Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

JonasBo

Medlem
Jag håller med dig. En otroligt bra service att skicka så snabbt. Så lika bra att beställa fler gånger. Ibland gnäller man lite för mycket :D
Ska bli så spännande att äntligen få testa Silex från Didier!
Det blev ngt tjall på min beställning. Såg bra ut när jag lade beställningen men den hade inte processats sedan i onsdags. Så skickade ett mail och de var snabba med att verifiera betalning och hantera beställningen. Gött!

Blir Chronopost till PostNord sedan väl i Sverige?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ett litet tips till er som handlar från Frankrike. Ibland fungerar inte synkroniseringen så bra mellan den franska speditören och PostNord.
Jag råkade ut för det här:
När jag spårade med trackingnumret från colissimo såg det ut så här:
colissimo.JPG

Jaha, det var ju bra, men vilken pick-up point? Jag fick vare sig mail eller sms. Efter lite googlande kom jag fram till att det finns en flik längst ner "Further information"
Klickar man på den får man upp:
Further information.JPG

Perfekt! Postnords trackingnummer! Men så lätt var det inte. Postnord känner inte igen det numret. Postnord vill ha ett 14-siffrit nummer (de skickar inte så många försändelser) med det franska numret har 27 siffror (de skickar massor av post). För att översätta det franska numret till det svenska systemet tar man helt enkelt bort de 7 första och de 6 sista siffrorna. Väldigt logiskt och enkelt.
postnord.JPG
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det blev ngt tjall på min beställning. Såg bra ut när jag lade beställningen men den hade inte processats sedan i onsdags. Så skickade ett mail och de var snabba med att verifiera betalning och hantera beställningen. Gött!

Blir Chronopost till PostNord sedan väl i Sverige?
Beror på vart i landet man är. Jag får nog en lokal utkökarare här.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett litet tips till er som handlar från Frankrike. Ibland fungerar inte synkroniseringen så bra mellan den franska speditören och PostNord.
Jag råkade ut för det här:
När jag spårade med trackingnumret från colissimo såg det ut så här:
Visa bifogad bild 22376
Jaha, det var ju bra, men vilken pick-up point? Jag fick vare sig mail eller sms. Efter lite googlande kom jag fram till att det finns en flik längst ner "Further information"
Klickar man på den får man upp:
Visa bifogad bild 22377
Perfekt! Postnords trackingnummer! Men så lätt var det inte. Postnord känner inte igen det numret. Postnord vill ha ett 14-siffrit nummer (de skickar inte så många försändelser) med det franska numret har 27 siffror (de skickar massor av post). För att översätta det franska numret till det svenska systemet tar man helt enkelt bort de 7 första och de 6 sista siffrorna. Väldigt logiskt och enkelt.
Visa bifogad bild 22378
Har också råkat ut för liknande, d.v.s. Colissimo indikerar att paketet finns hos ett ombud men Postjävlanord har inte skickat något och CC-numret funkar inte hos dem. Vet du vilket ombud ditt paket ska ha hamnat hos kan du gå dit och kolla. Hos ditt ombud behöver du fyra siffror. Enligt min erfarenhet borde dessa vara 9135 i detta fall, eftersom ditt nummer slutar på 91355FR. D.v.s. man tar bort sista siffran före FR och använder de sista fyra som är därefter kvar.
 

Hardolph

Medlem
Har också råkat ut för liknande, d.v.s. Colissimo indikerar att paketet finns hos ett ombud men Postjävlanord har inte skickat något och CC-numret funkar inte hos dem. Vet du vilket ombud ditt paket ska ha hamnat hos kan du gå dit och kolla. Hos ditt ombud behöver du fyra siffror. Enligt min erfarenhet borde dessa vara 9135 i detta fall, eftersom ditt nummer slutar på 91355FR. D.v.s. man tar bort sista siffran före FR och använder de sista fyra som är därefter kvar.
För mig var det tvärtom när det hände för en månad sedan.
Ombudet hade fått mitt paket men hade ingen aning. Men Postnords kundtjänst hjälpte till med det. Så en vecka efter att paketet kommit till mitt ombud kunde jag hämta det.
 

mackan92

Medlem

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Snabba leveranser. Beställde i onsdags - kom idag lördag! Fick SMS under tid man var ute och sprang så vart lite extra träning att plocka upp paketet på hemvägen ;)

PS! NV Heidsieck så var min degogerad 2020. Lagd i källaren 2017

Visa bifogad bild 22392
Fick mina idag också, snabbt och bra. Föredömlig paketering.
Då kommer nog mina på måndag. Lite högre upp i landet tar det mer tid.
Men bas 16 alltså på NV.. då får de ligga till sig ett par år.
Blir nog att beställa lite till. Vill ha rose 05 och några till Mersault.
 

Maran

Medlem
Fick mina i dag också! Beställde i onsdags, extremt bra paketerat med både silkespapper och i frigolit, kommer definitivt beställa mer här.
 

Attachments

  • 737E3824-D0B4-459B-AE1C-B0C5358CB81E.jpeg
    737E3824-D0B4-459B-AE1C-B0C5358CB81E.jpeg
    85,8 KB · Visningar: 119
Snabba leveranser. Beställde i onsdags - kom idag lördag! Fick SMS under tid man var ute och sprang så vart lite extra träning att plocka upp paketet på hemvägen ;)

PS! NV Heidsieck så var min degogerad 2020. Lagd i källaren 2017

Visa bifogad bild 22392

Hur funkar det med skatt osv när man beställde här ifrån? Nybörjare på att handla från utland och vill gärna att detta hanteras av säljaren =) Ett strålande trevligt och prisvärt utbud om det inte tillkommer några mer kostnader :D
 

JonasBo

Medlem
Hur funkar det med skatt osv när man beställde här ifrån? Nybörjare på att handla från utland och vill gärna att detta hanteras av säljaren =) Ett strålande trevligt och prisvärt utbud om det inte tillkommer några mer kostnader :D
Handlare utomland som säljer till svenska konsumenter ska betala in alkoholskatten. Gör de inte det är det risk att försändelsen vänder i tullen. Om handlaren betalar in skatt borde framgå på hemsidan. I annat fall får man fråga.

Jag tror att man som svensk konsument kan förbetala in skatten själv, om handlaren inte gör detta. Detta görs i så fall innan försändelsen skickats från handlaren. Det behöver dock finnas ett ledsagdardokument på försändelsen som bevis att skatt betalats in.

Jag misstänker att flera svenska konsumenter handlar i god tro och hoppas att allt går vägen :)
 
Trådskapare
A
Handlare utomland som säljer till svenska konsumenter ska betala in alkoholskatten. Gör de inte det är det risk att försändelsen vänder i tullen. Om handlaren betalar in skatt borde framgå på hemsidan. I annat fall får man fråga.

Jag tror att man som svensk konsument kan förbetala in skatten själv, om handlaren inte gör detta. Detta görs i så fall innan försändelsen skickats från handlaren. Det behöver dock finnas ett ledsagdardokument på försändelsen som bevis att skatt betalats in.

Jag misstänker att flera svenska konsumenter handlar i god tro och hoppas att allt går vägen :)

Allt står beskrivet i första inlägget https://www.finewines.se/threads/ko...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/

Det är reglerna. Diskussioner om de efterlevs etc är en annan sak.

Om säljaren ordnar transport så ansvarar de för att betala alkoholskatten.
  • Svensk alkoholskatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige
  • Svensk alkoholskatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten
Företaget (säljaren) måste vara utlandsregisterat och de måste vara registrerade hos Skatteverket om de betalar alkoholskatten.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Ett litet tips till er som handlar från Frankrike. Ibland fungerar inte synkroniseringen så bra mellan den franska speditören och PostNord.
Jag råkade ut för det här:
När jag spårade med trackingnumret från colissimo såg det ut så här:
Visa bifogad bild 22376
Jaha, det var ju bra, men vilken pick-up point? Jag fick vare sig mail eller sms. Efter lite googlande kom jag fram till att det finns en flik längst ner "Further information"
Klickar man på den får man upp:
Visa bifogad bild 22377
Perfekt! Postnords trackingnummer! Men så lätt var det inte. Postnord känner inte igen det numret. Postnord vill ha ett 14-siffrit nummer (de skickar inte så många försändelser) med det franska numret har 27 siffror (de skickar massor av post). För att översätta det franska numret till det svenska systemet tar man helt enkelt bort de 7 första och de 6 sista siffrorna. Väldigt logiskt och enkelt.
Visa bifogad bild 22378

Intressant!

Jag fick en push-notis om försändelsen i PostNords app så där verkar synken fungerat.
 

Mexikanaren

Medlem
Brukar man få mail från Philison Wine när de skickar?
Beställde några flaskor från dem igår men när jag försöker logga in så funkar inte min email och "glömt lösenord" säger bara att min email inte är registrerad(?)

Detta trots att jag fyllde i som "ny kund" med mail, lösenord osv. och alltså därigenom inte kan följa min order.
 
Toppen