Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dum fråga kanske men vad är anledningen att man inte får sälja vidare den?
DRC ogillar också att deras unga viner säljs dyrare på andrahandsmarknaden, medan vissa andra kultproducenter inte verkar bry sig. De pressar därför importörerna att stävja detta, genom att välja vilka de allokerar till. I Sverige är ju SB inblandade vid försäljning till privatpersoner även fast det sker något slags "allokering".
Man får juridiskt sett sälja vidare eftersom köp via SB inte kan villkoras på detta sätt. Dock finns det inget som hindrar Vinunic att därefter vägra att sälja mer DRC till dig via privatimport. Jag trodde att eventuella "påtryckningar" utformades därefter. Drar man tillbaka ett objekt efter auktionen startas kräver nämligen Bukowskis att få sina avgifter ändå. Ur gällande "Villkor vid försäljning på dryckesauktion":
3.6 Återkallelse av försäljningsuppdraget ska ske skriftligen av säljaren. Säljaren har inte i något fall rätt att utan medgivande från Leverantören återkalla försäljningsuppdraget senare än tio (10) arbetsdagar före första dagen för auktionens hållande.
3.7 Om säljaren återkallar försäljningsuppdraget ska säljaren ersätta Leverantören för kostnader för hantering och värdering av alkoholdrycken m.m. med ett belopp motsvarande försäljningsavgifter enligt punkt 5.1.
För poster med utropspris över 120 000 kr är avgiften 5% av utropspriset, så 7500 kr + fotoavgift och försäkringsavgift kostar det att återkalla en flaska med utropspris 150 000 kr.

Här finns objektet för den som vill kolla hur det går. Det såg så ynkligt ut att ingen bjudit, så jag kastade in ett bud på en tusenlapp. ;)
 

Anders FWC

Leverantör
Jag är ny på forumet men huserat på Linkedin flera år......är förvånad över uppståndelsen och kapade swish-teorier och hade inte en aning om att mitt arbetssätt skulle vara SÅ kontroversiellt Men touche jag ska inte störa mer i tråden. Jag får nöja mig med den kundstock vi har och den medlemsklubb vi bygger för Vintage Objects.
Jag önskar alla en trevlig helg och skål.

Anders
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag är ny på forumet men huserat på Linkedin flera år......är förvånad över uppståndelsen och kapade swish-teorier och hade inte en aning om att mitt arbetssätt skulle vara SÅ kontroversiellt Men touche jag ska inte störa mer i tråden. Jag får nöja mig med den kundstock vi har och den medlemsklubb vi bygger för Vintage Objects.
Jag önskar alla en trevlig helg och skål.

Anders

Hej Anders!
För att skapa en lite bättre förståelse för varandra tänkte jag belysa det som jag tror kan vara det som ligger till grund för andra medlemmars skepticism mot din verksamhet.

  • Du använder ett privat Swish-nummer.
    Det här är inte ett problem på den lagliga sidan, men det ingjuter inte förtroende när man handlar hos en butik och man Swishar en privatperson. Enligt Skatteverket är en bekräftelse på en Swish-betalning INTE ett kvitto, och när man har betalat för något ska man alltid direkt efteråt erhålla ett kvitto. Huruvida du skickar ett kvitto per mail eller inte vet jag inte, men ett företagsnummer för Swish hade löst det här för dig automatiskt. Att du tycker att 2 kr per betalning i kostnad för det är för mycket är beklagligt då du antagligen i längden hade kunnat få fler kunder då och inte behövt tänka på kostnaden.
  • Du har så låga priser att det blir suspekt på vissa varor. Du förstår säkert att det finns stor misstänksamhet mot priser som är "för bra för att vara riktiga".
  • Vissa av dina viner du listar existerar inte. 2006 Taittinger Rosé är vad för något vin? Som @MartinE skriver så finns det inte något sådant vin, och om du syftar på något annat, säg Comtes de Champagne, så känns det inte som att du lagt någon större vikt på att få saker rätt listat. Det här sår förstås ännu mer tvivel hos köparen när det inte ens framgår vad du säljer. Ett annat vin du nämner är A Christian Riesling IDIG, från en producent jag aldrig hört talas om. Antagligen menar du A Christmann, men återigen förvirrar du potentiella köpare vilket såklart gör att man tänker en extra gång innan man ens överväger att handla av din firma.
Jag tvivlar inte på att du har goda intentioner och gör seriösa affärer, men då gäller det att man framstår som seriös också, vilket jag tror är det som gjort att du hamnat lite på sniskan här på forumet.
 
Nej, men det ska väl handlaren ändå göra?!
Om handlaren har distanshandelsrätt av skatteverket ja,tex winefinder eller philipson.
Om inte så är det enligt lag din skyldighet som köpare att anmäla införsel av alkohol till tullen om du ska göra det rätt för dig.
 

Maria

Medlem
Någon snäll själ med Wine-searcher pro som kan kolla snabbt vilken hemsida som billigast säljer Tignanello 2015 i magnum inom EU? Vore evigt tacksam! Mvh
 

Christer J

Medlem
Någon snäll själ med Wine-searcher pro som kan kolla snabbt vilken hemsida som billigast säljer Tignanello 2015 i magnum inom EU? Vore evigt tacksam! Mvh
Skärmavbild 2019-12-02 kl. 19.26.07.png
 
Toppen