Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Pontus

Medlem
Nu när Kung Bore hälsar på också i våra sydliga delar av landet så dök det upp en fråga i mitt huvud när jag tänkte fylla på lagret med Brunello från utlandet. Här i Västra Götaland kryper ju tempen nedåt minus 15 på natten.

Är det någon här som upplevt eller misstänkt att viner har tagit skada av kölden vid transport?
Mtp att frakten är så billig och ofta gratis så lär väl inte försäljarna kosta på temperaturkontrollerad frakt med allt vad det innebär?
Har fått en försändelse för en vecka sen med flaskor som höll några enstaka plusgrader vid leverans (UPS). Tror inte man behöver vara jätteorolig rent generellt. Temperaturen på innehållet ska ner till typ -5 eller kallare för att riskera frysning. Om några dagar blir det varmare dessutom.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu när Kung Bore hälsar på också i våra sydliga delar av landet så dök det upp en fråga i mitt huvud när jag tänkte fylla på lagret med Brunello från utlandet. Här i Västra Götaland kryper ju tempen nedåt minus 15 på natten.

Är det någon här som upplevt eller misstänkt att viner har tagit skada av kölden vid transport?
Mtp att frakten är så billig och ofta gratis så lär väl inte försäljarna kosta på temperaturkontrollerad frakt med allt vad det innebär?
Fick en låda med UPS från Gourmet Hunters i veckan. Jag var rätt orolig med tanke på temperaturen, men det hade gått bra.
Vissa leverantörer (Diehl, Lobenberg) håller på vinerna om väderleksprognosen är dålig. Det gäller även höga temperaturer.
 

buteljen

Medlem
Har fått en försändelse för en vecka sen med flaskor som höll några enstaka plusgrader vid leverans (UPS). Tror inte man behöver vara jätteorolig rent generellt. Temperaturen på innehållet ska ner till typ -5 eller kallare för att riskera frysning. Om några dagar blir det varmare dessutom.
Var också orolig för det. Det har ju varit upp till 10 minus i Skåne och var tvungen att ringa och flytta fram en leverans av en låda champagne med Best i veckan, från måndag till torsdag pga insnöade och ingen plogbil. Frågade dem om hur de förvarar lådorna och han sa att det är ju inomhus men att porten är ju öppen rätt mycket under dagen när det skall lossas o lastas. Men han trodde inte det var något problem. Men om flaskan frysen så sprängs den väl? Eller vad händer? Och om det är låt säga 2 grader - tar vinet skada då?
 

Peder

Medlem
När jag en gång i tiden importerade vin så var det en gång som faktiskt korkarna hade börjat tränga upp igenom folien på sin väg från Österrike till Sverige med många mellanlandningar. Det var en vinter som denna. Det som kan ske också är att det bildas vin-sten i botten på flaskan, men påverkar inte smaken något men kanske inget man vill utsätta viner för som man har planer att lagra länge. Blir spännande att se hur min Champagne som jag väntar mår av denna vinter.
 

Pontus

Medlem
Var också orolig för det. Det har ju varit upp till 10 minus i Skåne och var tvungen att ringa och flytta fram en leverans av en låda champagne med Best i veckan, från måndag till torsdag pga insnöade och ingen plogbil. Frågade dem om hur de förvarar lådorna och han sa att det är ju inomhus men att porten är ju öppen rätt mycket under dagen när det skall lossas o lastas. Men han trodde inte det var något problem. Men om flaskan frysen så sprängs den väl? Eller vad händer? Och om det är låt säga 2 grader - tar vinet skada då?
Risken finns att flaskan sprängs eller att korken trycks uppåt. Enligt vad jag läst är det som @Peder skriver.
 

Sebran

Medlem
Under hösten beställde jag en laddning tyska riesling GGs från Lobenberg (Gute Weine), innehållandes bl.a. Wittmann Morstein 2019 och Dönnhoff Dellchen 2019 (båda svåra att få tag på och sedan länge slutsålda nu).

Lobenberg brukar normalt alltid skicka paketen med UPS, men denna leverans skedde från ett annat lager och det blev då DHL som levererade till svensk gränsen där Postnord tog över. Jag kände direkt en viss oro när jag läste att Postnord skulle ta hand om leveransen.. Och mycket riktigt kom lagom till jul ett brev från Postnord där det stod att mitt paket hade blivit skadat under frakten.

Lobenberg hanterade det superproffsigt och jag har fått tillbaka pengarna. Postnord har inte ens kunnat lokalisera mitt paket och jag har fortfarande inte fått klarhet vad som egentligen har hänt. Det tråkiga är ju bara att jag nu blir utan Wittmann Morstein 19 som har varit högst upp på min önskelista av GGs från 2019 :(

Visst det finns värre saker i livet, men ändå så jävla risigt av Postnord...

Till sist kom leveransen fram i alla fall!
3 flaskor av varje, ses igen om 10 år Morstein

BCD27903-5904-4C8F-8992-412E8AAF67EE.jpeg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon som vet vad leveransen till Sverige från Atomwine.dk kostar? Sjukt förvirrande hemsidan. Allt på danska!
 

buteljen

Medlem
Någon som vet vad leveransen till Sverige från Atomwine.dk kostar? Sjukt förvirrande hemsidan. Allt på danska!
Så svårt är det väl inte att läsa danska ;)
INFORMATION TIL SVENSKE KUNDER
ATOMWINE er registrerad distansförsäljare af vin og kan derfor lovligt sende til Sverige.

Vi sender til SVERIGE med DHL. Når du bestiller vælger du "Forsendelse til Sverige (DHL)" som leveringsmetode.

Forsendelsesomkostningerne er:
1-11 flasker = 160 DKK
12 flasker = 130 DKK
13-23 flasker = 270 DKK
24 flasker = 220 DKK
25-35 flasker = 350 DKK
36 flasker = 300 DKK
37-47 flasker = 450 DKK
48 flasker = 400 DKK
49-59 flasker = 550 DKK
60 flasker = 480 DKK
mere end 60 flasker = 600 DKK


Leveringstiden er normalt 2-7 dage afhængigt af hvor du bor i Sverige.
 

Hardolph

Medlem
Så svårt är det väl inte att läsa danska ;)
INFORMATION TIL SVENSKE KUNDER
ATOMWINE er registrerad distansförsäljare af vin og kan derfor lovligt sende til Sverige.

Vi sender til SVERIGE med DHL. Når du bestiller vælger du "Forsendelse til Sverige (DHL)" som leveringsmetode.

Forsendelsesomkostningerne er:
1-11 flasker = 160 DKK
12 flasker = 130 DKK
13-23 flasker = 270 DKK
24 flasker = 220 DKK
25-35 flasker = 350 DKK
36 flasker = 300 DKK
37-47 flasker = 450 DKK
48 flasker = 400 DKK
49-59 flasker = 550 DKK
60 flasker = 480 DKK
mere end 60 flasker = 600 DKK


Leveringstiden er normalt 2-7 dage afhængigt af hvor du bor i Sverige.

Rena grekiskan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Så svårt är det väl inte att läsa danska ;)
INFORMATION TIL SVENSKE KUNDER
ATOMWINE er registrerad distansförsäljare af vin og kan derfor lovligt sende til Sverige.

Vi sender til SVERIGE med DHL. Når du bestiller vælger du "Forsendelse til Sverige (DHL)" som leveringsmetode.

Forsendelsesomkostningerne er:
1-11 flasker = 160 DKK
12 flasker = 130 DKK
13-23 flasker = 270 DKK
24 flasker = 220 DKK
25-35 flasker = 350 DKK
36 flasker = 300 DKK
37-47 flasker = 450 DKK
48 flasker = 400 DKK
49-59 flasker = 550 DKK
60 flasker = 480 DKKns
mere end 60 flasker = 600 DKK


Leveringstiden er normalt 2-7 dage afhængigt af hvor du bor i Sverige.
Tack! Såg nu att det fanns en sektion som hette "foreign customers" klickade på "Forsendelser".. Kan gå så med 4 timmars sömn och en 4 dagars bebis i handen :oops:
 

buteljen

Medlem
Är det många här som har betalversionen av Winesearcher? Är det värt? Har för mig jag läst här att "den betalar igen sig vid första köpet". Stämmer det? Vad är den konkreta skillnaden mellan gratis- och betalversionen? Vad kostar det om året? Tack på förhand :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Är det många här som har betalversionen av Winesearcher? Är det värt? Har för mig jag läst här att "den betalar igen sig vid första köpet". Stämmer det? Vad är den konkreta skillnaden mellan gratis- och betalversionen? Vad kostar det om året? Tack på förhand :)
€ 9.49 /mo*
or
€ 79.00 /yr*

Edit: Get Wine-Searcher PRO (wine-searcher.com)

Edit 2: *All prices include local digital services sales tax.
Wine-Searcher PRO 7-day money back guarantee offer. New users only are eligible.
 

buteljen

Medlem
€ 9.49 /mo*
or
€ 79.00 /yr*

Edit: Get Wine-Searcher PRO (wine-searcher.com)

Edit 2: *All prices include local digital services sales tax.
Wine-Searcher PRO 7-day money back guarantee offer. New users only are eligible.
Har du PRO-versionen? Hur många fler butiker dyker upp i PRO versionen jmfrt med gratisversionen? Och de som dyker upp i gratisversionen, är de dem som inte har pyntat för att vara med i PRO-versionen?
 

Bastardo

Medlem
Kan någon vänlig själ lista här alla ställen som betalar in nödvändiga skatter + alkoholskatt till Sverige så att man själv slipper tänka på det? Jag anser att det blir för krångligt att behöva själva betala sådana, så jag vill slippa, bara det är möjligt. Dessutom vill jag inte riskera att bli utan vin, när jag vill köpa över nätet. :)
 

Jos

Medlem
Har du PRO-versionen? Hur många fler butiker dyker upp i PRO versionen jmfrt med gratisversionen? Och de som dyker upp i gratisversionen, är de dem som inte har pyntat för att vara med i PRO-versionen?
Borde väl rent logiskt vara tvärtom? De som pyntar är med i gratisversionen också medan de som inte pyntar bara syns i betalversionen?
 
Toppen