Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

La en beställning i samband med att il-quadrifogliostore.it körde rabatt på typ allt. De kom idag, väl paketerat (jag har nu frigolit i hela hallen) MEN tyvärr saknades 3 flaskor och 3 flaskor kom med annan årgång än den som beställdes (den gick att beställa i två olika när jag beställde men fick tvärt emot det jag valde) :( Ska bli spännande att se hur de löser detta! Håller er uppdaterade :)

De hade fått in massivt många ordrar och blivit fel med min. Fick välja på att få de 3 missade flaskorna skickade (utan extra kostnad) eller pengarna tillbaka. Angående fel årgång så ursäktade de sig och sa att den hade tagit slut.

I mitt fall blir det pengarna tillbaka för flaskorna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
De hade fått in massivt många ordrar och blivit fel med min. Fick välja på att få de 3 missade flaskorna skickade (utan extra kostnad) eller pengarna tillbaka. Angående fel årgång så ursäktade de sig och sa att den hade tagit slut.

I mitt fall blir det pengarna tillbaka för flaskorna.
Jag fick min första leverans från dem nyss. Insåg att de skickat 4 av 5 flaskor som jag skulle ha men sen slängde de på en helt annan.
Har mailat och ser hur de tänkte lösa det.
 

Gero

Medlem
Hej allihopa!
Jag tänkte köpa vin från xtrawine.com. Är inte så intresserad att det ska vara billigare utan, för mig, viktigaste är att det ska vara enkelt och absolut ALLT ska stämma bra med skatt, vat, osv. Har någon av är köpt från de? Bekräftat ni att de löser allt det administrativa (läste att dem tar 23kr-ish extra per flaska just för skatter) och det ända man behöver göra är att beställa och betala (liksom man behöver inte göra något deklaration eller inbetalning till skatteverket, Systembolaget eller något annat)? Eller hur funkar det? Får man något sort "kvitto/bevis" att allt det administrativa är betalt och löst så att man är säkert att allt är enligt regeln och man kan sova gott?
 

Pontus

Medlem
Hej allihopa!
Jag tänkte köpa vin från xtrawine.com. Är inte så intresserad att det ska vara billigare utan, för mig, viktigaste är att det ska vara enkelt och absolut ALLT ska stämma bra med skatt, vat, osv. Har någon av är köpt från de? Bekräftat ni att de löser allt det administrativa (läste att dem tar 23kr-ish extra per flaska just för skatter) och det ända man behöver göra är att beställa och betala (liksom man behöver inte göra något deklaration eller inbetalning till skatteverket, Systembolaget eller något annat)? Eller hur funkar det? Får man något sort "kvitto/bevis" att allt det administrativa är betalt och löst så att man är säkert att allt är enligt regeln och man kan sova gott?
Från deras hemsida:

Xtrawine fulfills the laws of each state and country in which it operates. All the required information is collected at registration. Shipments are made with all the documents required by the legislation of each state/country. If in doubt, feel free to contact our customer service at +39 (0) 543 1803620 or via mail info@xtrawine.com or chat at our portal from the home page.
 

Gero

Medlem
Från deras hemsida:

Xtrawine fulfills the laws of each state and country in which it operates. All the required information is collected at registration. Shipments are made with all the documents required by the legislation of each state/country. If in doubt, feel free to contact our customer service at +39 (0) 543 1803620 or via mail info@xtrawine.com or chat at our portal from the home page.
Tack för svaret!
Ja, jag läste detta, men undrade om någon hade något direkt erfarenhet :)
 

Poussard

Medlem
Tack för svaret!
Ja, jag läste detta, men undrade om någon hade något direkt erfarenhet :)
Jag har köpt från dem och ja, det fungerar bra. Men man får inget särskilt papper på det. Jag har å andra sidan aldrig fått nåt stoppat nånstans.
 

erhel

Medlem
Jag fick min första leverans från dem nyss. Insåg att de skickat 4 av 5 flaskor som jag skulle ha men sen slängde de på en helt annan.
Har mailat och ser hur de tänkte lösa det.
Jag hade samma problem, fick en helt annan flaska i ett fall. I och för sig från samma leverantör och en något dyrare, så jag valde att släppa det. Men man kan ju tycka att det hade varit på sin plats att stämma av med kunden först. Hur löste de det för dig?
 
Trådskapare
A
Kanske alla redan vet? I samband med att jag kommer ta in lite vin till Sverige fann jag att Skatteverket äntligen gjort det möjligt attt skicka anmälan elektroniskt istället för att hålla på med pappersblanketter.. Om allmänt känt så kan admin ta bort denna post

Logga in på https://www.skatteverket.se/minasidor och gå till punktskatter

upload_2020-11-23_14-29-33.png
 
Last edited:

Fixfred

Medlem
Behöver tips på vart jag kan hitta cristal 2012 till bra pris. Är intresserad av en hel låda. Finns 2008 på samma ställer är det ett enormt plus ( dock inte så troligt) Bästa jag har hittat är 13 770kr för 6st 2012
 

FredrikC

Medlem
Behöver tips på vart jag kan hitta cristal 2012 till bra pris. Är intresserad av en hel låda. Finns 2008 på samma ställer är det ett enormt plus ( dock inte så troligt) Bästa jag har hittat är 13 770kr för 6st 2012
Här har du för 11500 inklusive frakt :)(enligt valuta från xe)
https://www.amadoro.de/louis-roederer-cristal-brut-2012
Beställt till exempel dompa magnum därifrån utan problem.
 

JonasBo

Medlem
Kanske alla redan vet? I samband med att jag kommer ta in lite vin till Sverige fann jag att Skatteverket äntligen gjort det möjligt attt skicka anmälan elektroniskt istället för att hålla på med pappersblanketter.. Om allmänt känt så kan admin ta bort denna post

Logga in på https://www.skatteverket.se/minasidor och gå till punktskatter

Visa bifogad bild 21380
Tack. Sett och tänkte nyttja det i vår i samband med större beställning direkt från producenter i Barolo.
 

Gero

Medlem
Kanske alla redan vet? I samband med att jag kommer ta in lite vin till Sverige fann jag att Skatteverket äntligen gjort det möjligt attt skicka anmälan elektroniskt istället för att hålla på med pappersblanketter.. Om allmänt känt så kan admin ta bort denna post

Logga in på https://www.skatteverket.se/minasidor och gå till punktskatter

Visa bifogad bild 21380
Måste man använda detta även om man köper från xtrawine.com? Eller är detta för annat?
 
Trådskapare
A
Måste man använda detta även om man köper från xtrawine.com? Eller är detta för annat?

Om du köper vin från butiker eller producenter inom EU som inte är registrerade distanshandlare och du anordnar frakt via transportföretag så ska alkoholskatt betalas av dig. Då använder du denna blankett.
 

sunqan

Vinös
Inga fler leveranser från Lobenbergs till 2022!? :confused:

"First, though, we have to prepare our logistical and legal processes, we kindly ask for your understanding" och det faktum att de nu bara levererar till AT,CH och DE får mig att misstänka att tyska skatteverket varit på dem om att de inte följt punktskattedirektivet...
 
Toppen