Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 15 september 2011.

1. Korkskadad

Korkskadad Medlem

De hade fått in massivt många ordrar och blivit fel med min. Fick välja på att få de 3 missade flaskorna skickade (utan extra kostnad) eller pengarna tillbaka. Angående fel årgång så ursäktade de sig och sa att den hade tagit slut.

I mitt fall blir det pengarna tillbaka för flaskorna.

Johan Blom gillar detta.
  2. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Jag fick min första leverans från dem nyss. Insåg att de skickat 4 av 5 flaskor som jag skulle ha men sen slängde de på en helt annan.
    Har mailat och ser hur de tänkte lösa det.

3. Gero

Gero Medlem

Hej allihopa!
    Jag tänkte köpa vin från xtrawine.com. Är inte så intresserad att det ska vara billigare utan, för mig, viktigaste är att det ska vara enkelt och absolut ALLT ska stämma bra med skatt, vat, osv. Har någon av är köpt från de? Bekräftat ni att de löser allt det administrativa (läste att dem tar 23kr-ish extra per flaska just för skatter) och det ända man behöver göra är att beställa och betala (liksom man behöver inte göra något deklaration eller inbetalning till skatteverket, Systembolaget eller något annat)? Eller hur funkar det? Får man något sort "kvitto/bevis" att allt det administrativa är betalt och löst så att man är säkert att allt är enligt regeln och man kan sova gott?

4. Pontus

Pontus Medlem

Från deras hemsida:

Xtrawine fulfills the laws of each state and country in which it operates. All the required information is collected at registration. Shipments are made with all the documents required by the legislation of each state/country. If in doubt, feel free to contact our customer service at +39 (0) 543 1803620 or via mail info@xtrawine.com or chat at our portal from the home page.

5. Gero

Gero Medlem

Tack för svaret!
    Ja, jag läste detta, men undrade om någon hade något direkt erfarenhet :)

6. Poussard

Poussard Medlem

Jag har köpt från dem och ja, det fungerar bra. Men man får inget särskilt papper på det. Jag har å andra sidan aldrig fått nåt stoppat nånstans.

Gero gillar detta.
  7. erhel

erhel Medlem

Jag hade samma problem, fick en helt annan flaska i ett fall. I och för sig från samma leverantör och en något dyrare, så jag valde att släppa det. Men man kan ju tycka att det hade varit på sin plats att stämma av med kunden först. Hur löste de det för dig?

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Kanske alla redan vet? I samband med att jag kommer ta in lite vin till Sverige fann jag att Skatteverket äntligen gjort det möjligt attt skicka anmälan elektroniskt istället för att hålla på med pappersblanketter.. Om allmänt känt så kan admin ta bort denna post

Logga in på https://www.skatteverket.se/minasidor och gå till punktskatter

upload_2020-11-23_14-29-33.png

Last edited: 23 november 2020
    Sebran, sunqan, JonasBo och 6 andra gillar detta.
  9. Fixfred

Fixfred Medlem

Behöver tips på vart jag kan hitta cristal 2012 till bra pris. Är intresserad av en hel låda. Finns 2008 på samma ställer är det ett enormt plus ( dock inte så troligt) Bästa jag har hittat är 13 770kr för 6st 2012

10. FredrikC

FredrikC Medlem

Här har du för 11500 inklusive frakt :)(enligt valuta från xe)
    https://www.amadoro.de/louis-roederer-cristal-brut-2012
    Beställt till exempel dompa magnum därifrån utan problem.

Fixfred och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  11. Fixfred

Fixfred Medlem

FredrikC gillar detta.
  12. JonasBo

JonasBo Medlem

Hej.
    Jag har beställt därifrån och det har fungerat bra. Skatten är specificerad men frakten tog lite väl lång tid imo.

13. JonasBo

JonasBo Medlem

Tack. Sett och tänkte nyttja det i vår i samband med större beställning direkt från producenter i Barolo.

14. Gero

Gero Medlem

Måste man använda detta även om man köper från xtrawine.com? Eller är detta för annat?

15. jrick

jrick Medlem

Inte Xtrawine men väl mycket annat därute.

16. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Om du köper vin från butiker eller producenter inom EU som inte är registrerade distanshandlare och du anordnar frakt via transportföretag så ska alkoholskatt betalas av dig. Då använder du denna blankett.

17. Thirsty

Thirsty Smygnykterist

Inga fler leveranser från Lobenbergs till 2022!? :confused:

0C08805A-2D29-4F4D-A272-6EA3661F0BE4.png

5D9A3714-5645-4A64-B549-B108FD759662.png

18. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

19. Thirsty

Thirsty Smygnykterist

Min leverans i veckan ska i vart fall finns hos ombud. Tur man beställde nån låda extra. :cigarr:

20. sunqan

sunqan Vinös

"First, though, we have to prepare our logistical and legal processes, we kindly ask for your understanding" och det faktum att de nu bara levererar till AT,CH och DE får mig att misstänka att tyska skatteverket varit på dem om att de inte följt punktskattedirektivet...

Dela sidan