Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Thirsty

Smygnykterist
"First, though, we have to prepare our logistical and legal processes, we kindly ask for your understanding" och det faktum att de nu bara levererar till AT,CH och DE får mig att misstänka att tyska skatteverket varit på dem om att de inte följt punktskattedirektivet...
Lyckligt ovetande. :ängel:
 
Trådskapare
A
"First, though, we have to prepare our logistical and legal processes, we kindly ask for your understanding" och det faktum att de nu bara levererar till AT,CH och DE får mig att misstänka att tyska skatteverket varit på dem om att de inte följt punktskattedirektivet...

Då skulle både CH och AT vara problem. Frågan är om det andra än svenskar som beställer utanför tyskspråkiga länder. Vore kul om någon som är bra på tyska kunde ringa och fråga varför de slutat.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"First, though, we have to prepare our logistical and legal processes, we kindly ask for your understanding" och det faktum att de nu bara levererar till AT,CH och DE får mig att misstänka att tyska skatteverket varit på dem om att de inte följt punktskattedirektivet...
Österrike är som bekant med i EU, men Efta-medlemmen Schweiz är inte med i EES. Så det är svårt att se att några skatteregler skulle göra att just dessa två fungerar, men inte övriga EES-medlemmar. Snarare är det två länder som är tysktalande (om man är lite generös med definitionen av tyska ;)) och som har mycket med Tyskland att göra. Så jag gissar att det kan ha med deras logistikföretag att göra, som tycker att någon kombination av punktskatter/blankettkrav/ålderskrav/paketskador/stulna paket/returer är för krångliga att hantera utanför det tysktalande området, alternativt vill ta mer betalt av dem för att hantera detta.
 

sunqan

Vinös
Då skulle både CH och AT vara problem. Frågan är om det andra än svenskar som beställer utanför tyskspråkiga länder. Vore kul om någon som är bra på tyska kunde ringa och fråga varför de slutat.
Utan att forska vidare, tror jag att at,de,ch har ett förhållande liknande det vi i norden gar, fast.ännu tightare. Men nu gissar jag...
 

Emvima

Medlem
Vilken transport firma använder sig philipsonwine av? Behöver man vara hemma eller kan det skickas till ett utlämningsställe?
 

LarsW

Medlem
Vilken transport firma använder sig philipsonwine av? Behöver man vara hemma eller kan det skickas till ett utlämningsställe?
Jag får det alltid hemleverat med Bring.
Har också alltid kunna välja leverans dag- eller kvällstid.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
jag frågade om anledningenm de undvek att svara.
Då börjar jag fundera på att det kan finnas ett annat skäl. De har ju här fått omdömet att de har bra sortiment inklusive kända producenter till bra priser. Kan det kanske vara så att de har sålt vissa saker till "för bra" priser och det har funnits importörer/handlare i andra länder, som tillämpar höga marginaler för vissa producenter, som blivit sura på dem? Om de fått påstötningar av någon prestigeproducent kring detta kanske de föredrar att sluta att sälja till vissa länder hellre än att bli av med sin allokering från detta håll?

Å ena sidan är parallellimport inom EU tillåten, och att försöka hindra den är en konkurrenshindrande åtgärd som är olaglig. Å andra sidan har inte producenter någon skyldighet att sälja till någon, och de flesta överenskommelser mellan producenter och importörer/storhandlare sköts tydligen "med ett handslag" snarare än genom avtal. När det gäller många prestigeproducenter finns det alltid andra importörer/handlare som vill ha vinerna istället, så importören/handlaren sitter i de flesta fall i en svag position relativt producenten.

Har de råkat ut för sådana påstötningar, vill de nog inte berätta att så är fallet, utan de skyller på något annat. Ni kan dock kalla mig för konspirationsteoretiker om ni vill. :)
 

sunqan

Vinös
Då börjar jag fundera på att det kan finnas ett annat skäl. De har ju här fått omdömet att de har bra sortiment inklusive kända producenter till bra priser. Kan det kanske vara så att de har sålt vissa saker till "för bra" priser och det har funnits importörer/handlare i andra länder, som tillämpar höga marginaler för vissa producenter, som blivit sura på dem? Om de fått påstötningar av någon prestigeproducent kring detta kanske de föredrar att sluta att sälja till vissa länder hellre än att bli av med sin allokering från detta håll?

Å ena sidan är parallellimport inom EU tillåten, och att försöka hindra den är en konkurrenshindrande åtgärd som är olaglig. Å andra sidan har inte producenter någon skyldighet att sälja till någon, och de flesta överenskommelser mellan producenter och importörer/storhandlare sköts tydligen "med ett handslag" snarare än genom avtal. När det gäller många prestigeproducenter finns det alltid andra importörer/handlare som vill ha vinerna istället, så importören/handlaren sitter i de flesta fall i en svag position relativt producenten.

Har de råkat ut för sådana påstötningar, vill de nog inte berätta att så är fallet, utan de skyller på något annat. Ni kan dock kalla mig för konspirationsteoretiker om ni vill. :)
Deras svar på mun fråga trycker på två punkter:

We again apologize for the inconvenience. The change is effective immediately, you cannot place any new orders at least for the next 12 month.

Och
But first we have to prepare our logistical and legal processes.

Så jag vet inte vad som är rimligast. Det finns ju två fiskala problem
-vid normal distanshandel inom eu, ska moms betalas i destinationslandet om säljaren hittills under året kommit upp i ett totalt försäljningsvärde överstigande det tröskelvärde respektive land har (tror det är 300000 sek för sverige)
- för varor som täcks av eus punktskattedirektiv (dvs tobak och alkohol) gäller att punktskatten, men även momsen från första kronan ska betalas i destinationslandet.

De flesta distanshandelsföretag har ingen aning om första punkten, de som vet om det agerar på ett av fyra olika sätt - skiter i det, levererar bara inom egna landet, slutar leverera för året toll ett land när gränsen uppnåtts för momsplikt uppnåtts eller d registrerar de sig så de kan betala moms.

Samma sak gäller säkert för de som säljer punktskattepliktiga varor. Med den skillnaden att det inte alltid är enkelt att få betala alkoholskatten.

Så min gissning är att moratoriet beror på tyska skattmasen.
 

Nyllet

Medlem
Jag är sugen på att lägga en beställning på extrabrut.dk men funderar på vilken risk jag tar med leverensen? Postnord verkar ju strula en del. Spelar det någon roll om man väljer leverens till utlämningsställe eller hemleverens?
 

Pontus

Medlem
Jag är sugen på att lägga en beställning på extrabrut.dk men funderar på vilken risk jag tar med leverensen? Postnord verkar ju strula en del. Spelar det någon roll om man väljer leverens till utlämningsställe eller hemleverens?
Har du läst?:
!!!
Ved bestilling til levering i Sverige, bekræfter du, at du selv har ansvaret for at fortolde og deklarere for enhver form for afgifter inden 5 hverdage på dit lokale toldkontor. Se evt. mere på www.tullverket.se
!!!
 

Ejdern

Medlem
Behöver tips på vart jag kan hitta cristal 2012 till bra pris. Är intresserad av en hel låda. Finns 2008 på samma ställer är det ett enormt plus ( dock inte så troligt) Bästa jag har hittat är 13 770kr för 6st 2012
Vet inte om du redan har beställt men du får en låda cristal 2012 för 9 700 kr på vikingline de är de bästa jag känner till. Lite struligt med en båt tur men finns många andra bra kap också
 

Nyllet

Medlem
Har du läst?:
!!!
Ved bestilling til levering i Sverige, bekræfter du, at du selv har ansvaret for at fortolde og deklarere for enhver form for afgifter inden 5 hverdage på dit lokale toldkontor. Se evt. mere på www.tullverket.se
!!!
Ja, jag såg det och får inte riktigt ihop det med informationen hos skatteverket där det framgår att säljaren ska betala alkoholskatten då det ju är säljaren som ordnar frakten.

Hur gör folk vid beställningar från extrabrut.dk rent praktiskt? Brukar det vara något strul med leveransen?
 

LarsW

Medlem
DHL funkar bra för mig, inga problem nånsin med tullen och har ett utlämningsställe 300 meter från där jag bor så brukar gå dit och hämta med en pirra om det är tungt.
Har aldrig valt hemleverans med DHL så osäker på hur det fungerar.
 

Pontus

Medlem
Ja, jag såg det och får inte riktigt ihop det med informationen hos skatteverket där det framgår att säljaren ska betala alkoholskatten då det ju är säljaren som ordnar frakten.

Hur gör folk vid beställningar från extrabrut.dk rent praktiskt? Brukar det vara något strul med leveransen?
Spontant hade jag nog handlat av någon som hanterar detta, om det nu finns alternativ? Inte värt besväret.
 

Fixfred

Medlem
Vet inte om du redan har beställt men du får en låda cristal 2012 för 9 700 kr på vikingline de är de bästa jag känner till. Lite struligt med en båt tur men finns många andra bra kap också
Tack för informationen , ska kolla upp det nästa gång jag åker båt. Beställde en låda från amaduro som kommer på måndag :)
 
Toppen