Idag läser vi, böcker och tidningar.

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Anders Landström, 1 februari 2014.

1. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

javisst, den tråden (tror till och med att jag själv gjorde ngt inlägg där...)! Mkt bra. Nu blev jag sugen på Liem, Walters och Rajat Parr. @Christer J har du några fler tips så här två julklappssäsonger senare?
    @lukastollig @Skaggs @Wintermute - vad säger ni om njutbara vinböcker i allmänhet? några aktuella tips?

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  2. buteljen

buteljen Medlem

This one!
    954A06FA-D351-43BC-9CB5-8E0A4F80EACC.jpeg FF1FCC8F-B4E1-4A1A-82B4-747B357DD9CE.jpeg D75C46F8-4320-4269-A411-A26188D3D513.jpeg CE158C01-9BA5-4937-8F18-0123AA4AE500.jpeg C5C07423-EC5F-4A7C-9D41-8133CA7B1480.jpeg A9C4AACB-2FF1-4151-853C-307A8242BF43.jpeg

Han har även skrivit en bok om Bordeaux, en om Pinot Noir och en om Cab Sav

Edit: Ser att det kom ut en ny editerad upplaga 2017.

Last edited: 29 mars 2020
    MartinE och Omar Khayyam gillar detta.
  3. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

@buteljen kul! detta är vad jag satt och läste nu på eftermiddagen - mycket välskriven och lättläst men ger mer än vanlig introkurs till bourgogne eller pinot noir:

upload_2020-3-29_15-10-37.jpeg

buteljen gillar detta.
  4. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Problemet med champagneböcker är väl att de flesta huvudsakligen består av producentprofiler, i ännu högre utsträckning än andra vinböcker, utan att de "hänger ihop" så mycket. Extremen är Juhlin där hans poäng tar upp mycket av textytan i varje omdöme. Är man vinnörd inskolad på andra vinregioner och van vinboksläsare tror jag inte att man skulle uppskatta Juhlin.
    Peter Liem tycker jag däremot är bra, precis som MartinE skriver. Inledningsdelen av Tom Stevensons och Essi Avelans stora bok tycker jag också ger en bra översikt. Sedan står Stevenson & Avelan i några fall för en "icke-svensk" smak i sina producentprofiler, t.ex. genom en skepsis till Selosse. Stevenson har aldrig tvekat att inta kontroversiella åsikter, och verkar inte stryka specifika producenter medhårs om han inte gillar deras bubbel. (Så gör inte riktigt alla champagneskribenter, om vi säger så...)

Crist(al)ian 77, MartinE och Omar Khayyam gillar detta.
  5. Wintermute

Wintermute Medlem

En bok som jag ofta återkommer till är Vintage Wine av Michael Broadbent. Kanske inte för att den är lärorik, utan för att den är trevlig och fascinerande.

Omar Khayyam gillar detta.
  6. Christer J

Christer J Medlem

Det finns många trevliga böcker, med olika perspektiv, är man intresserad så kan man snappa upp värden ur nästan alla :).
    Den jag sträckläste var Liem (fantastiska kartor) med stor behållning där perspektivet, som redan omtalats, utgår från jorden/områden.
    Jag läste också Walters som ett inlägg i den oändliga terroir-debatten, mycket intressant!
    De böcker jag småbläddrar i eller letar efter specifik information har blivit Gert Crums fina verk och nu senast World Encyclopedia of Champagne and Sparkling wine som jag tycker är magnifik.
    Den innehåller ca 281 sidor om champagne och ca 450 sidor om annat bubbel plus en trevlig Micropedia i slutet med uttryck/termer och dess betydelser.
    Dyr bok men om man bara ska ha en bok skulle jag välja denna.
    För övrigt håller jag med @Crist(al)ian 77 om Goode’s ”I taste red” om man vill mer förstå vad som händer när man till slut äntligen fått vinet i munnen.
    AA054745-CB03-45C9-A8E3-BF0C5F097BE3.jpeg

Omar Khayyam, MartinE och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  7. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Spelar du tennis? Frågar eftersom jag har samma vader dom du... eller i varje fall de som är på bilden:)

Christer J gillar detta.
  8. Christer J

Christer J Medlem

Samma har du inte :) lite tennis kan det bli men mycket cykling (racer) är det. Men mest beror det på hur de trycks utåt för att boken väger 3,8 kilo!!!

Bearman gillar detta.
  9. Bearman

Min andra gissning var cykel, men de brukar ha lite tanigare vader :)

Christer J gillar detta.
  10. Christer J

Christer J Medlem

Det är ju helt riktigt, men jag är en stadig liten bit. Tänk sprintern ”The Tashkent terror” Djamolidine Mirgarifanovich Abdoujaparov från Uzbekistan.
    :)

Borjes_bubblor och chambertin gillar detta.
  11. Bearman

Äsch... tjejer gillar inte kycklingvader...

Christer J gillar detta.
  12. Sebran

Sebran Medlem

Denna kan jag varmt rekommendera. Både underhållande och informativt skriven av en av Tysklands högst ansedda Rieslingexperter (även om Stuart är engelsman).

image.jpg

Michael_M0!, thunberg, IsKr och 4 andra gillar detta.
  13. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Nuförtiden läser jag allt mindre rena faktaböcker, även om det händer, utan försöker istället hitta böcker som vidgar vyerna vad gäller förhållningssättet till vin. Best all time är helt klart Therry Thiese "Reading between the wines" men den kanske du har läst redan. Han har kommit med en ny bok för inte alltför länge sedan - "what makes a wine whort drinking" som jag inte läst men ligger på min shortlist. Kan också rekommendera den gamla klassikern "Notes on a Cellarbook" av George Saintsbury och "Pomerol" av Neal Martin som är en riktig tegelsten men väldigt kul skriven. Annars har jag på senare tid mest plöjt min fars gamla vinbibliotek. Rätt kul att bläddra i grejer från 70 och 80 talet och se hur synen på vin utvecklats (eller inte).

Ber om ursäkt om jag upprepar mig men orkar inte kolla om jag gett några tidigare tips.

The Wall, Michael_M0! och Silenos gillar detta.
  14. Silenos

Silenos Medlem

Om du någon gång behöver rensa i bokhyllorna, och den där inte klarar gallringen, hör av dig! Svårt slutsåld och ockrade antikvariatpriser.

15. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Det kommer eventuellt att komma en second edition inom ett par år, enligt författaren själv.

Silenos och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  16. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Stilla tider gör att antal lästa sidor ökar. Vad läser forumet när det mot förmodan inte är en vinbok?

Själv har jag alltid haft en förkärlek för tyska och ryska döda män med en och annan död fransos mellan varven. För att utvidga vyerna har jag även börjat med döda anglosaxiska män.

20200504_151624.jpg

Orwells verk är ju så omtalade så jag nästan trodde att jag hade läst 1984 någon gång för länge sedan. Konstaterade snabbt att jag inte hade läst den. Vilka böcker, betydligt mer än storebror ser dig som egentligen inte är det centrala i dystopin enligt mig. Idéhistoriskt är den också mycket intressant eftersom kritiken mot främst Stalin kommer från vänster. Boken ger även en bra inblick i det postsovjetiska tänkandet och synen på sanning som fortfarande gäller i Ryssland och Kina. Allt är bara en fråga om perspektiv, 2+2 kan mycket väl vara 5. Viljan att ge upp frihet för trygghet går heller aldrig ur tiden. Vet inte hur många som verkligen har läst boken men den var bättre än sitt rykte vilket säger mycket! Upplösningen är minst sagt isande när det gäller statens makt över individerna. "Animal Farm" (Djurfarmen/Djurens gård) är också läsvärd och på samma tema men inte lika djup. Läses med fördel först i så fall.

Senaste författaren jag snöat in på är Graham Greene. Har de senaste åren avverkat en handfull böcker och nu kom turen till "Our Man In Havanna" (Vår man i Havanna). Som vanligt blandar Greene in både humor, satir, personligheter, spänning och antihjältar. Absurd historia om spionverksamhetens meningslöshet och tron på sin egen nytta. Ett fotografi på dammsugardelar får tjäna som tecken på militära installationer och påhittade agenter blir verkliga hot... Ytterligare ett inslag i Greenes romaner är katolicismen som är mer eller mindre framträdande. Här får den gestaltas av antihjältens dotter som inte är särskilt kysk och dessutom är intresserad av Havannas bödel. Lysande, roligt och spännande. Greenes karaktärer är som vanligt väldigt mänskliga med allt vad det innebär. Även om Greene var katolik så blir det aldrig så banalt att den goda personen är from katolik. Jämför med "Brighton Rock" där den goda kvinnan utgörs av en kurtiserande katolik.

För att inte bli för utsvävande så gick jag tillbaks till gamle Fjodr. Visst känner man igen sig i "Dubbelgångaren" men för mig var kvalar boken inte in på Fjodrs topp 10 även om han själv tydligen rankade den som en av sina viktigaste romaner enligt förordet. Mest intressant blir boken om man läser den som att det verkligen finns en dubbelgångare...

Sedan när jag vill vara riktigt progressiv så kan jag faktiskt läsa levande män och döda kvinnor med om någon undrar.:rolleyes:

Vad läser ni andra som ägnar er åt denna antika och snart obsoleta syssla?

17. Wintermute

Wintermute Medlem

För att riktigt marinera mig i nuet har jag precis läst ut Pesten av Albert Camus. Dessvärre den första översättnignen och inte den som släpptes alldeles nyss. Språket är lite stolpigt, men porträtten är magiska.

18. The Wall

The Wall Medlem

Upprepa på i lugn och ro du, jag är lite för lat för att leta bakåt i tråden.

19. Ekdahl

Ekdahl Screwed up

Graham Greene är underbar och bör läsas på engelska. Ren njutning bara hans språkbruk. ”The quiet American” är måsteläsning om du inte läst den.
    Annars har jag snöat in på ljudböcker på senaste, gör att man kan multitaska och kan njuta av fler böcker, speciellt en del tjockisar jag dragit mig för tidigare. Vinböcker bör dock läsas på konventionellt sätt tycker jag.

20. Johan L

Johan L Medlem

Snart halvvägs genom de fjorton böckerna i Wheel of Time, men började förstås långt innan det fanns någon pandemi.

Martins champagne, Mats och Michael_M0! gillar detta.

Dela sidan