Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag läser vi, böcker och tidningar.

Störst koll har nog librofilen @Christer J som även recenserat en del här.

Vet att han köpt fler sedan dess...

javisst, den tråden (tror till och med att jag själv gjorde ngt inlägg där...)! Mkt bra. Nu blev jag sugen på Liem, Walters och Rajat Parr. @Christer J har du några fler tips så här två julklappssäsonger senare?
@lukastollig @Skaggs @Wintermute - vad säger ni om njutbara vinböcker i allmänhet? några aktuella tips?
 

buteljen

Medlem
javisst, den tråden (tror till och med att jag själv gjorde ngt inlägg där...)! Mkt bra. Nu blev jag sugen på Liem, Walters och Rajat Parr. @Christer J har du några fler tips så här två julklappssäsonger senare?
@lukastollig @Skaggs @Wintermute - vad säger ni om njutbara vinböcker i allmänhet? några aktuella tips?
This one!
954A06FA-D351-43BC-9CB5-8E0A4F80EACC.jpeg FF1FCC8F-B4E1-4A1A-82B4-747B357DD9CE.jpeg D75C46F8-4320-4269-A411-A26188D3D513.jpeg CE158C01-9BA5-4937-8F18-0123AA4AE500.jpeg C5C07423-EC5F-4A7C-9D41-8133CA7B1480.jpeg A9C4AACB-2FF1-4151-853C-307A8242BF43.jpeg

Han har även skrivit en bok om Bordeaux, en om Pinot Noir och en om Cab Sav

Edit: Ser att det kom ut en ny editerad upplaga 2017.
Is wine an artisanal creation or industrial product? The first edition of Wine Myths and Reality was widely praised for its innovative view of how wine is made and what distinguishes wines from different places. The world of wine is constantly changing and this second edition is expanded and completely rewritten to take account of new developments. Panoramic in its scope, magisterial in its treatment, and meticulous in its research, Wine Myths and Reality explores the world of wine extensively. From monks treading grapes in the Middle Ages to the latest research into grapevine DNA, this compelling book presents the authoritative account of how wine is really made. Practices in viticulture and vinification are explained, the tricks of the wine trade are revealed, the methods of the New and the Old Worlds are scrutinised, and their wines are evaluated. Extensively illustrated with photographs, maps and charts, the approachable and entertaining style immediately engages the reader in the wine universe. An overview of all major wine-producing countries extends from the powerful wines of the New World to the classic wines of Europe. Does terroir really matter? Is the international style taking over? Will global warming destroy the existing wine-producing regions? And extrapolating from current trends, what will wine be like in the future?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@Elvis @MartinE @vintomas @Crist(al)ian 77 @Ekdahl @FredrikC @magnum @Trydebull m fl champagne-entusiaster:
om man ska läsa en bok om champagne i år och vill ha något bortom den absoluta grundkursen, är det Peter Liem, Juhlin, Stevenson, Walters, Schelin, eller andra böcker? Behöver inte vara heltäckande, men vara välskriven och läsbar och att man faktiskt lär sig något om någonting som har med champagne att göra.
Problemet med champagneböcker är väl att de flesta huvudsakligen består av producentprofiler, i ännu högre utsträckning än andra vinböcker, utan att de "hänger ihop" så mycket. Extremen är Juhlin där hans poäng tar upp mycket av textytan i varje omdöme. Är man vinnörd inskolad på andra vinregioner och van vinboksläsare tror jag inte att man skulle uppskatta Juhlin.
Peter Liem tycker jag däremot är bra, precis som MartinE skriver. Inledningsdelen av Tom Stevensons och Essi Avelans stora bok tycker jag också ger en bra översikt. Sedan står Stevenson & Avelan i några fall för en "icke-svensk" smak i sina producentprofiler, t.ex. genom en skepsis till Selosse. Stevenson har aldrig tvekat att inta kontroversiella åsikter, och verkar inte stryka specifika producenter medhårs om han inte gillar deras bubbel. (Så gör inte riktigt alla champagneskribenter, om vi säger så...)
 

Wintermute

Medlem
En bok som jag ofta återkommer till är Vintage Wine av Michael Broadbent. Kanske inte för att den är lärorik, utan för att den är trevlig och fascinerande.
 

Christer J

Medlem
javisst, den tråden (tror till och med att jag själv gjorde ngt inlägg där...)! Mkt bra. Nu blev jag sugen på Liem, Walters och Rajat Parr. @Christer J har du några fler tips så här två julklappssäsonger senare?
@lukastollig @Skaggs @Wintermute - vad säger ni om njutbara vinböcker i allmänhet? några aktuella tips?
Det finns många trevliga böcker, med olika perspektiv, är man intresserad så kan man snappa upp värden ur nästan alla :).
Den jag sträckläste var Liem (fantastiska kartor) med stor behållning där perspektivet, som redan omtalats, utgår från jorden/områden.
Jag läste också Walters som ett inlägg i den oändliga terroir-debatten, mycket intressant!
De böcker jag småbläddrar i eller letar efter specifik information har blivit Gert Crums fina verk och nu senast World Encyclopedia of Champagne and Sparkling wine som jag tycker är magnifik.
Den innehåller ca 281 sidor om champagne och ca 450 sidor om annat bubbel plus en trevlig Micropedia i slutet med uttryck/termer och dess betydelser.
Dyr bok men om man bara ska ha en bok skulle jag välja denna.
För övrigt håller jag med @Crist(al)ian 77 om Goode’s ”I taste red” om man vill mer förstå vad som händer när man till slut äntligen fått vinet i munnen.
AA054745-CB03-45C9-A8E3-BF0C5F097BE3.jpeg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det finns många trevliga böcker, med olika perspektiv, är man intresserad så kan man snappa upp värden ur nästan alla :).
Den jag sträckläste var Liem (fantastiska kartor) med stor behållning där perspektivet, som redan omtalats, utgår från jorden/områden.
Jag läste också Walters som ett inlägg i den oändliga terroir-debatten, mycket intressant!
De böcker jag småbläddrar i eller letar efter specifik information har blivit Gert Crums fina verk och nu senast World Encyclopedia of Champagne and Sparkling wine som jag tycker är magnifik.
Den innehåller ca 281 sidor om champagne och ca 450 sidor om annat bubbel plus en trevlig Micropedia i slutet med uttryck/termer och dess betydelser.
Dyr bok men om man bara ska ha en bok skulle jag välja denna.
För övrigt håller jag med @Crist(al)ian 77 om Goode’s ”I taste red” om man vill mer förstå vad som händer när man till slut äntligen fått vinet i munnen.
Visa bifogad bild 19572

Spelar du tennis? Frågar eftersom jag har samma vader dom du... eller i varje fall de som är på bilden:)
 

Christer J

Medlem
Spelar du tennis? Frågar eftersom jag har samma vader dom du... eller i varje fall de som är på bilden:)
Samma har du inte :) lite tennis kan det bli men mycket cykling (racer) är det. Men mest beror det på hur de trycks utåt för att boken väger 3,8 kilo!!!
 

lukastollig

Pudelfantast
javisst, den tråden (tror till och med att jag själv gjorde ngt inlägg där...)! Mkt bra. Nu blev jag sugen på Liem, Walters och Rajat Parr. @Christer J har du några fler tips så här två julklappssäsonger senare?
@lukastollig @Skaggs @Wintermute - vad säger ni om njutbara vinböcker i allmänhet? några aktuella tips?

Nuförtiden läser jag allt mindre rena faktaböcker, även om det händer, utan försöker istället hitta böcker som vidgar vyerna vad gäller förhållningssättet till vin. Best all time är helt klart Therry Thiese "Reading between the wines" men den kanske du har läst redan. Han har kommit med en ny bok för inte alltför länge sedan - "what makes a wine whort drinking" som jag inte läst men ligger på min shortlist. Kan också rekommendera den gamla klassikern "Notes on a Cellarbook" av George Saintsbury och "Pomerol" av Neal Martin som är en riktig tegelsten men väldigt kul skriven. Annars har jag på senare tid mest plöjt min fars gamla vinbibliotek. Rätt kul att bläddra i grejer från 70 och 80 talet och se hur synen på vin utvecklats (eller inte).

Ber om ursäkt om jag upprepar mig men orkar inte kolla om jag gett några tidigare tips.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stilla tider gör att antal lästa sidor ökar. Vad läser forumet när det mot förmodan inte är en vinbok?

Själv har jag alltid haft en förkärlek för tyska och ryska döda män med en och annan död fransos mellan varven. För att utvidga vyerna har jag även börjat med döda anglosaxiska män.

20200504_151624.jpg


Orwells verk är ju så omtalade så jag nästan trodde att jag hade läst 1984 någon gång för länge sedan. Konstaterade snabbt att jag inte hade läst den. Vilka böcker, betydligt mer än storebror ser dig som egentligen inte är det centrala i dystopin enligt mig. Idéhistoriskt är den också mycket intressant eftersom kritiken mot främst Stalin kommer från vänster. Boken ger även en bra inblick i det postsovjetiska tänkandet och synen på sanning som fortfarande gäller i Ryssland och Kina. Allt är bara en fråga om perspektiv, 2+2 kan mycket väl vara 5. Viljan att ge upp frihet för trygghet går heller aldrig ur tiden. Vet inte hur många som verkligen har läst boken men den var bättre än sitt rykte vilket säger mycket! Upplösningen är minst sagt isande när det gäller statens makt över individerna. "Animal Farm" (Djurfarmen/Djurens gård) är också läsvärd och på samma tema men inte lika djup. Läses med fördel först i så fall.

Senaste författaren jag snöat in på är Graham Greene. Har de senaste åren avverkat en handfull böcker och nu kom turen till "Our Man In Havanna" (Vår man i Havanna). Som vanligt blandar Greene in både humor, satir, personligheter, spänning och antihjältar. Absurd historia om spionverksamhetens meningslöshet och tron på sin egen nytta. Ett fotografi på dammsugardelar får tjäna som tecken på militära installationer och påhittade agenter blir verkliga hot... Ytterligare ett inslag i Greenes romaner är katolicismen som är mer eller mindre framträdande. Här får den gestaltas av antihjältens dotter som inte är särskilt kysk och dessutom är intresserad av Havannas bödel. Lysande, roligt och spännande. Greenes karaktärer är som vanligt väldigt mänskliga med allt vad det innebär. Även om Greene var katolik så blir det aldrig så banalt att den goda personen är from katolik. Jämför med "Brighton Rock" där den goda kvinnan utgörs av en kurtiserande katolik.

För att inte bli för utsvävande så gick jag tillbaks till gamle Fjodr. Visst känner man igen sig i "Dubbelgångaren" men för mig var kvalar boken inte in på Fjodrs topp 10 även om han själv tydligen rankade den som en av sina viktigaste romaner enligt förordet. Mest intressant blir boken om man läser den som att det verkligen finns en dubbelgångare...

Sedan när jag vill vara riktigt progressiv så kan jag faktiskt läsa levande män och döda kvinnor med om någon undrar.:rolleyes:

Vad läser ni andra som ägnar er åt denna antika och snart obsoleta syssla?
 

Wintermute

Medlem
För att riktigt marinera mig i nuet har jag precis läst ut Pesten av Albert Camus. Dessvärre den första översättnignen och inte den som släpptes alldeles nyss. Språket är lite stolpigt, men porträtten är magiska.
 

Ekdahl

Medlem
Stilla tider gör att antal lästa sidor ökar. Vad läser forumet när det mot förmodan inte är en vinbok?

Själv har jag alltid haft en förkärlek för tyska och ryska döda män med en och annan död fransos mellan varven. För att utvidga vyerna har jag även börjat med döda anglosaxiska män.

Visa bifogad bild 19881

Orwells verk är ju så omtalade så jag nästan trodde att jag hade läst 1984 någon gång för länge sedan. Konstaterade snabbt att jag inte hade läst den. Vilka böcker, betydligt mer än storebror ser dig som egentligen inte är det centrala i dystopin enligt mig. Idéhistoriskt är den också mycket intressant eftersom kritiken mot främst Stalin kommer från vänster. Boken ger även en bra inblick i det postsovjetiska tänkandet och synen på sanning som fortfarande gäller i Ryssland och Kina. Allt är bara en fråga om perspektiv, 2+2 kan mycket väl vara 5. Viljan att ge upp frihet för trygghet går heller aldrig ur tiden. Vet inte hur många som verkligen har läst boken men den var bättre än sitt rykte vilket säger mycket! Upplösningen är minst sagt isande när det gäller statens makt över individerna. "Animal Farm" (Djurfarmen/Djurens gård) är också läsvärd och på samma tema men inte lika djup. Läses med fördel först i så fall.

Senaste författaren jag snöat in på är Graham Greene. Har de senaste åren avverkat en handfull böcker och nu kom turen till "Our Man In Havanna" (Vår man i Havanna). Som vanligt blandar Greene in både humor, satir, personligheter, spänning och antihjältar. Absurd historia om spionverksamhetens meningslöshet och tron på sin egen nytta. Ett fotografi på dammsugardelar får tjäna som tecken på militära installationer och påhittade agenter blir verkliga hot... Ytterligare ett inslag i Greenes romaner är katolicismen som är mer eller mindre framträdande. Här får den gestaltas av antihjältens dotter som inte är särskilt kysk och dessutom är intresserad av Havannas bödel. Lysande, roligt och spännande. Greenes karaktärer är som vanligt väldigt mänskliga med allt vad det innebär. Även om Greene var katolik så blir det aldrig så banalt att den goda personen är from katolik. Jämför med "Brighton Rock" där den goda kvinnan utgörs av en kurtiserande katolik.

För att inte bli för utsvävande så gick jag tillbaks till gamle Fjodr. Visst känner man igen sig i "Dubbelgångaren" men för mig var kvalar boken inte in på Fjodrs topp 10 även om han själv tydligen rankade den som en av sina viktigaste romaner enligt förordet. Mest intressant blir boken om man läser den som att det verkligen finns en dubbelgångare...

Sedan när jag vill vara riktigt progressiv så kan jag faktiskt läsa levande män och döda kvinnor med om någon undrar.:rolleyes:

Vad läser ni andra som ägnar er åt denna antika och snart obsoleta syssla?
Graham Greene är underbar och bör läsas på engelska. Ren njutning bara hans språkbruk. ”The quiet American” är måsteläsning om du inte läst den.
Annars har jag snöat in på ljudböcker på senaste, gör att man kan multitaska och kan njuta av fler böcker, speciellt en del tjockisar jag dragit mig för tidigare. Vinböcker bör dock läsas på konventionellt sätt tycker jag.
 
Toppen