Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

vintjej

Medlem
SV: Investering...

NonPlusUltra skrev:
Förhoppningsvis drabbar detta hemska öde aldrig Champagne – personligen kan jag inte tänka mig något värre öde för en fantastisk flaska vin än att sakta förvandlas till ättika någonstans 30 meter under jord ute i Shoreditch.

Eller ja, det skulle väl vara för en Haut Brion 1990 att bli drucken med isbitar och sugrör av en tjock kines i Madonna t-shirt då, som jag bevittnade på en middag i Peking för ett antal år sedan... ;)

Ja, då var vi där igen. Lika fel som konst i bankfack.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Investering...

EN aspekt har hittills inte nämnts (märkligt med tanke på att så många på forumet tycks vara i krogbranschen): investering i restaurangkällare. Med syfte att framöver kunna erbjuda kunden mogna ädlingar till icke ockerpriser.
"Vinsten" blir här nöjda kunder - och fyllda lokaler. För oss moralister helt godkänt!
 
SV: Investering...

vintjej skrev:
Ja, då var vi där igen. Lika fel som konst i bankfack.

Ja, fast värre – i det här fallet går ju dessutom vinets dryckespotential till spillo (förr eller senare) medan konsten i bankfacket finns kvar till framtida ägares glädje.

Och Vintjej, apropå det här med konst i bankfack – vilket jag som du förfasas över – så är det ju intressant att se hur detta vanskick ofta förknippas med privata samlare då den stora boven i sammanhanget faktiskt är det offentliga konstsamlandet. Av de privatsamlare som jag har träffat under årens lopp så har ingen – säger ingen – någonsin viljat placera sin konst bakom lås och bom, medan våra muséer magasinerar en stadigt växande del (mellan 90 och 95% - lågt räknat) av sin samlingar på tid och evighet. Man har helt enkelt inte anslag och plats för att visa annat än sina absoluta toppobjekt – om man ens visar dessa längre, då utvecklingen på gott och ont går mot tillfälliga, mer tematiska utställningar. Resten av samlingarna – den absoluta merparten av föremål – är förpassade till evig glömska (och i många fall vanvård) i magasinen istället för att ömt vårdas i privat ägo som de unika konstföremål de är – och det är en utveckling som förtjänar att förfasas över en smula, den med...

Dock var ju inget av detta min egentliga poäng med föregående inlägg – jag ville endast peka ut de unika investeringsegenskaper som vin intressant nog råkar besitta. :)
 
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
EN aspekt har hittills inte nämnts (märkligt med tanke på att så många på forumet tycks vara i krogbranschen): investering i restaurangkällare. Med syfte att framöver kunna erbjuda kunden mogna ädlingar till icke ockerpriser.
"Vinsten" blir här nöjda kunder - och fyllda lokaler. För oss moralister helt godkänt!

Så sant, Hans - men anledningen till att det inte har nämnts är kanske den att fenomenet så sällan förekommer... ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Investering...

Ultra, kan inte annat än hålla med. Både vad gäller vinet och OT-konsten.;)
Vad gäller konsten, så är det ju bara positivt att det finns privata samlare som faktiskt avnjuter investeringen. Både investering och njutning känns ju som att det mer än tangerar att någon faktiskt blir berörd av konsten. Muséerna kanske skulle sälja av en del då.
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
EN aspekt har hittills inte nämnts (märkligt med tanke på att så många på forumet tycks vara i krogbranschen): investering i restaurangkällare. Med syfte att framöver kunna erbjuda kunden mogna ädlingar till icke ockerpriser.
"Vinsten" blir här nöjda kunder - och fyllda lokaler. För oss moralister helt godkänt!
Måste säga tvärt emot Elvis här, helt fel Hans!
Fantastiskt för oss vinälskare som vill dricka gott för en vettig penning, men en ren katastrof ekonomiskt för krögaren!

Helt vansinnigt att binda sina pengar på sådant sätt inom krogbranchen, i en vinkällare för att ens gäster ska få sköna flaskor till rimliga priser...
Vem har råd med det?

De som tänker ekonomiskt håller nere sitt lager så mycket som möjligt och placerar pengarna där de får bättre avkastning.
Visst får man en del "nöjda kunder" utan tvekan, men jag har svårt att tro att lokalerna blir fyllda av att de säljer prestige viner för en rimlig penning.
Vi är för få för att det ska fungera. Dessutom måste investeringen från början vara gigantisk för att det skulle kunna finnas en möjlighet alls.

Vore jättekul, javisst! Men krögaren vore den mest korkade jäkeln någonsin...
Och seriöst Hans, vem tjänar pengar på moralister?
 
SV: Investering...

Krug88 skrev:
Hahaha, vad oskyldig du lät där! ;D
Det var NPU såg jag, sorry...

Jo, visst var det jag, men det enda jag höll med om var ju att Hans krog-teori inte hade nämnts förut i tråden - och att detta troligen berodde på att dylika krögare inte existerar... ;)
 
Intressant artikel från The Drink Business. Priserna på "finewines" fortsätter neråt baserat på Liv-ex 100 index. Den stora "boven" i dramat är naturligtvis Bordeaux som gjort att indexet tappat 13 månader i rad.

Champagne och Bourgogne verkar vara mer stabilt med undantag för 2002 Comtes De Champagne som tappat runt 10%.

Vad tror ni? Trend som fortsätter så man kan börja köpa till än bättre priser eller börjar vi se botten på priserna?
 

kayaker

Cyklist
Jag tror att det fortsätter ner en bit till. Det verkar vara många som blivit lite anti-Bdx och dessutom lär inte den ökade medvetenheten om förfalskningar gynna de som hoppas på stigande priser heller.
 
Jag tror att det fortsätter ner en bit till. Det verkar vara många som blivit lite anti-Bdx och dessutom lär inte den ökade medvetenheten om förfalskningar gynna de som hoppas på stigande priser heller.

Det verkar också komma lite mer "sans" i priserna då vissa äldre årgångar stiger medans yngre faller. Det pekar på att intresset att dricka vinet snarare än att investera ökar.
 

Mmm

Medlem
Domaine Leroy Richebourg 2009, finns på bolaget för 12000 kr. Toppläge, mytisk producent som kommer att gå bort inom 10? år, varm bra årgång för lagring, under 1000 flaskor producerade. Jag är rätt övertygad om att det vinet kommer kosta 100.000 kr om 20 år. Men jag har inga pengar att lägga undan nu med småbarm och en helvetes massa impulsköp
 

Mmm

Medlem
Bordeaux 2009 har väl visat sej vara den största investeringsfloppen genom tiderna? Min vän Hansi på K&S berättade att de sålde primörviner för miljonbelopp till enskilda köpare. Jag rycktes med och köpte kanske för runt 20.000 (utan tanke på investering, bara för egen konsumtion)

Det finns inte ett enda vin som inte är billigare att köpa från hyllan idag. Inte ens de flaskor Poyferré som sedan fick 100 poäng av Parker (de hade de inte då). Tänk de stackare som gick fullständigt all-in :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bordeaux 2009 har väl visat sej vara den största investeringsfloppen genom tiderna? Min vän Hansi på K&S berättade att de sålde primörviner för miljonbelopp till enskilda köpare. Jag rycktes med och köpte kanske för runt 20.000 (utan tanke på investering, bara för egen konsumtion)

Det finns inte ett enda vin som inte är billigare att köpa från hyllan idag. Inte ens de flaskor Poyferré som sedan fick 100 poäng av Parker (de hade de inte då). Tänk de stackare som gick fullständigt all-in :(
Mellan visa zenmunkar på 1100-talet i Japan utspelades följande dialog:
- Mästare, säg mig vad en bra investering är!
- Lärling, en bra investering är där man bara riskar det man har råd att förlora.

True-story.png
 
Bordeaux 2009 har väl visat sej vara den största investeringsfloppen genom tiderna? Min vän Hansi på K&S berättade att de sålde primörviner för miljonbelopp till enskilda köpare. Jag rycktes med och köpte kanske för runt 20.000 (utan tanke på investering, bara för egen konsumtion)

Det finns inte ett enda vin som inte är billigare att köpa från hyllan idag. Inte ens de flaskor Poyferré som sedan fick 100 poäng av Parker (de hade de inte då). Tänk de stackare som gick fullständigt all-in :(

Inga träd växer till himmelen sägs det. Bordeaux visade tydliga tecken på bubbeltendenser med direkt avkastning bara man fick köpa. Speciellt med tanke på att produktionen inte alls är så låg som för vissa andra viner.

Men fördelen med vin är att oavsett prisutveckling får man dricka ett bra vin bara man köpt det man själv gillar .-)
 

Arvid

Medlem
SV: Investering...
Vore jättekul, javisst! Men krögaren vore den mest korkade jäkeln någonsin...
Och seriöst Hans, vem tjänar pengar på moralister?

Tyvärr helt riktigt. Gör man det är det bara för egots skull. Faktum är att 99% av gästerna inte fattar eller uppskattar, och tycker vinlistan "är dyr" oavsett hur billigt du prissätter toppvinerna.

Men det blir svårare och svårare, när priserna sticker på alla klassiska viner. Hade jag öppnat egen krog idag hade jag satsat på att handla små partier och omsätta lagret varje månad istället.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tyvärr helt riktigt. Gör man det är det bara för egots skull. Faktum är att 99% av gästerna inte fattar eller uppskattar, och tycker vinlistan "är dyr" oavsett hur billigt du prissätter toppvinerna.
Är detta baserat på erfarenhet eller schablonuppfattningar i branschen?
 
Toppen