Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2019

jrick

Medlem
Försöka köpa färre än jag dricker/säljer/ger bort. Kommer klippa lite 2016-viner som är dotterns årgång. Blir en resa till bourgogne och champagne till våren så åtminstone första halvåret blir det kanske extra mycket från de områdena.

Kommer inte gå all in på Barolo 2015 men lite blir det, desto mer från 2016 dock året efter. Barbaresco 2016 släpps ju dock 2019 så lite såna blir det. Kommer nog också foka på vita viner som inte är chardonnay då det mesta vita jag har i källaren är av den druvan - så blir nog lite albarino, kanske riesling, kanske lite chenin blanc, italienska Vermentino/Verdicchio etc.
Facit blev att jag köpte dubbelt så mycket som jag tänkt, och inte särskilt mycket vita som inte är chardonnay även om det blev mer sånt än tidigare år, framförallt lite extra riesling. Resan till bourgogne och champagne bidrog till att det blev mycket av det, både på plats och i efterhand.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skall i första hand köpa mycket mindre Champagne då 2018 går till historien som året då inköpen av bubbel övertrumfade allt annat.
Dock blir det ju undantag för eftersläntrande nollåttor så några enstaka prestiger lär väl slinka med.

Fokus skall förhoppningsvis istället bli på det röda där även jag sjunger med i otrendighetskören med Bordeaux och C9DP.
Det tre B'na i form av Barolo, Brunello, Barbaresco lär också få få fylla upp ett och annat ledigt fack.
Failade fullständigt. Köpte alldeles för mycket champagne. Knappt någon bdx men fick väl med mig några BBB.
det som störde inköpsplanerna mest var nog att det blivit en helsikes massa slumpvisa mikroproducenter från fanwine som inte passt in i några inköpsstrategier men det har å andra sidan gjort att man upptäckt massa nytt kul som man aldrig hade tittat på annars...
Köpfokus 2020... Köpstopp och bara dricka. Kanske bara fylla på med lite champagne.
 

Daniel A

Administratör
2019 ska källaren fortsätta att växa, men inte längre så att det knakar. På den kanske mest intetsägande nivån ska jag låta magnum-"berget" växa, samt köpa någon champagne på jero om något roligt dyker upp. Ska även köpa en del på auktion (med opportunistiskt förhållningssätt till priser) och äldre grejer på andra sidan broen.

Börjar få för mycket rött i källaren, så nu ska det bli en massa vitt. Loire (främst Vouvray och Savennières), väl utvalda vita burgunder, och Jura (mål: Sveriges största hög med vin jaune?!). Det ska även utforskas lite extra på den här punkten, tänker främst vitt från Spanien och Österrike, och att det börjar bli dags för mig att få lite koll på nya världens vita viner.

Ska försöka hålla mig borta från "prestigevin" i någon mån, eventuellt med undantag för 2015 LaLaLa.

Sedan blir det som alltid inköp av favoritproducenter. En del rolig champagne på ingång och Lopéz de Heredia kommer släppa sin rosé på bolaget i mars, och det vinet har jag banne mig sett fram emot i över fem år nu, dvs sedan jag blev varse om dess existens (senaste släppet var 2010).

Källaren växte. Jag köpte favoritproducenter. Känns ju skönt att lyckas med dessa utmanande punkter. Kan ju lika gärna lägga till att jag även har andats och ätit. :vägg:

Fullständigt misslyckande, således.
 

lukastollig

Pudelfantast
Mitt enda och allt överskuggande mål är att dra ned på inköpen, med några väl valda undantag. Kommer fylla på med pinot från Enderle & Moll, GG från Schäfer-Fröhlich och om Comtes de Champagne 08 släpps under kommande år blir det minst ett 6-pack. Lite spridda flaskor pinot från resten av världen kommer säkert ticka in också, för att dryga ut den totala bourgognedominansen. Så vi får se hur bra jag lyckas med neddragningen...

Lyckades relativt bra med mina intentioner. Lite mer 08 champagne har smugit sig in i källaren, annars spridda skurar men betydligt mindre inköp än tidigare.
 

Magikern

Medlem
Det blev en del halvbesvikelser under årets gång. Framför allt när det gäller vita viner. Under 2020 kommer jag inte att chansa och jag kommer att ha fokus på pinot och bdxblends med ålder. Jag kommer att köpa mer viner från nya världen. Åtminstone om de har lite franskt stuk. Det kommer att bli fler 1000+ viner. Smakar det så kostar det.
 

chambertin

Medlem
Kommer inte ihåg hur jag tänkte till 100% för ett år sedan men källaren behöver defiintivt inte växa särskilt mkt map antal flaskor (men det gör den ändå:D).

Ville nog också blir mer spontan i provandet och inköpen vilket har gjort att det spretar lite mer detta året än annars men det är bara positivt.
Fyllt på med Port (VP och Colheita), ngn enstaka Madeira samt halvmogen Sauternes när det dyker upp (Rieussec, Climens och Suduiraut).
Det som jag har tillräckligt av (och hade för ett år sedan) var Barolo och har bara strököpt enstaka flaskor av dessa under året.
Hade tillräckligt med Aussie/NZ/RSA-pinne och Chard men har köpt mer ändå då framför allt bra PN med lite ålder är så jäkla gott och bättre Bourgogne har jag i princip slutat köpa pga prisnivån. Köper mogen Aussie Shiraz när det erbjuds (blir aldrig långvariga i källaren så konstant brist på dessa) men även Syrah från både SA (Mullineux m.fl) och norra Rhône för lagring (Domaine Combier och Alain Graillot).

Även Cab Franc från SA har det köpts (och druckits) en del av samt Merlot-dominerade Bdx:er (Pomerol och St.Emilion) med +8-10 års ålder. Finns så mkt bra Bdx från mellan 2001-2010 där ute som inte kostar skjortan och många är väldigt goda nu och många år framåt. Varför betala nästan lika mkt för -15/-16 som för -09/-10 (om man inte vill ha ngn specifik producent då såklart) ?

Spanien är intressant hela tiden tycker jag med vita på Godello, Albariño, Verdelho, röda Bobal och Tempranillo, Sherry m.m.

Har fått upp ögonen för Chenin Blanc från SA och botaniserar samt köper en hel del av det jag kommer över därifrån.

Det som jag hade tänkt mig att köpa lite av men missat har varit Aglianico men det har blivit en hel del provade Taurasi å andra sidan.

Champagne fylls det på med lite hela tiden men mer magnum numera då flaskvariation och mognadsutveckling känns mer stabilt där.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tänker i vanlig ordning försöka upprätthålla mitt köpstopp, men räknar med att jag kommer att lyckas ungefär lika bra som vanligt. ;)
Det blev tyvärr som jag räknade med, och dessutom något fler flaskor in i källaren än ut.
Troligen blir Champagne 2008 det som kommer att kosta mest under 2019, för de som kommer nu är de dyra varianterna. Sena släpp/restposter av 2015 på den röda sidan kan det också bli en del av.
Jo, det blev en hel del Champagne 2008 inköpt när och fjärran och en del 2015 från några favoritregioner i Frankrike och Tyskland. Sedan har det nog blivit fler 2016 från favoritregionerna och lite mer Piemonte och Toscana än jag hade räknat med.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Vilka är de bästa som du provat? Jag tänker mig viner som ligger under tusenlappen främst.
Den bästa för runt 1000-lappen (ngt över idag) är tveklöst Pontet Canet -03.
En annan favorit sedan många år tillbaka är Monbousquet liksom Beauregard (Pomerol) som båda hamnar en bra bit under 1000-lappen.
Haut Condissas (-09 är underbart bra och -05 var också mkt bra) och Rollan de By brukar också slinka med om dom finns tillgängliga.
Dom stora och eftertraktade årgångarna är såklart dyrare än de "små" men om egendomarna är välskötta så brukar jag inte tveka om priserna är ok.
Wein-Diehl är ett bra ställe att få tag i mogen och halv-mogen Bdx som dessa.
 

MagnusH70

Medlem
Årets fokus blir att dricka upp mer än jag köper...
Och försöka hitta mer prisvärda viner under 500kr istället för att köpa prestigevinerna för dubbla priset. Kanske lite mer Champagne i år?
Bdx 2016 måste jag dock hämta ut, och det borde dyka upp någon Bgn 2016 av intresse.
Några riesling av intresse, kanske inte bara Tyskland?
GV från Österrike behöver åxå fyllas på.
Sött, om det kommer något intressant.
Och nytänkare i Spanien får jag inte missa.

Känns som att jag lyckades ganska bra. Dock inte med GV från Österrike...
 

Trydebull

Medlem
Ja, jag ska köpa mycket! Av det goda! Mycket av det jag gillar mest!

Lika bra att skriva det så jag slipper leva i självförnekelse...

Jag kan dessutom definitivt erkänna att jag (tyvärr, för min egen del) är väldigt förtjust i ett antal av de "stora" etiketterna. Dock inte alla. Även om det kanske inte är så politiskt korrekt att skriva så... Så jag kommer nog att fortsätta jaga dem - tillsammans med andra viner som jag gillar!

Jag är ganska nöjd med min källare men kommer definitivt att fylla på. Även om jag oftast har en lång horisont för inköpen så är det (förhoppningsvis) alldeles för tidigt att sluta lägga ner fler flaskor.

Min tyngdpunkt ligger runt om i Frankrike och norra Italien. Med lite stöd från Spanien och Australien samt Tyskland på den vita sidan. Och på senare år även delar av Sydafrika och västra USA. Ganska konservativt med andra ord...

Testar gärna, och ganska mycket, men oftast faller jag tillbaka på det jag verkligen gillar. Så då finns det ju liten anledning, annat än i vetenskapens namn, att sväva ut hiskeligt mycket.

Funderade på om jag hade skrivit något i den här tråden inför året - och det hade jag ju! Uppenbarligen känner jag mig själv hyfsat bra - i princip allt stämde. Mycket av det jag uppskattar! Lite mer USA och Australien än vad jag kanske hade för blicken när jag skrev det - men det kommer väldigt mycket kul och bra därifrån så det är inte konstigt att det också märks på inköpen. Och lite mer, något överraskande, Nya Zeeland - både PN och Chardonay faktiskt
 

Fredrik L

Medlem
För övrigt ska jag köpa lite Barolo 2015, kanske försöka få tag på lite billigare Bordeaux 2015 om det dyker upp några på bolaget. I övrigt blir det nog en del Taurasi och Toscana, och sedan försöka dricka en hel del från nya världen, men kanske inte köpa för att lagra. Och så förstås några flaskor bra riesling så att förrådet hålls på rätt nivå. Någon prestigeflaska champagne 08 kanske det också blir.
Blev som jag trodde, förutom att det inte blev så mycket Bordeaux alls. Några 2016 bara. Och så slank det med ett gäng flaskor från Sicilien också. Förutom några -08 prestigechampagne så fyllde jag på med lite Port 2017, och så små kvantiteter från resten av världen. Måste nog dra ner på antalet inköpta flaskor nästa år dock. Börjar bli övermäktigt många...
 

tobbe81

Medlem
Blir som vanligt för mig prestige champagne från årgångarna 2008/2012 sedan så kommer det säkert åka med några flera lagrings dugliga flaskor från Frankrike och Italien också men fokus blir ändå champagne för min del 2019.

Jag lyckades med mitt mål förvånansvärt bra under året, och det kan ni alla här ifrån också godkänna som följer mig på instagram.
 

Poussard

Medlem
Jag ska nog försöka köpa fler av samma flaskor utan att för den delen köpa fler flaskor, alltså färre slumpflaskor - färre och mer noggrant utvalda regioner/appellationer/- producenter etc.
Jag köpte ungefär lika mycket "av samma flaskor" som jag gjorde 2018, så ingen direkt framgång fast inget jag skäms över heller. Däremot minskade mitt totala inköp med ungefär 50% från 2018 till 2019, samtidigt som jag provade ungefär lika mycket 2019 som 2018, och samlingen är ungefär oförändrad i storlek jämfört åren emellan. Slutsatsen av det torde vara att jag druckit/provat väldigt mycket av andras viner, det låter dock osannolikt. Det kan också betyda att samlingen ökade mycket mellan 2017 och 2018 och nu avstannat, men övrigt vinbeteende är ungefär oförändrat.
 

jrick

Medlem
Däremot minskade mitt totala inköp med ungefär 50% från 2018 till 2019, samtidigt som jag provade ungefär lika mycket 2019 som 2018, och samlingen är ungefär oförändrad i storlek jämfört åren emellan. [...]Det kan också betyda att samlingen ökade mycket mellan 2017 och 2018 och nu avstannat, men övrigt vinbeteende är ungefär oförändrat.
Förstår inte matematiken här? Du köpte hälften och drack/provade mer och totalen blev den samma i antalet flaskor i källaren?
 

Poussard

Medlem
Förstår inte matematiken här? Du köpte hälften och drack/provade mer och totalen blev den samma i antalet flaskor i källaren?
När jag "konsumerar" en flaska på CT gör jag det inte bara från "källaren" utan även restaurangbesök, från vänners källare osv.
 

jrick

Medlem
När jag "konsumerar" en flaska på CT gör jag det inte bara från "källaren" utan även restaurangbesök, från vänners källare osv.
Förstår fortfarande inte. Du lägger alltså inte bara in en tasting note i CT utan du lägger först in att du har en flaska som du sen konsumerar? Hur vet du då att dina inköp gått ner 50%?
 
Toppen