Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2019

Laigaard

Medlem
Jag har fram tills senaste SP-släpp köpt viner som ska drickas nu. Skulle vilja ha en samling som representerar de flesta av stora eller kända distrikt och kommuner med olika vinstilar från majoriteten av världens länder som producerar kvalitetsvin. Lagringsskåpen ska vara som en världskarta :)
Jag börjar med klassikerna i år, det som ska lagras längst köps först.

Det som ska drickas först blir mer saker som jag hittills inte testat.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag skall sluta planera och fokusera och bli mer spontan. Upptäcka nya saker jag hittills missat. Bättre vardagsviner och färre (inga) dyrgripar. Sluta tänka horisontalt och vertikalt utan sätta vinet först. Inte jaga de etiketter alla andra jagar.
Amen
 

LarsW

Medlem
Vilka viner, områden ska ni fokusera lite extra på under 2019?

Områden som jag själv kommer köpa på mig av blir 2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP. Lite mer viner från Toscana skulle också behövas, även lite enklare i bra årgångar. Har lite dålig koll t.ex på vilka rosso Montalcino som är säkra kort. Kom gärna med tips! Sen finns fortfarande några 2008 från Champagne som jag vill ha men annars kommer nog champagneinköpen minska drastiskt fr.o.m nu.
Gör det enkelt för mig och kopierar denna.
Skrämmande likt min inköpsstrategi detta år och sannolikt nästa. :D
 
Last edited:

Dan

Medlem
Eftersom jag är ganska ny i mitt mer seriösa vindrickande blir det fokus på att lära mig prova och analysera vin. Vid sidan av kommer jag köpa mer av det jag redan vet att jag gillar dvs CdP, Barolo och champagne. Ska även försöka skärpa mig när det gäller vita viner då jag varit notoriskt dålig på att köpa och dricka det.
 

Håkan

Medlem
Jag skall sluta planera och fokusera och bli mer spontan. Upptäcka nya saker jag hittills missat. Bättre vardagsviner och färre (inga) dyrgripar. Sluta tänka horisontalt och vertikalt utan sätta vinet först. Inte jaga de etiketter alla andra jagar.
Skall tillägga att jag jagat horisontaler och vertikaler i 20 år så nu fick det räcka. Ingen värdering mot andra alltså, jaga på ni.
 

Trydebull

Medlem
Ja, jag ska köpa mycket! Av det goda! Mycket av det jag gillar mest!

Lika bra att skriva det så jag slipper leva i självförnekelse...

Jag kan dessutom definitivt erkänna att jag (tyvärr, för min egen del) är väldigt förtjust i ett antal av de "stora" etiketterna. Dock inte alla. Även om det kanske inte är så politiskt korrekt att skriva så... Så jag kommer nog att fortsätta jaga dem - tillsammans med andra viner som jag gillar!

Jag är ganska nöjd med min källare men kommer definitivt att fylla på. Även om jag oftast har en lång horisont för inköpen så är det (förhoppningsvis) alldeles för tidigt att sluta lägga ner fler flaskor.

Min tyngdpunkt ligger runt om i Frankrike och norra Italien. Med lite stöd från Spanien och Australien samt Tyskland på den vita sidan. Och på senare år även delar av Sydafrika och västra USA. Ganska konservativt med andra ord...

Testar gärna, och ganska mycket, men oftast faller jag tillbaka på det jag verkligen gillar. Så då finns det ju liten anledning, annat än i vetenskapens namn, att sväva ut hiskeligt mycket.
 

IsKr

Medlem
Mitt fokus kommer framförallt ligga på att dricka, lära och njuta. Kommer säkert att köpa några enstaka dyrare flaskor med lite längre tidshorizont i åtanke, men då jag saknar bra förvaringsmöjliheter just nu så begränsar det sig av naturliga skäl.

Ska dock försöka fokusera på vissa druvor och variationer av densamma när det kommer till växtplats.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har levt lite i en bubbla under det senaste året+ och är lika befriande som besvärande okunnig om vilka årgångar som är hypade just nu, vilket dock har en positiv effekt i att måste-köpen lyser med sin frånvaro. Årets tema har lite halvhjärtat varit att begripa mig på Pinot Noir av olika ursprung, vilket inte heller lämnat mig med något vidare köpsug. Har botaniserat mycket spanskt under de senaste åren och även om jag strikt taget inte är trött på iberien, så har kanske en viss mättnad börjat infinna sig.

Så blir 2019 första året sedan länge med negativt källarsaldo? (Cue laughter.)
 

Magikern

Medlem
Rödviner med ålder som håller ikonvinsnivå utan att kosta mer än 1500 spänn är intressanta. Supertoscans, Pinot och Bordeauxblends är överst på den listan. Det lär blir mer Taurasi med ålder och även Sicilianska viner. Cndp med mycket Mourvedre är jag ute efter gärna bra årgångar från Beaucastel (med ålder då). Vitt lär det inte bli mycket av men Chablis och Botrytis kommer att inköpas i viss mån. Starkviner kommer inte att köpas alls men kanske lite Recioto.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skall i första hand köpa mycket mindre Champagne då 2018 går till historien som året då inköpen av bubbel övertrumfade allt annat.
Dock blir det ju undantag för eftersläntrande nollåttor så några enstaka prestiger lär väl slinka med.

Fokus skall förhoppningsvis istället bli på det röda där även jag sjunger med i otrendighetskören med Bordeaux och C9DP.
Det tre B'na i form av Barolo, Brunello, Barbaresco lär också få få fylla upp ett och annat ledigt fack.
 

Ekdahl

Medlem
Kloka tankar här i tråden.
I år kommer jag som det ser ut går +/- 0 i antal flaskor även om snittvärdet ökat. Nästa år skall jag minska med 50 flaskor och då kommer jag än mer behöva vara selektiv.
Rött är det i princip köpstopp på, kanske några Pinoter.
Skumpor kommer jag bara plocka det jag absolut vill ha och ganska få av varje och hoppar helt alla 2012or.
Vitt blir det både en del välvalda exklusiva och en del vardagsviner, och gärna fortsätta med att upptäcka en del udda grejer.
 
Toppen