Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bastardo

Medlem
Jag fick med en tjock bunt papper från xtrawine några veckor sen när jag hade beställt lite vin. Orkar inte plöja igenom alla och förstår inte riktigt vad de ville säga, så om det finns någon här som också har fått samma papper, kanske någon av er kan förklara vad det betyder för oss konsumenter? :)
 

JonasBo

Medlem
På xtrawine's site står det den specifika punktskattekostnaden för vinet när man är i kassan, så förmodar att den betalas in. Det har jag dock inte följt upp.
Utöver det barolobrunello.de meddelande också en prisjustering med hänvisning till nya momsregler för svenska kunder.
 

Bastardo

Medlem
På xtrawine's site står det den specifika punktskattekostnaden för vinet när man är i kassan, så förmodar att den betalas in. Det har jag dock inte följt upp.
Utöver det barolobrunello.de meddelande också en prisjustering med hänvisning till nya momsregler för svenska kunder.
Jag får försöka läsa vad det står. Gillar inte så krångligt lagspråk över huvud taget, men man kan ju, som sagt försöka alla fall.
Jag vet om att xtraWine drar av punktskatt själv, men det tog lite tid innan jag förstod att de har priser utan moms på Invoice men har totalpris för varorna när man shoppar. I överlag är jag otroligt nöjd med de. Kika in på recensionerna där på senare tid, så är det självasta gubben som har gjort det. :)
P.S. På sistone har det inte gått att svara, och så plötsligt blir det två svar efter varandra. Tänkte bara meddela så att ni förstår att jag inte gör det för att jävlas. ;)
 

sunqan

Vinös
Jag får försöka läsa vad det står. Gillar inte så krångligt lagspråk över huvud taget, men man kan ju, som sagt försöka alla fall.
Jag vet om att xtraWine drar av punktskatt själv, men det tog lite tid innan jag förstod att de har priser utan moms på Invoice men har totalpris för varorna när man shoppar. I överlag är jag otroligt nöjd med de. Kika in på recensionerna där på senare tid, så är det självasta gubben som har gjort det. :)
P.S. På sistone har det inte gått att svara, och så plötsligt blir det två svar efter varandra. Tänkte bara meddela så att ni förstår att jag inte gör det för att jävlas. ;)

När jag skrev mitt svar lite tidigare, fick jag nåt js-fel några gånger, och det var inte förrän jag lyckades posta, som det syntes att de tidigare försöken också funkat.
Blä!

Såg just denna - https://www.finewines.se/threads/dubbelposter-javascript-error.7867/
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Begick Catawiki-premiär igår. Ska bli spännande att se hur det hela utspelar sig och när/om flaskorna kommer.

någon som har bra eller dålig erfarenhet av catawiki?
 

chambertin

Medlem
Begick Catawiki-premiär igår. Ska bli spännande att se hur det hela utspelar sig och när/om flaskorna kommer.

någon som har bra eller dålig erfarenhet av catawiki?

Har också handlat en del under 2020 men slutade efter att Catawiki inte ville hjälpa till att lösa en lovad ersättning efter krossad flaska. Sammantaget kan man säga att det fungerar bra så länge säljaren är seriös och går att kommunicera med men räkna inte med ngn hjälp från Catawiki om du får problem.
  • Du kan t.ex inte komma i kontakt med deras experter/värderare (ingen mail eller kontaktformulär).
  • Finns bara ett generellt kontaktformulär och inte helt enkelt att få med korrespondens/bilder man haft med en säljare.
  • När sedan Catawiki behagar svara (i mitt fall efter 6 veckor och tre påminnelser) så var svaret bara ett iskallt citat från köpvillkoren att alla claims skall meddelas inom 3 dagar. Att jag bifogat all korrespondens med säljaren där den utlovade ersättningen fanns beskriven ignorerades fullständigt. Man erbjöd sig inte ens att ta kontakt med säljaren och hjälpa till att lösa problemet.
Mer här: https://www.finewines.se/threads/dryckesauktioner-i-sverige-och-utomlands.26/page-44#post-161442

Numera avreggad därifrån och glad att jag inte förlorade mer pengar än jag gjorde.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Har också handlat en del under 2020 men slutade efter att Catawiki inte ville hjälpa till att lösa en lovad ersättning efter krossad flaska. Sammantaget kan man säga att det fungerar bra så länge säljaren är seriös och går att kommunicera med men räkna inte med ngn hjälp från Catawiki om du får problem.
  • Du kan t.ex inte komma i kontakt med deras experter/värderare (ingen mail eller kontaktformulär).
  • Finns bara ett generellt kontaktformulär och inte helt enkelt att få med korrespondens/bilder man haft med en säljare.
  • När sedan Catawiki behagar svara (i mitt fall efter 6 veckor och tre påminnelser) så var svaret bara ett iskallt citat från köpvillkoren att alla claims skall meddelas inom 3 dagar. Att jag bifogat all korrespondens med säljaren där den utlovade ersättningen fanns beskriven ignorerades fullständigt. Man erbjöd sig inte ens att ta kontakt med säljaren och hjälpa till att lösa problemet.
Mer här: https://www.finewines.se/threads/dryckesauktioner-i-sverige-och-utomlands.26/page-44#post-161442

Numera avreggad därifrån och glad att jag inte förlorade mer pengar än jag gjorde.
Tack för en nyanserad bild.
Jag la en ”test-beställning” på 105€ inkl allt. Får jag hem flaskorna hela och rena blir jag glad, om inte klart besviken men känner att det är en risk jag är bekväm med att ta.
 

Jesper L

Medlem
Tack för en nyanserad bild.
Jag la en ”test-beställning” på 105€ inkl allt. Får jag hem flaskorna hela och rena blir jag glad, om inte klart besviken men känner att det är en risk jag är bekväm med att ta.
Har köpt en hel del därifrån och råkat ut för ett missöde (om man ens kan kalla det det?). Köpte en Dompa 1992 men säljaren vägrade skicka varan vilket resulterade i att jag fick tillbaka pengarna.
 

Sonderlese

Medlem
Jag skickade en förfrågan till Lobenberg/Gutewein, här är svaret:


thanks for reaching out to us. Unfortunately our plans to reopen our shipping options to other European markets as of 2022 are not fully completed yet. We won't be able to offer you shipment to Sweden as of beginning of 2022, we're very sorry and are still working on a solution to be able to welcome you back as our customer as soon as possible. Until then take care!

Best
Sandra Haase

7xyMGbkowhB-odUUcmKbovhUrNd8cM4gRhjpGM67D2cbn8jQTBNBwmO-6dRaTXARq-VOC3KaGDCG-avOSVhsP48EEMpxC5lwh9OqD6UI7H3XgyJxBqmQfEnadh7jW4749oFDzlDMQGYl_QuYkpVyVqHRQTuDVRYKA8q-2P6aHFwsEsv9yod7dKYtkcK5kkN1CibwEqaVJrbgiSumaQccIwSxx4rv1bvoGh8Dz1XE_NPljqfPZlMwKOvhbTGJpxtvliopvxELSrYen6dxhBR9j-oXK251Xv2UOvUwqXtZRoUHpmGfO6ga0FRr0QRRK016g8H7wKaQ5qcNpEPa78-CQQd4iq70H3cNIvEEJgwPFWZinlk7aQM_=s0-d-e1-ft

Lobenbergs GUTE WEINE GmbH & Co. KG
Tiefer 10
28195 Bremen
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det var samma antal lådor förra året om jag minns rätt. Antar att dessa 36 redan var allokerade till deras stammisar oavsett hur många som mailade.
 

Silex

Medlem
Blev ingen Selosse-låda för min del heller. Synd att allokeringen till FVL verkar ha gått ner rejält jämfört med hur det var för några år sedan. Inga som släpps på SB i år heller verkar det som.
 
Toppen