Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2019

Poussard

Medlem
Förstår fortfarande inte. Du lägger alltså inte bara in en tasting note i CT utan du lägger först in att du har en flaska som du sen konsumerar? Hur vet du då att dina inköp gått ner 50%?
Nej, jag lägger inte in allt i min ”källare” däremot konsumerar jag dem via appen så eventuellt att de räknas som att de läggs in. Hursomhelst, när jag tittade på mina köpta flaskor under året hade jag filtrerat bort andras källare, restaurang m.m. från ”store” så kanske det förklarar saken?
 

jrick

Medlem
Nej, jag lägger inte in allt i min ”källare” däremot konsumerar jag dem via appen så eventuellt att de räknas som att de läggs in. Hursomhelst, när jag tittade på mina köpta flaskor under året hade jag filtrerat bort andras källare, restaurang m.m. från ”store” så kanske det förklarar saken?
Jag förstår, förra året köpte du dubbelt så mycket som du drack, i år köpte du exakt lika mycket som du drack. Men antalet provade flaskor gick upp. Då förstår jag inte hur du kan komma till slutsatsen att du ändå inte har smakat/druckit mer av andras flaskor, men det lämnar jag därhän.
 

Silex

Medlem
Mitt fokus var att köpa färre flaskor men köpa lite fler dyra viner. Lyckades bra med det. Ungefär hälften så många flaskor inköpta under 2019 jämfört med 2018, men med nästan exakt samma totalkostnad. Det bidrog också att jag även sålde lite vin under 2019, och som alla vet går ju sådana pengar rakt in i en budget som bara är för vininköp och därför inte kan leda till dåligt samvete över att man köper dyra viner.
 

Stefan J

Medlem
2019 innebar fortsatt bunkring av 2008 champagne för min del. Källaren har nu växt så att det fysiska utrymmet snart blir begränsande. Kollade och har 146 2008:eek:r fördelat på 26 olika champagner exklusive NV som har 2008 bas. Nu är den fasen i princip över med något/några undantag så för 2020 är målsättningen att botanisera mer bland producenter jag inte har praktisk koll på, köpa mer drickfärdigt för att lära mig mer. Skall bli skoj att skifta fokus och första "blandlådan" med sex olika beställdes igår så lite tjuvstart av 2020 :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kors i taket, Nostradamus har talat! Ungefär 20 flaskor back i år. Vilken grej.
Där någonstans måste jag hamna nästa år (och alla år därefter).
Nu: 287 köpta 207 konsumerade = +80 :vägg:
Målet 2020: Köpta måste ner ca 50% till ca max 145 och konsumerade ner minst 20% till ca max 165 = -20
Då kommer källaren att konsumeras på ca 20 år vilket låter som en bra tidsplan för mig.
:nagelbitare: :neej: Fy attans vad svårt!
Lycka till säger jag bara :rolleyes:
 

buteljen

Medlem
Hade ingen direkt målsättning nedskriven för 2019 men för 2020 måste det bli köpstopp förutom fylla på vertikaler och kanske lite champagne :rolleyes:.

310 flaskor inköpta 2019 :eek:
58% från Frankrike varav 100 flaskor Champagne (majoriteten 2008 + Selosse och Egly ) och 60 flaskor Bourgogne

153 flaskor konsumerade från källaren 2019
Så här kan det inte fortsätta, hamnar över 1000 flaskor i februari om jag fortsätter köpa i samma takt. o_O
 

jrick

Medlem
Hade ingen direkt målsättning nedskriven för 2019 men för 2020 måste det bli köpstopp förutom fylla på vertikaler och kanske lite champagne :rolleyes:.

310 flaskor inköpta 2019 :eek:
58% från Frankrike varav 100 flaskor Champagne (majoriteten 2008 + Selosse och Egly ) och 60 flaskor Bourgogne

153 flaskor konsumerade från källaren 2019
Så här kan det inte fortsätta, hamnar över 1000 flaskor i februari om jag fortsätter köpa i samma takt. o_O
Well done! Du ska alltså bara köpa nya årgångar av producenter du gillar och årgångslösa champagner (utöver årgångschampagner som hör till vertikaler). Jag tror jag gör likadant.
 

Swedish

Medlem
Kors i taket, Nostradamus har talat! Ungefär 20 flaskor back i år. Vilken grej.
AMATÖR!!!
:D

Jag tror att jag är på lite mer än -300 flaskor men dock på två år...

Det är egentligen hur enkelt som helst (om någon nu undrar). Några tips:
- Se till att jobba för Stasi
- Se till att sitta fast med lite för höga fasta kostnader från förr...
- Spendera några kvällar per år med den magiska kombinationen: GT+dator+kreditkort
- Ha en lätt romantiserad bild av alkoholhaltiga drycker

Eazy peazy...
 

gece

Man vänjer sig.
AMATÖR!!!
:D

Jag tror att jag är på lite mer än -300 flaskor men dock på två år...

Det är egentligen hur enkelt som helst (om någon nu undrar). Några tips:
- Se till att jobba för Stasi
- Se till att sitta fast med lite för höga fasta kostnader från förr...
- Spendera några kvällar per år med den magiska kombinationen: GT+dator+kreditkort
- Ha en lätt romantiserad bild av alkoholhaltiga drycker

Eazy peazy...
Missade en punkt:
- Bjud in en massa vänner och häll i dem flaska efter flaska av såpass fantastiska grejer att de är tacksamma trots att de ska upp och jobba dagen efter (och toppa sedan med utsökt mat)

Jag tror att jag inte är den enda här som ödmjukt tackar för att ha fått vara med och hjälpa till med minusnettot. Men nästa år får du komma och hjälpa mig så ser vi vem som backar mest :p
 

Dan

Medlem
Ser ut att landa på 256 köpta och 98 konsumerade för 2019, ungefär enligt plan med fokus på rhone, champagne och norra Italien. Nu är det slut på lagringsutrymme, jag får se hur jag ska hantera den problematiken :)
 
Toppen