Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Sarco

Medlem
Jag behöver bygga på min samling av portvin, framför allt vintage ports, en del. Någon som vet någon bra online-butik som har vettiga priser och urval? Är novis vad gäller internetköp av vin men i de butiker jag tittat runt i har utbudet varit litet.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag behöver bygga på min samling av portvin, framför allt vintage ports, en del. Någon som vet någon bra online-butik som har vettiga priser och urval? Är novis vad gäller internetköp av vin men i de butiker jag tittat runt i har utbudet varit litet.
https://www.garrafeiranacional.com/en/vinho-do-porto.html har mycket bra utbud (998 att välja på) och har bra rykte. Jag har dock inte handlat av dem. Frakten till Sverige finns inte på hemsidan.
 

Sarco

Medlem
Bra sida med bra priser. En fråga bara, till er som är mer rutinerade vad gäller att köpa vin över nätet: Efter lagd beställning får jag ett mail som säger att:

Dear Mr.


Thank you for your preference.


As this is your first order with us and you paid with credit card, we would like to ask you a favour to send us some copy of an ID document and the copy of the credit card you used to make the payment (let visible just the least four digits and the name, please). This is an usual measure we use to take to avoid the frauds with the payments on-line.


Waiting for your confirmation and thank you in advance for your time.


Kind Regards,

Diana
Vad säger ni? Jag vill ju helst inte skicka bilder på ID-handlingar över nätet, eller kort för den delen, även om kortet får maskas. Är det här en vanlig försiktighetsåtgärd?

Jag har svarat att jag har betalat genom en säker kanal och att jag hellre ser att vi i så fall byter betalningskanal till en annan de föreslår.
 

Poussard

Medlem
Bra sida med bra priser. En fråga bara, till er som är mer rutinerade vad gäller att köpa vin över nätet: Efter lagd beställning får jag ett mail som säger att:

Dear Mr.


Thank you for your preference.


As this is your first order with us and you paid with credit card, we would like to ask you a favour to send us some copy of an ID document and the copy of the credit card you used to make the payment (let visible just the least four digits and the name, please). This is an usual measure we use to take to avoid the frauds with the payments on-line.


Waiting for your confirmation and thank you in advance for your time.


Kind Regards,

Diana
Vad säger ni? Jag vill ju helst inte skicka bilder på ID-handlingar över nätet, eller kort för den delen, även om kortet får maskas. Är det här en vanlig försiktighetsåtgärd?

Jag har svarat att jag har betalat genom en säker kanal och att jag hellre ser att vi i så fall byter betalningskanal till en annan de föreslår.
Det där har aldrig hänt mig och jag har köpt mycket från väldigt många olika e-handlare.
 

Peder

Medlem
Jag skulle nog fundera två gånger. Jag har aldrig behövt skicka in id eller bild på kreditkort.

Om firman är seriös så skulle jag välja IBAN-betalning istället. Kolla också vilka dom skickar med så att det inte är DHL.

Dock är det ju positivt att dom säger att dom inte ska se samtliga siffror på ditt kort.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bra sida med bra priser. En fråga bara, till er som är mer rutinerade vad gäller att köpa vin över nätet: Efter lagd beställning får jag ett mail som säger att:

Dear Mr.


Thank you for your preference.


As this is your first order with us and you paid with credit card, we would like to ask you a favour to send us some copy of an ID document and the copy of the credit card you used to make the payment (let visible just the least four digits and the name, please). This is an usual measure we use to take to avoid the frauds with the payments on-line.


Waiting for your confirmation and thank you in advance for your time.


Kind Regards,

Diana
Vad säger ni? Jag vill ju helst inte skicka bilder på ID-handlingar över nätet, eller kort för den delen, även om kortet får maskas. Är det här en vanlig försiktighetsåtgärd?

Jag har svarat att jag har betalat genom en säker kanal och att jag hellre ser att vi i så fall byter betalningskanal till en annan de föreslår.
Har bara hänt mig med banker! Kopia av ID alltså.
 

Thirsty

Smygnykterist
Bra sida med bra priser. En fråga bara, till er som är mer rutinerade vad gäller att köpa vin över nätet: Efter lagd beställning får jag ett mail som säger att:

Dear Mr.


Thank you for your preference.


As this is your first order with us and you paid with credit card, we would like to ask you a favour to send us some copy of an ID document and the copy of the credit card you used to make the payment (let visible just the least four digits and the name, please). This is an usual measure we use to take to avoid the frauds with the payments on-line.


Waiting for your confirmation and thank you in advance for your time.


Kind Regards,

Diana
Vad säger ni? Jag vill ju helst inte skicka bilder på ID-handlingar över nätet, eller kort för den delen, även om kortet får maskas. Är det här en vanlig försiktighetsåtgärd?

Jag har svarat att jag har betalat genom en säker kanal och att jag hellre ser att vi i så fall byter betalningskanal till en annan de föreslår.
Kopia på de fyra sista siffrorna är rätt harmlöst.
Kopia av ID handling händer vid köp av ex vapen relaterade saker. Maskera exempelvis numret på ID. Personnummer är en mindre hemlig sak som är tämligen lätt att ta reda på om man så vill.
 

Sarco

Medlem
Tack för er input. Jag maskade körkortet mycket, så att det inte ska kunna användas för någon ID-kapning. Vi får se om de godkänner det. 20% rabatt på alla portviner där, så priserna är svårslagna skulle jag tro. Det skrevs inget om fraktkostnad, men vid utcheckning blev frakten till Sverige noll när man kom över någon gräns, sannolikt 200 €. Jag håller tummarna!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för er input. Jag maskade körkortet mycket, så att det inte ska kunna användas för någon ID-kapning. Vi får se om de godkänner det. 20% rabatt på alla portviner där, så priserna är svårslagna skulle jag tro. Det skrevs inget om fraktkostnad, men vid utcheckning blev frakten till Sverige noll när man kom över någon gräns, sannolikt 200 €. Jag håller tummarna!
Kul, håll oss uppdaterade om hur det går. Det finns en hel del roligt där.
 

karl.1480

Medlem
Bra sida med bra priser. En fråga bara, till er som är mer rutinerade vad gäller att köpa vin över nätet: Efter lagd beställning får jag ett mail som säger att:

Dear Mr.


Thank you for your preference.


As this is your first order with us and you paid with credit card, we would like to ask you a favour to send us some copy of an ID document and the copy of the credit card you used to make the payment (let visible just the least four digits and the name, please). This is an usual measure we use to take to avoid the frauds with the payments on-line.


Waiting for your confirmation and thank you in advance for your time.


Kind Regards,

Diana
Vad säger ni? Jag vill ju helst inte skicka bilder på ID-handlingar över nätet, eller kort för den delen, även om kortet får maskas. Är det här en vanlig försiktighetsåtgärd?

Jag har svarat att jag har betalat genom en säker kanal och att jag hellre ser att vi i så fall byter betalningskanal till en annan de föreslår.
Jag handlade hos denna handlare för snart 2 år sedan och då hade de samma rutin med foton. Jag minns inte hur mycket jag maskade korten. Jag gjorde nog som de skrev tror jag. Hur som helst så har de inte hänt några konstigheter efteråt.

Edit: PostNord skötte leveransen då.
 

Sarco

Medlem
Kul, håll oss uppdaterade om hur det går. Det finns en hel del roligt där.

Leveransen gick smärtfritt och sedan en halvtimme står ett gäng vintage från 96, 97 och 2000 från några mindre hus nere i källaren. En tawny slank med också. Smidigt att handla förutom den lite udda frågan ovan. Det ska sägas att de erbjöd en bild på elräkning eller liknande som alternativ. Ett fantastiskt utbud. Inte billigare än bolaget på allt men ett mycket bra utbud. Kul att surfa runt i webbutiken bara för att titta på samlarobjekten.

Nu är utmaningen mest att låta bli att köpa mer direkt :)
 
Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Beställde ifrån Vinos Online i torsdags förra veckan, anlände till dörren idag med UPS, väldigt snabbt expedierat och föredömligt packat! Var ett provskott på 6 flaskor då jag inte kände till dem sedan innan men jag kommer att beställa mer. En hel del bra priser på sprit utöver vin.

Fraktkostnad lite över medel, brukar räkna med 1-2€ per flaska ifrån Sydeuropa men detta gick på dryga 3€ men jag hämtade hem mer än totala fraktkostnaden på första flaskan whisky så det finns fynd att göra... även om man nu får betala 11,3 svenska pesos för en euro...
 

Boletus

Medlem
Jag köpte la spinetta från xtrawine i höstas vilket fungerade bra. Snabb transport och inget direkt att klaga på.
Köpte Il Poggione 2015 i förra veckan från samma handlare till oförskämt bra pris. Flaskorna lämnade bel paese dagen efter, sen är UPS samma klåpare som vanligt. Lätt att beställa, transparent skatt och frakt, hyfsat utbud (mer brett än smalt) och ofta erbjudanden.
 
Toppen