Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Peder

Medlem
För första gången råkade jag nyligen ut för att ett paket vände i Malmö och det skickades som flera redan skrivit med DHL.

Borde det inte vara mer korrekt av DHL att lämna över paketet till tullen som skickar ut en avi om alkoholskatt samt 20% transporttillägg baserat på alkoholskatten eller gäller det bara om man själv ombesörjer frakten?

Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Man blir då tvungen att betala alkoholskatten samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten. Efter att betalt skatten måste man hämta varorna inom en månad annars beslagtas varorna.

Citat från @Anders Landström


https://www.finewines.se/threads/ko...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/
 

Rexel

Medlem
Om säljaren anger gåva på frakten, då krävs ingen punktskatt och tullen kan väl inte heller stoppa detta i tullen. Rätt eller fel?
 

The Wall

Medlem
Det är DHLs leveranser som har fastnat. UPS är säkert, Schenker=vet ej.
När DHL hade öppnat sin hub i Rosersberg för 9 år sedan var det lite struligt där. "Ville man bli av med något var det säkrast att skicka med DHL" som en bekant uttryckte saken. Nu har de väl fått ordning på sakerna eftersom mina beställningar som skickats med DHL från utlandet har kommit fram (senast för sådär två veckor sedan).
 

Kalle A

Medlem
Ang skicka vin och DHL. Jag hade min verksamhet i Karlshamn och fick ofta leverans med DHL från mina producenter. Det var inga problem. Men när jag i vissa fall behövde skicka vin vidare till kunder (restauranger som jag inte kunde leverera till själv) fick jag svar att DHL inte kunde hjälpa mig för de "hanterar inte vin eller alkohol". Orimligheten i att deras bil just varit på plats och lämnat samma vin kunde de inte förklara annat än att det var så reglerna var. Men det slutar inte där. När jag då bokar transport med annat bolag så visar det sig att de samarbetar med - tadam - DHL! Vilket gjorde att det ändå var deras bil som skickade vinet vidare till kunden:confused:. Och då var det plötsligt inget problem...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ang skicka vin och DHL. Jag hade min verksamhet i Karlshamn och fick ofta leverans med DHL från mina producenter. Det var inga problem. Men när jag i vissa fall behövde skicka vin vidare till kunder (restauranger som jag inte kunde leverera till själv) fick jag svar att DHL inte kunde hjälpa mig för de "hanterar inte vin eller alkohol". Orimligheten i att deras bil just varit på plats och lämnat samma vin kunde de inte förklara annat än att det var så reglerna var. Men det slutar inte där. När jag då bokar transport med annat bolag så visar det sig att de samarbetar med - tadam - DHL! Vilket gjorde att det ändå var deras bil som skickade vinet vidare till kunden:confused:. Och då var det plötsligt inget problem...
Jag tror att den vedertagna beteckningen för ett land där det fungerar så är Absurdistan! ;)
 

Adam Frisch

Vinmakare
Har inte läst heal tråden, men har en fråga:

Köpa vin direkt utanför EU ej tillåtet enligt tullverket. Kan det verkligen stämma? Låter ju helt befängt.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Så jag skulle kunna skeppa direkt till kund/uttagninsplats i Sverige om jag betalade alkoholskatten?

Anledningen jag undrar är att jag håller på att bygga upp infrastrukturen för att skeppa direkt till kund här i USA (vilket också är komplicerat i vissa stater). Men både UPS och FedEx kan leverera alkohol till Sverige. Ja, dyr frakt, men undrar ändå om det skulle finnas ett sätt att som jag sa skeppa direkt till kund i Sverige, om jag var registrerad och kunde betala alkoholskatten där.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag är ingen expert på juridik för införsel av alkoholhaltiga drycker från icke EU länder till Sverige, men som jag ser det finns det bara två sätt. Endera köper du dem personligen i USA och tar dem hem till Sverige själv med de begränsningar som finns på hur mycket du får ta in till Sverige (väldigt små kvantiteter) eller så gör man en beställning hos SB via privatimport.
 

jrick

Medlem
Har inte läst heal tråden, men har en fråga:

Köpa vin direkt utanför EU ej tillåtet enligt tullverket. Kan det verkligen stämma? Låter ju helt befängt.
Du kan inte skeppa viner direkt till kund. Det går bara inom EU. Det är för att Sverige är med i EU och tvingade att acceptera det undantaget till alkoholmonopolet. Om du vill sälja till konsumenter i Sverige måste det antingen gå via en privatimport i Systembolagets regi där de köper vinerna av dig för konsumentens räkning (kommer bli svårt att räkna hem ekonomiskt för konsumenten då Systembolaget tar ohemult betalt för frakten) eller via ett bolag i Europa utanför Sverige för försäljning till svensk konsument (det bolaget måste registreras som distansförsäljning till Sverige med betalning av alkoholskatten) eller slutligen via ett svenskt bolag för import till Sverige och försäljning till konsument via Systembolaget. Jag tror att det enda raka för dig skulle vara att samarbeta med en importör till Sverige.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag är ingen expert på juridik för införsel av alkoholhaltiga drycker från icke EU länder till Sverige, men som jag ser det finns det bara två sätt. Endera köper du dem personligen i USA och tar dem hem till Sverige själv med de begränsningar som finns på hur mycket du får ta in till Sverige (väldigt små kvantiteter) eller så gör man en beställning hos SB via privatimport.

Man kan ta in hur mycket man vill om man reser själv. Vill man vara laglig går man på rött i tullen och betalar 36 kr/liter skatt och en hisnande tull på 1 kr/liter för vin. Sedan tillkommer moms också, jag är osäker på om det finns ett "fribelopp".
 
Toppen