Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trydebull

Medlem
Bra! Men det vore ändå intressant med uppföljning kring sidan/personen. Så att man kan rekommendera eller varna ordentligt.

@tegendal’s första mening ovan brukar ju nära mycket sanning...
 

A.N.

Medlem
Yes, beställde i onsdags men ser ut att ta lite längre tid än väntat. Fick mailet nedan idag:
”Till er som kan beställa vill vi be om lite tålamod, vi blev överväldigade av responsen när vi släppte Vivino Erbjudanden och kommer inte vara så snabba på att packa och skicka våra viner som vi ämnar. Så snart dina viner är på väg kommer en spårningslänk på mailen och någon dag senare har du din leverans!”
 

rs14

Medlem
Någon som har en bra sida för att köpa Pierre Peters Cuvée de Réserve, tänkte köpa en låda á sex st. Eller är det SB som har det bästa priset 379kr?


https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pierre-peters-735001

Jag tror priserna på Pierre Peters i SE är väldigt konkurrenskraftiga. Ett av få storhus som inte rusat iväg i pris den senaste tiden, till skillnad från exempelvis Delamotte vars millesime BdB ökat två hundra på två år(!) (2007 495 kr 2017, 2008 549 kr 2018, 2012 699 kr 2019). Om du överväger CdR så hade jag satsat på Magnum, den skiljer sig från standardbuteljeringen genom att den innehåller endast en årgång, den som säljs nu är en ren 2014.
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag tror priserna på Pierre Peters i SE är väldigt konkurrenskraftiga. Ett av få storhus som inte rusat iväg i pris den senaste tiden, till skillnad från exempelvis Delamotte vars millesime BdB ökat två hundra på två år(!) (2007 495 kr 2017, 2008 549 kr 2018, 2012 699 kr 2019). Om du överväger CdR så hade jag satsat på Magnum, den skiljer sig från standardbuteljeringen genom att den innehåller endast en årgång, den som säljs nu är en ren 2014.

På wine-searcher.com ser det ut som att systemet vinner. Man kan hitta för 360 ink vat från uk och 370 från frankrike, men då tillkommer frakt.

Tack för informationen!:)
 

buteljen

Medlem
Någon som har handlat från denna holländska firma? https://bestofwines.com/
"Best of Wines was founded in 1907 by experts in fine and rare wines in cooperation with the Bussumse Wijnkooperij. With over a century of experience in wine and relations with prestigious international wine estates, we offer a high-quality selection at competitive prices, combined with premium service. Best of Wines started selling wines online in 1999"
 

Silex

Medlem
Råkade precis ut för ett nytt trist leveransmissöde. Jag brukar vara orolig att transporten skall vända i tullen eller vid överlämning till postnord, men har inte övervägt riskerena när det väl kommit in i Sverige. I detta fall skickades med UPS och paketet mottags och signerades vid UPS checkpoint (utlämningsstället). Där slutar spåren. Paketet finns inte på utlämningsstället, utan har troligen blivit stulet där. Riktigt tråkigt. Även om leveransen är försäkrad så har det ju blivit massor av andra extrajobb runt detta. Det är också synd att utlämningställen tenderar vara små butiker som helt saknar säkerhet. På flera utlämningsställen känns som vem som helst kan gå in och ta ett paket om någon distraherar den ofta ende anställde. Dagens gnällinlägg :(
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Någon som har koll på om man kan beställa Pierre Péter Cuvée Spéciale Les Chétillons 2012 från någon tillförlitlig hemsida? Blev tyvärr lottlös idag vid släppet... :öga::(
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Råkade precis ut för ett nytt trist leveransmissöde. Jag brukar vara orolig att transporten skall vända i tullen eller vid överlämning till postnord, men har inte övervägt riskerena när det väl kommit in i Sverige. I detta fall skickades med UPS och paketet mottags och signerades vid UPS checkpoint (utlämningsstället). Där slutar spåren. Paketet finns inte på utlämningsstället, utan har troligen blivit stulet där. Riktigt tråkigt. Även om leveransen är försäkrad så har det ju blivit massor av andra extrajobb runt detta. Det är också synd att utlämningställen tenderar vara små butiker som helt saknar säkerhet. På flera utlämningsställen känns som vem som helst kan gå in och ta ett paket om någon distraherar den ofta ende anställde. Dagens gnällinlägg :(

Så jäkla tråkigt. Ligister :raseri:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Råkade precis ut för ett nytt trist leveransmissöde. Jag brukar vara orolig att transporten skall vända i tullen eller vid överlämning till postnord, men har inte övervägt riskerena när det väl kommit in i Sverige. I detta fall skickades med UPS och paketet mottags och signerades vid UPS checkpoint (utlämningsstället). Där slutar spåren. Paketet finns inte på utlämningsstället, utan har troligen blivit stulet där. Riktigt tråkigt. Även om leveransen är försäkrad så har det ju blivit massor av andra extrajobb runt detta. Det är också synd att utlämningställen tenderar vara små butiker som helt saknar säkerhet. På flera utlämningsställen känns som vem som helst kan gå in och ta ett paket om någon distraherar den ofta ende anställde. Dagens gnällinlägg :(
Så där såg det ut när jag förlorade en av mina två lådor från Tyskland. Jag var riktigt förbannad på utlämningsstället men det visade sig sedan att lådan vänt tillbaka till säljaren. Den återkom efter ytterligare en knapp vecka. Slutet gott. Hoppas detsamma gäller för dig.
 

Silex

Medlem
Så där såg det ut när jag förlorade en av mina två lådor från Tyskland. Jag var riktigt förbannad på utlämningsstället men det visade sig sedan att lådan vänt tillbaka till säljaren. Den återkom efter ytterligare en knapp vecka. Slutet gott. Hoppas detsamma gäller för dig.
Jag håller tummarna för det! Ser dock mörkt ut då UPS Sverige redan sökt och inte hittat paketet och bad mig kontakta kontoret som skickade paketet för att initiera ett "claim" med UPS. Under tiden håller jag utkik efter flaskorna på kommande auktioner...
 

FredrikC

Medlem
Romanée-Conti 2016 För 150 pengar verkar finnas om någon är sugen på ett lite yngre vin :D

Står att den köpts nyligt på bolaget. Någon som vet va den gick på då?
 
Toppen