Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

sunqan

Vinös
Någon som vet om det fortfarande krånglar med DHL? Många år sedan jag fick något med dom som fraktalternativ.
Dhl från tyskland vet man aldrig vad det är och vem dom levererar i sverige. Jag har försökt förstå, men eftersom dhl sverige inte vet utan hänvisar till tyska dhl tar det stopp...dhl kan levereras med dhl exptess, dhl freight eller postnord. Och de har alla sina egenheter.

Atomwine i danmark skickar med dhl, ich det kommer med dhl express. Är det ett kolli i försändelsen kan jag välja att hämta på service point, är det fler kollin under samma waybill går inte det med motivationen att ombuden inte kan hantera det (närmaste ombud har även ups, och med ups funiar det). Hemleverans med ups är typidk "mellan 8 och 17 den 18/12". Skulle tro det kommer kll 10 på torsdag... sist kom det 930, jag sa "du är tidig, ni brukar komla strax efter 10", svaret var "jag vet, men jag hade en annan leverans i närheten"
 

Boletus

Medlem
Kanske alla redan vet? I samband med att jag kommer ta in lite vin till Sverige fann jag att Skatteverket äntligen gjort det möjligt attt skicka anmälan elektroniskt istället för att hålla på med pappersblanketter.. Om allmänt känt så kan admin ta bort denna post

Logga in på https://www.skatteverket.se/minasidor och gå till punktskatter

Jag använde mig av den här tjänsten igår, faktiskt första gången jag betalat punktskatt (har aldrig beställt via handlare som inte hanterat punktskatten själv, och de krävde bevis på betalad skatt för att skicka). Det verkade ju smidigt, men jag har bara fått ett kvitto på anmälan och inbetalningen till skattekontot. Ni som gjort sånt här förut, antar att anmälan måste behandlas manuellt innan jag får ett skattebevis jag kan skicka till handlaren?
 
Trådskapare
A
Jag använde mig av den här tjänsten igår, faktiskt första gången jag betalat punktskatt (har aldrig beställt via handlare som inte hanterat punktskatten själv, och de krävde bevis på betalad skatt för att skicka). Det verkade ju smidigt, men jag har bara fått ett kvitto på anmälan och inbetalningen till skattekontot. Ni som gjort sånt här förut, antar att anmälan måste behandlas manuellt innan jag får ett skattebevis jag kan skicka till handlaren?

Fick du ett DNR nummer? Tror att det står på kvittot. Det är det som är anmälan.
I korthet
1. Sått in pengar på skatteverkets konto - säkerhet
2. Gör anmälan
3. 1+2 gör att skatteverket bekräftar. Du ska ha fått ett DNR nummer.
4. Skicka DNR + kvitto på anmälan till transportör
5. När du får leverans så dras skatt , efter din bekräftelse till skatteverket att du mottagit vinerna

Det första inlägget beskriver hyfsat bra (är inte uppdaterat med de senaste länkarna) processen. Flödet är ungefär detsamma
https://www.finewines.se/threads/ko...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/
 

Boletus

Medlem
Fick du ett DNR nummer? Tror att det står på kvittot. Det är det som är anmälan.
I korthet
1. Sått in pengar på skatteverkets konto - säkerhet
2. Gör anmälan
3. 1+2 gör att skatteverket bekräftar. Du ska ha fått ett DNR nummer.
4. Skicka DNR + kvitto på anmälan till transportör
5. När du får leverans så dras skatt , efter din bekräftelse till skatteverket att du mottagit vinerna

Det första inlägget beskriver hyfsat bra (är inte uppdaterat med de senaste länkarna) processen. Flödet är ungefär detsamma
https://www.finewines.se/threads/ko...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/

Tack för svar! Har läst originalposten. Jag har inte fått ett DNR-nummer, endast ett kvittensnummer på anmälan. Antar att de manuellt måste bekräfta anmälan + att säkerhet satts in innan jag får mitt DNR-nummer. Jag avvaktar ett par arbetsdagar och kontaktar dem direkt om jag inget hör.
 
Trådskapare
A
Tack för svar! Har läst originalposten. Jag har inte fått ett DNR-nummer, endast ett kvittensnummer på anmälan. Antar att de manuellt måste bekräfta anmälan + att säkerhet satts in innan jag får mitt DNR-nummer. Jag avvaktar ett par arbetsdagar och kontaktar dem direkt om jag inget hör.

Ring dem, varje gång jag pratat med Ludvika kontoret så har de varit väldigt hjälpsamma och givit svar direkt.
Eventuallt är kvittenmummer = DNR
 

Bastardo

Medlem
Här är ytterligare en nätaffär som har hyfsad bra sortiment för relativt vettiga pengar, men det handlar inte viner utan lite starkare varor. Mest rom och whisky faktiskt. Om jag bryter emot reglerna när jag nämner den här så kan moderatorn slänga mitt utlägg.
excellencerhum.com/en/
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som handlat hos Superiore.de innan?
Vad jag kan se så sköter de även inbetalning av alkoholskatten så att det inte behövs något pappersarbete själv?

Oavsett så får jag önska alla på forumet ett gott nytt år och hoppas det blir bättre än 2020!
 

Boletus

Medlem
Jag använde mig av den här tjänsten igår, faktiskt första gången jag betalat punktskatt (har aldrig beställt via handlare som inte hanterat punktskatten själv, och de krävde bevis på betalad skatt för att skicka). Det verkade ju smidigt, men jag har bara fått ett kvitto på anmälan och inbetalningen till skattekontot. Ni som gjort sånt här förut, antar att anmälan måste behandlas manuellt innan jag får ett skattebevis jag kan skicka till handlaren?
Följer upp detta med att förklara att det verkligen var enkelt. Kortfattat:
1) Jag anmälde punktskatt online. Behövde inte räkna något, det gjorde verktyget självt.
2) Jag swischade in en säkerhet (dvs. en förskottsbetalning på skattebeloppet som verktyget räknat ut)
3) Jag ringde Skatteverkets punktskatteenhet i Ludvika och fick väldigt trevlig och hjälpsam service. Bra myndighet! De menade att ärendet hade behandlats och att en bekräftelse och delvis förifylld skatteblankett var på väg.
4) Ovanstående pappersarbete anlände per post. Här kom också det 9-siffriga ärendenummer som jag antar är UNR-numret. Det skulle jag vidarebefordra till leverantören så att de kunde uppge det vid eventuell tullkontroll. Jag skickade det samt det svenska ärendekvittot. (När vinet väl kom fram var det bara kvittot de fäst på emballaget, där inte UNR-numret angavs - märkligt, men kanske fanns registrerat på annat sätt).
5) När väl vinet kom fram var det bara att fylla i resten av skatteblanketten och lägga den på posten.

Sammanfattningsvis inte alls den pappersexcercis jag befarade utan väldigt smidigt. Är det så här pass smidigt ser jag inget hinder för att göra det här själv framöver. Fast lär väl vara många handlare som skickar utan att bry sig om svenska punktskatter och då kommer det antingen fram eller så fastnar det i tullen. Tackar @Anders Landström för hjälpen!
 

JonasBo

Medlem
Någon som handlat hos Superiore.de innan?
Vad jag kan se så sköter de även inbetalning av alkoholskatten så att det inte behövs något pappersarbete själv?

Oavsett så får jag önska alla på forumet ett gott nytt år och hoppas det blir bättre än 2020!
Minns inte om jag faktiskt handlat där, men rätt säker att de sköter svensk skatt. Likt xtrawine.it
 
Trådskapare
A
Följer upp detta med att förklara att det verkligen var enkelt. Kortfattat:
1) Jag anmälde punktskatt online. Behövde inte räkna något, det gjorde verktyget självt.
2) Jag swischade in en säkerhet (dvs. en förskottsbetalning på skattebeloppet som verktyget räknat ut)
3) Jag ringde Skatteverkets punktskatteenhet i Ludvika och fick väldigt trevlig och hjälpsam service. Bra myndighet! De menade att ärendet hade behandlats och att en bekräftelse och delvis förifylld skatteblankett var på väg.
4) Ovanstående pappersarbete anlände per post. Här kom också det 9-siffriga ärendenummer som jag antar är UNR-numret. Det skulle jag vidarebefordra till leverantören så att de kunde uppge det vid eventuell tullkontroll. Jag skickade det samt det svenska ärendekvittot. (När vinet väl kom fram var det bara kvittot de fäst på emballaget, där inte UNR-numret angavs - märkligt, men kanske fanns registrerat på annat sätt).
5) När väl vinet kom fram var det bara att fylla i resten av skatteblanketten och lägga den på posten.

Sammanfattningsvis inte alls den pappersexcercis jag befarade utan väldigt smidigt. Är det så här pass smidigt ser jag inget hinder för att göra det här själv framöver. Fast lär väl vara många handlare som skickar utan att bry sig om svenska punktskatter och då kommer det antingen fram eller så fastnar det i tullen. Tackar @Anders Landström för hjälpen!

Tack själv, inte använt online-blanketten ännu så bra att få en genomgång. Transportören var troligen osäker på vilket nummer som gällde. Tror inte det skulle blivit problem vid koll men det är det DNR numret som tullen använder vid eventuell kontroll
 

Bastardo

Medlem
Jag har handlat därifrån. Helt problemfritt, snabb leverans.
Samma här. Men man bör tänka noga vad man köper därifrån, allting är inte billigare. Har sett många viner som är bättre prissatta på bolis. Och med alla omkostnader som tillkommer är det inte särskilt fördelaktigt att handla hos de. Men är man oerhört prismedveten, eller har tid att plöja ned det mesta hittar man alltid fynd. :)
Obs! Försök inte ens att handla starkvaror, för den beställningen kommer inte ens att gå igenom. Det står mycket tydligt på deras hemsida. Annars har de även otroligt bra kundtjänst som svarar nästan på nolltid om alla frågor man kan tänkas att ha.
 

Skaggs

Medlem
Har någon erfarenhet av Gourmet Hunters? Börjar bli lite sugen på att bunkra Alto Moncayo, Clio och Mauro :)

Beställt flertalet gånger därifrån, har alltid funkat bra. Har det strulat på något litet sätt har de löst på rimligt sätt. Leveransen har vissa gånger tagit längre tid än vad man trodde.
 

Sebran

Medlem
Under hösten beställde jag en laddning tyska riesling GGs från Lobenberg (Gute Weine), innehållandes bl.a. Wittmann Morstein 2019 och Dönnhoff Dellchen 2019 (båda svåra att få tag på och sedan länge slutsålda nu).

Lobenberg brukar normalt alltid skicka paketen med UPS, men denna leverans skedde från ett annat lager och det blev då DHL som levererade till svensk gränsen där Postnord tog över. Jag kände direkt en viss oro när jag läste att Postnord skulle ta hand om leveransen.. Och mycket riktigt kom lagom till jul ett brev från Postnord där det stod att mitt paket hade blivit skadat under frakten.

Lobenberg hanterade det superproffsigt och jag har fått tillbaka pengarna. Postnord har inte ens kunnat lokalisera mitt paket och jag har fortfarande inte fått klarhet vad som egentligen har hänt. Det tråkiga är ju bara att jag nu blir utan Wittmann Morstein 19 som har varit högst upp på min önskelista av GGs från 2019 :(

Visst det finns värre saker i livet, men ändå så jävla risigt av Postnord...
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som har handlat från enotecaproperzio? Dvs https://www.enotecaproperzio.com/.
Känns som en gråzon när man kontaktar dem via deras chatt och frågar vad som gäller när man får det här svaret:

-"Hello
We don’t know the taxes that you will pay in Sweden but only the duties after the products will arrive in Sweden contact you for the amounts"

-"Yes normally happen that when they receive the products at the border Will contact you. Normally in Sweden the amount is not high
We have many costumer in your country"

Så som Anders Landström har beskrivit det så är det väl avsändaren som borde stå för skatten eftersom det är de som sköter frakten?
För mig låter det nästan som att de räknar med att det fastnar i tullen då de inte har speciellt bra koll på svenska regler.
Någon mer kunnig får dock gärna då jag kan erkänna att jag inte har helt koll.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Nu när Kung Bore hälsar på också i våra sydliga delar av landet så dök det upp en fråga i mitt huvud när jag tänkte fylla på lagret med Brunello från utlandet. Här i Västra Götaland kryper ju tempen nedåt minus 15 på natten.

Är det någon här som upplevt eller misstänkt att viner har tagit skada av kölden vid transport?
Mtp att frakten är så billig och ofta gratis så lär väl inte försäljarna kosta på temperaturkontrollerad frakt med allt vad det innebär?
 
Toppen