Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

matage

Medlem
Apropå steka, funderade på sån platta man lägger över en induktionshäll som har funktionen att göra en hel zon av halva hällen. Gissar att du har eller i alla fall kollat upp, funkar det? Då får man ju ganska mycket stekyta om än inte som en separat mojäng du har men den är ju snudd på gratis så det är ju ingen sport :D

Eller varför inte ett stekbord med kanter som man lägger över hela hällen?
Jag kollade på såna innan jag gjorde om köket och testade en men upplevde att det blev lite ojämn värme så när jag hittade det här för en spottstyver stekbordet impulshandlade jag.
Tänkte att worst case kunde jag köra det fristående stekbordet utomhus men det används faktiskt mer än jag trodde. (Smash Burgers, råstekt potatis, steka ägg eller pannkakor etc)
När jag sen byggde mitt nya kök satte jag ju en stor fläkt asymmetriskt över hällen så att jag på ena sidan får plats att ställa stekbord eller fritös så nu kan jag köra alla plattor OCH stekbordet om jag känner för att spendera kWh ;)
 

Fixfred

Medlem
Gourmetstål har en del fina modeller för häll/ugn/grillen. Fungerar lika bra som stekbord som till bröd och pizza. Schyssta handtag dessutom

Jag kör på gourmetstål , funkar super bra. Använder den främst när jag steker kött eller hamburgare men funkar till det mesta.
IMG_0829.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu blommar löken! Hade kunnat svara på att det var ett träd från Ribera del Duero....
2a60f79d-226e-4e92-86e7-5fb0fac4609a.jpg
Snyggt! :)
Dock är det viss skillnad mellan träd och vinrankor. Även om bonsai (vanliga trädarter som beskärs, bänds och broilergödslas till att se mer verklighetstrogna ut än verkliga träd genom bla förhållandet 1:6 på stambasdiameter och höjd) är en bra aspekt, så är smått ändå alltid bara en representation.

En favorit bland knotiga vinrankors baser som vinetikettsillustration är The Relic:
56444e36-f5d4-4ad1-bb0c-1bbed803c613.jpg

Vinet är dessutom minst lika bra som Grange Hermitage...

Frågade mitt älskade AI om fler viner med knotiga vinstockar på etiketten. Denne kvad:

Monte Bello from Ridge Vineyards (helt klart fel...)
Old Vine Cuvée from Gnarly Head Wines (mnjae, men Google visade också Bedrock Zinfandel med stiliserat, knotig vinranka)
The Ancient Vine from Zinfandel Advocates & Producers
The Wines of Ancient Rome from Planeta Winery (nej... Nu ger jag mig)
The OLD VINE from R Wines
Old Vine from The Black Chook
Old Vine from La Stoppa
Old Vine from Château Musar
Old Vine from Clos de la Roilette
Old Vine from Bodegas Palacios Remondo
Old Vine Carignan from The Ojai Vineyard
Old Vine Grenache from Scholium Project
Old Vine Zinfandel from Michael David Winery
Old Vine Shiraz from Torbreck Vintners
Old Vine Cinsault from Château de Pibarnon
Old Vine Carignan from Domaine Tempier
Old Vine Grenache from Domaine de la Janasse
Old Vine Zinfandel from Ridge Vineyards
Old Vine Shiraz from Jasper Hill
Old Vine Cinsault from Château Simone.
Men, jag har inte kollat upp dem och ibland cyklar Chat GPT totalt vilse.

Några stämningsskapare:
images (3).jpeg


images (4).jpeg



images (5).jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Roscoff karamelliserar mycket snabbare än gul/röd har jag insett men stekbordet hjälper
Jag köpte mitt på Adexa för snart tre år sen så modellen har uppdaterats lite. Vanlig 220-plug, 2kW och väger styva 10kg. Jag har mitt i ett köksskåp och tar fram det vid användning och ställer det under fläkten (eller stundtals ute på altanen). Sjukt trevligt pryl och provocerande billig i sammanhanget.

Måste kolla Myllymäkis recept. Jag har något eget lagom bristfälligt nedtecknat som jag justerar lite eftersom.
Tror det grundar sig i nån ohelig hybrid av Serious Eats, Bourdain/LesHalles, Crespi, Julia Childs/Det Goda Franska Köket och mina egna påhitt men på sistone har jag faktiskt börjat uppdatera det med notiser och justeringar.
Jag har just fått hem ett sånt Adexa stekbord; tack för tipset! Något man bör tänka på innan/vid första användningen?
 

matage

Medlem
Jag har just fått hem ett sånt Adexa stekbord; tack för tipset! Något man bör tänka på innan/vid första användningen?
Haha mitt kommer imorgon :D

Tror inte ni kommer ångra er :)
Det har en tendens att ryka lite första gången man använder det - även ur sidoventiler etc så det är väl nån generös fabriksinfettning som osar. Går dock snabbt över om jag minns rätt men ni vill nog köra fläkten ordentligt.

Bra att ha-inköp är en stekbordsskrapa (en vanlig bredpackel funkar men det är ju trevligare med nåt som ser lite bättre ut:
Jag har nån som liknar denna: https://www.kitchenlab.se/p/stekbordsskrapa-22-cm-exxent/

Sen upptäckte jag snabbt att jag också ville ha en större stekspade ;)

För rengöring skrapar jag bara av stekbordet ordentligt med skrapan medan det fortfarande är "lagom varmt" och torkar av med papper.

Det första jag lagade på mitt var Grilled Cheese från Chef - The Movie
 

Kolsyra

Kolsyra

Denna är sjukt bra till smashed burger! kanske inte så bra att dra av fettet med dock.

Stekta mackor är löjligt gott.
Brukar göra detta receptet fast jag lägger i surkål eller kimchi för att få syra och konsistens.
 

matage

Medlem

Denna är sjukt bra till smashed burger! kanske inte så bra att dra av fettet med dock.

Stekta mackor är löjligt gott.
Brukar göra detta receptet fast jag lägger i surkål eller kimchi för att få syra och konsistens.
Jag har en sån stekspade men kommer på mig själv med att oftast använda skrapan till Smashed Burgers.
På tal om vilket - om man inte vill betala premium för Melting Cloches så funkar det lysande att borra upp ett 5mm hål i Ikeas små rostfria skålar och sätta en knopp för kökslådor.
Jag har använt lettrade knoppar från Claes O eftersom skruven de sitter fast i visningsmaterialet är lagom lång så jag slipper kapa något. :)
 

matage

Medlem
Körde en efterlängtad lunch i lördags och det gick sedvanligt över styr i antalet rätter... och allt fastnade inte på bild.

Macaron på rödbeta och svartvinbär med varmrökt lax & pepparrot, picklad rödlök och lakritspulver.
Gästernas spontana reaktion: "..schysst att börja med ett smakmässigt mindfuck..".
Jag tar det som en komplimang :D
FFD45DD6-2CCE-4768-8D30-34845C255755.jpeg


Tryffelstuvad savoykål, lättgravad fjällröding som jag tillagade genom att sleva kokande olja över den, så typ "skonsamt friterad"?
963870F8-CFA0-4C6E-A1A3-05C94D4AB53C.jpeg


Liten råbiff, ostronmayo, krasse och rostad lök
F9548547-69B9-4BFB-8FB6-7F54F942B6D4.jpeg


En liten kub A9+ Wagyu-biff med sallad och bränd kumquat
6BF14B2B-A485-46DD-BA27-77DB839A616C.jpeg


Lammracks med en alldeles för kort Risotto Milanese och en tät lammjus med Ras el Hanout
4425BE69-9F7A-44B7-8441-4514885D7A3B.jpeg


Smörbakat äpple, cornflake-glass, en sirap på brynt smör och rökt lönnsirap och sojamaränger
E4ED39E0-93DD-41B6-90CC-86F78E64D92D.jpeg


Förutom de ovanstående blev det också en sedvanlig anklevermunk, en hummerklo med morotsreduktion och en liten Lobster Roll på nybakat Hokkaido Milk Bread.

Det dracks Larmand Bernier Longitude + Bedel Autrefois -04 till alla smårätter, Borgogno Barolo -08 (svenska tappningen) och Il Poggione Brunello di Montalcino -13 till lammet och slutligen Brännlands Iscider -18 till desserten.
 
Last edited:

Ozric

Medlem
Ett tappert första försök att göra någorlunda traditionell carbonara. Ingen guanciale finns i lokala affären men pancetta är i alla fall bättre än bacon.

7hXPsSK.png



Det är nog första gången någonsin som man har lyckats att inte koka dubbelt så mycket pasta som man behöver för en portion.
 

mackan92

Medlem
Ett tappert första försök att göra någorlunda traditionell carbonara. Ingen guanciale finns i lokala affären men pancetta är i alla fall bättre än bacon.

7hXPsSK.png



Det är nog första gången någonsin som man har lyckats att inte koka dubbelt så mycket pasta som man behöver för en portion.
Brukar väga min pasta när jag gör en eller två portioner just så det inte ska förstöra ration
 

matage

Medlem
Det finns dagar då man inte är sugen på finlir utan bara jäkla bra comfort food!
Idag var första gången på evigheter som jag lagar Choucroute Garni och jag inser nu att jag saknat det ohyggligt!.

Äpple, surkål, och lök kokt i riesling och buljong och avslutat med rökt sidfläsk, bratwurst och rimmad bog.
Sen rev jag ned lite av min favoritsmaksättning - ankleverterrinen från @KockJohan vid servering (vilket blev ett ordentligt lyft) och serverades med kokt potatis och lite Grey Poupon för att rensa bihålorna.

Att så ful mat kan vara så god!!
Drack en gränsande till för fin Riesling för sån "bonna-mat" men den satt som en smäck idag (och halva gick i grytan).
85191248-1A36-4952-9473-DAE9645211E5.jpeg
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Har ni en enkel recept hur man lagar äggröra med tonfisk på burk? Eller alltså, jag undrar bara hur ska jag värma/tillaga tonfisken, äggröra kan jag göra redan. Det finns många videos på tuben, men jag är inte riktigt nöjd med någon av dem som jag har sett hittills :)
Inte den mest kulinariska maträtten i världen kanske, men det är jag mest sugen på just nu. Sardiner funkar också i sammanhanget, om ni bedömer att det blir godare smak då. Gärna tips med passande tillbehör också, som lök, paprika etc. you name it. Snabblagad vardagsmat alltså.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har ni en enkel recept hur man lagar äggröra med tonfisk på burk? Eller alltså, jag undrar bara hur ska jag värma/tillaga tonfisken, äggröra kan jag göra redan. Det finns många videos på tuben, men jag är inte riktigt nöjd med någon av dem som jag har sett hittills :)
Inte den mest kulinariska maträtten i världen kanske, men det är jag mest sugen på just nu. Sardiner funkar också i sammanhanget, om ni bedömer att det blir godare smak då. Gärna tips med passande tillbehör också, som lök, paprika etc. you name it. Snabblagad vardagsmat alltså.
Här har du ett bra recept:
Iofs omelett och inte äggröra, men tonfiskstuvningen bör vara densamma.
 

Bastardo

Medlem
Här har du ett bra recept:
Iofs omelett och inte äggröra, men tonfiskstuvningen bör vara densamma.
Tack, Patrik!
Har hittat liknande recept även på svenska, så vi får se när jag vågar prova mina ’matlagningskonster’ … ;) Det går kanske att laga först tonfiskstuvningen och sen lägga den på samma panna som man har äggröran. Vissa recept visar även när man har den andra delan av pannan till äggröra och andra delen till tonfisk. Det finns säkert många olika variationer.
P.S. Hitta lite ’matnyttigt’ också …
 
Last edited:

matage

Medlem
Stekhäl invigt och inkört! Fungerar toppen bra.
större stekspade, ja tack! Hur stor är den du har? Ev. länk tack!
Jag köpte min på restauranggrossist (Martin & Servera) men den här ser väldigt snarlik ut:

Man brukar kunna hitta den storleken som stekspade för häll/muriikka men med mycket längre handtag som jag inte tycker behövs utan mest är i vägen på ett såpass "litet" stekbord.
 

Jos

Medlem
Tror inte ni kommer ångra er :)
Det har en tendens att ryka lite första gången man använder det - även ur sidoventiler etc så det är väl nån generös fabriksinfettning som osar. Går dock snabbt över om jag minns rätt men ni vill nog köra fläkten ordentligt.

Bra att ha-inköp är en stekbordsskrapa (en vanlig bredpackel funkar men det är ju trevligare med nåt som ser lite bättre ut:
Jag har nån som liknar denna: https://www.kitchenlab.se/p/stekbordsskrapa-22-cm-exxent/

Sen upptäckte jag snabbt att jag också ville ha en större stekspade ;)

För rengöring skrapar jag bara av stekbordet ordentligt med skrapan medan det fortfarande är "lagom varmt" och torkar av med papper.

Det första jag lagade på mitt var Grilled Cheese från Chef - The Movie
Går det där verkligen....? Ser lite fake ut. Tänker att det lär bli en jäkla färg på mackan innan osten smälter. Ser ut som han lägger i hop dem, klipper filmen medan han micrar mackan, och sen tillbaka på stekbordet :D
 
Toppen