Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inte läst heal tråden, men har en fråga:

Köpa vin direkt utanför EU ej tillåtet enligt tullverket. Kan det verkligen stämma? Låter ju helt befängt.
Det är helt befängt och det stämmer. :( Vi pratar trots allt om DDR-Sverige, socialbyråkraternas förlovade land, landet Absurdistan o.s.v.
Så jag skulle kunna skeppa direkt till kund/uttagninsplats i Sverige om jag betalade alkoholskatten?

Anledningen jag undrar är att jag håller på att bygga upp infrastrukturen för att skeppa direkt till kund här i USA (vilket också är komplicerat i vissa stater). Men både UPS och FedEx kan leverera alkohol till Sverige. Ja, dyr frakt, men undrar ändå om det skulle finnas ett sätt att som jag sa skeppa direkt till kund i Sverige, om jag var registrerad och kunde betala alkoholskatten där.
Håller helt med om det svar du fick av @jrick.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Man kan ta in hur mycket man vill om man reser själv. Vill man vara laglig går man på rött i tullen och betalar 36 kr/liter skatt och en hisnande tull på 1 kr/liter för vin. Sedan tillkommer moms också, jag är osäker på om det finns ett "fribelopp".

Så är det om man vill betala extra avgifter, men fortfarande kan man inte importera vin från Usa utan att frångå SB (privatimport) eller att köpa via någon i EU eller någon importör i Sverige så är det inte möjligt, vilket var frågan
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jo, det kommer nog bli nödvändigt ha en importör (om det alls är gångbart att sälja i Sverige, se nedan).

Kan nån kunnig klargöra litegrann för mig bara:

Jag har fattat at Systemet tar ut 5.21kr i påslag per förpackning samt 19.64kr i alkoholskatt på en flaska vin. Sen har dom ett påslag på 17.5% ovanpå detta, är det korrekt? Och lägger dom på detta även när man kör genom beställningssortimentet och således inte är i butikerna? Och är det 20% moms eller 25%?

Bara så att jag är med på hela resan. Låt säga jag måste ta 250kr för mitt vin. Då ser det ut såhär:
250kr
75kr importörens påslag 30%
56.87kr (Systemets 17.5% påslag)
5.21kr förpackningspåslag
19.64kr alkoholskatt
101.68kr Moms
SLUTPRIS: 508.33kr

Är det korrekt räknat? Och i sånt fall så måste man ju fråga: allvarligt talat - vem kommer köpa en obskyr druvsort för 508kr? Det känns faktiskt nästan helt lönlöst att ens försöka... Vad tror ni?
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Jo, det kommer nog bli nödvändigt ha en importör (om det alls är gångbart att sälja i Sverige, se nedan).

Kan nån kunnig klargöra litegrann för mig bara:

Jag har fattat at Systemet tar ut 5.21kr i påslag per förpackning samt 19.64kr i alkoholskatt på en flaska vin. Sen har dom ett påslag på 17.5% ovanpå detta, är det korrekt? Och lägger dom på detta även när man kör genom beställningssortimentet och således inte är i butikerna? Och är det 20% moms eller 25%?

Bara så att jag är med på hela resan. Låt säga jag måste ta 250kr för mitt vin. Då ser det ut såhär:
250kr
75kr importörens påslag 30%
56.87kr (Systemets 17.5% påslag)
5.21kr förpackningspåslag
19.64kr alkoholskatt
101.68kr Moms
SLUTPRIS: 508.33kr

Är det korrekt räknat? Och i sånt fall så måste man ju fråga: allvarligt talat - vem kommer köpa en obskyr druvsort för 508kr? Det känns faktiskt nästan helt lönlöst att ens försöka... Vad tror ni?
Siffrorna stämmer... men jag tror du glömt fraktkostnaden.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vad blir slutpriset i Usa? Lite dyrare viner brukar inte bli så dyra i Sverige jmf mot int.... men jag kan ha fel i just detta fall då Kr inte är särskilt stark just nu mot dollarn... tror inte forumet har några problem att prova ett vin för drygt 500 kr med obskyra duvor om det är ett bra vin... men det bör nog ha ett ganska högt betyg.. gissningsvis över 92p eller så
 

Poussard

Medlem
@Adam Frisch Varför måste du ta 250kr då? Jag känner flera importörer i Sverige, och många producenter säljer sina viner för 8€, och då talar jag om eko/bio småskaliga saker. Jag klagar absolut inte på priset (500kr) om vinet är fantastiskt men vore ju nice då om importören fick varuprover och kunde hålla en provning, för att skapa lite recensioner och hype. Skicka PM om du vill komma i kontakt med mina importörvänner.
 

Adam Frisch

Vinmakare
@Adam Frisch Varför måste du ta 250kr då? Jag känner flera importörer i Sverige, och många producenter säljer sina viner för 8€, och då talar jag om eko/bio småskaliga saker. Jag klagar absolut inte på priset (500kr) om vinet är fantastiskt men vore ju nice då om importören fick varuprover och kunde hålla en provning, för att skapa lite recensioner och hype. Skicka PM om du vill komma i kontakt med mina importörvänner.

Tyvärr går det inte så länge man inte har sin egen facilitet och storproduktion (och tillgång till billig arbetskraft, vilket kanske är en annan diskussion). Mina kostnader per flaska när jag hyr in mig hos en annan producent som jag gör nu (och som många av dom mindre producenterna gör) hamnar på runt $10 per flaska... Och i dom små mängder jag gör vin, så kan jag sälja det jag gör i USA så det går ihop sig med den högre flaskkostnaden. Men ska jag reducera priset ner såpass att det blir konkurrenskraftigt i Sverige, ja, då har jag inte tillräckligt med marginal för att betala nästa års skörd och kapitalkostnader, design, fat, lagring etc. Men som sagt, det skulle vara kul att se det tillgängligt hemma, så jag skulle vara villig att reducera min marginal en del för att se det igenom. Men om jag går minus på det, ja, då blir det omöjligt.
 

FredrikC

Medlem
Någon som beställt från Danmark nyligen? Ett företag där säger att de läst att jag ska betala skatten och avgift för varorna. Behövde ni betala något annat än frakt?
 

Jesper L

Medlem
Någon som beställt från Danmark nyligen? Ett företag där säger att de läst att jag ska betala skatten och avgift för varorna. Behövde ni betala något annat än frakt?
Behövde betala någon form av försäkring på cirka 50 kronor men inget mer utöver det.

Handlade hos Philipson Wines.
 

sunqan

Vinös
Philipson och atomwine är registrerade distanshandlare hos skatteverket, och de betalar in den svenska alkoholskatten och momsen. Det gör mig veterligt de svenska bolag som har säte i danmark också (winefinder t.ex).

Andra gör det inte och handlar man av dem är det privatinförselreglerna som styr (de finns avhandlade ad absurdum här i forumet)
 

sunqan

Vinös
Tackar! De skulle kika på det idag.
Du kan ju be dem gå im på sitt eget tullverks web. Den danska lagstiftningen är väldigt lik den svenska, och tyska, och franska ja hos alla 27 eu-länder faktiskt. Det är baserat på eus punktskattedirektiv. Det enda eu-land som officiellt inte tillåter distanshandel är finland.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som har erfarenhet att köpa från "Piccolo Piemonte & 3 Gattini Invest" (eller någon annan vinhandel som sköts av Anders Jansson), som igår lade upp denna tråd? Både sortiment och prisnivå har klart intressanta inslag, och han svarade snabbt på mail. Dock är användarkontot på finewines.se skapat igår, så det verkar inte finnas någon historik av erbjudanden och kunder här, företagsnamnet ger inget på Google, företagsadress anges inte noggrannare än "Neive Alba Bordeaux Lidingö", mailadressen har ingen koppling till företagsnamnet, betalning önskas med Swish till vad som troligen är ett privat telefonnummer, och det går att hitta blandade omdömen om sagda telefonnummer. Således några indikationer på att man kanske bör vara lite försiktig ;), och att det skulle vara bra med konkreta erfarenheter från "kända/verifierbara personer" (alltså sådana som skrivit här ett tag och har köpt).
 
Är det någon som har erfarenhet att köpa från "Piccolo Piemonte & 3 Gattini Invest" (eller någon annan vinhandel som sköts av Anders Jansson), som igår lade upp denna tråd? Både sortiment och prisnivå har klart intressanta inslag, och han svarade snabbt på mail. Dock är användarkontot på finewines.se skapat igår, så det verkar inte finnas någon historik av erbjudanden och kunder här, företagsnamnet ger inget på Google, företagsadress anges inte noggrannare än "Neive Alba Bordeaux Lidingö", mailadressen har ingen koppling till företagsnamnet, betalning önskas med Swish till vad som troligen är ett privat telefonnummer, och det går att hitta blandade omdömen om sagda telefonnummer. Således några indikationer på att man kanske bör vara lite försiktig ;), och att det skulle vara bra med konkreta erfarenheter från "kända/verifierbara personer" (alltså sådana som skrivit här ett tag och har köpt).

Låter det för bra för att vara sant så är det ju ofta det. Reagerar till exempel på hans priser på "2006 Taittinger Comtes BdB", 669kr är ju ganska rejält mycket billigare än bolaget(1200 för 2007). Även rosén från 2006 för 599 (bolaget pris 1999) ger ju en del frågetecken.
 

john b

Medlem
Låter det för bra för att vara sant så är det ju ofta det. Reagerar till exempel på hans priser på "2006 Taittinger Comtes BdB", 669kr är ju ganska rejält mycket billigare än bolaget(1200 för 2007). Även rosén från 2006 för 599 (bolaget pris 1999) ger ju en del frågetecken.

Kände precis samma när jag läste posten
 

Thirsty

Smygnykterist
Hm, kan vara kapat Swish. Om han huserar på Lidingö bör F2F avhämtning vara möjlig, kan tyckas. Ingen info som går att verifiera, ny medlem och lite för bra erbjudande...
CA599B8A-D805-42B3-855C-961355EA07C1.jpeg
 
Hm, kan vara kapat Swish. Om han huserar på Lidingö bör F2F avhämtning vara möjlig, kan tyckas. Ingen info som går att verifiera, ny medlem och lite för bra erbjudande...

Frågade om avhämtning men det går inte och han tar bara som swish betalning (frågade kring betalning med ex PayPal-faktura (ger mer säkerhet)). Hade gärna beställt med tanke på utbud och priser men känns för osäkert.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Frågade om avhämtning men det går inte och han tar bara som swish betalning (frågade kring betalning med ex PayPal-faktura (ger mer säkerhet)). Hade gärna beställt med tanke på utbud och priser men känns för osäkert.

Tråden är även borttagen pga. regelbrott och att den inte riktigt klargjort huruvida försäljningen gått i linje med svensk alkohollagstiftning.
 
Last edited:
Toppen