Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Vic

Medlem
IMG_8361.jpeg

En enkel, snabb och god vardagsrätt igår. Hackad biff av (åländsk) gris till det facila priset 15,90 €/kg. Inköpt på Mathishallen, som har bättre lokalt kött över disk i Mariehamn, levererad av morsan som kom hem från landet. Jag lånar hennes hus under pågående renovering hemmavid.

Stekt 2-3 min på vardera sida och sen några minuters vila. Serverade med kokt potatis, stekt lök och äpple på en bädd av ruccola, samt sky från alltihopa med krusiga blad persilja som alltid gör sig perfekt till husman. Persiljan åkte med i skyn av bara farten, men hade nog gjort sig bättre som sista touchen över allt. Matchas med Katarina Wechsler Riesling Trocken 2023.
IMG_8365.jpeg

Jag gillar vad Rheinhessen erbjudit mig så här långt. Den här gjorde mig inte heller besviken.

I doften grönt äpple, lime, viss stenighet, ett stänk petroleum och lätt blommig touch (tyckte mig skönja vitsippa och orkidéer). Uppfattade en ganska hög fräschör. I smaken väldigt pigg och fräsch, med läskande syra av gröna äpplen och citrus, hittar persikofrukt där också som ger sig till känna lite mer i eftersmaken, som är ganska lång och frisk. Ett mycket tillgängligt vin.

Utmärkt mat och vinkombo, alldeles för sällan jag själv dricker vitt vin till fläskkött men det här är riktigt bra och borgar för mer utforskande och fler upptäckter framgent. Känns nästan som att jag har bott under en sten då jag varit återhållsam med livets goda under flera års tid.

Äpple i maten speglar generellt sett den här typen av vin, men tyvärr hade jag bara Pink Lady hemma och det finns mer passande äppelsorter för ändamålet med stekning + lök, som t.ex. Ingrid Marie. Pink Lady tycker jag f.ö. gör sig bäst som ett kallt tillbehör i sallader. Den blir tyvärr sämre och mer platt av att värmas.

Friskheten från pressad citron i skyn matchade syran och smöret i skyn balanserade syran. Ruccolans pepprighet tas ned av syran men ger en ytterligare dimension i såväl smakbilden och texturen. Gott!

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 36480
En enkel, snabb och god vardagsrätt igår. Hackad biff av (åländsk) gris till det facila priset 15,90 €/kg. Inköpt på Mathishallen, som har bättre lokalt kött över disk i Mariehamn, levererad av morsan som kom hem från landet. Jag lånar hennes hus under pågående renovering hemmavid.

Stekt 2-3 min på vardera sida och sen några minuters vila. Serverade med kokt potatis, stekt lök och äpple på en bädd av ruccola, samt sky från alltihopa med krusiga blad persilja som alltid gör sig perfekt till husman. Persiljan åkte med i skyn av bara farten, men hade nog gjort sig bättre som sista touchen över allt. Matchas med Katarina Wechsler Riesling Trocken 2023.
Visa bifogad bild 36479
Jag gillar vad Rheinhessen erbjudit mig så här långt. Den här gjorde mig inte heller besviken.

I doften grönt äpple, lime, viss stenighet, ett stänk petroleum och lätt blommig touch (tyckte mig skönja vitsippa och orkidéer). Uppfattade en ganska hög fräschör. I smaken väldigt pigg och fräsch, med läskande syra av gröna äpplen och citrus, hittar persikofrukt där också som ger sig till känna lite mer i eftersmaken, som är ganska lång och frisk. Ett mycket tillgängligt vin.

Utmärkt mat och vinkombo, alldeles för sällan jag själv dricker vitt vin till fläskkött men det här är riktigt bra och borgar för mer utforskande och fler upptäckter framgent. Känns nästan som att jag har bott under en sten då jag varit återhållsam med livets goda under flera års tid.

Äpple i maten speglar generellt sett den här typen av vin, men tyvärr hade jag bara Pink Lady hemma och det finns mer passande äppelsorter för ändamålet med stekning + lök, som t.ex. Ingrid Marie. Pink Lady tycker jag f.ö. gör sig bäst som ett kallt tillbehör i sallader. Den blir tyvärr sämre och mer platt av att värmas.

Friskheten från pressad citron i skyn matchade syran och smöret i skyn balanserade syran. Ruccolans pepprighet tas ned av syran men ger en ytterligare dimension i såväl smakbilden och texturen. Gott!
Wechsler är alltid (i alla fall för mig) mycket ”bang for the buck”.

Vic

Medlem
IMG_8367.jpeg
Veckoslut och närbutiken hade fredagsklipp på färska räkor och färsk svensk oxfilé. Räkorna var dock slut när jag pep dit efter arbetsdagens slut, men nöp ett av de sista paketen med nystyckad nöt. Körde simpel förrätt med (tinade frysta) räkor, rostat bröd och en mixad aioli. Till det fick slatten från gårdagens Wechsler hänga med, även om jag på förhand visste att aiolins fetma skulle ta över hand. Gott ändå.

IMG_8368.jpeg

Oxfilén strimlades och stektes hastigt, innan han fick göra sällskap med skogschampinjoner, schalottenlök, vitlök, grädde, soja, soltorkade tomater, rikligt med parmiggiano m.m. till köpepasta (Pappardelle). Lät han stå i centrum och bara stöttas upp av Renato Ratta Barbera d’Alba Battaglione 2019. Kan ha varit en av de sista flaskorna jag köpte på M/S Rosella innan hon slutade trafikera. Relativt den gräddiga oxfilépastan gjorde den sig lite för blyg tyvärr. Väldigt mjuk i gommen, lågmäld med måttliga tanniner. Mycket körsbär i doften och ganska saftig i smaken. Men maten var jävligt god. Länge sen jag gjorde sån här god pastarätt. Måste repriseras och då får jag välja ett vin med större omsorg, även om pastan fortsättningsvis gärna får vara i centrum om den ska vara på den här nivån.
IMG_8369.jpeg

Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Yngsta sonen, 7 år, såg en piggvar liggandes i disken hos fiskhandlare och bestämde att den där, den ska vi ha!

Sagt och gjort. 2,5 kg piggvar följde med hem.
IMG_3258.jpeg

In i ugnen på hyfsat låg temp ganska länge. Smaksatte med en blandning av rivet citronskal, koriander, chili, ingefära, sesamolja, risvinäger och soja.

Serverades med grillade grönsaker: spetskål, sparris, pak choy, champinjoner och broccoli.

Drack en 2015 Domaine Pinson 1er Cru Montmain till det som passade strålande.

Barnen, vi vuxna och mina föräldrar var alla mycket nöjda!

Sonderlese

Medlem
Yngsta sonen, 7 år, såg en piggvar liggandes i disken hos fiskhandlare och bestämde att den där, den ska vi ha!

Sagt och gjort. 2,5 kg piggvar följde med hem.
Visa bifogad bild 36687

In i ugnen på hyfsat låg temp ganska länge. Smaksatte med en blandning av rivet citronskal, koriander, chili, ingefära, sesamolja, risvinäger och soja.

Serverades med grillade grönsaker: spetskål, sparris, pak choy, champinjoner och broccoli.

Drack en 2015 Domaine Pinson 1er Cru Montmain till det som passade strålande.

Barnen, vi vuxna och mina föräldrar var alla mycket nöjda!
Sonen uppvisar förnämlig smak i både val av fisk och vin! En föredömlig uppfostran, bravo!!!

Hardolph

Medlem
Vit sparris med semmelbutter och föregående månads vin. Generellt sett så kan jag inte laga mat.

Men vit sparris är min superkraft. Prins Adam har kraften av Castle Greyskull, Stålmannen har kraften av jordens gula sol, Läderlappen har kraften av....... ett fläskigt bankkonto och jag kan laga vit sparris.
Det här var en utmärkt kombination av fransk sparris och Domaine De La Taille Aux Loups 2022. Den bästa sparrisen är ju från
Beelitz men bor man ute i provinserna så får man inte vara kräsen.
1000000039.jpg

Vic

Medlem
Står ofta och bara dreglar i fiskdisken för jag tycker fisk och skaldjur är förbannat gott. Och den här gången gick jag tillbaka dit för jag kunde inte sluta tänka på den stora saftiga svärdfiskfilén, fiskad med lina och krok i Indiska oceanen, som låg där och sa ”ta mig”. Bad om att få tre rejäla kotletter uppskivade.

Preppade en örtolja/dressing med färska örter (timjan, basilika, oregano, persilja), zest och saft från en halv citron samt olivolja. För att inte få för mycket sting och övertag, mot eventuellt vin, så gned jag bara in vitlöksklyftor i skålen före blandning. Förvällde även några bitar spetskål i saltat vatten någon minut för att också göra sig redo för kolgrillen. Kokade amandinepotatis innan (inte säkert att barnen skulle bli förtjusta i dagens fisk).

Dryckesvalet var angenämt då jag tillfälligtvis hade en del passande hemmavid. Jag har länge suktat efter att prova Clos Cibonne, Cuvée Spéciale Tibouren och fick nyligen hem ett par flaskor av den senaste årgången 2025. Så det blev att dekantera strax innan jag tände grillen.

Svärdfiskkotletterna fick gå ca 2 min på vardera sida på direkt värme, penslade med lite olivolja. Svärdfisk har en tendens att peaka rätt så plötsligt men också gå från perfekt till riktigt torr och seg på kort tid. Så här gällde det att passa sig. Jag fick en halv bit undergrillad och en annan halva som gick för varm, men två bitar gick helt perfekt och lyckades enligt plan bli klara i foliet på eftervärmen.
IMG_8615.jpeg

Grillad vit fisk och pinot noir brukar fungera fint många gånger, men detta var första gången jag drack tibouren överhuvudtaget. Men vilken kombo! Vinet har utöver körsbär som huvuddrag, en frisk örtig/jordig ton i både doft och smak, som funkar utmärkt med örtoljan. Syran är något högre men ganska balanserad. Det finns en touch av kryddig, möjligtvis alkoholvarm, apelsinchoklad (minns ni 90-talsklassikern Always?) där också som funkar bra med citrustonerna i örtoljan. Mer rödpang till fisken och mer Clos Cibonne till mat, ja tack! Detta är ett utsökt matvin.
IMG_8614.jpeg

Soignerad

Medlem
Grillad vit fisk och pinot noir brukar fungera fint

Svärdfisk och tonfisk är "röd" och inte vit men din idé att kombinera med PN är ändå intressant. Traditionellt brukar jag grilla hårt 30-40 sek och krydda med lime, koriander, mango och chili och hälla Albariño eller Champagne i glaset. En gastronomisk fullträff!

Vill man bara halstra fisken är livsmedelssäkerheten inte helt enkel för denna "färska" (dvs upptinade) fisk som varit fryst någon gång i distributionskedjan, man får helt enkelt kolla med den man köper fisken av. En enkel tumregel är att förvara den i egen frys ett par dygn veckan innan helgen, fast det är ett förenklat resonemang.

En överraskande spektakulär kombination om man är sugen på en somrig crowdpleaser på uteplatsen i trädgården för flera är halstrad tonfisk serverad med soja & blodapelsin + roséchampagne som t ex JM Gobillard & Fils Cuvée Prestige Rosé Millésime 2020 (60 chardonnay /40 PN). En roséchampagne som är kriminellt underskattad och en väl bevarad hemlighet för 379kr = fynd. Kanske bara är min palett men jag gav den 93 poäng helblint på samma provning där jag gav Krug rosé 27th för 3 700kr bara 89 poäng och det var innan jag visste vad dom kostade.

Ångrar redan att jag tipsade om den rosén till halstrad röd fisk eftersom det inte finns många flaskor kvar och sommaren just börjat. Fan.

Per Stade

Lege artis
/…/

En överraskande spektakulär kombination om man är sugen på en somrig crowdpleaser på uteplatsen i trädgården för flera är halstrad tonfisk serverad med soja & blodapelsin + roséchampagne som t ex JM Gobillard & Fils Cuvée Prestige Rosé Millésime 2020 (60 chardonnay /40 PN). /…/

Nu blev jag nyfiken. Serverar du blodapelsinen i klyftor till tonfisken eller pressar du saften?

Soignerad

Medlem
Nu blev jag nyfiken. Serverar du blodapelsinen i klyftor till tonfisken eller pressar du saften?
Filéar först klyftorna och pressar sen saften ur skrovet samt skär julienne av skalet. Lägger klyftorna på fisken och använder saft och skal antingen till själva rätten alternativt till efterrätten.

Beroende på vad man lagar och hur man vill servera är alla slags citrusfiléer ett underbart sätt att balansera syra och sötma med sälta och umami!

"Perfection is lots of little things done well." ;)

citrus I.jpg
citrus II.jpg

Hardolph

Medlem
1000004126.jpg
Vit sparris (något tunn men ifrån Beelitz), stavmixad hollandaise och Patrick Piuze Chablis Terroir de Fleys -24.
Rackarns bra kombination. Visserligen drog jag på rejält mycket mer citron än bruksanvisningen angav och bara lite mer salt. Men chablis und spargel är en enastående kombination.

Soignerad

Medlem
Bistrogastronomisk solohelg, let´s go!

Abstract:
Biff Lindström & Märzen 100/100 på Soignerads bistroskala 💯
Moules à la créme & witbier 1664 Blanc 100/100 💯
Sole meunière & sauvignon blanc 89/100 👍

IMG_7623.jpg

Thesis:
Biff Lindström, jus på demi glace, potatis, grönsallad med äpple och pumpafrö och diskret olivoljedressing, stekt ägg och mellanmörk Märzen i glaset. Smakerna sitter som en smäck, den här kombon är en fullträff! Den maltiga biran matchar rödbetans jordighet, måttlig beska skär igenom ägg och potatis, tanninfri dryck krockar inte med syran, pumpafrön för krisp och rinnig gula för silkestextur. Stabilt! Gött!

IMG_7632.jpg

Moules à la créme, frites, mayonnaise au citron och witbier 1664 Blanc i glaset. Lysande kombo, världsklass. Knasig bild, riktigt så hårt dubbelfriterade jag inte bakpotatisen... Stabil rätt och all grädde kräver en promenad après le dîner eller annan valfri aktivitet på tu man hand... 🕺💃👩‍❤️‍👨

IMG_7636.jpg
IMG_7638.jpg

Sole meunière, fänkål, äpple. En av de vanliga klassikerna jag helt enkelt var nyfiken att testa mot en billig druva. Alltid gott - och med bättre fisk och dyrare vin är detta som alla vet världsklass. SB klarar syran och fetman i rätten galant. Funkar säkert även med Chablis men det är ju en Bourgogne jag nedprioriterar så inte mitt game.

Last edited:

Soignerad

Medlem
sap prepp.jpg

Prepp.

sauce.jpg

Perfekt café au lait-färgad pepparsås.

usual suspects.jpg

The usual steak au poivre-suspects; 2009 & 2015 (fler detaljer i annan tråd).

sap+bdx.jpg
ok.jpg

Skjut mig nu så jag dör lycklig så gott detta är! Sanslöst djupa smaker. Känner mig wild & crazy idag så gjorde bräserade endiver istf haricot verts. Flamberar alltid bara för jag tycker det är roligt.

Steak au poivre, potatiskaka & bräserad endive. 100 poäng på Soignerads bistro-skala med Château Larouque 2015 som perfekt vinmatch.

Toppen