Idag läser vi, böcker och tidningar.

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Anders Landström, 1 februari 2014.

1. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Tack för den!

Omar Khayyam gillar detta.
  2. gece

gece Man vänjer sig.

Med tanke på hur prisutvecklingen på vin tenderar att ske, kan det vara dags att lära sig om lite andra anrika och legala yrselmedel:

IMG_20200616_161806.jpg

En underhållande skrift om flugsvampen i olika kulturer, hur den använts rituellt, rekreationellt och gastronomiskt (recept inkluderade!).

Borjes_bubblor, Mats, lukastollig och 3 andra gillar detta.
  3. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Efter ditt utlägg om bokens förträfflighet i torsdags känns det som ett måste i varje hem.

gece gillar detta.
  4. grondahl

grondahl Medlem

I genrer som fantasy, scifi etc brukar översättningarna normalt sett vara rätt dåliga. Dessutom så har man mindre tolerans för strunt på sitt modersmål vilket verkligen inte hjälper.

Vill man ha lite fantasy att döda tid med i sommar så är Steven Eriksons Malazan book of the fallen bland det bättre jag har läst

5. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Senaste vinböckerna i samlingen:
    20200814_182628.jpg

Beyond Flavour
    Efter att diskuterat syrastruktur i den här tråden blev jag intresserad av @buteljen s boktips. Författaren Nick Jackson driver här tesen att olika druvor kan särskiljas enbart med hjälp av att analysera syran och att det är en mer precis metod än att förlita sig på de vanliga markörerna färg, doft och smak.

Analysen av syran delas upp i tre delar:
    1. Intensitet (den "vanliga" bedömningen)
    2. Typ eller kvalité på syran (Exempelvis ger Chenin en stimulerande ("bracing") och SB en ojämn ("jagged") munkänsla)
    3. Munkänslan av syran som en funktion av tiden (Exempelvis att Chenin f(t) = exponentiell, Chardonnay f(t) = konstant och Grüner f(t) = sin(t) ).
    Syran varierar alltså över tiden i både intensitet och plats i munnen enligt Jackson.

I andra delen av boken går de vanligaste vita (28 st) och röda (30 st) druvornas karaktäristiska syrastrukturer igenom. I tredje och sista delen beskrivs även hur man ska kunna gissa rätt område. Intressant bok och teori även om det vetenskapliga värdet är närmast noll eftersom den enda källan som ger stöd för teorin är författaren själv... Svagheten med boken är därmed uppenbar. Dessutom är det väldigt svårt att dela referensramar för upplevd syrastruktur men det problemet är oundvikligt och inte ett skäl att inte försöka.

För den nyfikne, vetgirige och experimentlystne är det en bra bok. Ska själv inhandla ett gäng provflaskor och testa halvblint med näsklämma och se om man kan knäcka koden eller vederlägga teorin.

Neuroenology
    Motsatsen till Beyond Flavour. En akademisk och teoretisk bok skriven av Gordon Shepard som tidigare skrivit om hjärnan och mat. Tesen är att hjärnan skapar smaken/upplevelsen av vinet på liknande sätt som för färger (ljuset/fotoner har olika våglängd men är färglöst). Boken går verkligen på djupet och behandlar både flödesmekanik och munnens anatomi. Lärde mig exempelvis att tungan inte är en utan fyra muskler. Nyttan av det är väl i och för sig ringa...

Bokens största förtjänst är att Shepard behandlar orthonasal och retronasal doft var för sig. Vanligtvis skiljer man inte på de två även om de är olika eftersom den retronasala doften kommer efter vi svalt vinet och smakat. I munnen blandas vinet med saliv vilket också påverkar upplevelsen. Tänk på vad som händer med smakerna efter att ha provat sträva röda till förbannelse. Retronasal doft är den viktigaste för helhetsupplevelsen och Shepard argumenterar övertygande.

För den som är intresserad av sensorik rekommenderar jag dock Goodes "I Taste Red" (som jag recenserat tidigare) i första hand. Mer lättläst och övergripande bok med pedagogiska illustrationer samtidigt som den innehåller det mesta i ämnet. Får man blodad tand efter det så är Neuroenology läsvärd.

6. buteljen

buteljen Medlem

Kul att du tycker boken är bra :).
    Men för de röda vinerna så fokuserar han väl på tanninstrukturen och inte syrastrukturen?

7. Crist(al)ian 77

Korrekt! Har haft fullt fokus på de vita druvorna.:)

Skillnaden i analysen blir i steg 3. För röda blir det att identifiera var i munnen tanninerna känns.

Rasmus Åkesson, magnum och Per Stade gillar detta.
  8. The Wall

The Wall Medlem

Underhållande och intressant läsning och lagom lång för en heldag i skuggan på stranden;
    Slaget om det franska vinet - nazisterna och kampen om Frankrikes största skatt av Don Kladstrup och Petie Kladstrup (Wine & War på originalspråket).

9. Crist(al)ian 77

Låter intressant! Vet att jag blev fascinerad av vinführern Otto Klaebisch och hans öde för några år sedan.

10. The Wall

The Wall Medlem

Och möjligen även Adolph Segnitz i Bourgogne samt Heinz Bömer i Bordeaux?

11. Crist(al)ian 77

Inte vad jag vet, ligger det på Östfronten..?:rolleyes:

Bömer tror jag mig också ha läst om. Har för mig att Bömer och Tyskland fick en stor marknadsandel efter kriget på bdx och gjorde goda affärer efter kriget.

12. The Wall

The Wall Medlem

Bömer gjorde bra affärer redan innan kriget och det blev ju lite märklig situation när han som tidigare handlare helt plötsligt skulle dyka upp med order från högre ort och rekvirera vin till nassepartiets toppar. Han hanterade dock det hela ganska bra under gällande förutsättningar; om jag inte minns fel hade han som målsättning att producenterna skulle ha mer vin i källarna när kriget var slut än när det började.

Crist(al)ian 77 gillar detta.

Dela sidan