Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Thirsty

Smygnykterist
Inget fel på dina bilder men om jag får ge ett tips så skulle du kunna fokusera bilderna på det du vill visa. Jag är inte jätteintresserad av din marmorskiva, dina örter eller dina kryddkvarnar. Det ger inte heller nåt mervärde att se 4 identiska tallrikar på avstånd, hellre då en rätt som man får se på närmre avstånd. Om syftet med fotona är mer åt matmode-influencerhållet så ber jag om ursäkt, då gör du säkert rätt som visar ljusstakar, välstädat kök osv. men då får man kanske leva med att maten inte blir så inzoomad.
Tänker helt tvärtom, att bilderna är väldigt opretto. Skulle rätterna vara inzommade tagna snett uppifrån så skulle det se ut som show-off bilder. Vad följer du för Instagram matlagare? 😉

Men instämmer i att bilder tagna på närmare håll skulle framhäva maträtten mer (och bli snyggare dvs Instagram vänligare).
 

Poussard

Medlem
Tänker helt tvärtom, att bilderna är väldigt opretto. Skulle rätterna vara inzommade tagna snett uppifrån så skulle det se ut som show-off bilder. Vad följer du för Instagram matlagare? 😉

Men instämmer i att bilder tagna på närmare håll skulle framhäva maträtten mer (och bli snyggare dvs Instagram vänligare).
Jag har inte Instagram sedan ett par år så min kalibrering kanske är helt off. 😊
 

HerrMelin

Medlem
Ähh, jag fortsätter...

Rostat rågsury, bruten burrata med agar agar pärlor på balsamico och krasse - grym kombo!
Visa bifogad bild 29064


Obestämbart fjäderfä, antagligen rapphöna, eldade schallotenskal och fond på skrovet från pippin med lite grädde och soja etc
Visa bifogad bild 29065


Cappelletti m ricotta och karmelliserad lök och örter, timjan och rostat bröd, sen fick dom bada i en svampveloute
Visa bifogad bild 29067
Visa bifogad bild 29068


"Faux duck" ugnsbakad rotselleri utskuren så den ska likna ett andbröst (får öva lite på rutnätet...) kräm på miso, reduktion på steksyn, lite diverse svampar som fanns hemma
Visa bifogad bild 29069


Bistrot-känsla på pastan här med örter, skogschampion, picklad jordärtskocka
Visa bifogad bild 29070


Maräng, lemoncurd och bipollen
Visa bifogad bild 29071


Biff lindström med örtsmör och råstekt potatis
Visa bifogad bild 29079


Risotto (riktigt lös) på rostad vaktelbuljong, smulad salsiccia och rostade fänkålsfrön
Visa bifogad bild 29080




Avslutningsvis i posten en på lång middag med bla @Oscaro där det bjöds på ett gäng fantastiska viner, mycket prepp innan för att slippa stå i köket hela kvällen...

Kul snacks - tonfisktartar i shisoblad - bra start
Visa bifogad bild 29072


Gougeres med västerbottens och vallmo och sen fyllda med en emulsion på västerbottens och cayenne
Visa bifogad bild 29073


Återkommande inslag av vaktel och rapphöna, benade ur låren och friterade i panko, dipp på hoisin etc
Visa bifogad bild 29074


Friterat potatisnystan, pudrade med wasabipulver och kräm på bakad äggula och EVOO
Visa bifogad bild 29075


Bakad potatis i botten, brynt smör och sen potatispure som blivit fluff i sifon, osetra på för... varför inte?
Visa bifogad bild 29076


Resterande delarna av vaktlar och rapphönsen, bakad rotselleri, friterad svartkål, smör och misobakade schalottenlökar, marcona och reduktion på fond på skrovet från pippisarna
Visa bifogad bild 29077


Äppelkaka, bruten honey comb, agar agar pärlor på reducerad honung, vanilj creme fraiche,
Visa bifogad bild 29078
Superkul med lite matentusiaster här också, mycket välkommet inslag tycker jag, vin är ju himla trevligt tillsammans med vällagad mat.
En BYOB med tillhörande rätt hade varit intressant att köra
 

IsKr

Medlem
Idag så var det dags för årets första vita sparris. Men först blev det en laxtartar på avokado, sedan vit sparris med salmalax och mousselinsås med gräslök, wallenbergare med mandelpotatispure och lingon, avslutningsvis blev det chokladfondant med glas och jordgubbar.
Till sparrisen dracks det Georg Breuer Terra montosa 2019. Smaknot kommer.
 

Attachments

  • 20230429_165554.jpg
    20230429_165554.jpg
    42,9 KB · Visningar: 97
  • 20230429_174120.jpg
    20230429_174120.jpg
    46 KB · Visningar: 98

Jos

Medlem
Kört några recept rakt av Catarina Königs bok. Allt rekommenderas!

Ändrade friterad potatis till min überkrispiga råraka, med citronsmetana och löjrom.
7CEB4DF2-D3B7-43CA-B051-077A96F5A080.png

Mousselinsås, löjrom, krasse och smörstekt pankocrisp
3A272F47-772C-4E4D-B2E9-26AC6C8029C3.jpeg

Råbiff på oxfilé med pepparrotskräm och löjrom
13633D79-E96E-40CB-B1CB-A1BA814C31D2.jpeg


Tryffelmacka på hängmörad biff
C31D8DEF-D91E-4906-96E5-08F8BD3FAF3C.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det går, men då får man räkna med att det tar några timmar till
Jag har kört 2 rätter och 2 flaskor per man. Rekommenderas inte om man inte vill börja med efterrätterna efter midnatt...:rolleyes:

Efter den insikten gick vi över till att köra en rätt och flaska per man. Även det tar tid.
Idag så var det dags för årets första vita sparris. Men först blev det en laxtartar på avokado, sedan vit sparris med salmalax och mousselinsås med gräslök, wallenbergare med mandelpotatispure och lingon, avslutningsvis blev det chokladfondant med glas och jordgubbar.
Till sparrisen dracks det Georg Breuer Terra montosa 2019. Smaknot kommer.

Kört några recept rakt av Catarina Königs bok. Allt rekommenderas!

Ändrade friterad potatis till min überkrispiga råraka, med citronsmetana och löjrom.
Visa bifogad bild 29138
Mousselinsås, löjrom, krasse och smörstekt pankocrisp
Visa bifogad bild 29139
Råbiff på oxfilé med pepparrotskräm och löjrom
Visa bifogad bild 29140

Tryffelmacka på hängmörad biff
Mmm!:p
 
  • Like
Reactions: Jos

ZQT

Medlem
Inget fel på dina bilder men om jag får ge ett tips så skulle du kunna fokusera bilderna på det du vill visa. Jag är inte jätteintresserad av din marmorskiva, dina örter eller dina kryddkvarnar. Det ger inte heller nåt mervärde att se 4 identiska tallrikar på avstånd, hellre då en rätt som man får se på närmre avstånd. Om syftet med fotona är mer åt matmode-influencerhållet så ber jag om ursäkt, då gör du säkert rätt som visar ljusstakar, välstädat kök osv. men då får man kanske leva med att maten inte blir så inzoomad.
Tror det är tvärtom, relativt opretantiöst, utifrån ett instagramperspektiv. Hade bilderna publicerats i samma kvalitet / storlek som de togs så skulle du kunna zooma in och nagelfara i detalj, den som lever får se om det sker!
 

IsKr

Medlem
Idag så blev det invigning av pizzaugnen på bröllopsdagen. Tanken att dricka skumpa till löjromspizzan fick pausas pga barnens förehavanden, men det får bli vid ett senare tillfälle. Blev ett gäng olika pizzor, till både barn och föräldrarna. Smaskens blev det iaf.
IMG-20230621-WA0014.jpg
IMG-20230621-WA0013.jpg
IMG-20230621-WA0002.jpg
 

rnnbck

Medlem
Vad är det för panna du har? Vill köpa en till Muurikkan jag har men det verkar finnas alla möjliga olika modeller och fabrikat.
Jag använder en sån här. Funkar även bra på spisen till annat, typ spaghetti vongole åt halva släkten.
 

katho27

Medlem
Tackar @buteljen för tips, Sancerre till inkokt lax. Så rätt.

2019 Claude Riffault Les Challioux
Var lysande till maten, och för sig självt ännu godare med 1 1/2 år ytterligare på flaskan än förra gången.
Mer frukt än nässlor, fin mineralitet och en trevlig sälta i slutet som kom fram tydligt med maten.

IMG_6357.jpg
 
Toppen