Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag läser vi, böcker och tidningar.

gece

Man vänjer sig.
Med tanke på hur prisutvecklingen på vin tenderar att ske, kan det vara dags att lära sig om lite andra anrika och legala yrselmedel:

IMG_20200616_161806.jpg


En underhållande skrift om flugsvampen i olika kulturer, hur den använts rituellt, rekreationellt och gastronomiskt (recept inkluderade!).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Med tanke på hur prisutvecklingen på vin tenderar att ske, kan det vara dags att lära sig om lite andra anrika och legala yrselmedel:

Visa bifogad bild 20211

En underhållande skrift om flugsvampen i olika kulturer, hur den använts rituellt, rekreationellt och gastronomiskt (recept inkluderade!).
Efter ditt utlägg om bokens förträfflighet i torsdags känns det som ett måste i varje hem.
 

grondahl

Medlem
Läste någonstans att de sista två böckerna inte ens är översatta till svenska eftersom svenska läsare ändå tenderar att köpa böckerna på engelska.
I genrer som fantasy, scifi etc brukar översättningarna normalt sett vara rätt dåliga. Dessutom så har man mindre tolerans för strunt på sitt modersmål vilket verkligen inte hjälper.

Vill man ha lite fantasy att döda tid med i sommar så är Steven Eriksons Malazan book of the fallen bland det bättre jag har läst
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Senaste vinböckerna i samlingen:
20200814_182628.jpg


Beyond Flavour
Efter att diskuterat syrastruktur i den här tråden blev jag intresserad av @buteljen s boktips. Författaren Nick Jackson driver här tesen att olika druvor kan särskiljas enbart med hjälp av att analysera syran och att det är en mer precis metod än att förlita sig på de vanliga markörerna färg, doft och smak.

Analysen av syran delas upp i tre delar:
  1. Intensitet (den "vanliga" bedömningen)
  2. Typ eller kvalité på syran (Exempelvis ger Chenin en stimulerande ("bracing") och SB en ojämn ("jagged") munkänsla)
  3. Munkänslan av syran som en funktion av tiden (Exempelvis att Chenin f(t) = exponentiell, Chardonnay f(t) = konstant och Grüner f(t) = sin(t) ).
Syran varierar alltså över tiden i både intensitet och plats i munnen enligt Jackson.

I andra delen av boken går de vanligaste vita (28 st) och röda (30 st) druvornas karaktäristiska syrastrukturer igenom. I tredje och sista delen beskrivs även hur man ska kunna gissa rätt område. Intressant bok och teori även om det vetenskapliga värdet är närmast noll eftersom den enda källan som ger stöd för teorin är författaren själv... Svagheten med boken är därmed uppenbar. Dessutom är det väldigt svårt att dela referensramar för upplevd syrastruktur men det problemet är oundvikligt och inte ett skäl att inte försöka.

För den nyfikne, vetgirige och experimentlystne är det en bra bok. Ska själv inhandla ett gäng provflaskor och testa halvblint med näsklämma och se om man kan knäcka koden eller vederlägga teorin.

Neuroenology
Motsatsen till Beyond Flavour. En akademisk och teoretisk bok skriven av Gordon Shepard som tidigare skrivit om hjärnan och mat. Tesen är att hjärnan skapar smaken/upplevelsen av vinet på liknande sätt som för färger (ljuset/fotoner har olika våglängd men är färglöst). Boken går verkligen på djupet och behandlar både flödesmekanik och munnens anatomi. Lärde mig exempelvis att tungan inte är en utan fyra muskler. Nyttan av det är väl i och för sig ringa...

Bokens största förtjänst är att Shepard behandlar orthonasal och retronasal doft var för sig. Vanligtvis skiljer man inte på de två även om de är olika eftersom den retronasala doften kommer efter vi svalt vinet och smakat. I munnen blandas vinet med saliv vilket också påverkar upplevelsen. Tänk på vad som händer med smakerna efter att ha provat sträva röda till förbannelse. Retronasal doft är den viktigaste för helhetsupplevelsen och Shepard argumenterar övertygande.

För den som är intresserad av sensorik rekommenderar jag dock Goodes "I Taste Red" (som jag recenserat tidigare) i första hand. Mer lättläst och övergripande bok med pedagogiska illustrationer samtidigt som den innehåller det mesta i ämnet. Får man blodad tand efter det så är Neuroenology läsvärd.
 

buteljen

Medlem
Senaste vinböckerna i samlingen:
Visa bifogad bild 20597

Beyond Flavour
Efter att diskuterat syrastruktur i den här tråden blev jag intresserad av @buteljen s boktips. Författaren Nick Jackson driver här tesen att olika druvor kan särskiljas enbart med hjälp av att analysera syran och att det är en mer precis metod än att förlita sig på de vanliga markörerna färg, doft och smak.

Analysen av syran delas upp i tre delar:
  1. Intensitet (den "vanliga" bedömningen)
  2. Typ eller kvalité på syran (Exempelvis ger Chenin en stimulerande ("bracing") och SB en ojämn ("jagged") munkänsla)
  3. Munkänslan av syran som en funktion av tiden (Exempelvis att Chenin f(t) = exponentiell, Chardonnay f(t) = konstant och Grüner f(t) = sin(t) ).
Syran varierar alltså över tiden i både intensitet och plats i munnen enligt Jackson.

I andra delen av boken går de vanligaste vita (28 st) och röda (30 st) druvornas karaktäristiska syrastrukturer igenom. I tredje och sista delen beskrivs även hur man ska kunna gissa rätt område. Intressant bok och teori även om det vetenskapliga värdet är närmast noll eftersom den enda källan som ger stöd för teorin är författaren själv... Svagheten med boken är därmed uppenbar. Dessutom är det väldigt svårt att dela referensramar för upplevd syrastruktur men det problemet är oundvikligt och inte ett skäl att inte försöka.

För den nyfikne, vetgirige och experimentlystne är det en bra bok. Ska själv inhandla ett gäng provflaskor och testa halvblint med näsklämma och se om man kan knäcka koden eller vederlägga teorin.
Kul att du tycker boken är bra :).
Men för de röda vinerna så fokuserar han väl på tanninstrukturen och inte syrastrukturen?
 

The Wall

Medlem
Underhållande och intressant läsning och lagom lång för en heldag i skuggan på stranden;
Slaget om det franska vinet - nazisterna och kampen om Frankrikes största skatt av Don Kladstrup och Petie Kladstrup (Wine & War på originalspråket).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Underhållande och intressant läsning och lagom lång för en heldag i skuggan på stranden;
Slaget om det franska vinet - nazisterna och kampen om Frankrikes största skatt av Don Kladstrup och Petie Kladstrup (Wine & War på originalspråket).
Låter intressant! Vet att jag blev fascinerad av vinführern Otto Klaebisch och hans öde för några år sedan.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Och möjligen även Adolph Segnitz i Bourgogne samt Heinz Bömer i Bordeaux?
Inte vad jag vet, ligger det på Östfronten..?:rolleyes:

Bömer tror jag mig också ha läst om. Har för mig att Bömer och Tyskland fick en stor marknadsandel efter kriget på bdx och gjorde goda affärer efter kriget.
 

The Wall

Medlem
Inte vad jag vet, ligger det på Östfronten..?:rolleyes:

Bömer tror jag mig också ha läst om. Har för mig att Bömer och Tyskland fick en stor marknadsandel efter kriget på bdx och gjorde goda affärer efter kriget.
Bömer gjorde bra affärer redan innan kriget och det blev ju lite märklig situation när han som tidigare handlare helt plötsligt skulle dyka upp med order från högre ort och rekvirera vin till nassepartiets toppar. Han hanterade dock det hela ganska bra under gällande förutsättningar; om jag inte minns fel hade han som målsättning att producenterna skulle ha mer vin i källarna när kriget var slut än när det började.
 

Daniel A

Administratör
Läste nyligen ut Från krog till krog: Svenskt uteätande under 700 år, av Håkan Jönsson och Richard Tellström. Riktigt intressant läsning, och gav mig definitivt en kunskap om krogens/restaurangens historia som jag inte besatt tidigare. Visste inte att alkoholen spelat SÅ stor roll i det hela, mer eller mindre från startpunkten (medeltiden). Tyvärr finns det inte så mycket information om vad som åts och dracks mer specifikt, vilket inte är bokens fel utan bristen på källor (sen har författarna en tämligen hård linje och de har t.ex. valt att inte dra så många slutsatser från matimport och liknande). Från 1800-talet och framåt finns det lite bevarande menyer, och innan dess är det mest reseberättelser från folk som reste genom Sverige (spoiler: alla tyckte maten var torftig som fan. Flera var glada över att de tagit med sig eget vin).

Fokus är på det historiska, även om boken på slutet är inne på 2000-talet. Hade gärna läst en uppföljare som fokuserade på 1980-idag! Men fasen vad det hänt mycket med restaurangSverige. Det var inte bättre förr.

(Kul att hämtmaten är ett par hundra år gammal. Var övertygad om att det var tämligen modernt påfund.)
 
Toppen