Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

JonasBo

Medlem
Någon som har tips på en bra sida som levererar med acceptabel fraktkostnad till Sverige med ett bra utbud av italienska viner?

Jag köpte la spinetta från xtrawine i höstas vilket fungerade bra. Snabb transport och inget direkt att klaga på.

Beställde från xtraWine förra veckan och hämtade ut på ombud igår. Fungerade smidigt.

Annars finns ju också barolobrunello.de
Ful sajt och betalning vid banköverföring men bra utbud och priser och allt fungerar super. Stefan är en pärla!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Någon som har handlat av Davide? Är lite dålig på italienska viner men tror han har superviner i sitt stall :)
https://terroirselection.com/about-us/davide-pasquero

Dessa viner erbjöds i senaste newslettret:
LE POTAZZINE

12 bt OC x 6 Brunello di Montalcino 2015 @ 59 euro/bt
1 Mg OWC x 1 Brunello di Montalcino 2015 @ 129 euro/bt
1 DMg OWC x 1 Brunello di Montalcino 2015 @ 249 euro/bt
12 bt OC x 6 Rosso di Montalcino 2018 @ 21 euro/bt


SERAFINO RIVELLA

12 bt OC x 6 Barbaresco Montestefano 2016 @ 53 euro/bt
1 Mg OWC x 1 Barbaresco Montestefano 2016 @ 126 euro/bt

Äldre erbjudande:
GIACOMO CONTERNO

1 OC x 6 bt Barolo Vigna Francia 2015 at 170 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Arione 2015 at 170 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Cerretta 2015 at 170 euro/bt
1 DMg OWC x 1 bt Barolo Vigna Francia 2011 at 870
1 DMg OWC x 1 bt Barolo Vigna Francia 2012 at 890

GIUSEPPE MASCARELLO

1 OC x 6 bt Barolo Monprivato 2015 at 140 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Santo Stefano di Perno 2015 at 95 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Villero 2015 at 95 euro/bt

GIUSEPPE RINALDI

2 bt Barolo Tre Tine 2014 at 185 euro/bt
4 bt Barolo Brunate 2014 at 185 euro/bt
1 Mg Barolo Brunate Le Coste 1998 at 920 euro
2 Mg Barolo Cannubi S. Lorenzo Ravera 1998 at 830 euro/bt
 

jrick

Medlem
Någon som har handlat av Davide? Är lite dålig på italienska viner men tror han har superviner i sitt stall :)
https://terroirselection.com/about-us/davide-pasquero

Dessa viner erbjöds i senaste newslettret:
LE POTAZZINE

12 bt OC x 6 Brunello di Montalcino 2015 @ 59 euro/bt
1 Mg OWC x 1 Brunello di Montalcino 2015 @ 129 euro/bt
1 DMg OWC x 1 Brunello di Montalcino 2015 @ 249 euro/bt
12 bt OC x 6 Rosso di Montalcino 2018 @ 21 euro/bt


SERAFINO RIVELLA

12 bt OC x 6 Barbaresco Montestefano 2016 @ 53 euro/bt
1 Mg OWC x 1 Barbaresco Montestefano 2016 @ 126 euro/bt

Äldre erbjudande:
GIACOMO CONTERNO

1 OC x 6 bt Barolo Vigna Francia 2015 at 170 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Arione 2015 at 170 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Cerretta 2015 at 170 euro/bt
1 DMg OWC x 1 bt Barolo Vigna Francia 2011 at 870
1 DMg OWC x 1 bt Barolo Vigna Francia 2012 at 890

GIUSEPPE MASCARELLO

1 OC x 6 bt Barolo Monprivato 2015 at 140 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Santo Stefano di Perno 2015 at 95 euro/bt
1 OC x 6 bt Barolo Villero 2015 at 95 euro/bt

GIUSEPPE RINALDI

2 bt Barolo Tre Tine 2014 at 185 euro/bt
4 bt Barolo Brunate 2014 at 185 euro/bt
1 Mg Barolo Brunate Le Coste 1998 at 920 euro
2 Mg Barolo Cannubi S. Lorenzo Ravera 1998 at 830 euro/bt
Tror han är schysst, en tidigare kollega kände honom personligen. Har aldrig handlat själv. Notera dock att alla priser är ex moms så du behöver lägga till 22%. Då blir priserna inte marknadens bästa.
 

Bastardo

Medlem
Vildmedvin, you’ve made my day! Fick ett sms från Bring Logistik som berättade att min sändning var på väg och om det var okej att de levererar varorna nu på fredag mellan kl. 09.00 – 13.00 och jag skickade tillbaka två bokstäver: OK.

Beställningen var bara lite över minimigränsen så att man får fraktfritt och det var inte frågan om några dyrgripar utan relativt ordinarie flaskor starkvaror som jag beställde.
Det bästa av allt är att man kan välja att betala på en faktura genom Klarna, som gör att man får gratis kredit cirka tio dagar. Jag berättar sen mer när jag har fått mina varor.
P.S. Vad exakt betyder detta?
Vi vill påminna dig om att noggrant syna emballaget efter skador vid leverans och notera dessa på fraktsedel.

Ska jag göra det alltså direkt om jag skulle upptäcka något konstigt och ge pappret till föraren av budbilen, om någonting skulle verkar misstänksamt?
 

zippan

Medlem
Vildmedvin, you’ve made my day! Fick ett sms från Bring Logistik som berättade att min sändning var på väg och om det var okej att de levererar varorna nu på fredag mellan kl. 09.00 – 13.00 och jag skickade tillbaka två bokstäver: OK.

Beställningen var bara lite över minimigränsen så att man får fraktfritt och det var inte frågan om några dyrgripar utan relativt ordinarie flaskor starkvaror som jag beställde.
Det bästa av allt är att man kan välja att betala på en faktura genom Klarna, som gör att man får gratis kredit cirka tio dagar. Jag berättar sen mer när jag har fått mina varor.
P.S. Vad exakt betyder detta?
Vi vill påminna dig om att noggrant syna emballaget efter skador vid leverans och notera dessa på fraktsedel.

Ska jag göra det alltså direkt om jag skulle upptäcka något konstigt och ge pappret till föraren av budbilen, om någonting skulle verkar misstänksamt?
Ja, precis så.
 

WAndK

Medlem
Så äntligen kom den. En låda blandat från Syd-Afrika, beställt från WeinBaule. Frun var snabb att stoppa en flaska Chinon Blanc i kylen. Får väl se vad kalaset slutar på,, men det var smidigt och enkelt. Kan nog hända igen.
 

MacX

Medlem
Så äntligen kom den. En låda blandat från Syd-Afrika, beställt från WeinBaule. Frun var snabb att stoppa en flaska Chinon Blanc i kylen. Får väl se vad kalaset slutar på,, men det var smidigt och enkelt. Kan nog hända igen.

Hej!
Hur länge fick du vänta? Jag beställde också några flaskor Hamilton Russel, Vergelegen och Boekenhoutskloof den 24/4 men har inte fått dem än. Uppenbarligen så har de varit här i Sverige hos Postnord "JIPPIE" men de skickade tillbaka till Weinbaule på grund av "förbjudet innehåll":confused:. Nu har Weinbaule skickat lådan igen med samma transportör som första gången!!! Få väl se hur bra det gåro_O
 

rs14

Medlem
Hej!
Hur länge fick du vänta? Jag beställde också några flaskor Hamilton Russel, Vergelegen och Boekenhoutskloof den 24/4 men har inte fått dem än. Uppenbarligen så har de varit här i Sverige hos Postnord "JIPPIE" men de skickade tillbaka till Weinbaule på grund av "förbjudet innehåll":confused:. Nu har Weinbaule skickat lådan igen med samma transportör som första gången!!! Få väl se hur bra det gåro_O

Surt som fan men du har nog bara haft otur. Är väl en del andra här på forumet som drabbats av samma missöde (från andra nätbutiker) där paketen fastnar vid någon frakthubb i Sverige för att sedan gå i retur tillbaka till avsändaren.
 

WAndK

Medlem
Väntade en dryg vecka. Dhl funkade väl ok. Det var uppenbart vad som fanns i paketet, det klirrade behagligt när jag tog emot lådan. Bra service från WB, snabba på att svara på mail!
 

MacX

Medlem
Hej!
Hur länge fick du vänta? Jag beställde också några flaskor Hamilton Russel, Vergelegen och Boekenhoutskloof den 24/4 men har inte fått dem än. Uppenbarligen så har de varit här i Sverige hos Postnord "JIPPIE" men de skickade tillbaka till Weinbaule på grund av "förbjudet innehåll":confused:. Nu har Weinbaule skickat lådan igen med samma transportör som första gången!!! Få väl se hur bra det gåro_O

Uppdatering.
Åååå.....:oops: så skickade Postnord tillbaka lådan till Weinbaule igen. Skrev ett mail till Weinbaule och bad dem att bara skicka tillbaka pengarna igen istället för att skicka vinerna en tredje gång, vilket de också gjorde. Alltså en seriös butik som kanske borde byta transportör om de skall fortsätta sälja till Sverige. Lite synd var det dock för jag hade verkligen sett fram emot varenda flaska....suck:(.
Är det någon som fått tag i Sydafrikaner i någon webbutik som fungerar??
 

lukastollig

Pudelfantast
Uppdatering.
Åååå.....:oops: så skickade Postnord tillbaka lådan till Weinbaule igen. Skrev ett mail till Weinbaule och bad dem att bara skicka tillbaka pengarna igen istället för att skicka vinerna en tredje gång, vilket de också gjorde. Alltså en seriös butik som kanske borde byta transportör om de skall fortsätta sälja till Sverige. Lite synd var det dock för jag hade verkligen sett fram emot varenda flaska....suck:(.
Är det någon som fått tag i Sydafrikaner i någon webbutik som fungerar??

Så Post Nord har inte övergett sin strategi med egenmäktigt förfarande med paketen? För jag antar att du inte fick någon möjlighet att betala alkoholskatten? Själv har jag fått ett par leveranser i dagarna, beställda som en primeur i vintras, som turligt nog kom fram utan några som helst problem trots att innehållet måste varit rätt uppenbart (skönt kluckande vanliga 12-pack i klassiskt format och en avsändare med "vinimport" i namnet). Gissar att det finns några nitiska postanställda (ev. medlemmar i IOGT NTO) som agerar när de upptäcker misstänkta paket, men att de flesta inte bryr sig och bara släpper igenom dem. Kanske har du otur och det finns ett kluster regelryttare på ditt lokala postkontor. Tror inte det har något med Weinbaule att göra.
 
Uppdatering.
Åååå.....:oops: så skickade Postnord tillbaka lådan till Weinbaule igen. Skrev ett mail till Weinbaule och bad dem att bara skicka tillbaka pengarna igen istället för att skicka vinerna en tredje gång, vilket de också gjorde. Alltså en seriös butik som kanske borde byta transportör om de skall fortsätta sälja till Sverige. Lite synd var det dock för jag hade verkligen sett fram emot varenda flaska....suck:(.
Är det någon som fått tag i Sydafrikaner i någon webbutik som fungerar??

Jag beställde från Weinbaule förra sommaren och då skickade han med DHL, och då va det DHL som levererade hela vägen utan några problem. Kom en låda med 18 flaskor i (stackaren som bar den till dörren såg ganska trött ut). Synd om han bytt transportlösning för det gick väldigt smidigt att beställa därifrån då.
 

JonasBo

Medlem
Fungerar det bättre om man levererar till företagsadress? Jag har iaf inte haft problem då postnord varit mellanhand.
Köp en lott-principen?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fungerar det bättre om man levererar till företagsadress? Jag har iaf inte haft problem då postnord varit mellanhand.
Köp en lott-principen?
Det är enbart privatpersoner, inte företag (utan partihandelstillstånd), som får köpa vin från andra länder inom EU. Så jag vet inte om man ska räkna med att PostMord släpper igenom sådant som är olagligt bara för att de inte släpper igenom sådan som är lagligt (men där de tycker att vissa papper saknas eller fått för sig att det är olagligt)...? På sätt och vis skulle jag inte vara förvånad eftersom de av allt att döma är västvärldens mest inkompetenta logistikföretag.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är enbart privatpersoner, inte företag (utan partihandelstillstånd), som får köpa vin från andra länder inom EU. Så jag vet inte om man ska räkna med att PostMord släpper igenom sådant som är olagligt bara för att de inte släpper igenom sådan som är lagligt (men där de tycker att vissa papper saknas eller fått för sig att det är olagligt)...? På sätt och vis skulle jag inte vara förvånad eftersom de av allt att döma är västvärldens mest inkompetenta logistikföretag.
Är det inte så att om personens namn står först på adresslappen så är försändelsen personlig, även om den skickas till en företagsadress? Det är väl ok att beställa privata grejor till sitt jobb om arbetsgivaren är med på det? Fördelen för PostMord med en företagsadress är att ingen under 18 (troligtvis) kommer att ta emot paketet. Idén är kanske inte så dum?
 

Silex

Medlem
Har hamnat i en frustrerande situation och har en fråga till forumet som jag hoppas någon kan ge feedback på. Jag beställde i höstas en leverans från en vinbutik i Italien. De samarbetar med leveransfirman IWS (international wine shipping) som har vinleveranser som specialitet. De anlitar i sin tur UPS för själva leveransen. I mitt fall så nådde leveransen fram till UPS ombud i Sverige, men försvann sedan spårlöst innan jag hämtat ut. UPS service point (en sunkig närbutik) hävdar själva att en UPS-anställd hämtade ut paketet för hemleverans. Det skannades dock aldrig ut. Jag antar att paketet blev stulet (med eller utan lokala utlämningsplatsens vetskap).
När jag gjorde beställning betalade jag också för försäkring, men det fanns egentligen ingen detaljerad info om försäkringen. När det stod klart att paketet var försvunnet kontaktade jag IWS och sa att jag ville ha ersättning. De svarade att de öppnat ett case med UPS och ville avvakta hur det gick. Sedan hände ingenting på lång tid. Jag bad om uppdatering och hävdade att jag köpt en tjänst av IWS, och att hur de sedan löser det med UPS borde inte vara mitt problem, men fick bara svar att UPS inte var klara med sin utredning. Nyligen skrev jag ett mer krävande brev, samt kommenterade fallet på IWS facebook-sida. Detta över 6 månader sedan ursprunglig leverans. Fick då genast mail från en annan person vid IWS som bad om bankinfo för återbetalning. Dock betalade de bara ut ca 40% av vad jag betalat för vinerna (dvs av angivet värde för leveransen). De sa att de endast har en partiell försäkring via UPS och att jag fick tillbaka maxbeloppet de kan få utbetalat från UPS.
IWS hävdar således att fallet nu är avslutat och att de inte kan betala ut mer, och att de är "snälla" som betalar ut något innan UPS avslutat sin utredning. Vinbutiken tar inget ansvar för leveransen, men har erbjudit mig 50% rabatt på nästa inköp.
Jag undrar vad jag kan göra i den här situationen? Kan jag få tillbaka mer pengar på något sätt? Hur skall jag i så fall gå till väga? Kan detta gå på t ex hemförsäkring? Känns annars rätt surt att förlora flera tusen kronor på viner jag aldrig fick se, och vissa av vinerna dessutom svåra att hitta igen. Alla råd tas tacksamt emot.
 
Last edited:
Har hamnat i en frustrerande situation och har en fråga till forumet som jag hoppas någon kan ge feedback på. Jag beställde i höstas en leverans från en vinbutik i Italien. De samarbetar med leveransfirman IWS (international wine shipping) som har vinleveranser som specialitet. De anlitar i sin tur UPS för själva leveransen. I mitt fall så nådde leveransen fram till UPS ombud i Sverige, men försvann sedan spårlöst innan jag hämtat ut. UPS service point (en sunkig närbutik) hävdar själva att en UPS-anställd hämtade ut paketet för hemleverans. Det skannades dock aldrig ut. Jag antar att paketet blev stulet (med eller utan lokala utlämningsplatsens vetskap).
När jag gjorde beställning betalade jag också för försäkring, men det fanns egentligen ingen detaljerad info om försäkringen. När det stod klart att paketet var försvunnet kontaktade jag IWS och sa att jag ville ha ersättning. De svarade att de öppnat ett case med UPS och ville avvakta hur det gick. Sedan hände ingenting på lång tid. Jag bad om uppdatering och hävdade att jag köpt en tjänst av IWS, och att hur de sedan löser det med UPS borde inte vara mitt problem, men fick bara svar att UPS inte var klara med sin utredning. Nyligen skrev jag ett mer krävande brev, samt kommenterade fallet på IWS facebook-sida. Detta över 6 månader sedan ursprunglig leverans. Fick då genast mail från en annan person vid IWS som bad om bankinfo för återbetalning. Dock betalade de bara ut ca 40% av vad jag betalat för vinerna (dvs av angivet värde för leveransen). De sa att de endast har en partiell försäkring via UPS och att jag fick tillbaka maxbeloppet de kan få utbetalat från UPS.
IWS hävdar således att fallet nu är avslutat och att de inte kan betala ut mer, och att de är "snälla" som betalar ut något innan UPS avslutat sin utredning. Vinbutiken tar inget ansvar för leveransen, men har erbjudit mig 50% rabatt på nästa inköp.
Jag undrar vad jag kan göra i den här situationen? Kan jag få tillbaka mer pengar på något sätt? Hur skall jag i så fall gå till väga? Kan detta gå på t ex hemförsäkring? Känns annars rätt surt att förlora flera tusen kronor på viner jag aldrig fick se, och vissa av vinerna dessutom svåra att hitta igen. Alla råd tas tacksamt emot.
Vet inte riktigt hur du ska lösa det med dina pengar, men om man samlar ihop många på forumet och beställer mycket med 50 % så kan du säkert tjäna en hacka!
 

Silex

Medlem
Vet inte riktigt hur du ska lösa det med dina pengar, men om man samlar ihop många på forumet och beställer mycket med 50 % så kan du säkert tjäna en hacka!
Jo, jag har tänkt i liknande banor. Samtidigt vill jag inte utnyttja butiken som egentligen inte gjort något fel alls. Men någon flaska eller två för ev. försäljning skulle jag ju kunna smyga in i nästa order som lite plåster på såren.
 
Toppen