kvar men nu med lite sötma. Doften av björnklister finns kvar. Bra balans, mer syra än 98an. Denna flaska hade väldigt svag mousse, kändes mest på tungan. Funkade väldigt bra faktiskt. Jag håller 98an högre än 99an men inget dåligt vin. För halvmagnum, låt ligga i 5 år eller så

2011-03-12: Kan hålla med om att den är blyg. Nu som sist jag drack den så drack jag den i ett bourgogneglas. Den behöver lite värme och då kommer röda bär och krutröken fram. Som sist finns det en tendens till björnklister i doften. Ung men med bra balans. En av de bättre 99orna tycker jag personligen men just nu slår 98an den utan diskussion.

2010-09-18: Väldigt ung, dracks I bourgogneglas, Oförlöst tror jag en vinnörd kanske skulle ha sagt. Tar ett tag innan doften öppnar sig. Röda bär, honung och lite rök. Finns också någon gummiton eller björnklister som de med lite bättre näsor än mig säger. Även om den är ung så finns balansen redan dår. Idag är 98an bättre och det tror jag även framåt men det är betydligt mindre skillnad mellan Winston 98 och 99 än säg Comtes. Bra vin som jag ser fram emot att dricka om några år
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Lite anteckningar från gårdagens provning av Champagne Savart

L'accomplie
(bas på 2008)
Deg 2011

Nosen har precis fått en antydan till att öppnas upp ur den unga blommiga doften.
Vinet är först tydligt smörigt från faten, med nyanser som drar åt stekt anklever.
Toner av bränd mandel, små kryddiga drag åt saffrans-hållet
Det finns viss rökig oxidation bak i gommen.
Slank, mycket elegant finish av vit blomster.
Ett fantastisk bra instegsvin med riklig ryggrad av årgångens syra.


L'accomplie
(bas 2009)
Deg 2012

Ung, ganska knuten doft som är mycket mineraliskt backad med flinta och tropisk frukt.
Vinet sköljer igenom stenhårt, sylvass syra och skarpa vågor av mineral där vit krossad sten dominerar.
Frukten är mycket ljust äpplig och har viss exotiska drag där mango dominerar.
Syran är somsagt otroligt hård, som nypressad grape.

Bulle de Rosé
(Bas vin av: 60% 2009 och 40% 2008).
Deg 2010

Här möts man av en stor, aningen komplex doft som är mycket smörig.
Vinet har en förbluffande bredd, frukten är av syltiga körsbär, smultron, grape-marmelad.
Syran är här mycket bra integrerad. Svansen är lång, fet.
Ett otroligt charmerande vin som imponerade mer på mig än vad den Comtes 2002 vi testade senare, gjorde. En otroligt bra rosé med stor personlighet!

Bulle de Rosé
(Basvin av: 60% 2010 och 40% 2009).
Deg 2012

Medelstor doft, fylld med skogens alla bär.
Kroppen är överraskande stor med lätt oxidativa drag och smörade-fat.
Frukten är stor, bred med jordgubbscoulis, grapemarmelad och torkade smultron.
Svansen håller i bra och syran är nästan som att bita på en ny plockad syrligt skogshallon.
Otroligt vitalt vin som är öppnad alldeles för tidigt. Dethär kan bli stort!

Millésime 2006
Deg. 2011/03

Medelstor doft med antydan till mognad.
Vinet sköljer igenom mycket linjärt, medelfyllig och sirlig mineral med mycket bra elegans.
Jag tror nog att 06an skulle vara större om man testade den själv för här dör den tyvärr helt ut då jag testar denna mot 08an - som visar på hur tydligt och hur enormt många gånger större den fantastiska årgången 2008 verkligen är.

Millésime 2008
Deg. 2012/06

Stick ned näsan och du möts av en enorm bredd, komplexa drag av marmor, mynta och friska autolytiska drag.
Vinet är både otroligt friskt samtidigt som det sköljer igenom med en bredd som är större än en mogen Bollinger.
Otrolig koncentrerad frukt, gula äpplen, äppelchips, bakat kvitten, rostatbröd. rostade paranötter,
rostad mandel. Allt detta helt omslutet av de sköna runda men ändå mjuka tonerna som faten ger.
Syran är lika skarp som en mun full med vårens sirliga harsyra.

Jag tror nog jag inte var ensam om att bli hönförd av detta förbluffande vin. Satan så bra!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Tack för anteckningarna, blir bra sugen på 2008:an. Samt Dame de Couer av den nästa år, om den går att få tag på.

Såg att han hade ett vin som hette Calliope, någon som testat det? Martin?
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tack för anteckningarna, blir bra sugen på 2008:an. Samt Dame de Couer av den nästa år, om den går att få tag på.

Såg att han hade ett vin som hette Calliope, någon som testat det? Martin?

Calliope är den första riktiga prestigecuvéen från Savart, med premiär årgång 88, dvs på pappa Daniels tid. Ofta 60/40 PN/CH och sedan Frédéric tog över 100% ekfatsvinifierat (ca 20% nya). Ett väldigt elegant vin som får längre tid på jästen än vanliga årgångsvinet och därför tydligare autolytisk karaktär. Calliope 2006 finns på marknaden nu och Frédéric har valt att degorgera den Brut Nature, utan tillsatt socker. Tror Anders Landström, Elvis och vintomas provat 04an vid tillfälle. Jos har definitivt provat 04an.
https://docs.google.com/open?id=0BzRgmG ... G0wTXA5dkE
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Martin Berggren skrev:
Calliope är den första riktiga prestigecuvéen från Savart, med premiär årgång 88, dvs på pappa Daniels tid. Ofta 60/40 PN/CH och sedan Frédéric tog över 100% ekfatsvinifierat (ca 20% nya). Ett väldigt elegant vin som får längre tid på jästen än vanliga årgångsvinet och därför tydligare autolytisk karaktär. Calliope 2006 finns på marknaden nu och Frédéric har valt att degorgera den Brut Nature, utan tillsatt socker. Tror Anders Landström, Elvis och vintomas provat 04an vid tillfälle. Jos har definitivt provat 04an.
https://docs.google.com/open?id=0BzRgmG ... G0wTXA5dkE


Tack
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Leclapart l'Artiste 2005 och Drappier Rosé 1964. Artiste knastertorr och inte riktigt min stil. Av Leclaparts viner är det bara l'Apotre jag tycker är riktigt bra. Drappier Rosé 1964 var degorgerad i maj i år. Spretigt vin - allt var olika: doft, smak, eftersmak. Ingen höjdare.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag dricker vi

Efter att elvis gick så öppnade vi också en Veuve Cliquot 40-tal på halvflaska. Helt stilla men fantastiskt fräsch och välbehållen i övrigt. Riktigt gott.
 
Sv: Idag dricker vi

Ge den ett år. Inte som 02 eller 96 mer som 95

8usabuge.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Martin Berggren skrev:
Calliope är den första riktiga prestigecuvéen från Savart, med premiär årgång 88, dvs på pappa Daniels tid. Ofta 60/40 PN/CH och sedan Frédéric tog över 100% ekfatsvinifierat (ca 20% nya). Ett väldigt elegant vin som får längre tid på jästen än vanliga årgångsvinet och därför tydligare autolytisk karaktär. Calliope 2006 finns på marknaden nu och Frédéric har valt att degorgera den Brut Nature, utan tillsatt socker. Tror Anders Landström, Elvis och vintomas provat 04an vid tillfälle. Jos har definitivt provat 04an.
https://docs.google.com/open?id=0BzRgmGe8PGz5UDRnSG0wTXA5dkE
Yepp, riktigt bra grejer för i sammanhanget småpengar.
 
SV: Sv: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
bara ett år!?
gissar på att den flaskan va precis 'färsk-deggad' ?

Såg inget degdatum på den men den har som sagt precis börjat säljas här i Sverige och detta var premiären. Vinet är ganska annorlunda mot 02an, inte lika koncenterat och packat utan lite lättare. Har en tydlig beska idag och den känns torrare än de flesta "färska" Comte jag druckit men sockret finns där. Vad jag menar med ett år är ett purfärska Comte ofta är lite bråkiga.
Detta blir nog en Comtes i stil med 1995 eller så när den får ligga till sig ett tag.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Yepp, riktigt bra grejer för i sammanhanget småpengar.


Ja, till och med Dame de Couer går för småpengar om man kan hitta den, under 400kr för en riktigt bra skumpa. Om jag minns rätt gillade jag den mer än Winston och Krug GC (halvflaska) när vi drack dom i somras.
 
Toppen