Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

sunqan

Vinös
Om handlaren har distanshandelsrätt av skatteverket ja,tex winefinder eller philipson.
Om inte så är det enligt lag din skyldighet som köpare att anmäla införsel av alkohol till tullen om du ska göra det rätt för dig.
Nu är det inte riktigt så det står i lagen.
Man skiljer på distanshandel och privatinförsel. Skillnaden ligger i vem som ordnar transporten, har mottagaren ordnat transporten är det privatinförsel, har säljaren ordnat transporten är det distsnshandel.
Vid distanshandel ska säljaren betala dels alkoholskatt ,i mottagarlandet, dels mottagarlandets moms från första kronan (vid normal distanshandel finns ett fribelopp innsn mottagarlandets moms ska betalas).
Vid privatinförsel ska köparen dels betala alkoholskatten i mottagarlandet dels förse transportfirman med ett förenklat ledsagardokument som bland annat visar att alkoholskatten är betald. Momsen betalas i avsändarlandet av säljaren.

Detta är inte unikt för den svenska lagstiftningen, eftersom det är eus punktskattedirektiv som har implementerats. Lagtexten är identisk i samtliga EUländer!

Det som är unikt i svenska lagstiftningen, och som inte finns i eu-diektivet, är skrivelsen om att om tullen påträffar punktskattepliktiga varor och ingen belat skatten, ska den krävas in av mottagaren.

Resten med godkännande och sättet alkoholskatten ska betalas in av en säljare är implementationsdetaljer

Edit:
(Jag börjar känna mig som en papegoja)
Obs att distanshandel vs privatinförsel ännu inte prövats i domstol, tills dess är det skv och tullen som har tolkningsföreträde.
Hur som helst - när man handlar på distans, och säljaren inte följer unionens skatteregler, handlar det om ett fiskalt brott begånget av säljaren köparen är helt utan skuld. Därför hsr tullen inte rätt att beslagta varorna, tex.

Edit två: Man anmäler till skatteverlet, inte till tullen.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är det inte riktigt så det står i lagen.
Man skiljer på distanshandel och privatinförsel. Skillnaden ligger i vem som ordnar transporten, har mottagaren ordnat transporten är det privatinförsel, har säljaren ordnat transporten är det distsnshandel.
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare. :)
Den utredningen (i mitt tycke en mycket märklig sådan) ledde aldrig till någon lagstiftning, förmodligen för att till och med socialdepartementet insåg att de märkliga förslagen inte skulle fungera utan leda till att Sverige omedelbart drogs inför domstol av EU-kommissionen. Således är väl inte den utredningens påhitt att betrakta som en rättskälla?
De båda fallen behandlas i samma mening i samma stycke i alkohollagen, 4 kap 4 § 7 ("genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand"), vars formulering väl plockades mer eller mindre direkt från EU-domstolens dom i "parallellmålet" till Rosengrendomen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare. :)
Den utredningen (i mitt tycke en mycket märklig sådan) ledde aldrig till någon lagstiftning, förmodligen för att till och med socialdepartementet insåg att de märkliga förslagen inte skulle fungera utan leda till att Sverige omedelbart drogs inför domstol av EU-kommissionen. Således är väl inte den utredningens påhitt att betrakta som en rättskälla?
De båda fallen behandlas i samma mening i samma stycke i alkohollagen, 4 kap 4 § 7 ("genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand"), vars formulering väl plockades mer eller mindre direkt från EU-domstolens dom i "parallellmålet" till Rosengrendomen.

EUs punktskattedirektiv kap 5.
art 32-36
 

sunqan

Vinös
I vilken lagtext görs den distinktionen? De begrepp du använder finns inte i alkohollagen, vad jag kan se. Jag känner bara igen att en av de utredningar som syftade till att försöka förbjuda näthandeln (trots Rosengrendomen) försökte skilja på distansköp och distansförsäljning. Detta trots att vare köpeavtal till sin natur brukar ha såväl en köpare som en säljare. :)
Den utredningen (i mitt tycke en mycket märklig sådan) ledde aldrig till någon lagstiftning, förmodligen för att till och med socialdepartementet insåg att de märkliga förslagen inte skulle fungera utan leda till att Sverige omedelbart drogs inför domstol av EU-kommissionen. Således är väl inte den utredningens påhitt att betrakta som en rättskälla?
De båda fallen behandlas i samma mening i samma stycke i alkohollagen, 4 kap 4 § 7 ("genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand"), vars formulering väl plockades mer eller mindre direkt från EU-domstolens dom i "parallellmålet" till Rosengrendomen.

alkoholskattelagen, se https://lagen.nu/1994:1564#R15
Distansförsäljning
15 § Om någon som inte bedriver självständig ekonomisk verksamhet förvärvar beskattade alkoholvaror och varorna transporteras hit från ett annat EU-land av säljaren eller av någon annan för säljarens räkning (distansförsäljning), är säljaren skattskyldig.

Jag trodde vi hade avhandlat lagtexter och eudirektiv ad absurdum vad gäller den här frågan...
 

Vingubben

Medlem
La en beställning hos Plus de Bulles på lite gott och blandat, bla ett sexpack Thevenet-Delouvin BdN som är ett trevligt instegsvin. Fick ett meddelande om att dom gjort fel i systemet och att den tyvärr var slut, men att dom kunde byta mot ett annat av Thevenets viner, och att dom skickade med en flaska Thevenet-Delouvin Insolite Chardonay (35€) som plåster på såret. Härligt att handla vin från någon som förstår sig på service.
 

Uncle_Bob

Medlem
Blev för några år sedan varse om https://www.cavepurjus.com/en/ i denna tråd, för en tid sedan införde de fri frakt till Sverige om man beställer fulla lådor. Dock är en full låda 16 flaskor här, de har en speciallåda som är det närmsta ett pansarfordon jag sett i wellpapp, mellan mig och en kompis har vi beställt över 20 lådor genom åren och Postnord har inte lyckats förstöra en enda flaska. Magnumbuteljer tar upp två platser så exempelvis 12 normal + 2 magnum ger full 16-låda osv.

Rabattkod "SWEDEN" vid utcheckning, fungerar bara om man uppfyller "full låda"-kriteriet eller multipler av det.

Koden är ingen hemlighet och de har mailat ut den till samtliga kunder i Sverige med uppmaning att sprida den men jag lyckades inte hitta något om det här så jag ber om ursäkt om det redan skulle vara annonserat.
 

Uncle_Bob

Medlem
Kul sida.
Några guldkorn man inte ska missa?
Om det är cave pur jus du menar så får de in nytt hela tiden med fokus på biodynamiskt och hela vägen till naturvin... åkte på ett par lite väl funky av de sistnämnda i början men sedan de införde rock n’ roll-index 1-5 där högre indikerar mer ”naturligt” vinmakeri och jag håller mig med viner upp till 3 alternativt något jag vet är bra så är det lugnt.

Det jag handlat mest där är Loir vitt, Jura rött & vitt samt Cru Beaujolais. Men prenumerera på nyhetsbrevet så får du löpande info om vad de får in, de jobbar ju framförallt med lite mindre producenter så det är oftast så att årgångarna säljer slut långt innan de får in nästa.
 
Jag har beställt från följande sidor
http://www.garofalowine.it/ mycket bra priser men ibland är onlinelagret ej helt uppdaterat. Han har även hjälpt mig att köpa utanför det han har i lager.
https://www.nettarietruschi.it/ funkade bra brukar ha erbjudande om gratis frakt även till Sverige vid black friday och lite då och då.
Xtrawine.com funkade bra.
https://www.italvinus.it funkade bra.
Www.callmewine.com har bra priser men de har tyvärr slutat skicka till Sverige.
https://en.petitescaves.com/ lite dyr frakt men funkade bra.
 

Peder

Medlem
Har beställt från https://www.vinatis.de/ och skickades med chronopost från Frankrike och levererades med PostNord efter 6 dagar.
 

Attachments

  • IMG_20200227_200611.jpg
    IMG_20200227_200611.jpg
    95,7 KB · Visningar: 288

Uncle_Bob

Medlem
Fick precis hem en beställning ifrån www.lespassionnesduvin.com, väldigt bra service och kommunikation, skickade på en välemballerad minipall med Kuehne+Nagel med leverans till dörren på mindre än en vecka, lokala distributören ringde dagen innan och bokade utkörning och de höll tiden. Mycket bra upplevelse hela vägen.
 
Toppen