Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bastardo

Medlem
Jag har ställt frågan förut, utan att ha fått något svar: hur ofta gör du den här kollen för andra kategorier företag? T.ex. restauranger, frisörer och andra traditionella "kontantbranscher"? Det är ju lätt snurrigt att tänka att man som privatkund ska genomföra en multinationell skatteutredning av detaljhandelsfirmor inför varje köp! För övrigt lär det p.g.a. manuell hantering kosta Skatteverket mer att svara på frågan än vad de får in i alkoholskatt på ett typiskt vininköp, så svenska staten skulle gå minus om alla skulle få för sig att ägna sig åt den här typen av upplägg! o_O
Så klart kollar jag aldrig om någon annan typ av företag betalar sina skatter … ;) Jag tycker inte att man kan jämföra dessa rakt av. Men det ser nästan ut så att risken att ’åka dit’ är minimal, som du säger, så varför jävlas staten med oss entusiaster på detta sätt? Det är horribelt att det får fortsätta. Jag undrar om Munskänkarna har försökt driva den här frågan med Systembolaget, i så fall vore det hög tid att göra det. Jag kan ta upp frågan vid tillfälle, men jag tror att det har varit redan på tapeten; det är kanske själva lagen man måste förändra i så fall.
 
Tummen upp för er alla som vågar strunta i punktskatten, men det kan bli dyrt den gången ni behöver justera betalningen lite uppåt … eller påstår ni att sånt händer aldrig? ;) Jag har förklarat ganska många gånger nu varför jag vill inte göra så. Det är tur att de ställen jag beställer mest vin gör rätt för sig och underlättar mycket för kunden.
Märkligt att man får aldrig höra någon att berätta hur gick det till den gången de åkte fast i och med att inte betala punkskatten eller ni kanske även påstår att det har aldrig hänt.
 
Av alla de gånger jag handlat så har tullen tagit mitt paket en gång. Jag fick jätte bra hjälp av tullen i Malmö. Betalde in skatt o avgift, ca 27kr per flaska. Åkte o hämtade ut vinet. Jätte smidigt. Jag skulle aldrig lägga ner allt jobb som krävs för att göra ”rätt”. Jag förstår inte varför så många tvekar
 

Bastardo

Medlem
Av alla de gånger jag handlat så har tullen tagit mitt paket en gång. Jag fick jätte bra hjälp av tullen i Malmö. Betalde in skatt o avgift, ca 27kr per flaska. Åkte o hämtade ut vinet. Jätte smidigt. Jag skulle aldrig lägga ner allt jobb som krävs för att göra ”rätt”. Jag förstår inte varför så många tvekar
Alla bor inte nära orten där tullen finns … :) Det skulle bli oerhört dyra flaskor om man var tvungen att hämta de från långt avstånd. Dessutom finns det ganska många ställen att köpa vin där de sköter allting så att köpet går helt lagligt till.
 

Bastardo

Medlem
Ä det möjligt att ingen här har kännedom om en vinsajt som heter vinello.se?
Utbudet verkar i alla fall vara enorm och de berättar redan på en banner att de betalar punkstkatt till Sverige. Enda kruxet verkar vara att priserna är ganska höga när man inkluderar allting. Men för mig betyder det ganska mycket att jag kan hitta där sådana viner som inte finns just någon annanstans.
 

Dejzan

Medlem
Någon som har handlat på wine-trader.de och har några erfarenheter att dela med sig av?
Inte via den sidan, men däremot från deras försäljning på ebay när det var möjligt. Jag har handlat kanske 10-15 flaskor, alla i bra skick även vinerna med med lite ålder, typ 10 år. Inga problem med leverans, skicket stämde överens med bilderna.
Jag skulle inte tveka att handla om det dök upp något jag var intresserad av.
 

Sebran

Medlem
Inte via den sidan, men däremot från deras försäljning på ebay när det var möjligt. Jag har handlat kanske 10-15 flaskor, alla i bra skick även vinerna med med lite ålder, typ 10 år. Inga problem med leverans, skicket stämde överens med bilderna.
Jag skulle inte tveka att handla om det dök upp något jag var intresserad av.
Tusen tack!
 

Mexikanaren

Medlem
Ville kolla hur det funkar med frakten från FVL (franska vinlistan), vad valen faktiskt innebär?

Bud kör ut direkt till dörren men om man väljer "frakt", vad exakt är det som gäller då egentligen?
Är det att det kommer till närmaste utlämningsställe/postkontor?

Så det inte hamnar på närmaste Bring-terminal t.ex som är 45min bort.

Ni som har handlat därifrån innan får gärna inflika!

image001 (1)~3.png
 

mackan92

Medlem
Ville kolla hur det funkar med frakten från FVL (franska vinlistan), vad valen faktiskt innebär?

Bud kör ut direkt till dörren men om man väljer "frakt", vad exakt är det som gäller då egentligen?
Är det att det kommer till närmaste utlämningsställe/postkontor?

Så det inte hamnar på närmaste Bring-terminal t.ex som är 45min bort.

Ni som har handlat därifrån innan får gärna inflika!

Visa bifogad bild 31026
1703693225894.png
 

mackan92

Medlem
Yes detta har jag sett men oftast när man beställer på detta sätt så brukar det komma upp en lista med X ställen i närheten där man får välja vart man vill hämta ut.

Så därför jag var osäker på vad som hände, med tanke på att det är "helt blankt" så att säga
Aha, läste om din fråga nu och förstod det först efteråt.. Hmm inte valt det - endast hemleverans eller till vinklubben
 
Ville kolla hur det funkar med frakten från FVL (franska vinlistan), vad valen faktiskt innebär?

Bud kör ut direkt till dörren men om man väljer "frakt", vad exakt är det som gäller då egentligen?
Är det att det kommer till närmaste utlämningsställe/postkontor?

Så det inte hamnar på närmaste Bring-terminal t.ex som är 45min bort.

Ni som har handlat därifrån innan får gärna inflika!

Visa bifogad bild 31026
Frakten är gratis för köp över 4000 kr. Gäller även hemkörning
 
Toppen