Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Boletus

Medlem
Har en "liknande" erfarenhet (italiensk nätbutik, UPS, sunkig närbutik där jag fick skäll för att jag beställt så tunga paket till ombud) så när jag ville undvika den sunkiga närbutiken och ta emot dem hemma nästa gång dumpade UPS helt sonika allting i regnet utan att meddela mig. Upptäckte det först när en granne sa att det stod ett paket utanför min port. Jag undviker UPS som pesten numera. Har tyvärr inga bra förslag åt dig dock.
 

sunqan

Vinös
Märkligt... här i Spånga har jag inte haft den lokala servicepunkten som alternativ från ups, utan jag har fått hämta på stora centralen i veddesta. Dhl express har däremot inga problem. Kan iofs vara skillnad mellan 18 och 12 flaskor i kartongen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det inte så att om personens namn står först på adresslappen så är försändelsen personlig, även om den skickas till en företagsadress? Det är väl ok att beställa privata grejor till sitt jobb om arbetsgivaren är med på det? Fördelen för PostMord med en företagsadress är att ingen under 18 (troligtvis) kommer att ta emot paketet. Idén är kanske inte så dum?
En mycket bra fråga, men jag har inget bra svar på vad ”postregelverket” säger på området. Dock verkar resonemanget bygga på att PostMord å ena sidan ska betrakta försändelsen som privat (släppa igenom den) men å andra sidan betrakta den som företagsförsändelse (låta bli att stoppa den)!
 

The Wall

Medlem
Har en "liknande" erfarenhet (italiensk nätbutik, UPS, sunkig närbutik där jag fick skäll för att jag beställt så tunga paket till ombud) så när jag ville undvika den sunkiga närbutiken och ta emot dem hemma nästa gång dumpade UPS helt sonika allting i regnet utan att meddela mig. Upptäckte det först när en granne sa att det stod ett paket utanför min port. Jag undviker UPS som pesten numera. Har tyvärr inga bra förslag åt dig dock.
UPS = Utan Pålitlig Service
 

v_skogh

Medlem
Jag har varit med om postnord skickat tillbaka vin beställt till företag. Alltså inte levererat. Företag med tillstånd och till råga på allt alkoholfritt vin.
 

Leahan

Medlem
Beställde från Vinatis förra söndagen och fick det i fredags, bra packat. Cheateu Preaduxn var riktigt bra!

/Jocke
 

Jele

Medlem
Jag vet inte om jag kanske borde skapa en ny tråd, men nedan tankar relaterar ju till denna tråd.
Jag undrar lite om exklusivitetsavtal och fenomenet i förhållande till ett vin jag var sugen på att beställa igen från fanwine. Jag har tidigare beställt viner från Jerome Arnoux via fanwine. Stötte på det igår på krogen och blev sugen på att beställa mer, bara för att mötas av informationen att Jerome Arnoux inte vill sälja via fanwine längre pga. annan svensk importör med exklusivitetsavtal. https://fanwine.se/producer/jerome-arnoux/
Jag vet ju att de även har sålts/säljs via Pompette nu också, så jag antar att det antagligen är dom som sätter käppar i hjulet för fanwine, indirekt? Så himla trist bara då ett vin som tidigare kostat 173kr via fanwine, nu säljs för 236kr via ny distributör genom privatimport på bolaget (samma årgång). Jag gillar Pompette och tycker att de tar in mycket roliga viner, så inget ont om dom egentligen. Jag antar att det är så spelet om producenterna går till men trist att det gör så himla stor skillnad på priset ut till kund. (Och trist att producenterna låter sig styras så mycket av importörerna att de begränsar sin distribution till en aktör!) Jag kände därmed att det var alldeles för länge sedan jag beställde något från fanwine. Det är ju ett himla trevligt koncept. Heja fanwine! I övrigt så vet jag inte riktigt vart jag vill komma, men kände att jag behövde skriva av mig.
Jesper
 

Poussard

Medlem
@Jele Som jag förstår det är det precis så som du säger. Och Pompette håller lager i Sverige varför de har andra omkostnader jämfört fanwine som tar hem en pall när kvoten är nådd.
 

jrick

Medlem
@Jele Som jag förstår det är det precis så som du säger. Och Pompette håller lager i Sverige varför de har andra omkostnader jämfört fanwine som tar hem en pall när kvoten är nådd.
Ja om man ska se det från producentens sida är det kanske skillnaden mellan en stående order varje årgång och ”vi får se vad det blir, kundernas intresse styr och ibland fokuserar jag hellre på andra projekt så det kanske tar ett år eller mer till min nästa order av okänd storlek” ;)
 

Jele

Medlem
@Poussard & @jrick Självklart förstår jag den sidan av det också, både vad gäller lagerhållning och kontinuitet. Jag tänker bara att det var ju med största sannolikhet Pompette som vände sig till Arnoux och inte tvärtom :) Därmed borde producenten tillåta sig själv att sälja sina viner som den vill. Producenten verkar hyfsat poppis i tex. Köpenhamn senast jag var där, då jag stötte på vinerna på flera vinbarer. Eller så var det bara tillfälligheter. Egentligen var jag väl bara lite missnöjd för egen del att nu behöva betala 36% mer för samma vin :) Men jag gillar som sagt Pompette så det blir säkerligen en beställning därifrån också, men kanske inte i samma kvantitet som tidigare.
 

JonasBo

Medlem
@Jele
Det är inte bara Pompette som är "boven" i dramat utan SB har ju sitt pålägg också;
Generella påslag 17% samt påslag för förpackningen 4,92 kr (helflaska)

Men visst är det surt när det kostar mer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
:) Därmed borde producenten tillåta sig själv att sälja sina viner som den vill. .[/QUOTE]

Men det är väl det dom gör!!
 

Jele

Medlem
@JonasBo Ja. Såklart! 17% + flaskavgift är ju absolut ett betydande påslag. Förlåt Pompette för min okunskap! (Räknade faktiskt inte med att det var så mycket påslag från SB :/ )
@magnum Menade mer att de borde tillåta sig själva/ställa krav på att också få sälja till andra svenska importörer som fanwine (vilket iofs borde vara en dansk importör rent tekniskt?) Men nej, vill de inte sälja fler flaskor via andra kanaler så är det ju så :)
 

Jerry

Medlem
@Jele
Det är inte bara Pompette som är "boven" i dramat utan SB har ju sitt pålägg också;
Generella påslag 17% samt påslag för förpackningen 4,92 kr (helflaska)

Men visst är det surt när det kostar mer.

Inte helt applicerbart i detta fallet då just flaskorna från Arnoux säljs genom pompette.eu (eller Pompette ApS, som är ett danskt dotterbolag till Pompette AB) som inte går via Systembolaget, de skeppas från Danmark direkt till kund precis som fanwine.se

Med det sagt så förstår jag det från producentens sida, fanwine kan inte garantera en volym, vilket Pompette kan göra.
 

jrick

Medlem
Inte helt applicerbart i detta fallet då just flaskorna från Arnoux säljs genom pompette.eu (eller Pompette ApS, som är ett danskt dotterbolag till Pompette AB) som inte går via Systembolaget, de skeppas från Danmark direkt till kund precis som fanwine.se

Med det sagt så förstår jag det från producentens sida, fanwine kan inte garantera en volym, vilket Pompette kan göra.
Dessutom ordnar Pompette med en exponering på krogen, sånt spelar stor roll för producenterna.

Nu har Fanwine för övrigt tappat också Pranzegg till en annan importör, Gullberg by Stockwine. Pranzegg var heller inte någon jättehit (få sålda flaskor) på Fanwine men jag gillade det. Märks dock direkt på priserna när Systembolaget ska vara inblandade, de släppte precis ett tvåpack i BS som innehåller ett vin som Fanwine aldrig hade men jag kan med stor säkerhet säga att priset i BS blir styva 35% dyrare än Fanwine. Inget ont om Gullberg menat.
 
A propos Fanwines affärsidé - jag tänker att man kan tycka att det för konsumenter ändå blir bra - om de introducerar något som tillräckligt många efterfrågar genom deras nuvarande modell så kan de behålla den producenten i stallet och vi konsumenter får bra vin till lägre pris. Om de hittar en producent som det inte blir tillräcklig efterfrågan på så tar någon mer etablerad importör över producenten (och risken med stort lager) och vi konsumenter får fortfarande tillgång till producenten men till något högre (det vanliga) priset. Ur konsumentperspektiv således utmärkt situation.

Om jag var Fanwine däremot skulle jag nog överväga att kombinera nuvarande affärsmodell med en mer klassisk importör med lager och försäljning mot restaurang (med de kostnader för marknadsföring och säljare som det innebär) - så kan man använda fanwine-modellen för att vaska fram nya producenter som sedan gradvis förs över till en mer vanlig importör-modell.
 

Dekengren

Medlem
Hej! Första inlägget, hoppas det här är rätt tråd då det kanske är lite mer än utlandsköp.

Jag var bosatt i England i 14 år och flyttade hem 2018. Där var jag medlem i The Wine Society som är en medlemsägd vinklubb som startades 1874. Jag har handlat vin där i över 10 år. Dom har alla möjliga tjänster inklusive regelbundna släpp av viner som legat i källaren. Mina bästa källarkap var en flaska 1988 Hugel "Vendange Tardive" Riesling för ett par år sedan samt 2000 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé (dracks 2015, direkt från WS källarsläpp). Tragiskt nog går det inte att köpa mer av någon av dem. WS har även en hel del släpp av en primeur. WS bland annat har sitt Bordeaux 2019 erbjudande öppet just nu under "Fine Wine" - "En Primeur". Jämfört med systemet tycker jag utbudet är spännande och WS gör mycket jobb för att informera om sina viner. Det kanske viktigaste av allt; Frakt till Sverige kostar £41 för tolv flaskor, jämfört med tex Berry Bros är det ganska mycket billigare. Jag har skickat hem ca 8 kartonger och inga problem så långt. Medlemskapet kostar £40 men är för livet ut.

Gällande WS en primeur och vinlagring så handlade jag tex Bordeaux 2015 som ligger hos WS i Stevenage, jag har ej betalat skatt ännu. Det visas så här under "your reserves";

6 bottles 2022 to 2035 Not ready for drinking Red Wine
Bonded CM19381
Ch Langoa Barton St Julien 2015
Duty and VAT guide price £8.34 per bottle.

Jag har ingenting med WS att göra mer än medlemskap sedan 10 år. Jag har skummat igenom den här tråden och hittat en del lovande tips inför kommande inköp av vinlagringsskåp och tänkte tipsa tillbaka om mitt favoritställe att handla vin. Jag har konsekvent varit mycket nöjd som kund där. https://www.thewinesociety.com/
 

sunqan

Vinös
Hej! Första inlägget, hoppas det här är rätt tråd då det kanske är lite mer än utlandsköp.

Jag var bosatt i England i 14 år och flyttade hem 2018. Där var jag medlem i The Wine Society som är en medlemsägd vinklubb som startades 1874. Jag har handlat vin där i över 10 år. Dom har alla möjliga tjänster inklusive regelbundna släpp av viner som legat i källaren. Mina bästa källarkap var en flaska 1988 Hugel "Vendange Tardive" Riesling för ett par år sedan samt 2000 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé (dracks 2015, direkt från WS källarsläpp). Tragiskt nog går det inte att köpa mer av någon av dem. WS har även en hel del släpp av en primeur. WS bland annat har sitt Bordeaux 2019 erbjudande öppet just nu under "Fine Wine" - "En Primeur". Jämfört med systemet tycker jag utbudet är spännande och WS gör mycket jobb för att informera om sina viner. Det kanske viktigaste av allt; Frakt till Sverige kostar £41 för tolv flaskor, jämfört med tex Berry Bros är det ganska mycket billigare. Jag har skickat hem ca 8 kartonger och inga problem så långt. Medlemskapet kostar £40 men är för livet ut.

Gällande WS en primeur och vinlagring så handlade jag tex Bordeaux 2015 som ligger hos WS i Stevenage, jag har ej betalat skatt ännu. Det visas så här under "your reserves";

6 bottles 2022 to 2035 Not ready for drinking Red Wine
Bonded CM19381
Ch Langoa Barton St Julien 2015
Duty and VAT guide price £8.34 per bottle.

Jag har ingenting med WS att göra mer än medlemskap sedan 10 år. Jag har skummat igenom den här tråden och hittat en del lovande tips inför kommande inköp av vinlagringsskåp och tänkte tipsa tillbaka om mitt favoritställe att handla vin. Jag har konsekvent varit mycket nöjd som kund där. https://www.thewinesociety.com/

Håll koll på brexit bara. Det finns en överhängande risk att GB blir "3e land", och då är i princip enda sättet att få hem viner därifrån att åka dit och bära hem.
 

Dekengren

Medlem
Håll koll på brexit bara. Det finns en överhängande risk att GB blir "3e land", och då är i princip enda sättet att få hem viner därifrån att åka dit och bära hem.

Bra poäng. Kanske dags att accelerera inköp av kyl så jag kan skicka hem allt innan. Och det kan ju onekligen förta poängen med WS om det blir så.
 

Bastardo

Medlem
Har ni beställt av den här firman: https://www.avenuedesvins.fr/en/?
Är de bra att ha att göra med? Annars skulle jag bli väldigt glad för att hitta någon bra och pålitlig säljare av Alsaceviner som kan frakta till Sverige. Är mest ute efter druvan Muscat och det behöver inte vara Grand Cru-kvalitet, utan ett vanligt duger utmärkt, förutsatt att det är av hyfsad god kvalitet.
 
Toppen