Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

ZQT

Medlem
Vilken årgång hade du på Boekenhoutskloof respektive Optima? Och vad tyckte du om Optima?
Just detta var 2020 på boekenhoutskloof men har druckit 2019 i närtid också. Tycker båda är bra, täta, koncentrerade med tydlig nya världen-stil utan att bli syltiga. Gillar!

Optima verkar ha varit 2019, där tyckte jag att 2018 var bättre och passade stilen bättre. Inte i samma liga som boeken men inte heller samma prisnivå.
 

The Wall

Medlem
Just detta var 2020 på boekenhoutskloof men har druckit 2019 i närtid också. Tycker båda är bra, täta, koncentrerade med tydlig nya världen-stil utan att bli syltiga. Gillar!

Optima verkar ha varit 2019, där tyckte jag att 2018 var bättre och passade stilen bättre. Inte i samma liga som boeken men inte heller samma prisnivå.
Var lokaliserade du Optima för inköp? Jag har för mig att det var ett tag sedan den syntes på hyllorna på Sovjetbolaget.
 

Kolsyra

Kolsyra

fisk/skaldjursfond 2 dagars koktid. Intressant när man fått lära sig max 20-30 min annars blir det bittert.
Denna rätten kanske ska va bitter =)
 

Per Stade

Lege artis
Tyvärr tycker jag att fond på hummer- eller räkskal aldrig blir bra när jag kokar den.
I början försökte jag i flera timmar.
Sedan i en kvart.
Fonden får alltid en sträv obehaglig bismak.
Desto längre jag kokar desto värre.
Observera att det gäller tid innan skalen silas bort.
Reduceringen sedan tar alltid timmar.
Så nu kör jag med köpt fond istället.
 

Kaptenen

Medlem

fisk/skaldjursfond 2 dagars koktid. Intressant när man fått lära sig max 20-30 min annars blir det bittert.
Denna rätten kanske ska va bitter =)
Jag har sett andra recept med lång tillagningstid där fonden ska puttra över natten, men 2 dagar är definitivt rekord. Det hade varit intressant med inspel från forumets professionella kockar! :skriver:
 

Per Stade

Lege artis
Sedan några år äter vi mer fisk än något annat. Delvis beror det på att det är så svårt att få tag på bra kött numera.
Och i vinter har jag lagat fiskgratäng varje helg i jakten på att få till en riktigt god.
Nu har jag fått till ett favoritrecept.
Lite enkelt: potatismos på mandel- eller sparrispotatis och mycket smör i moset.
Fisken rimmas en halvtimme i en lag av 1 dl grovt havssalt i en liter vatten.
Såsen kokar jag på saft och zest från en ekologisk citron, lite vitt vin, grädde och fisk-och hummerfond. Mycket dill i är också gott och sen pricken över i. En knivsudd saffran ger både färg och djup i smaken.
Och med en knivsudd menar jag verkligen en knivsudd, kanske en fjärdedel av ett saffranspaket. Smaken av saffran får inte ta över, men ger ett otroligt lyft åt smaken om den bara anas.
In i ugnen med 150° i cirka 20 minuter innan det är dags att kolla innertemperaturen.
Enligt min smak skall fisken helst inte vara av sorter med fast kött som marulk, havskatt, lubb eller hälleflundra.
Bland de godaste tillhör fjällbrosme men alla torsk- och plattfiskar är också bra.
Ibland lägger vi lite färska räkor på vid serveringen.

IMG_1821.jpeg


Bilden har jag lånat av Per Morberg, jag kan inte spritsa så snyggt. Och jag lägger aldrig på räkor innan gratängen åker in i ugnen. Då blir de bara sega och gummiartade.
 

Sonderlese

Medlem
Sedan några år äter vi mer fisk än något annat. Delvis beror det på att det är så svårt att få tag på bra kött numera.
Och i vinter har jag lagat fiskgratäng varje helg i jakten på att få till en riktigt god.
Nu har jag fått till ett favoritrecept.
Lite enkelt: potatismos på mandel- eller sparrispotatis och mycket smör i moset.
Fisken rimmas en halvtimme i en lag av 1 dl grovt havssalt i en liter vatten.
Såsen kokar jag på saft och zest från en ekologisk citron, lite vitt vin, grädde och fisk-och hummerfond. Mycket dill i är också gott och sen pricken över i. En knivsudd saffran ger både färg och djup i smaken.
Och med en knivsudd menar jag verkligen en knivsudd, kanske en fjärdedel av ett saffranspaket. Smaken av saffran får inte ta över, men ger ett otroligt lyft åt smaken om den bara anas.
In i ugnen med 150° i cirka 20 minuter innan det är dags att kolla innertemperaturen.
Enligt min smak skall fisken helst inte vara av sorter med fast kött som marulk, havskatt, lubb eller hälleflundra.
Bland de godaste tillhör fjällbrosme men alla torsk- och plattfiskar är också bra.
Ibland lägger vi lite färska räkor på vid serveringen.

Visa bifogad bild 31662

Bilden har jag lånat av Per Morberg, jag kan inte spritsa så snyggt. Och jag lägger aldrig på räkor innan gratängen åker in i ugnen. Då blir de bara sega och gummiartade.
Tack för ditt recept Per! Igår lagade jag fiskgratäng efter ditt recept med utmärkt resultat. Jag hade 2,5 kilo fiskfilé, men det enda havssalt jag har hemma är Maldons flingsalt.
Så det blev 2 dl grovsalt till 2 liter vatten, men då tyckte jag det blev lite väl salt (spädde med mer vatten).
Jag blandade ett par äggulor i pommes duchessen och körde gratängen på högsta ugnsvärme tills den tog lagom färg och sen ett par minuter på 150 grader - perfekt!
 

Per Stade

Lege artis
Tack för ditt recept Per! Igår lagade jag fiskgratäng efter ditt recept med utmärkt resultat. Jag hade 2,5 kilo fiskfilé, men det enda havssalt jag har hemma är Maldons flingsalt.
Så det blev 2 dl grovsalt till 2 liter vatten, men då tyckte jag det blev lite väl salt (spädde med mer vatten).
Jag blandade ett par äggulor i pommes duchessen och körde gratängen på högsta ugnsvärme tills den tog lagom färg och sen ett par minuter på 150 grader - perfekt!
Roligt att höra. Det där med saltet är nästan det knepigaste, det får inte bli för salt.
Äggulor glömmer jag tyvärr alltid men det är helt rätt.
Vi lagade faktiskt fiskgratäng igår kväll också. Den här gången på rödtunga. Plattfisk överhuvudtaget brukar vara gott i gratäng men svårt att steka.
Den här gången gjorde hustrun en ”goja” på frästa grönsaker, salladslök, vitlök, små tomater, skogschampinjoner och grön sparris. Allt skuret i lagom bitar och fräst i smör i en stekpanna. Lades som en bädd under fisken innan gratängen åkte in i ugnen.
Magnifikt komplexa smaker, tomat och svamp med citronzest som en grundton, delikat finstämd fisk, sparrisen som gav lite tuggmotstånd och sedan en antydan till saffran som toppnot.
Värmde rester till lunch nyss och fortfarande delikat.
 

Sonderlese

Medlem
Lussekatter blir aldrig sig lika…
 

Attachments

  • IMG_0185.jpeg
    IMG_0185.jpeg
    66 KB · Visningar: 49
  • IMG_0186.jpeg
    IMG_0186.jpeg
    89,5 KB · Visningar: 39
  • IMG_0189.jpeg
    IMG_0189.jpeg
    69,4 KB · Visningar: 41
  • IMG_0188.jpeg
    IMG_0188.jpeg
    64,5 KB · Visningar: 45
  • IMG_0187.jpeg
    IMG_0187.jpeg
    50,7 KB · Visningar: 46
  • IMG_0190.jpeg
    IMG_0190.jpeg
    55,4 KB · Visningar: 52
  • IMG_0193.jpeg
    IMG_0193.jpeg
    85,2 KB · Visningar: 51
Toppen