Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2019

Daniel A

Administratör
2019 ska källaren fortsätta att växa, men inte längre så att det knakar. På den kanske mest intetsägande nivån ska jag låta magnum-"berget" växa, samt köpa någon champagne på jero om något roligt dyker upp. Ska även köpa en del på auktion (med opportunistiskt förhållningssätt till priser) och äldre grejer på andra sidan broen.

Börjar få för mycket rött i källaren, så nu ska det bli en massa vitt. Loire (främst Vouvray och Savennières), väl utvalda vita burgunder, och Jura (mål: Sveriges största hög med vin jaune?!). Det ska även utforskas lite extra på den här punkten, tänker främst vitt från Spanien och Österrike, och att det börjar bli dags för mig att få lite koll på nya världens vita viner.

Ska försöka hålla mig borta från "prestigevin" i någon mån, eventuellt med undantag för 2015 LaLaLa.

Sedan blir det som alltid inköp av favoritproducenter. En del rolig champagne på ingång och Lopéz de Heredia kommer släppa sin rosé på bolaget i mars, och det vinet har jag banne mig sett fram emot i över fem år nu, dvs sedan jag blev varse om dess existens (senaste släppet var 2010).
 

matage

Medlem
Det blir nog lite släp-köp av champagne -08 och om jag hittar några -12'or som är must haves... och mer magnum :)
Generellt ska jag försöka köpa bättre å färre (men kanske fler av samma flaska för att följa över tid) men källaren kan inte fortsätta växa tyvärr.
Champagne, Côte Rôtie, Pinot, vit/röd hermitage och bordeaux... men jag vet ju hur det brukar gå...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mitt mål under 2019 får bli att köpa mer rött från USA, Sydafrika och Australien och inte köpa lika många ”chansningar” från okända producenter. Blir dock svårt när det skrivs om viner till höger och vänster på forumet ;).

Ska även investera i en vinkyl av något slag.
Och i och med att dottern är född 2016 så kanske det kan bli någon låda av årgången, beroende på vad som släpps under året.
I sommar blir det att fortsätta dricka mycket riesling, främst från Tyskland. I champgneväg vill jag hålla mig till att dricka mer BdN eller PN dominerade champagner.

Borde som vanligt köpa och dricka mer sött, synd att det inte är uppskattat av sambon.
 
Mitt 2019 blir att tänka lite mer nu och framåt. Är det något jag känner wow detta är intressant så ska jag köpa en låda istället för bara 2 st. Mitt mål är att satsa lite mera på Australien, nya zeeland samt sydafrika och samt lite mer okända producenter för att vidga mina vyer.
Fick hem 2 DP 08 med och ska hålla ögonen öppna för vad mera från 08 som släpps.

Sedan har jag en tankegång att ta och prova ett nytt vin varje vecka upp till 150 kr, detta utöver divers långtids köp.
Alla tips är välkomna alltid kul att hitta något nytt som ligger i BS och inte bara kolla hyllor. (har gått igenom tråden budgetvin <150 och satt ihop en lista på vad jag inte druckit där redan)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sedan har jag en tankegång att ta och prova ett nytt vin varje vecka upp till 150 kr, detta utöver divers långtids köp.
Alla tips är välkomna alltid kul att hitta något nytt som ligger i BS och inte bara kolla hyllor. (har gått igenom tråden budgetvin <150 och satt ihop en lista på vad jag inte druckit där redan)
Jag tycker att det finns en del kul i den prisklassen i släppet 1:a februari:
99320 Delaire Graff Coastal Cuvée Sauvignon Blanc 2018 135 kr
95365 Camille Cayran Le Chêne Noir 2017 109 kr
92105 Valdibá San Fereolo 2016 149 kr
99237 Salvaje 2018 129 kr
 
Jag tycker att det finns en del kul i den prisklassen i släppet 1:a februari:
99320 Delaire Graff Coastal Cuvée Sauvignon Blanc 2018 135 kr
95365 Camille Cayran Le Chêne Noir 2017 109 kr
92105 Valdibá San Fereolo 2016 149 kr
99237 Salvaje 2018 129 kr


Vad spännande, ska kolla upp dessa i månadsskiftet då, tack så mycket :)
 

MagnusH70

Medlem
Årets fokus blir att dricka upp mer än jag köper...
Och försöka hitta mer prisvärda viner under 500kr istället för att köpa prestigevinerna för dubbla priset. Kanske lite mer Champagne i år?
Bdx 2016 måste jag dock hämta ut, och det borde dyka upp någon Bgn 2016 av intresse.
Några riesling av intresse, kanske inte bara Tyskland?
GV från Österrike behöver åxå fyllas på.
Sött, om det kommer något intressant.
Och nytänkare i Spanien får jag inte missa.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter att precis ha organiserat upp källaren så inser jag mitt absolut största misstag so far: Har i stort sett inget drickfärdigt att njuta av, utan tjuvar på allt som är 3-5 år bort från att ens börja gå och dricka. Då pratar vi ca 130 flaskor and counting... Och källaren består inte av mycket mer än så.
Så fokuset i år blir att minska inköpen av prestigegrejer i nya årgångar drastiskt, och fokusera inköpen på champagne 2008.or. för framtiden. Kanske någon 16 italienare etc men i max 3-400 klassen.
Resten av inköpen kommer endast vara drickfärdigt från alla möjliga håll. Så man kan vidga sina vyer. :)
 
M

Mouton

Har ju igentligen ett livslångt köpstopp, men när jag tänker efter gäller ju bara Bdx -16 och framåt.

Så fokus i år kommer att vara.

Bourgogne + nya världen pinne.
Norra + Södra Rhone.
Och äldre årgångar Bdx, man börjar bli gammal.

Vi får se hur det går, har inga problem att rata Bdx -16 i dom första släppen iaf.
Och redan nu investerat i Bourgogne, USA och Zeeland pinne.
Även ett par köp i Rhone.
 
M

Mouton

Om jag minns rätt, köpte jag denna på rek från le chat.
Och vilken rek det var. Mormors krossade jordgubbssylt, inte alls styltig, stram och underbar. Vår vän, om jag minns rätt (le chat) kallade den en fin vardags pinne... Jag finner mer än så
image.jpeg
 
M

Mouton

Syftar på priset, inte kvaliteten. Visst är den bra!:)
Den är inte bra, den är underbar.. Precis vad jag söker i en liten fruktig tös. Och då menar jag inte nått negativt.. Månadens vin för mig..
 

Silenos

Medlem
Jaha... Gjorde ni som ni skrev att ni skulle göra (en fasligt massa ni'n i den meningen...)?

För egen del: ja.

Sent tillägg: och om ja, har ni provdruckit något? Var det en bra strategi?
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Skrev (kopierade från @LeChat ) jag skulle fokusera på dessa:
2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP. -Inte köpt så mkt Bordeaux men desto mer från södra Rhone!
Lite mer viner från Toscana skulle också behövas. -Check!
2008 från Champagne. -Check!

Så ser ut att ha hållit mig ganska fokuserad bortsett från mängden då...:p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
CdP och Gigondas från 2016 och de bättre husen som ej släppt 2015 ännu från Norra Rhone. Några flaskor 2008 Champagne men inte jättemycket. Ska försöka hitta mer Garnacha från Madrid-trakten och lite mer modern Rioja och Ribeira blir det också. Samt lite mer blandat från nya världen fra USA? Thats it!
Det blev precis så, typ :rolleyes:
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mitt mål under 2019 får bli att köpa mer rött från USA, Sydafrika och Australien och inte köpa lika många ”chansningar” från okända producenter. Blir dock svårt när det skrivs om viner till höger och vänster på forumet ;).

Ska även investera i en vinkyl av något slag.
Och i och med att dottern är född 2016 så kanske det kan bli någon låda av årgången, beroende på vad som släpps under året.
I sommar blir det att fortsätta dricka mycket riesling, främst från Tyskland. I champgneväg vill jag hålla mig till att dricka mer BdN eller PN dominerade champagner.

Borde som vanligt köpa och dricka mer sött, synd att det inte är uppskattat av sambon.

Köp södra Rhone 2016. De lite dyrare har nog potential att överleva 18 år...
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
En hel del 2016 från Bordeaux och södra Rhone blev det enligt plan. Lite fler Brunello finns fortfarande som fokus inför 2020. Det som inte var enligt plan var ett stort antal auktionsköp.;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter att precis ha organiserat upp källaren så inser jag mitt absolut största misstag so far: Har i stort sett inget drickfärdigt att njuta av, utan tjuvar på allt som är 3-5 år bort från att ens börja gå och dricka. Då pratar vi ca 130 flaskor and counting... Och källaren består inte av mycket mer än så.
Så fokuset i år blir att minska inköpen av prestigegrejer i nya årgångar drastiskt, och fokusera inköpen på champagne 2008.or. för framtiden. Kanske någon 16 italienare etc men i max 3-400 klassen.
Resten av inköpen kommer endast vara drickfärdigt från alla möjliga håll. Så man kan vidga sina vyer. :)
Jag höll i stort sett mitt lovord. Har kanske inte köpt allt för mycket drickfärdigt, men vidgat vyerna med Ungern, Alsace, Sicilien och Beaujoulais. Lite för lite 08.a i källaren fortfarande.
 
Toppen